REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Polsce trochę mniej formalności ale wyższe podatki - raport Doing Business 2016

W Polsce mniej formalności ale wyższe podatki - raport Doing Business 2016
W Polsce mniej formalności ale wyższe podatki - raport Doing Business 2016

REKLAMA

REKLAMA

Polskim firmom opłacanie podatków zajmuje przeciętnie 271 godzin rocznie – wynika z raportu „Doing Business 2016”. Z tą informacją wiążą się dwie wiadomości – jedna dobra i druga zła. Dobra jest taka, że w stosunku do roku poprzedniego przedsiębiorcy zaoszczędzili 15 godzin, a więc dwa dni. Zaś zła jest taka, że nadal opłacają podatki przez 1,5 miesiąca.

W tegorocznym rankingu „Doing Business 2016” opublikowanym przez Bank Światowy Polska znalazła się na 25 miejscu. W stosunku do wyników z roku poprzedniego mamy do czynienia z awansem o 7 pozycji, bo przed rokiem nasz kraj uplasował się na 32 miejscu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polska liderem w jednej z subkategorii

Ranking złożony jest z kilku części, poświęconych różnym elementom związanym z prowadzeniem biznesu. Obok płacenia podatków czy uzyskiwaniu pozwoleń na budowę są i inne dziedziny. W jednej nawet Polska jest prymusem. W subrankingu odnoszącym się do warunków wymiany międzynarodowej, nasz kraj znalazł się na I miejscu na świecie.

Słabo wyglądamy zaś pod względem regulacji dotyczących czasu i procedur związanych z uruchomieniem biznesu (w tym przypadku autorzy rankingu wzięli pod uwagę czynności konieczne do uruchomienia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Zajmuje to aż 30 dni, choć liczba procedur związanych z uruchomieniem spółki z o.o. nie wydaje się przesadnie duża, bo jest ich tylko 4. Ale ze względu na czas i na koszty w tej dziedzinie nasz kraj uplasował się na 85 pozycji na 189 przebadanych.

Przesunięcie się do przodu nie sprawiło, że udało się nam dogonić regionalnych liderów. Nadal bowiem w „Doing Business” wyższe pozycje od Polski zajmują Estonia (16), Litwa (20) i Łotwa (22). Na pierwszym miejscu rankingu, jak przed rokiem, uplasował się Singapur.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Awansowaliśmy – i to dość znacznie - również pod względem procedur związanych z płatnością podatków i innych danych publicznych. Przed rokiem Polska pod tym względem znajdowała się na 87 miejscu, tymczasem w tym roku w tej podkategorii wylądowaliśmy na 58 pozycji.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

I do przodu, i – niestety –w górę

Zmniejszyła się – wg autorów raportu – do 7 z 18 liczba płatności podatkowych i okołopodatkowych. Wszystko to sprawiło, że trochę mniej czasu trzeba na te płatności poświęcić. Mianowicie obecnie na wszystkie płatności trzeba poświęcić 271 godzin rocznie. Rok wcześniej było to 286 godzin rocznie.

Ten spadek jest niewielki, ale jeśli przeliczyć tę zmianę na dni pracy, okazuje się, że polscy przedsiębiorcy dostali dwa dni wolnego.

Jednakże nadal muszą siedzieć nad podatkami tygodniami. Mianowicie te 271 godzin to przy uwzględnieniu 8-godzinnego dnia pracy daje prawie 34 dni, a więc to około 1,5 roboczego miesiąca. Tyle więc trzeba osiedzieć, aby zrealizować wszystkie płatności publiczno-prawne w Polsce.

Poza tym – jest także ciemna strona tych zmian. W ubiegłym roku średni poziom opodatkowania zysków spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wynosił 38,7%. Tymczasem w tym roku, jak wyliczyli eksperci Banku Światowego, ten poziom opodatkowania wynosi 40,3%. Jak widać, w ciągu roku fiskus zwiększył poziom opodatkowania polskich spółek o 1,4 pkt. proc.


Łatwiej o pozwolenie na budowę

Duże wrażenie robi zmiana pozycji Polski w subrankingu pod względem procedur związanych z uzyskiwaniem pozwoleń na budowę. Jeszcze w zestawieniu „Doing Business 2015” pod tym względem nasz kraj lokował się na 137 pozycji, tymczasem obecnie znalazł się na 52 miejscu. Ale nieźle wygląda także zmiana w klasyfikacji pod względem wspomnianych już warunków wymiany międzynarodowej. Rok temu zajmowaliśmy w tej dziedzinie 41 miejsce, teraz jesteśmy liderem.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA