REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Polsce trochę mniej formalności ale wyższe podatki - raport Doing Business 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W Polsce mniej formalności ale wyższe podatki - raport Doing Business 2016
W Polsce mniej formalności ale wyższe podatki - raport Doing Business 2016

REKLAMA

REKLAMA

Polskim firmom opłacanie podatków zajmuje przeciętnie 271 godzin rocznie – wynika z raportu „Doing Business 2016”. Z tą informacją wiążą się dwie wiadomości – jedna dobra i druga zła. Dobra jest taka, że w stosunku do roku poprzedniego przedsiębiorcy zaoszczędzili 15 godzin, a więc dwa dni. Zaś zła jest taka, że nadal opłacają podatki przez 1,5 miesiąca.

W tegorocznym rankingu „Doing Business 2016” opublikowanym przez Bank Światowy Polska znalazła się na 25 miejscu. W stosunku do wyników z roku poprzedniego mamy do czynienia z awansem o 7 pozycji, bo przed rokiem nasz kraj uplasował się na 32 miejscu.

REKLAMA

Autopromocja

Polska liderem w jednej z subkategorii

Ranking złożony jest z kilku części, poświęconych różnym elementom związanym z prowadzeniem biznesu. Obok płacenia podatków czy uzyskiwaniu pozwoleń na budowę są i inne dziedziny. W jednej nawet Polska jest prymusem. W subrankingu odnoszącym się do warunków wymiany międzynarodowej, nasz kraj znalazł się na I miejscu na świecie.

Słabo wyglądamy zaś pod względem regulacji dotyczących czasu i procedur związanych z uruchomieniem biznesu (w tym przypadku autorzy rankingu wzięli pod uwagę czynności konieczne do uruchomienia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Zajmuje to aż 30 dni, choć liczba procedur związanych z uruchomieniem spółki z o.o. nie wydaje się przesadnie duża, bo jest ich tylko 4. Ale ze względu na czas i na koszty w tej dziedzinie nasz kraj uplasował się na 85 pozycji na 189 przebadanych.

Przesunięcie się do przodu nie sprawiło, że udało się nam dogonić regionalnych liderów. Nadal bowiem w „Doing Business” wyższe pozycje od Polski zajmują Estonia (16), Litwa (20) i Łotwa (22). Na pierwszym miejscu rankingu, jak przed rokiem, uplasował się Singapur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Awansowaliśmy – i to dość znacznie - również pod względem procedur związanych z płatnością podatków i innych danych publicznych. Przed rokiem Polska pod tym względem znajdowała się na 87 miejscu, tymczasem w tym roku w tej podkategorii wylądowaliśmy na 58 pozycji.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

I do przodu, i – niestety –w górę

Zmniejszyła się – wg autorów raportu – do 7 z 18 liczba płatności podatkowych i okołopodatkowych. Wszystko to sprawiło, że trochę mniej czasu trzeba na te płatności poświęcić. Mianowicie obecnie na wszystkie płatności trzeba poświęcić 271 godzin rocznie. Rok wcześniej było to 286 godzin rocznie.

Ten spadek jest niewielki, ale jeśli przeliczyć tę zmianę na dni pracy, okazuje się, że polscy przedsiębiorcy dostali dwa dni wolnego.

Jednakże nadal muszą siedzieć nad podatkami tygodniami. Mianowicie te 271 godzin to przy uwzględnieniu 8-godzinnego dnia pracy daje prawie 34 dni, a więc to około 1,5 roboczego miesiąca. Tyle więc trzeba osiedzieć, aby zrealizować wszystkie płatności publiczno-prawne w Polsce.

Poza tym – jest także ciemna strona tych zmian. W ubiegłym roku średni poziom opodatkowania zysków spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wynosił 38,7%. Tymczasem w tym roku, jak wyliczyli eksperci Banku Światowego, ten poziom opodatkowania wynosi 40,3%. Jak widać, w ciągu roku fiskus zwiększył poziom opodatkowania polskich spółek o 1,4 pkt. proc.


Łatwiej o pozwolenie na budowę

Duże wrażenie robi zmiana pozycji Polski w subrankingu pod względem procedur związanych z uzyskiwaniem pozwoleń na budowę. Jeszcze w zestawieniu „Doing Business 2015” pod tym względem nasz kraj lokował się na 137 pozycji, tymczasem obecnie znalazł się na 52 miejscu. Ale nieźle wygląda także zmiana w klasyfikacji pod względem wspomnianych już warunków wymiany międzynarodowej. Rok temu zajmowaliśmy w tej dziedzinie 41 miejsce, teraz jesteśmy liderem.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

REKLAMA

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

REKLAMA