REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować? /shutterstock.com
E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2018 roku wchodzą nowe zasady opłacania składek ZUS oraz nowe rachunki do opłacania składek. Jak więc opłacić składkę za grudzień, a jak - od nowego roku? Co w przypadku zaległości do ZUS? Co jeśli nie dostaniemy numeru rachunku?

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest e-składka i jak ją wyliczyć?

E-składka to suma składek płatnika, którą będzie wpłacał w 2018 rok do ZUS. Jej wyliczenia najwygodniej dokonać na podstawie deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. Z formularza należy zsumować pola, w których wykazane zostały składki na poszczególne ubezpieczenia:

  • VI.02 - społeczne
  • VII.07 - zdrowotne
  • VIII.03 - FP i FGŚP
  • IX.03 - FEP

Jest to pierwsza zmiana - zamiast kilku wpłat na poszczególne konta będzie jedna sumaryczna wpłata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: E-składka. Jedno konto ZUS od 2018 r.

Kolejna modyfikacja to konto na które płatnicy będą dokonywać wpłat. Od nowego roku zapłata składek będzie na indywidualne subkonto płatnika w ZUS, na którym będą gromadzić się wpłacone środki. Na dzień 1 stycznia 2018 dotychczasowe rachunki bankowe ZUS zostaną wyłączone, a wpłat będzie można dokonać wyłącznie na indywidualny rachunek składkowy. W kontekście tych informacji bardzo ważne jest pozyskanie i sprawdzenie swojego indywidualnego rachunku składkowego.

Zmiany w opłacaniu składek a formularze ZUS

Sposób dokonywania wpłaty na ubezpieczenia do ZUS (e-składka) oraz nowe konta do uregulowania należności (NRS) pozostają bez wpływu na formularze ZUS, terminy opłacania i księgowania składek.

Od 1 stycznia nie będzie zmiany formularzy ZUS, ale możliwe że taka zmiana będzie w trakcie roku. Często generując dokumentację do ZUS posługujemy się programem Płatnik i jego aktualizacja przewidziana jest na początek marca 2018 roku.

Jaki jest termin opłacania e-składki?

Jeśli chodzi o terminy opłacania e-składki i składania formularzy, to, tak jak dotychczas, dokonujemy ich nie później niż:

  1. do 10. dnia następnego miesiąca – dla osób fizycznych opłacających składkę wyłącznie za siebie,
  2. do 5. dnia następnego miesiąca – dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
  3. do 15. dnia następnego miesiąca – dla pozostałych płatników.                          

INFORAKADEMIA poleca: Kadry dla księgowych

Jak księgować e-składkę?

Księgowanie e-składki będzie odbywało się na obecnych zasadach przy założeniu, że nie mam zaległości w ZUS, czyli:

  • składki społeczne księgujemy do kosztów lub odliczamy od dochodu,
  • FP i FGŚP księgujemy do kosztów,
  • 7,75% podstawy wymiaru składki zdrowotnej odejmujemy od podatku

w dacie poniesienia kosztu, na podstawie potwierdzenia zapłaty.                 

Jeśli wystąpiłaby zaległość, to wówczas wpłata księgowana jest przez ZUS najpierw na poczet zaległości, a dopiero po jej uregulowaniu na bieżące składki. Ta istotna zmiana wynika z faktu, że od nowego roku w momencie wykonywania przelewu nie będziemy wpisywać numeru deklaracji i okresu - przelew do ZUS będzie zwykłym przelewem takim jak np. za prąd.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

ZUS będzie otrzymywał jeden przelew i tą kwotę podzieli sobie proporcjonalnie na poszczególne ubezpieczenia. Algorytm podziału najlepiej przedstawić na przykładzie.

Przykład 1 -  załóżmy, że kwoty z ostatniej deklaracji są następujące:

  • ubezpieczenie społeczne – 700 zł
  • ubezpieczenie zdrowotne – 200 zł
  • FP – 100 zł

Sumarycznie mamy 1000 zł i jest to nasze 100%. Zatem procentowy udział poszczególnych składek jest taki:

  • ubezpieczenie społeczne – 700*100%/1000 = 70%
  • ubezpieczenie zdrowotne – 200*100%/1000 = 20%
  • FP - 100*100%/1000 = 10%

Biorąc pod uwagę te zmiany należy zastanowić się nad tym, jak opłacić składkę za grudzień 2017. Odpowiedź jest taka, że sposób zapłaty zależy od tego w jakim terminie jej dokonamy. Jeśli jeszcze w grudniu, to na dotychczasowe rachunki bankowe ZUS, gdy w nowym 2018 roku to już na indywidualny rachunek składkowy płatnika.


Czym jest numer rachunku składkowego?

Numer rachunku składkowego (NRS) można określić jako darmowe subkonto płatnika w ZUS. Nie trzeba go nigdzie zgłaszać i służy jedynie do wpłat należności ZUS. Na indywidualny numer rachunku składkowego wpłacane będą składki ZUS, wszelkie zaległości, wpłaty w systemie ratalnym.

Numer rachunku składkowego:

  • to konkretna struktura składająca się z 26 cyfr
  • generowany przez ZUS i przesyłany do płatników najpóźniej do 31.12.2017
  • indywidualny dla każdego płatnika
  • zawiera numer identyfikujący ZUS i NIP płatnika lub ID wew. (ostatnie 10 cyfr)
  • jest tylko darmowym subkontem płatnika w ZUS, zatem nie trzeba go nigdzie zgłaszać np. w CEIDG
  • będzie dotyczył wpłat każdego płatnika od 1.01.2018.                                                          

Nowy sposób rozliczania wpłat na ZUS

Od 1 stycznia 2018 płatnik będzie dokonywał jednej wpłaty. Co więcej, w przelewie nie będzie wpisywał za jaką składkę jest dana wpłata, ani za jaki okres. ZUS będzie sprawdzał stan zaległości, jeśli będą to środki zostaną przekazane najpierw na ich poczet, a dopiero potem na bieżące składki (według algorytmu podziału).

Warto sprawdzić stan swojego konta w ZUS - w tym celu należy złożyć druk RD-3. Gdyby zaległość była, to można ją spłacić lub wystąpić do ZUS z wnioskiem o rozłożenie płatności na raty.

Płatnicy NRS mogą uzyskać lub sprawdzić:

  • otrzymując list polecony z ZUS z tymi danymi
  • osobiście wizyta w ZUS
  • telefonicznie w ZUS - COT 22 560 16 00                  
  • w wyszukiwarce ZUS - https://www.eskladka.pl/
  • na PUE, ale dopiero od 1 stycznia 2018.

Czy mogę otrzymać dwa NRS?

Często płatnicy zastanawiają się, czy NRS może się powtórzyć i czy można otrzymać z ZUS więcej niż jeden taki numer.

Odpowiedź na pierwsze z pytań jest taka, że NRS jest indywidualny dla każdego płatnika, zawiera jego NIP lub ID wewnętrzny (gdy płatnik nie ma NIP-u) i jest jego numerem indywidualnym - nie może się powtórzyć.

Natomiast jeśli chodzi o drugą kwestię to odpowiedź jest bardziej złożona. Zacznijmy od osób fizycznych - taka osoba może otrzymać z ZUS dwa NRS, gdy prowadzi działalność gospodarczą i zatrudniania nianię na podstawie umowy uaktywniającej.

Kolejne podmioty, które otrzymają więcej niż 1 numer rachunku składkowego, to:

  • PUP
  • Wojskowe Biuro Emerytalne, Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Biuro Emerytalne Służby Więziennej
  • jednostki organizacyjne pomocy społecznej
  • ZUS

                                                

Podsumowanie - o czym pamiętać?

Podsumowując wszystkie przedstawione informacje o dwóch najważniejszych kwestiach należy pamiętać:

1. od 1 stycznia 2018 wpłata do ZUS co do zasady będzie jedna

2. musi być dokonywana na indywidualny numer rachunku składkowego.

                   

Autorka: Aneta Socha, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Więcej informacji planowanych o zmianach przepisów pojawi się na bezpłatnych szkoleniach organizowanych w ramach Ogólnopolskiej Akademii inFakt!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatek katastralny w Polsce - póki co niemożliwy do wprowadzenia. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

REKLAMA

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA