REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE /fot. Fotolia
Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany, który można założyć w systemie ePUAP, jest rodzajem podpisu elektronicznego, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Posiadanie Profilu Zaufanego pozwoli także uniknąć wydatków na podróże, gdyż będzie on honorowany w innych krajach Unii Europejskiej. Będzie to możliwe dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, które wejdzie w życie 1 lipca 2016 r.

Przypomnijmy, że do założenia Profilu Zaufanego konieczne jest posiadanie konta w systemie ePUAP. Kiedy je już mamy, wysyłamy z jego poziomu wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego, następnie udajemy się do punktu, w którym dokonuje się potwierdzenia tego profilu – można to zrobić również w Idea Banku – a potem z użyciem PZ można już podpisywać urzędowe dokumenty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Unijne rozporządzenie stosowane bezpośrednio

Wkrótce jednak użyteczność Profilu Zaufanego znacznie się zwiększy. Przy jego użyciu będzie można załatwić część spraw urzędowych w innych krajach członkowskich. Będzie to możliwe dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym. Wejdzie ono w życie 1 lipca 2016 r. Określenie „wejdzie w życie” należy traktować dosłownie, bo ten europejski akt prawny będzie stosowany bezpośrednio na terenie krajów członkowskich, bez konieczności implementacji do prawa poszczególnych państw.

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

Polski rząd zdecydował się jednak na uzupełnienie w postaci ustawy o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej, której projekt opublikowało Rządowe Centrum Legislacji. Jej zadaniem jest zapełnienie luk w prawie, które powstałyby po uchyleniu przepisów o podpisie elektronicznym. Po wejściu w życie rozporządzenia PE ustawa ta zostanie uchylona, ale w wielu aktach prawnych znajdują się odniesienia do niej, które stałyby się pustymi przepisami.

REKLAMA

Internet zamiast podróży do zagranicznego urzędu

Projektowana ustawa powtarza wiele elementów, jakie znajdują się w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego. Na przykład wprowadza dwa rodzaje podpisu elektronicznego - kwalifikowany podpis elektroniczny oraz zaawansowany podpis elektroniczny. Ten pierwszy będzie wymagał kwalifikowanych certyfikatów, a więc będzie to obecny kwalifikowany podpis elektroniczny z certyfikatem, przy drugim konieczne będzie jedynie spełnienie wymagań, postawionych w rozporządzeniu PE. I właśnie takim podpisem elektronicznym będzie Profil Zaufany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zarejestrować się na ePUAP i utworzyć Profil Zaufany


Rozporządzenie PE nakazuje krajom członkowskim honorować swoje systemy identyfikacji elektronicznej na adekwatnym poziomie. To znaczy, że jeśli w Polsce do załatwienia jakiejś sprawy wystarczy złożenie zaawansowanego podpisu elektronicznego, to obcokrajowiec z UE również może użyć do jej załatwienia swojego, pochodzącego z innego państwa znaku autoryzacji na takim (albo wyższym) poziomie zabezpieczeń). I odwrotnie – np. Polak, który musi załatwić coś w Anglii, może użyć swojego Profilu Zaufanego i nie będzie można od niego wymagać, aby skorzystał z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jeśli nie wymaga się tego od Brytyjczyków.

Wykaz rachunków bankowych urzędów skarbowych

To rozwiązanie będzie szczególnie wygodne dla osób, które prowadzą interesy za granicą oraz czasowo tam przebywały i np. pozostawiły poza krajem część majątku. Zamiast wydawać pieniądze na podróże, będą mogły załatwić wiele spraw, nie odchodząc od komputera.

Najpierw notyfikacja

Oczywiście, nie od razu będzie można używać polskiego PZ do załatwiania spraw poza krajem. Konieczna będzie jeszcze notyfikacja danego rodzaju systemu do Komisji Europejskiej. Ale kiedy już zostanie to dokonane, systemy e-administracji staną otworem przed osobami, które dysponują Profilem Zaufanym.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA