REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE /fot. Fotolia
Profil Zaufany ePUAP będzie honorowany w innych krajach UE /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany, który można założyć w systemie ePUAP, jest rodzajem podpisu elektronicznego, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Posiadanie Profilu Zaufanego pozwoli także uniknąć wydatków na podróże, gdyż będzie on honorowany w innych krajach Unii Europejskiej. Będzie to możliwe dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, które wejdzie w życie 1 lipca 2016 r.

Przypomnijmy, że do założenia Profilu Zaufanego konieczne jest posiadanie konta w systemie ePUAP. Kiedy je już mamy, wysyłamy z jego poziomu wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego, następnie udajemy się do punktu, w którym dokonuje się potwierdzenia tego profilu – można to zrobić również w Idea Banku – a potem z użyciem PZ można już podpisywać urzędowe dokumenty.

REKLAMA

Autopromocja

Unijne rozporządzenie stosowane bezpośrednio

Wkrótce jednak użyteczność Profilu Zaufanego znacznie się zwiększy. Przy jego użyciu będzie można załatwić część spraw urzędowych w innych krajach członkowskich. Będzie to możliwe dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania publicznego w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym. Wejdzie ono w życie 1 lipca 2016 r. Określenie „wejdzie w życie” należy traktować dosłownie, bo ten europejski akt prawny będzie stosowany bezpośrednio na terenie krajów członkowskich, bez konieczności implementacji do prawa poszczególnych państw.

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

Polski rząd zdecydował się jednak na uzupełnienie w postaci ustawy o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej, której projekt opublikowało Rządowe Centrum Legislacji. Jej zadaniem jest zapełnienie luk w prawie, które powstałyby po uchyleniu przepisów o podpisie elektronicznym. Po wejściu w życie rozporządzenia PE ustawa ta zostanie uchylona, ale w wielu aktach prawnych znajdują się odniesienia do niej, które stałyby się pustymi przepisami.

Internet zamiast podróży do zagranicznego urzędu

Projektowana ustawa powtarza wiele elementów, jakie znajdują się w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego. Na przykład wprowadza dwa rodzaje podpisu elektronicznego - kwalifikowany podpis elektroniczny oraz zaawansowany podpis elektroniczny. Ten pierwszy będzie wymagał kwalifikowanych certyfikatów, a więc będzie to obecny kwalifikowany podpis elektroniczny z certyfikatem, przy drugim konieczne będzie jedynie spełnienie wymagań, postawionych w rozporządzeniu PE. I właśnie takim podpisem elektronicznym będzie Profil Zaufany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zarejestrować się na ePUAP i utworzyć Profil Zaufany


Rozporządzenie PE nakazuje krajom członkowskim honorować swoje systemy identyfikacji elektronicznej na adekwatnym poziomie. To znaczy, że jeśli w Polsce do załatwienia jakiejś sprawy wystarczy złożenie zaawansowanego podpisu elektronicznego, to obcokrajowiec z UE również może użyć do jej załatwienia swojego, pochodzącego z innego państwa znaku autoryzacji na takim (albo wyższym) poziomie zabezpieczeń). I odwrotnie – np. Polak, który musi załatwić coś w Anglii, może użyć swojego Profilu Zaufanego i nie będzie można od niego wymagać, aby skorzystał z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jeśli nie wymaga się tego od Brytyjczyków.

Wykaz rachunków bankowych urzędów skarbowych

To rozwiązanie będzie szczególnie wygodne dla osób, które prowadzą interesy za granicą oraz czasowo tam przebywały i np. pozostawiły poza krajem część majątku. Zamiast wydawać pieniądze na podróże, będą mogły załatwić wiele spraw, nie odchodząc od komputera.

Najpierw notyfikacja

Oczywiście, nie od razu będzie można używać polskiego PZ do załatwiania spraw poza krajem. Konieczna będzie jeszcze notyfikacja danego rodzaju systemu do Komisji Europejskiej. Ale kiedy już zostanie to dokonane, systemy e-administracji staną otworem przed osobami, które dysponują Profilem Zaufanym.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA