REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE

Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE /fot. Fotolia
Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany, który można założyć w systemie ePUAP, jest rodzajem podpisu elektronicznego, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Posiadanie Profilu Zaufanego pozwoli także uniknąć wydatków na podróże, gdyż będzie on honorowany w innych krajach Unii Europejskiej. Będzie to możliwe dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, które wejdzie w życie 1 lipca 2016 r.

Przypomnijmy, że do założenia Profilu Zaufanego konieczne jest posiadanie konta w systemie ePUAP. Kiedy je już mamy, wysyłamy z jego poziomu wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego, następnie udajemy się do punktu, w którym dokonuje się potwierdzenia tego profilu – można to zrobić również w Idea Banku – a potem z użyciem PZ można już podpisywać urzędowe dokumenty.

REKLAMA

REKLAMA

Unijne rozporządzenie stosowane bezpośrednio

Wkrótce jednak użyteczność Profilu Zaufanego znacznie się zwiększy. Przy jego użyciu będzie można załatwić część spraw urzędowych w innych krajach członkowskich. Będzie to możliwe dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym. Wejdzie ono w życie 1 lipca 2016 r. Określenie „wejdzie w życie” należy traktować dosłownie, bo ten europejski akt prawny będzie stosowany bezpośrednio na terenie krajów członkowskich, bez konieczności implementacji do prawa poszczególnych państw.

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

Polski rząd zdecydował się jednak na uzupełnienie w postaci ustawy o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej, której projekt opublikowało Rządowe Centrum Legislacji. Jej zadaniem jest zapełnienie luk w prawie, które powstałyby po uchyleniu przepisów o podpisie elektronicznym. Po wejściu w życie rozporządzenia PE ustawa ta zostanie uchylona, ale w wielu aktach prawnych znajdują się odniesienia do niej, które stałyby się pustymi przepisami.

REKLAMA

Internet zamiast podróży do zagranicznego urzędu

Projektowana ustawa powtarza wiele elementów, jakie znajdują się w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego. Na przykład wprowadza dwa rodzaje podpisu elektronicznego - kwalifikowany podpis elektroniczny oraz zaawansowany podpis elektroniczny. Ten pierwszy będzie wymagał kwalifikowanych certyfikatów, a więc będzie to obecny kwalifikowany podpis elektroniczny z certyfikatem, przy drugim konieczne będzie jedynie spełnienie wymagań, postawionych w rozporządzeniu PE. I właśnie takim podpisem elektronicznym będzie Profil Zaufany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zarejestrować się na ePUAP i utworzyć Profil Zaufany


Rozporządzenie PE nakazuje krajom członkowskim honorować swoje systemy identyfikacji elektronicznej na adekwatnym poziomie. To znaczy, że jeśli w Polsce do załatwienia jakiejś sprawy wystarczy złożenie zaawansowanego podpisu elektronicznego, to obcokrajowiec z UE również może użyć do jej załatwienia swojego, pochodzącego z innego państwa znaku autoryzacji na takim (albo wyższym) poziomie zabezpieczeń). I odwrotnie – np. Polak, który musi załatwić coś w Anglii, może użyć swojego Profilu Zaufanego i nie będzie można od niego wymagać, aby skorzystał z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jeśli nie wymaga się tego od Brytyjczyków.

Wykaz rachunków bankowych urzędów skarbowych

To rozwiązanie będzie szczególnie wygodne dla osób, które prowadzą interesy za granicą oraz czasowo tam przebywały i np. pozostawiły poza krajem część majątku. Zamiast wydawać pieniądze na podróże, będą mogły załatwić wiele spraw, nie odchodząc od komputera.

Najpierw notyfikacja

Oczywiście, nie od razu będzie można używać polskiego PZ do załatwiania spraw poza krajem. Konieczna będzie jeszcze notyfikacja danego rodzaju systemu do Komisji Europejskiej. Ale kiedy już zostanie to dokonane, systemy e-administracji staną otworem przed osobami, które dysponują Profilem Zaufanym.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA