REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Polsce trochę mniej formalności ale wyższe podatki - raport Doing Business 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W Polsce mniej formalności ale wyższe podatki - raport Doing Business 2016
W Polsce mniej formalności ale wyższe podatki - raport Doing Business 2016

REKLAMA

REKLAMA

Polskim firmom opłacanie podatków zajmuje przeciętnie 271 godzin rocznie – wynika z raportu „Doing Business 2016”. Z tą informacją wiążą się dwie wiadomości – jedna dobra i druga zła. Dobra jest taka, że w stosunku do roku poprzedniego przedsiębiorcy zaoszczędzili 15 godzin, a więc dwa dni. Zaś zła jest taka, że nadal opłacają podatki przez 1,5 miesiąca.

W tegorocznym rankingu „Doing Business 2016” opublikowanym przez Bank Światowy Polska znalazła się na 25 miejscu. W stosunku do wyników z roku poprzedniego mamy do czynienia z awansem o 7 pozycji, bo przed rokiem nasz kraj uplasował się na 32 miejscu.

REKLAMA

Autopromocja

Polska liderem w jednej z subkategorii

REKLAMA

Ranking złożony jest z kilku części, poświęconych różnym elementom związanym z prowadzeniem biznesu. Obok płacenia podatków czy uzyskiwaniu pozwoleń na budowę są i inne dziedziny. W jednej nawet Polska jest prymusem. W subrankingu odnoszącym się do warunków wymiany międzynarodowej, nasz kraj znalazł się na I miejscu na świecie.

Słabo wyglądamy zaś pod względem regulacji dotyczących czasu i procedur związanych z uruchomieniem biznesu (w tym przypadku autorzy rankingu wzięli pod uwagę czynności konieczne do uruchomienia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Zajmuje to aż 30 dni, choć liczba procedur związanych z uruchomieniem spółki z o.o. nie wydaje się przesadnie duża, bo jest ich tylko 4. Ale ze względu na czas i na koszty w tej dziedzinie nasz kraj uplasował się na 85 pozycji na 189 przebadanych.

Przesunięcie się do przodu nie sprawiło, że udało się nam dogonić regionalnych liderów. Nadal bowiem w „Doing Business” wyższe pozycje od Polski zajmują Estonia (16), Litwa (20) i Łotwa (22). Na pierwszym miejscu rankingu, jak przed rokiem, uplasował się Singapur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Awansowaliśmy – i to dość znacznie - również pod względem procedur związanych z płatnością podatków i innych danych publicznych. Przed rokiem Polska pod tym względem znajdowała się na 87 miejscu, tymczasem w tym roku w tej podkategorii wylądowaliśmy na 58 pozycji.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

I do przodu, i – niestety –w górę

Zmniejszyła się – wg autorów raportu – do 7 z 18 liczba płatności podatkowych i okołopodatkowych. Wszystko to sprawiło, że trochę mniej czasu trzeba na te płatności poświęcić. Mianowicie obecnie na wszystkie płatności trzeba poświęcić 271 godzin rocznie. Rok wcześniej było to 286 godzin rocznie.

Ten spadek jest niewielki, ale jeśli przeliczyć tę zmianę na dni pracy, okazuje się, że polscy przedsiębiorcy dostali dwa dni wolnego.

REKLAMA

Jednakże nadal muszą siedzieć nad podatkami tygodniami. Mianowicie te 271 godzin to przy uwzględnieniu 8-godzinnego dnia pracy daje prawie 34 dni, a więc to około 1,5 roboczego miesiąca. Tyle więc trzeba osiedzieć, aby zrealizować wszystkie płatności publiczno-prawne w Polsce.

Poza tym – jest także ciemna strona tych zmian. W ubiegłym roku średni poziom opodatkowania zysków spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wynosił 38,7%. Tymczasem w tym roku, jak wyliczyli eksperci Banku Światowego, ten poziom opodatkowania wynosi 40,3%. Jak widać, w ciągu roku fiskus zwiększył poziom opodatkowania polskich spółek o 1,4 pkt. proc.


Łatwiej o pozwolenie na budowę

Duże wrażenie robi zmiana pozycji Polski w subrankingu pod względem procedur związanych z uzyskiwaniem pozwoleń na budowę. Jeszcze w zestawieniu „Doing Business 2015” pod tym względem nasz kraj lokował się na 137 pozycji, tymczasem obecnie znalazł się na 52 miejscu. Ale nieźle wygląda także zmiana w klasyfikacji pod względem wspomnianych już warunków wymiany międzynarodowej. Rok temu zajmowaliśmy w tej dziedzinie 41 miejsce, teraz jesteśmy liderem.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA