REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE

Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE /fot. Fotolia
Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany, który można założyć w systemie ePUAP, jest rodzajem podpisu elektronicznego, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Posiadanie Profilu Zaufanego pozwoli także uniknąć wydatków na podróże, gdyż będzie on honorowany w innych krajach Unii Europejskiej. Będzie to możliwe dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, które wejdzie w życie 1 lipca 2016 r.

Przypomnijmy, że do założenia Profilu Zaufanego konieczne jest posiadanie konta w systemie ePUAP. Kiedy je już mamy, wysyłamy z jego poziomu wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego, następnie udajemy się do punktu, w którym dokonuje się potwierdzenia tego profilu – można to zrobić również w Idea Banku – a potem z użyciem PZ można już podpisywać urzędowe dokumenty.

REKLAMA

Autopromocja

Unijne rozporządzenie stosowane bezpośrednio

Wkrótce jednak użyteczność Profilu Zaufanego znacznie się zwiększy. Przy jego użyciu będzie można załatwić część spraw urzędowych w innych krajach członkowskich. Będzie to możliwe dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym. Wejdzie ono w życie 1 lipca 2016 r. Określenie „wejdzie w życie” należy traktować dosłownie, bo ten europejski akt prawny będzie stosowany bezpośrednio na terenie krajów członkowskich, bez konieczności implementacji do prawa poszczególnych państw.

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

Polski rząd zdecydował się jednak na uzupełnienie w postaci ustawy o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej, której projekt opublikowało Rządowe Centrum Legislacji. Jej zadaniem jest zapełnienie luk w prawie, które powstałyby po uchyleniu przepisów o podpisie elektronicznym. Po wejściu w życie rozporządzenia PE ustawa ta zostanie uchylona, ale w wielu aktach prawnych znajdują się odniesienia do niej, które stałyby się pustymi przepisami.

Internet zamiast podróży do zagranicznego urzędu

Projektowana ustawa powtarza wiele elementów, jakie znajdują się w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego. Na przykład wprowadza dwa rodzaje podpisu elektronicznego - kwalifikowany podpis elektroniczny oraz zaawansowany podpis elektroniczny. Ten pierwszy będzie wymagał kwalifikowanych certyfikatów, a więc będzie to obecny kwalifikowany podpis elektroniczny z certyfikatem, przy drugim konieczne będzie jedynie spełnienie wymagań, postawionych w rozporządzeniu PE. I właśnie takim podpisem elektronicznym będzie Profil Zaufany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zarejestrować się na ePUAP i utworzyć Profil Zaufany


Rozporządzenie PE nakazuje krajom członkowskim honorować swoje systemy identyfikacji elektronicznej na adekwatnym poziomie. To znaczy, że jeśli w Polsce do załatwienia jakiejś sprawy wystarczy złożenie zaawansowanego podpisu elektronicznego, to obcokrajowiec z UE również może użyć do jej załatwienia swojego, pochodzącego z innego państwa znaku autoryzacji na takim (albo wyższym) poziomie zabezpieczeń). I odwrotnie – np. Polak, który musi załatwić coś w Anglii, może użyć swojego Profilu Zaufanego i nie będzie można od niego wymagać, aby skorzystał z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jeśli nie wymaga się tego od Brytyjczyków.

Wykaz rachunków bankowych urzędów skarbowych

To rozwiązanie będzie szczególnie wygodne dla osób, które prowadzą interesy za granicą oraz czasowo tam przebywały i np. pozostawiły poza krajem część majątku. Zamiast wydawać pieniądze na podróże, będą mogły załatwić wiele spraw, nie odchodząc od komputera.

Najpierw notyfikacja

Oczywiście, nie od razu będzie można używać polskiego PZ do załatwiania spraw poza krajem. Konieczna będzie jeszcze notyfikacja danego rodzaju systemu do Komisji Europejskiej. Ale kiedy już zostanie to dokonane, systemy e-administracji staną otworem przed osobami, które dysponują Profilem Zaufanym.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA