REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezrobotny na stażu 2023. Ile dni wolnych przysługuje?

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Bezrobotny na stażu 2023. Ile dni wolnych przysługuje?
Bezrobotny na stażu 2023. Ile dni wolnych przysługuje?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bezrobotnemu stażyście w trakcie odbywania stażu przysługują dni wolne. Ile tych dni wolnych może wziąć stażysta i kiedy nabywa do nich prawo?

Staż dla bezrobotnego

Staż to jedna z form wsparcia osób bezrobotnych realizowana przez urzędy pracy. Dzięki niej bezrobotny nabywa umiejętności praktyczne do wykonywania pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Staż bezrobotnego odbywa się przez wykonywanie określonych zadań w miejscu pracy. Osoba odbywająca staż jest nadal osobą bezrobotną pozostającą w rejestrze urzędu pracy, gdyż nie zostaje nawiązany stosunek pracy z pracodawcą w trakcie odbywania stażu. 

Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę danego powiatu z pracodawcą wg programu dołączonego do złożonego wniosku, określającego nazwę zawodu, zakres zadań, rodzaj uzyskiwanych kwalifikacji i sposób ich potwierdzenia oraz opiekuna osoby objętej programem stażu. Proponowany okres stażu nie może być krótszy niż 3 miesiące i dłuższy niż 6 miesięcy.
Starosta może skierować do odbycia stażu na okres do 12 miesięcy bezrobotnych, którzy nie ukończyli 30 roku życia.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne
Stypendium stażowe

Bezrobotnemu, na okres odbywania stażu, zostaje przyznane stypendium w wysokości 120% kwoty zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy."

Pracodawca po zakończeniu stażu ma obowiązek wydać opinię zawierającą informacje o realizowanych zadaniach oraz umiejętnościach praktycznych pozyskanych w trakcie stażu.

Dni wolne w czasie stażu

Na podstawie art. 53 ust.7a Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy na wniosek bezrobotnego odbywającego staż pracodawca jest obowiązany do udzielenia dni wolnych w wymiarze 2 dni za każde 30 dni kalendarzowych odbywania stażu. 
Za dni wolne przysługuje stypendium stażowe. 

Za ostatni miesiąc odbywania stażu pracodawca  zobowiązany jest udzielić dni wolnych przed upływem terminu zakończenia stażu.

Ważne

Zatem bezrobotny nabywa prawo do pierwszych dwóch dni wolnych po upływie 30 dni (kalendarzowych) odbywania stażu. Następne dwa dni nabywa sukcesywnie po upływie kolejnych 30 dni stażu. 

Natomiast w ostatnich 30 dniach odbywania stażu, pracodawca (organizator stażu) powinien udzielić 2 dni wolnego wcześniej niż przed nabyciem do nich prawa po 30 ostatnich dniach. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji, w której stażysta nie będzie miał możliwości wykorzystania dni wolnych, bo zakończył się staż. „Ostatni miesiąc odbywania stażu” należy rozumieć jako ostatnie 30 dni (kalendarzowe) odbywania stażu, za które bezrobotnemu przysługuje kolejne 2 dni wolnego.

Co istotne, stażysta nie musi wykorzystywać dni wolnych. Przysługują mu one na jego wniosek. W tym przypadku nie jest jednak tak, jak przy urlopie wypoczynkowym pracownika, za który za niewykorzystane dni należy się ekwiwalent pieniężny. Jeżeli stażysta nie zawnioskuje o dni wolne, one przepadną. Nie przysługuje z tego tytułu roszczenie do organizatora stażu ani urzędu pracy o utracone dni wolne.

REKLAMA

Dni wolne dla stażysty przed nabyciem prawa

Istnieje możliwość udzielenia stażyście dni wolnych w pierwszych 30 dniach odbywania stażu, zanim stażysta uzyska do nich prawo. W takiej sytuacji, jeżeli staż będzie kontynuowany, za te wolne dni stypendium będzie przysługiwać, ale dni te będą uwzględnione, jakby zostały udzielone po 30 dniach odbywania stażu. Czyli stażysta nie będzie mógł z nich skorzystać po nabyciu do nich prawa (po 30 dniach stażu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe dni wolne dla bezrobotnego stażysty

Stażysta nie jest pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy i dlatego nie dotyczą go przepisy stosowane do pracowników. Jest on nadal osobą posiadającą status bezrobotnego, która dopiero nabywa umiejętności praktycznych pod okiem pracodawcy.

Jednak zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych, stażysta ma obowiązek przestrzegania przepisów i zasad obowiązujących pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy, w szczególności regulaminu pracy. Jeżeli więc pracodawca w takim wewnętrznym regulaminie ustali, że jakiś dzień w roku jest wolny dla wszystkich pracowników, wówczas dzień ten będzie również wolny dla stażysty i potraktowany jako dzień usprawiedliwionej nieobecności, za który przysługuje stypendium. Ponadto, będzie to dzień wolny spoza puli dwóch dni wolnych po odbyciu 30 dni stażu.

Dzień wolny za święto w sobotę

Zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych, stażysta ma przestrzegać rozkładu czasu pracy oraz (o czym było wcześniej) zasad obowiązujących pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy, w szczególności regulaminu pracy. W związku z tym, stażysta ma też prawo do odbioru dnia wolnego za święto przypadające w sobotę, w sposób ustalony przez organizatora, tak samo jak pracownicy.

Termin odbioru dnia wolnego zależy od tego, czy staż odbywa się u pracodawcy, czy u organizatora stażu niebędącego pracodawcą. W przypadku stażu u pracodawcy, dzień wolny odbiera się na zasadach obowiązujących pracowników. Natomiast, gdy stażysta ma odebrać dzień wolny u organizatora niebędącego pracodawcą, powinien to zrobić w miesiącu, w którym wypadło święto.

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Postawa prawna: 
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 53).
Rozporządzenie z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych.

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA