REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować? /shutterstock.com
E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2018 roku wchodzą nowe zasady opłacania składek ZUS oraz nowe rachunki do opłacania składek. Jak więc opłacić składkę za grudzień, a jak - od nowego roku? Co w przypadku zaległości do ZUS? Co jeśli nie dostaniemy numeru rachunku?

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest e-składka i jak ją wyliczyć?

E-składka to suma składek płatnika, którą będzie wpłacał w 2018 rok do ZUS. Jej wyliczenia najwygodniej dokonać na podstawie deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. Z formularza należy zsumować pola, w których wykazane zostały składki na poszczególne ubezpieczenia:

  • VI.02 - społeczne
  • VII.07 - zdrowotne
  • VIII.03 - FP i FGŚP
  • IX.03 - FEP

Jest to pierwsza zmiana - zamiast kilku wpłat na poszczególne konta będzie jedna sumaryczna wpłata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: E-składka. Jedno konto ZUS od 2018 r.

Kolejna modyfikacja to konto na które płatnicy będą dokonywać wpłat. Od nowego roku zapłata składek będzie na indywidualne subkonto płatnika w ZUS, na którym będą gromadzić się wpłacone środki. Na dzień 1 stycznia 2018 dotychczasowe rachunki bankowe ZUS zostaną wyłączone, a wpłat będzie można dokonać wyłącznie na indywidualny rachunek składkowy. W kontekście tych informacji bardzo ważne jest pozyskanie i sprawdzenie swojego indywidualnego rachunku składkowego.

Zmiany w opłacaniu składek a formularze ZUS

Sposób dokonywania wpłaty na ubezpieczenia do ZUS (e-składka) oraz nowe konta do uregulowania należności (NRS) pozostają bez wpływu na formularze ZUS, terminy opłacania i księgowania składek.

Od 1 stycznia nie będzie zmiany formularzy ZUS, ale możliwe że taka zmiana będzie w trakcie roku. Często generując dokumentację do ZUS posługujemy się programem Płatnik i jego aktualizacja przewidziana jest na początek marca 2018 roku.

Jaki jest termin opłacania e-składki?

Jeśli chodzi o terminy opłacania e-składki i składania formularzy, to, tak jak dotychczas, dokonujemy ich nie później niż:

  1. do 10. dnia następnego miesiąca – dla osób fizycznych opłacających składkę wyłącznie za siebie,
  2. do 5. dnia następnego miesiąca – dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
  3. do 15. dnia następnego miesiąca – dla pozostałych płatników.                          

INFORAKADEMIA poleca: Kadry dla księgowych

Jak księgować e-składkę?

Księgowanie e-składki będzie odbywało się na obecnych zasadach przy założeniu, że nie mam zaległości w ZUS, czyli:

  • składki społeczne księgujemy do kosztów lub odliczamy od dochodu,
  • FP i FGŚP księgujemy do kosztów,
  • 7,75% podstawy wymiaru składki zdrowotnej odejmujemy od podatku

w dacie poniesienia kosztu, na podstawie potwierdzenia zapłaty.                 

Jeśli wystąpiłaby zaległość, to wówczas wpłata księgowana jest przez ZUS najpierw na poczet zaległości, a dopiero po jej uregulowaniu na bieżące składki. Ta istotna zmiana wynika z faktu, że od nowego roku w momencie wykonywania przelewu nie będziemy wpisywać numeru deklaracji i okresu - przelew do ZUS będzie zwykłym przelewem takim jak np. za prąd.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

ZUS będzie otrzymywał jeden przelew i tą kwotę podzieli sobie proporcjonalnie na poszczególne ubezpieczenia. Algorytm podziału najlepiej przedstawić na przykładzie.

Przykład 1 -  załóżmy, że kwoty z ostatniej deklaracji są następujące:

  • ubezpieczenie społeczne – 700 zł
  • ubezpieczenie zdrowotne – 200 zł
  • FP – 100 zł

Sumarycznie mamy 1000 zł i jest to nasze 100%. Zatem procentowy udział poszczególnych składek jest taki:

  • ubezpieczenie społeczne – 700*100%/1000 = 70%
  • ubezpieczenie zdrowotne – 200*100%/1000 = 20%
  • FP - 100*100%/1000 = 10%

Biorąc pod uwagę te zmiany należy zastanowić się nad tym, jak opłacić składkę za grudzień 2017. Odpowiedź jest taka, że sposób zapłaty zależy od tego w jakim terminie jej dokonamy. Jeśli jeszcze w grudniu, to na dotychczasowe rachunki bankowe ZUS, gdy w nowym 2018 roku to już na indywidualny rachunek składkowy płatnika.


Czym jest numer rachunku składkowego?

Numer rachunku składkowego (NRS) można określić jako darmowe subkonto płatnika w ZUS. Nie trzeba go nigdzie zgłaszać i służy jedynie do wpłat należności ZUS. Na indywidualny numer rachunku składkowego wpłacane będą składki ZUS, wszelkie zaległości, wpłaty w systemie ratalnym.

Numer rachunku składkowego:

  • to konkretna struktura składająca się z 26 cyfr
  • generowany przez ZUS i przesyłany do płatników najpóźniej do 31.12.2017
  • indywidualny dla każdego płatnika
  • zawiera numer identyfikujący ZUS i NIP płatnika lub ID wew. (ostatnie 10 cyfr)
  • jest tylko darmowym subkontem płatnika w ZUS, zatem nie trzeba go nigdzie zgłaszać np. w CEIDG
  • będzie dotyczył wpłat każdego płatnika od 1.01.2018.                                                          

Nowy sposób rozliczania wpłat na ZUS

Od 1 stycznia 2018 płatnik będzie dokonywał jednej wpłaty. Co więcej, w przelewie nie będzie wpisywał za jaką składkę jest dana wpłata, ani za jaki okres. ZUS będzie sprawdzał stan zaległości, jeśli będą to środki zostaną przekazane najpierw na ich poczet, a dopiero potem na bieżące składki (według algorytmu podziału).

Warto sprawdzić stan swojego konta w ZUS - w tym celu należy złożyć druk RD-3. Gdyby zaległość była, to można ją spłacić lub wystąpić do ZUS z wnioskiem o rozłożenie płatności na raty.

Płatnicy NRS mogą uzyskać lub sprawdzić:

  • otrzymując list polecony z ZUS z tymi danymi
  • osobiście wizyta w ZUS
  • telefonicznie w ZUS - COT 22 560 16 00                  
  • w wyszukiwarce ZUS - https://www.eskladka.pl/
  • na PUE, ale dopiero od 1 stycznia 2018.

Czy mogę otrzymać dwa NRS?

Często płatnicy zastanawiają się, czy NRS może się powtórzyć i czy można otrzymać z ZUS więcej niż jeden taki numer.

Odpowiedź na pierwsze z pytań jest taka, że NRS jest indywidualny dla każdego płatnika, zawiera jego NIP lub ID wewnętrzny (gdy płatnik nie ma NIP-u) i jest jego numerem indywidualnym - nie może się powtórzyć.

Natomiast jeśli chodzi o drugą kwestię to odpowiedź jest bardziej złożona. Zacznijmy od osób fizycznych - taka osoba może otrzymać z ZUS dwa NRS, gdy prowadzi działalność gospodarczą i zatrudniania nianię na podstawie umowy uaktywniającej.

Kolejne podmioty, które otrzymają więcej niż 1 numer rachunku składkowego, to:

  • PUP
  • Wojskowe Biuro Emerytalne, Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Biuro Emerytalne Służby Więziennej
  • jednostki organizacyjne pomocy społecznej
  • ZUS

                                                

Podsumowanie - o czym pamiętać?

Podsumowując wszystkie przedstawione informacje o dwóch najważniejszych kwestiach należy pamiętać:

1. od 1 stycznia 2018 wpłata do ZUS co do zasady będzie jedna

2. musi być dokonywana na indywidualny numer rachunku składkowego.

                   

Autorka: Aneta Socha, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Więcej informacji planowanych o zmianach przepisów pojawi się na bezpłatnych szkoleniach organizowanych w ramach Ogólnopolskiej Akademii inFakt!

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

REKLAMA

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

REKLAMA

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA