REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować? /shutterstock.com
E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2018 roku wchodzą nowe zasady opłacania składek ZUS oraz nowe rachunki do opłacania składek. Jak więc opłacić składkę za grudzień, a jak - od nowego roku? Co w przypadku zaległości do ZUS? Co jeśli nie dostaniemy numeru rachunku?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest e-składka i jak ją wyliczyć?

E-składka to suma składek płatnika, którą będzie wpłacał w 2018 rok do ZUS. Jej wyliczenia najwygodniej dokonać na podstawie deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. Z formularza należy zsumować pola, w których wykazane zostały składki na poszczególne ubezpieczenia:

  • VI.02 - społeczne
  • VII.07 - zdrowotne
  • VIII.03 - FP i FGŚP
  • IX.03 - FEP

REKLAMA

Jest to pierwsza zmiana - zamiast kilku wpłat na poszczególne konta będzie jedna sumaryczna wpłata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: E-składka. Jedno konto ZUS od 2018 r.

Kolejna modyfikacja to konto na które płatnicy będą dokonywać wpłat. Od nowego roku zapłata składek będzie na indywidualne subkonto płatnika w ZUS, na którym będą gromadzić się wpłacone środki. Na dzień 1 stycznia 2018 dotychczasowe rachunki bankowe ZUS zostaną wyłączone, a wpłat będzie można dokonać wyłącznie na indywidualny rachunek składkowy. W kontekście tych informacji bardzo ważne jest pozyskanie i sprawdzenie swojego indywidualnego rachunku składkowego.

Zmiany w opłacaniu składek a formularze ZUS

Sposób dokonywania wpłaty na ubezpieczenia do ZUS (e-składka) oraz nowe konta do uregulowania należności (NRS) pozostają bez wpływu na formularze ZUS, terminy opłacania i księgowania składek.

Od 1 stycznia nie będzie zmiany formularzy ZUS, ale możliwe że taka zmiana będzie w trakcie roku. Często generując dokumentację do ZUS posługujemy się programem Płatnik i jego aktualizacja przewidziana jest na początek marca 2018 roku.

Jaki jest termin opłacania e-składki?

Jeśli chodzi o terminy opłacania e-składki i składania formularzy, to, tak jak dotychczas, dokonujemy ich nie później niż:

  1. do 10. dnia następnego miesiąca – dla osób fizycznych opłacających składkę wyłącznie za siebie,
  2. do 5. dnia następnego miesiąca – dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
  3. do 15. dnia następnego miesiąca – dla pozostałych płatników.                          

INFORAKADEMIA poleca: Kadry dla księgowych

Jak księgować e-składkę?

Księgowanie e-składki będzie odbywało się na obecnych zasadach przy założeniu, że nie mam zaległości w ZUS, czyli:

  • składki społeczne księgujemy do kosztów lub odliczamy od dochodu,
  • FP i FGŚP księgujemy do kosztów,
  • 7,75% podstawy wymiaru składki zdrowotnej odejmujemy od podatku

w dacie poniesienia kosztu, na podstawie potwierdzenia zapłaty.                 

Jeśli wystąpiłaby zaległość, to wówczas wpłata księgowana jest przez ZUS najpierw na poczet zaległości, a dopiero po jej uregulowaniu na bieżące składki. Ta istotna zmiana wynika z faktu, że od nowego roku w momencie wykonywania przelewu nie będziemy wpisywać numeru deklaracji i okresu - przelew do ZUS będzie zwykłym przelewem takim jak np. za prąd.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

ZUS będzie otrzymywał jeden przelew i tą kwotę podzieli sobie proporcjonalnie na poszczególne ubezpieczenia. Algorytm podziału najlepiej przedstawić na przykładzie.

Przykład 1 -  załóżmy, że kwoty z ostatniej deklaracji są następujące:

  • ubezpieczenie społeczne – 700 zł
  • ubezpieczenie zdrowotne – 200 zł
  • FP – 100 zł

Sumarycznie mamy 1000 zł i jest to nasze 100%. Zatem procentowy udział poszczególnych składek jest taki:

  • ubezpieczenie społeczne – 700*100%/1000 = 70%
  • ubezpieczenie zdrowotne – 200*100%/1000 = 20%
  • FP - 100*100%/1000 = 10%

Biorąc pod uwagę te zmiany należy zastanowić się nad tym, jak opłacić składkę za grudzień 2017. Odpowiedź jest taka, że sposób zapłaty zależy od tego w jakim terminie jej dokonamy. Jeśli jeszcze w grudniu, to na dotychczasowe rachunki bankowe ZUS, gdy w nowym 2018 roku to już na indywidualny rachunek składkowy płatnika.


Czym jest numer rachunku składkowego?

Numer rachunku składkowego (NRS) można określić jako darmowe subkonto płatnika w ZUS. Nie trzeba go nigdzie zgłaszać i służy jedynie do wpłat należności ZUS. Na indywidualny numer rachunku składkowego wpłacane będą składki ZUS, wszelkie zaległości, wpłaty w systemie ratalnym.

Numer rachunku składkowego:

  • to konkretna struktura składająca się z 26 cyfr
  • generowany przez ZUS i przesyłany do płatników najpóźniej do 31.12.2017
  • indywidualny dla każdego płatnika
  • zawiera numer identyfikujący ZUS i NIP płatnika lub ID wew. (ostatnie 10 cyfr)
  • jest tylko darmowym subkontem płatnika w ZUS, zatem nie trzeba go nigdzie zgłaszać np. w CEIDG
  • będzie dotyczył wpłat każdego płatnika od 1.01.2018.                                                          

Nowy sposób rozliczania wpłat na ZUS

Od 1 stycznia 2018 płatnik będzie dokonywał jednej wpłaty. Co więcej, w przelewie nie będzie wpisywał za jaką składkę jest dana wpłata, ani za jaki okres. ZUS będzie sprawdzał stan zaległości, jeśli będą to środki zostaną przekazane najpierw na ich poczet, a dopiero potem na bieżące składki (według algorytmu podziału).

Warto sprawdzić stan swojego konta w ZUS - w tym celu należy złożyć druk RD-3. Gdyby zaległość była, to można ją spłacić lub wystąpić do ZUS z wnioskiem o rozłożenie płatności na raty.

Płatnicy NRS mogą uzyskać lub sprawdzić:

  • otrzymując list polecony z ZUS z tymi danymi
  • osobiście wizyta w ZUS
  • telefonicznie w ZUS - COT 22 560 16 00                  
  • w wyszukiwarce ZUS - https://www.eskladka.pl/
  • na PUE, ale dopiero od 1 stycznia 2018.

Czy mogę otrzymać dwa NRS?

Często płatnicy zastanawiają się, czy NRS może się powtórzyć i czy można otrzymać z ZUS więcej niż jeden taki numer.

Odpowiedź na pierwsze z pytań jest taka, że NRS jest indywidualny dla każdego płatnika, zawiera jego NIP lub ID wewnętrzny (gdy płatnik nie ma NIP-u) i jest jego numerem indywidualnym - nie może się powtórzyć.

Natomiast jeśli chodzi o drugą kwestię to odpowiedź jest bardziej złożona. Zacznijmy od osób fizycznych - taka osoba może otrzymać z ZUS dwa NRS, gdy prowadzi działalność gospodarczą i zatrudniania nianię na podstawie umowy uaktywniającej.

Kolejne podmioty, które otrzymają więcej niż 1 numer rachunku składkowego, to:

  • PUP
  • Wojskowe Biuro Emerytalne, Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Biuro Emerytalne Służby Więziennej
  • jednostki organizacyjne pomocy społecznej
  • ZUS

                                                

Podsumowanie - o czym pamiętać?

Podsumowując wszystkie przedstawione informacje o dwóch najważniejszych kwestiach należy pamiętać:

1. od 1 stycznia 2018 wpłata do ZUS co do zasady będzie jedna

2. musi być dokonywana na indywidualny numer rachunku składkowego.

                   

Autorka: Aneta Socha, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Więcej informacji planowanych o zmianach przepisów pojawi się na bezpłatnych szkoleniach organizowanych w ramach Ogólnopolskiej Akademii inFakt!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA