REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezrobotny na stażu 2023. Ile dni wolnych przysługuje?

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Bezrobotny na stażu 2023. Ile dni wolnych przysługuje?
Bezrobotny na stażu 2023. Ile dni wolnych przysługuje?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bezrobotnemu stażyście w trakcie odbywania stażu przysługują dni wolne. Ile tych dni wolnych może wziąć stażysta i kiedy nabywa do nich prawo?

Staż dla bezrobotnego

Staż to jedna z form wsparcia osób bezrobotnych realizowana przez urzędy pracy. Dzięki niej bezrobotny nabywa umiejętności praktyczne do wykonywania pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą. Staż bezrobotnego odbywa się przez wykonywanie określonych zadań w miejscu pracy. Osoba odbywająca staż jest nadal osobą bezrobotną pozostającą w rejestrze urzędu pracy, gdyż nie zostaje nawiązany stosunek pracy z pracodawcą w trakcie odbywania stażu. 

Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę danego powiatu z pracodawcą wg programu dołączonego do złożonego wniosku, określającego nazwę zawodu, zakres zadań, rodzaj uzyskiwanych kwalifikacji i sposób ich potwierdzenia oraz opiekuna osoby objętej programem stażu. Proponowany okres stażu nie może być krótszy niż 3 miesiące i dłuższy niż 6 miesięcy.
Starosta może skierować do odbycia stażu na okres do 12 miesięcy bezrobotnych, którzy nie ukończyli 30 roku życia.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne
Stypendium stażowe

Bezrobotnemu, na okres odbywania stażu, zostaje przyznane stypendium w wysokości 120% kwoty zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy."

Pracodawca po zakończeniu stażu ma obowiązek wydać opinię zawierającą informacje o realizowanych zadaniach oraz umiejętnościach praktycznych pozyskanych w trakcie stażu.

Dni wolne w czasie stażu

Na podstawie art. 53 ust.7a Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy na wniosek bezrobotnego odbywającego staż pracodawca jest obowiązany do udzielenia dni wolnych w wymiarze 2 dni za każde 30 dni kalendarzowych odbywania stażu. 
Za dni wolne przysługuje stypendium stażowe. 

Za ostatni miesiąc odbywania stażu pracodawca  zobowiązany jest udzielić dni wolnych przed upływem terminu zakończenia stażu.

Ważne

Zatem bezrobotny nabywa prawo do pierwszych dwóch dni wolnych po upływie 30 dni (kalendarzowych) odbywania stażu. Następne dwa dni nabywa sukcesywnie po upływie kolejnych 30 dni stażu. 

Natomiast w ostatnich 30 dniach odbywania stażu, pracodawca (organizator stażu) powinien udzielić 2 dni wolnego wcześniej niż przed nabyciem do nich prawa po 30 ostatnich dniach. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji, w której stażysta nie będzie miał możliwości wykorzystania dni wolnych, bo zakończył się staż. „Ostatni miesiąc odbywania stażu” należy rozumieć jako ostatnie 30 dni (kalendarzowe) odbywania stażu, za które bezrobotnemu przysługuje kolejne 2 dni wolnego.

Co istotne, stażysta nie musi wykorzystywać dni wolnych. Przysługują mu one na jego wniosek. W tym przypadku nie jest jednak tak, jak przy urlopie wypoczynkowym pracownika, za który za niewykorzystane dni należy się ekwiwalent pieniężny. Jeżeli stażysta nie zawnioskuje o dni wolne, one przepadną. Nie przysługuje z tego tytułu roszczenie do organizatora stażu ani urzędu pracy o utracone dni wolne.

REKLAMA

Dni wolne dla stażysty przed nabyciem prawa

Istnieje możliwość udzielenia stażyście dni wolnych w pierwszych 30 dniach odbywania stażu, zanim stażysta uzyska do nich prawo. W takiej sytuacji, jeżeli staż będzie kontynuowany, za te wolne dni stypendium będzie przysługiwać, ale dni te będą uwzględnione, jakby zostały udzielone po 30 dniach odbywania stażu. Czyli stażysta nie będzie mógł z nich skorzystać po nabyciu do nich prawa (po 30 dniach stażu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe dni wolne dla bezrobotnego stażysty

Stażysta nie jest pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy i dlatego nie dotyczą go przepisy stosowane do pracowników. Jest on nadal osobą posiadającą status bezrobotnego, która dopiero nabywa umiejętności praktycznych pod okiem pracodawcy.

Jednak zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych, stażysta ma obowiązek przestrzegania przepisów i zasad obowiązujących pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy, w szczególności regulaminu pracy. Jeżeli więc pracodawca w takim wewnętrznym regulaminie ustali, że jakiś dzień w roku jest wolny dla wszystkich pracowników, wówczas dzień ten będzie również wolny dla stażysty i potraktowany jako dzień usprawiedliwionej nieobecności, za który przysługuje stypendium. Ponadto, będzie to dzień wolny spoza puli dwóch dni wolnych po odbyciu 30 dni stażu.

Dzień wolny za święto w sobotę

Zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych, stażysta ma przestrzegać rozkładu czasu pracy oraz (o czym było wcześniej) zasad obowiązujących pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy, w szczególności regulaminu pracy. W związku z tym, stażysta ma też prawo do odbioru dnia wolnego za święto przypadające w sobotę, w sposób ustalony przez organizatora, tak samo jak pracownicy.

Termin odbioru dnia wolnego zależy od tego, czy staż odbywa się u pracodawcy, czy u organizatora stażu niebędącego pracodawcą. W przypadku stażu u pracodawcy, dzień wolny odbiera się na zasadach obowiązujących pracowników. Natomiast, gdy stażysta ma odebrać dzień wolny u organizatora niebędącego pracodawcą, powinien to zrobić w miesiącu, w którym wypadło święto.

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Postawa prawna: 
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 53).
Rozporządzenie z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych.

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA