REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikrofirmy zatrudniają coraz więcej pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikrofirmy zatrudniają coraz więcej pracowników
Mikrofirmy zatrudniają coraz więcej pracowników
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost gospodarczy, z którym mamy obecnie do czynienia, powoduje, że rośnie zatrudnienie w polskiej gospodarce. Na koniec drugiego kwartału tego roku liczba osób pracujących dla osób prowadzących jednoosobową działalność mogła wynieść około 3,25 mln. W stosunku do końca I kwartału liczba zatrudnionych w mikrofirmach mogła urosnąć nawet o 150 tys.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Niedawno GUS informował, że stopa bezrobocia na koniec września tego roku spadła do 9,9%, co oznacza, że bez pracy jest 1,54 mln osób. To najmniej od 7 lat.

Ponad 2 mln płatników składki zdrowotnej

Tego spadku bezrobocia nie udałoby się osiągnąć, gdyby nie najmniejsze firmy. One bowiem również odczuwały poprawę sytuacji gospodarczej i zwiększały zatrudnienie. Można to stwierdzić po liczbie osób fizycznych, opłacających składki ubezpieczenia zdrowotnego za siebie i za innych. Dane te publikuje GUS.

Na koniec września tego roku mieliśmy prawie 2,067 mln płatników składki zdrowotnej. W porównaniu do czerwca br. ta liczba wzrosła o przeszło 6 tys., ale w stosunku do marca przybyło aż 43 tys. płatników.

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą przez internet?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięcej, bo prawie 1,4 mln płatników opłaca ubezpieczenie wyłącznie za siebie. Pozostali opłacają ubezpieczenie za siebie i za innych.

Z danych GUS wyraźnie wynika, że liczba płatników składki zdrowotnej ostatnio rośnie. Ten trend rozpoczął się w 2013 r. W I kwartale tamtego roku łączna liczba płatników składek wyniosła zaledwie 1,907 mln. Od tego czasu przybyło prawie 160 tys. płatników.

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

Za wzrostem liczby płatników składek – zwłaszcza tych, które opłacają składki za siebie i za innych, idzie także wzrost zatrudnienia w jednoosobowych firmach. Ale tutaj, niestety, nie ma dokładnych danych, dotyczących liczby zatrudnionych.

Przybyło prawie 150 tys. pracowników

Można jednak próbować oszacować liczbę osób pracujących u osób fizycznych na podstawie danych ZUS. Zakład bowiem publikuje o liczbie ubezpieczonych przez płatnika. Są to dane zagregowane, więc mamy do czynienia z informacjami o liczbie płatników, który płacą za od 1 do 9 ubezpieczonych, następnie od 9 do 20, od 21 do 49, itd.

Biorąc pod uwagę te dane oraz to, jaka jest minimalna liczba osób, za które opłaca się składki w danej grupie (dla płatników, płacących za od 1 do 9 osób, taka minimalna liczba to 2 – 1 pracownik oraz właściciel), można oszacować, że łączna liczba zatrudnionych w działalnościach gospodarczych na koniec czerwca wyniosła 3,255 mln osób.

Jak widać, mamy do czynienia z wyraźnym wzrostem w stosunku do końca I kw. 2015 r. Wówczas bowiem liczbę osób zatrudnionych w jednoosobowych działalnościach gospodarczych można było oszacować na blisko 3,11 mln.

Polecamy: Sporządzanie polityki rachunkowości w firmie – przykład praktyczny

Przypomnijmy – na koniec czerwca 2015 r. w REGON-ie odnotowanych było 2,971 mln firm. Jednak składki zdrowotne opłacała tylko część z nich, dokładnie 70% z nich. Reszta to firmy martwe, lecz niewyrejestrowne z rejestru, albo uśpione.

Jak łatwo wyliczyć, z szacunków Tax Care wynika, że w jednej czynnej, czyli opłacającej składkę zdrowotną mikrofirmie, pracuje prawie 1,58 osoby. Ten wskaźnik – choć powoli – rośnie, jako że np. w I kw. 2015 r. liczba osób pracującej w mikrofirmie wynosiła 1,53, zaś w II kw. 2014 r – 1,52.

Wzrost zatrudnienia w mikrofirmach sposobem na bezrobocie

Gdyby udało się zwiększyć składnik zatrudnienia w mikrofirmach do 2, wówczas liczba miejsc pracy w najmniejszych przedsiębiorstwach wzrosłaby o ponad 860 tysięcy. Czyli liczba osób bez pracy spadłaby o połowę, podobnie jak odsetek osób bez pracy, który byłby poniżej 5%.

Marek Siudaj, Tax Care

Zostań naszym ekspertem!

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA