REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku
Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Początek roku 2016 przyniesie kolejne zmiany podatkowe. Jedna z tych zmian dotyczyć będzie właściwości urzędu skarbowego dla celów VAT. Niektórzy z podatników będą zobowiązani do zmiany dotychczasowego urzędu. Zobaczmy, jaka będzie zasada ustalenia urzędu, do którego składane będą deklaracje rozliczeniowe VAT-7 i VAT-7K.

Urząd skarbowy właściwy dla podatnika

Właściwy dla podatnika urząd skarbowy to ten, do którego zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnik zobowiązany jest składać deklaracje oraz na rzecz którego powinien odprowadzać podatek.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy VAT adresata wskazują na deklaracjach VAT-7 i VAT-7K w polu urząd skarbowy. Właściwość urzędu ma też znaczenie dla wskazania odpowiedniego rachunku bankowego, na który należy odprowadzić podatek. Każdy bowiem z urzędów ma dedykowany rachunek bankowy, w przeciwieństwie do ZUS, gdzie występują jedne ogólnopolskie rachunki dla składek obowiązujące bez względu na adres zamieszkania czy adres prowadzenia działalności.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Zmiany w VAT a właściwość urzędu skarbowego w 2016 r.

Podstawowym aktem prawnym określającym właściwość urzędu skarbowego jest ordynacja podatkowa.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 17 § 1 ordynacja podatkowa

Jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika (...).

Jak jednak zastrzega przepis, Jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej (...).

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)


Zasady ustalania właściwości urzędu w roku 2015?

W roku 2015 ustawa o VAT, a dokładnie art. 3 tego aktu prawnego, stanowiła, że urzędem skarbowym właściwym dla celów rozliczania VAT nie jest ten, o którym mowa w ordynacji podatkowej, a ten, któremu podatnik podlega ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Art. 3 ust. 1 ustawy o VAT

Właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Korekta deklaracji VAT bez uzasadnienia od 1 stycznia 2016 r.

Taki zapis powodował, że podatnicy w wielu przypadkach zobowiązani byli rozliczać się nie w jednym, a w dwóch urzędach. Powodem takiego stanu rzeczy była inna właściwość urzędu dla celów podatku dochodowego, a inna dla celów VAT. Dla celów podatku dochodowego właściwy będzie urząd:

  • miejsca zamieszkania podatnika (w przypadku osób fizycznych),
  • adresu siedziby (w przypadku np. spółek z o.o.).

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Natomiast do końca 2015 roku VAT rozliczany był w urzędzie wybranym ze względu na miejsce prowadzenia czynności opodatkowanych.

Urząd właściwy do rozliczania VAT od stycznia 2016 - nowe zasady

Zmiany w przepisach, wchodzące w życie od stycznia 2016 roku, uchyliły wspomniany art. 3 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym przestaje obowiązywać przepis szczególny, a  dla określenia urzędu właściwego do rozliczania VAT w 2016 roku należy stosować przepisy ordynacji podatkowej. Od stycznia 2016 roku urzędem właściwym dla celów składania deklaracji VAT-7 oraz VAT-7K będzie:

  • dla osób fizycznych (np. jednoosobowych działalności gospodarczych) urząd właściwy ze względu na adres zamieszkania podatnika (czyli ten sam, w którym podatnik rozlicza się z tytułu podatku dochodowego);
  • dla osób innych niż osoby fizyczne (np. spółek z o.o., spółek cywilnych) - urząd właściwy ze względu na adres siedziby firmy.

Reforma administracji podatkowej wejdzie w życie 1 lipca 2016 r., a nie 1 stycznia 2016 r.


Zmiana bez aktualizacji VAT-R

Z uwagi na to, że zmiana właściwości urzędu spowodowana jest zmianą przepisów podatkowych, na co podatnik nie ma bezpośrednio wpływu, nie ciąży na nim obowiązek składania aktualizacji VAT-R.

Podwyższone odsetki dla podatników VAT i akcyzy od 2016 roku

Właściwość urzędu dla celów VAT w 2016 - przykłady

Przykład 1. 

Przedsiębiorca, prowadzący jednoosobową działalność osoby fizycznej, posiada siedzibę działalności oraz miejsce zamieszkania we Wrocław Śródmieście, natomiast jedyny sklep, w którym prowadzone są czynności opodatkowane, czyli sprzedaż klientom, mieści się w obszarze Wrocław Fabryczna.

Urząd/Rok

2015

2016

Urząd właściwy dla VAT

ze względu na

miejsce wykonywania czynności opodatkowanych

miejsce zamieszkania podatnika

Urząd właściwy dla PIT

ze względu na

miejsce zamieszkania podatnika

miejsce zamieszkania podatnika

Zatem w roku 2016 podatnik rozliczał się będzie z obu tytułów w jednym urzędzie.

Przykład 2.

Spółka z o.o. posiada siedzibę działalności w Warszawie przy ulicy, dla której urzędem właściwym jest Urząd Warszawa-Mokotów. Natomiast miejscem wykonywania czynności opodatkowanych jest zarówno obszar podlegający urzędowi Warszawa-Mokotów, jak i Warszawa-Wola.

Urząd/Rok

2015

2016

Urząd właściwy dla VAT

ze względu na

adres siedziby spółki

adres siedziby spółki

Urząd właściwy dla PIT

ze względu na

adres siedziby spółki

adres siedziby spółki

Z uwagi na to, że czynności opodatkowane prowadzone są na obszarze podlegającym więcej niż jednemu urzędowi w roku 2016 nic się nie zmieni - podatnik rozliczał będzie się wciąż z obu tytułów w jednym urzędzie - właściwym ze względu na adres siedziby działalności.

Autorka: Ewa Szpytko-Waszczyszyn, specjalista ds. prawa podatkowego wfirma.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA