REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG /Fotolia
Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przyszły rok przyniesie przedsiębiorcom sporo zmian. Wśród nich znajdzie się uproszczenie zasad poprawiania i wykreślania wpisów w CEiDG. Celem nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest m.in. walka z nieuczciwymi firmami, skrócenie procedur i po prostu ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

CEiDG zastąpiła w 2011 roku lokalne rejestry przedsiębiorców

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest rejestrem jednoosobowych działalności gospodarczych, prowadzonych w Polsce przez osoby fizyczne. W lipcu 2011 roku zastąpiła ona dotychczasowe lokalne rejestry przedsiębiorców, prowadzone przez gminy. Z dniem przeniesienia wpisu do CEiDG prezydenci, burmistrzowie i wojewodowie przestawali być organami ewidencyjnymi. Rejestracja jest całkowicie bezpłatna – mimo to można się czasami spotkać z próbami wyłudzenia pieniędzy przez podszywające się pod CEiDG nielegalnie działające instytucje.

REKLAMA

Zmiany na rok 2016 zostały przygotowane przez resort gospodarki

Zmiany ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zostały przygotowane przez resort gospodarki. W życie wejdą w połowie 2016 roku, a ich celem jest m.in. uproszczenie zasad dokonywania poprawek wpisów w CEiDG, ich wykreślania, zlikwidowanie firm-widmo zarejestrowanych na cudze bądź nieistniejące adresy, poszerzenie katalogu danych i zmiany w sposobie zgłaszania do ubezpieczeń społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

Czeka nas uproszczenie procedury prostowania i wykreślania wpisów w CEiDG

Jednym z podstawowych postulatów jest maksymalne uproszczenie procedury wykreślania wpisów w przypadku:

  • zaprzestania prowadzenia działalności z powodu śmierci przedsiębiorcy,
  • firmy zarejestrowanej na cudzy adres, bez tytułu prawnego do lokalu,
  • upływu 24-miesięcznego okresu zawieszenia działalności gospodarczej,
  • zaprzestania prowadzenia działalności na podstawie prawomocnego zakazu.

Łatwiejsza rejestracja znaków towarowych od 2016 roku

Obecnie do dokonania tego typu zmian we wpisie niezbędne jest postanowienie ministra gospodarki.

Ponieważ część wniosków trafia do CEiDG w formie papierowej, należy dokonać ich przeniesienia do wersji elektronicznej, a to rodzi błędy. Po zmianach w ustawie proces poprawiania omyłkowych informacji ulegnie znacznemu ułatwieniu, a co za tym idzie - przyspieszeniu.

Wprowadzona zostanie możliwość rezygnacji z wpisu w przypadku nierozpoczęcia działalności

Zdarza się, że przyszły przedsiębiorca składa wniosek z wyprzedzeniem, wpisując na nim przyszłą datę, a następnie rozpoczęcie prowadzenia firmy nie dochodzi do skutku. Niedoszły przedsiębiorca potrzebuje dodatkowego postępowania, żeby wykreślić wpis z rejestru, ale mimo to na zawsze pozostanie widoczny jako osoba, która prowadziła firmę. Zmiany umożliwią dokonanie rezygnacji z wpisu w miejsce przechodzenia przez proces wykreślenia.

Przedsiębiorca musi posiadać tytuł prawny do lokalu

Osoba prowadząca firmę zostanie zobligowana do posiadania tytułu prawnego do adresów, które umieszcza w CEiDG. Mogą nim być:

  • tytuł własności,
  • umowa najmu,
  • dzierżawa,
  • użyczenie,
  • inna forma zgody właściciela na wykorzystywanie lokalu na potrzeby działalności gospodarczej.

Sporządzanie polityki rachunkowości w firmie – przykład praktyczny

Podtrzymany zostanie brak konieczności okazywania tytułu prawnego na etapie rejestracji, ale w przypadku wezwania ze strony ministerstwa gospodarki przedsiębiorca takim dokumentem będzie zobligowany się wylegitymować. Jest to element walki z nieuczciwymi firmami, podającymi w CEiDG dane niezgodne z prawdą.

Katalog danych firmy zostanie poszerzony

Nowelizacja ustawy zakłada także rozszerzenie katalogu danych podawanych na potrzeby CEiDG o PESEL i REGON – dane będą pobierane automatycznie, więc odpowiedzialność za ich poprawność nie będzie spoczywała bezpośrednio na przedsiębiorcy.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA