REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować? /shutterstock.com
E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2018 roku wchodzą nowe zasady opłacania składek ZUS oraz nowe rachunki do opłacania składek. Jak więc opłacić składkę za grudzień, a jak - od nowego roku? Co w przypadku zaległości do ZUS? Co jeśli nie dostaniemy numeru rachunku?

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest e-składka i jak ją wyliczyć?

E-składka to suma składek płatnika, którą będzie wpłacał w 2018 rok do ZUS. Jej wyliczenia najwygodniej dokonać na podstawie deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. Z formularza należy zsumować pola, w których wykazane zostały składki na poszczególne ubezpieczenia:

  • VI.02 - społeczne
  • VII.07 - zdrowotne
  • VIII.03 - FP i FGŚP
  • IX.03 - FEP

Jest to pierwsza zmiana - zamiast kilku wpłat na poszczególne konta będzie jedna sumaryczna wpłata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: E-składka. Jedno konto ZUS od 2018 r.

Kolejna modyfikacja to konto na które płatnicy będą dokonywać wpłat. Od nowego roku zapłata składek będzie na indywidualne subkonto płatnika w ZUS, na którym będą gromadzić się wpłacone środki. Na dzień 1 stycznia 2018 dotychczasowe rachunki bankowe ZUS zostaną wyłączone, a wpłat będzie można dokonać wyłącznie na indywidualny rachunek składkowy. W kontekście tych informacji bardzo ważne jest pozyskanie i sprawdzenie swojego indywidualnego rachunku składkowego.

Zmiany w opłacaniu składek a formularze ZUS

Sposób dokonywania wpłaty na ubezpieczenia do ZUS (e-składka) oraz nowe konta do uregulowania należności (NRS) pozostają bez wpływu na formularze ZUS, terminy opłacania i księgowania składek.

Od 1 stycznia nie będzie zmiany formularzy ZUS, ale możliwe że taka zmiana będzie w trakcie roku. Często generując dokumentację do ZUS posługujemy się programem Płatnik i jego aktualizacja przewidziana jest na początek marca 2018 roku.

Jaki jest termin opłacania e-składki?

Jeśli chodzi o terminy opłacania e-składki i składania formularzy, to, tak jak dotychczas, dokonujemy ich nie później niż:

  1. do 10. dnia następnego miesiąca – dla osób fizycznych opłacających składkę wyłącznie za siebie,
  2. do 5. dnia następnego miesiąca – dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
  3. do 15. dnia następnego miesiąca – dla pozostałych płatników.                          

INFORAKADEMIA poleca: Kadry dla księgowych

Jak księgować e-składkę?

Księgowanie e-składki będzie odbywało się na obecnych zasadach przy założeniu, że nie mam zaległości w ZUS, czyli:

  • składki społeczne księgujemy do kosztów lub odliczamy od dochodu,
  • FP i FGŚP księgujemy do kosztów,
  • 7,75% podstawy wymiaru składki zdrowotnej odejmujemy od podatku

w dacie poniesienia kosztu, na podstawie potwierdzenia zapłaty.                 

Jeśli wystąpiłaby zaległość, to wówczas wpłata księgowana jest przez ZUS najpierw na poczet zaległości, a dopiero po jej uregulowaniu na bieżące składki. Ta istotna zmiana wynika z faktu, że od nowego roku w momencie wykonywania przelewu nie będziemy wpisywać numeru deklaracji i okresu - przelew do ZUS będzie zwykłym przelewem takim jak np. za prąd.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

ZUS będzie otrzymywał jeden przelew i tą kwotę podzieli sobie proporcjonalnie na poszczególne ubezpieczenia. Algorytm podziału najlepiej przedstawić na przykładzie.

Przykład 1 -  załóżmy, że kwoty z ostatniej deklaracji są następujące:

  • ubezpieczenie społeczne – 700 zł
  • ubezpieczenie zdrowotne – 200 zł
  • FP – 100 zł

Sumarycznie mamy 1000 zł i jest to nasze 100%. Zatem procentowy udział poszczególnych składek jest taki:

  • ubezpieczenie społeczne – 700*100%/1000 = 70%
  • ubezpieczenie zdrowotne – 200*100%/1000 = 20%
  • FP - 100*100%/1000 = 10%

Biorąc pod uwagę te zmiany należy zastanowić się nad tym, jak opłacić składkę za grudzień 2017. Odpowiedź jest taka, że sposób zapłaty zależy od tego w jakim terminie jej dokonamy. Jeśli jeszcze w grudniu, to na dotychczasowe rachunki bankowe ZUS, gdy w nowym 2018 roku to już na indywidualny rachunek składkowy płatnika.


Czym jest numer rachunku składkowego?

Numer rachunku składkowego (NRS) można określić jako darmowe subkonto płatnika w ZUS. Nie trzeba go nigdzie zgłaszać i służy jedynie do wpłat należności ZUS. Na indywidualny numer rachunku składkowego wpłacane będą składki ZUS, wszelkie zaległości, wpłaty w systemie ratalnym.

Numer rachunku składkowego:

  • to konkretna struktura składająca się z 26 cyfr
  • generowany przez ZUS i przesyłany do płatników najpóźniej do 31.12.2017
  • indywidualny dla każdego płatnika
  • zawiera numer identyfikujący ZUS i NIP płatnika lub ID wew. (ostatnie 10 cyfr)
  • jest tylko darmowym subkontem płatnika w ZUS, zatem nie trzeba go nigdzie zgłaszać np. w CEIDG
  • będzie dotyczył wpłat każdego płatnika od 1.01.2018.                                                          

Nowy sposób rozliczania wpłat na ZUS

Od 1 stycznia 2018 płatnik będzie dokonywał jednej wpłaty. Co więcej, w przelewie nie będzie wpisywał za jaką składkę jest dana wpłata, ani za jaki okres. ZUS będzie sprawdzał stan zaległości, jeśli będą to środki zostaną przekazane najpierw na ich poczet, a dopiero potem na bieżące składki (według algorytmu podziału).

Warto sprawdzić stan swojego konta w ZUS - w tym celu należy złożyć druk RD-3. Gdyby zaległość była, to można ją spłacić lub wystąpić do ZUS z wnioskiem o rozłożenie płatności na raty.

Płatnicy NRS mogą uzyskać lub sprawdzić:

  • otrzymując list polecony z ZUS z tymi danymi
  • osobiście wizyta w ZUS
  • telefonicznie w ZUS - COT 22 560 16 00                  
  • w wyszukiwarce ZUS - https://www.eskladka.pl/
  • na PUE, ale dopiero od 1 stycznia 2018.

Czy mogę otrzymać dwa NRS?

Często płatnicy zastanawiają się, czy NRS może się powtórzyć i czy można otrzymać z ZUS więcej niż jeden taki numer.

Odpowiedź na pierwsze z pytań jest taka, że NRS jest indywidualny dla każdego płatnika, zawiera jego NIP lub ID wewnętrzny (gdy płatnik nie ma NIP-u) i jest jego numerem indywidualnym - nie może się powtórzyć.

Natomiast jeśli chodzi o drugą kwestię to odpowiedź jest bardziej złożona. Zacznijmy od osób fizycznych - taka osoba może otrzymać z ZUS dwa NRS, gdy prowadzi działalność gospodarczą i zatrudniania nianię na podstawie umowy uaktywniającej.

Kolejne podmioty, które otrzymają więcej niż 1 numer rachunku składkowego, to:

  • PUP
  • Wojskowe Biuro Emerytalne, Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Biuro Emerytalne Służby Więziennej
  • jednostki organizacyjne pomocy społecznej
  • ZUS

                                                

Podsumowanie - o czym pamiętać?

Podsumowując wszystkie przedstawione informacje o dwóch najważniejszych kwestiach należy pamiętać:

1. od 1 stycznia 2018 wpłata do ZUS co do zasady będzie jedna

2. musi być dokonywana na indywidualny numer rachunku składkowego.

                   

Autorka: Aneta Socha, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Więcej informacji planowanych o zmianach przepisów pojawi się na bezpłatnych szkoleniach organizowanych w ramach Ogólnopolskiej Akademii inFakt!

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA