REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG /Fotolia
Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przyszły rok przyniesie przedsiębiorcom sporo zmian. Wśród nich znajdzie się uproszczenie zasad poprawiania i wykreślania wpisów w CEiDG. Celem nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest m.in. walka z nieuczciwymi firmami, skrócenie procedur i po prostu ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom.

REKLAMA

CEiDG zastąpiła w 2011 roku lokalne rejestry przedsiębiorców

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest rejestrem jednoosobowych działalności gospodarczych, prowadzonych w Polsce przez osoby fizyczne. W lipcu 2011 roku zastąpiła ona dotychczasowe lokalne rejestry przedsiębiorców, prowadzone przez gminy. Z dniem przeniesienia wpisu do CEiDG prezydenci, burmistrzowie i wojewodowie przestawali być organami ewidencyjnymi. Rejestracja jest całkowicie bezpłatna – mimo to można się czasami spotkać z próbami wyłudzenia pieniędzy przez podszywające się pod CEiDG nielegalnie działające instytucje.

Zmiany na rok 2016 zostały przygotowane przez resort gospodarki

Zmiany ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zostały przygotowane przez resort gospodarki. W życie wejdą w połowie 2016 roku, a ich celem jest m.in. uproszczenie zasad dokonywania poprawek wpisów w CEiDG, ich wykreślania, zlikwidowanie firm-widmo zarejestrowanych na cudze bądź nieistniejące adresy, poszerzenie katalogu danych i zmiany w sposobie zgłaszania do ubezpieczeń społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

Czeka nas uproszczenie procedury prostowania i wykreślania wpisów w CEiDG

Jednym z podstawowych postulatów jest maksymalne uproszczenie procedury wykreślania wpisów w przypadku:

  • zaprzestania prowadzenia działalności z powodu śmierci przedsiębiorcy,
  • firmy zarejestrowanej na cudzy adres, bez tytułu prawnego do lokalu,
  • upływu 24-miesięcznego okresu zawieszenia działalności gospodarczej,
  • zaprzestania prowadzenia działalności na podstawie prawomocnego zakazu.

Łatwiejsza rejestracja znaków towarowych od 2016 roku

Obecnie do dokonania tego typu zmian we wpisie niezbędne jest postanowienie ministra gospodarki.

Ponieważ część wniosków trafia do CEiDG w formie papierowej, należy dokonać ich przeniesienia do wersji elektronicznej, a to rodzi błędy. Po zmianach w ustawie proces poprawiania omyłkowych informacji ulegnie znacznemu ułatwieniu, a co za tym idzie - przyspieszeniu.

Wprowadzona zostanie możliwość rezygnacji z wpisu w przypadku nierozpoczęcia działalności

Zdarza się, że przyszły przedsiębiorca składa wniosek z wyprzedzeniem, wpisując na nim przyszłą datę, a następnie rozpoczęcie prowadzenia firmy nie dochodzi do skutku. Niedoszły przedsiębiorca potrzebuje dodatkowego postępowania, żeby wykreślić wpis z rejestru, ale mimo to na zawsze pozostanie widoczny jako osoba, która prowadziła firmę. Zmiany umożliwią dokonanie rezygnacji z wpisu w miejsce przechodzenia przez proces wykreślenia.

Przedsiębiorca musi posiadać tytuł prawny do lokalu

Osoba prowadząca firmę zostanie zobligowana do posiadania tytułu prawnego do adresów, które umieszcza w CEiDG. Mogą nim być:

  • tytuł własności,
  • umowa najmu,
  • dzierżawa,
  • użyczenie,
  • inna forma zgody właściciela na wykorzystywanie lokalu na potrzeby działalności gospodarczej.

Sporządzanie polityki rachunkowości w firmie – przykład praktyczny

Podtrzymany zostanie brak konieczności okazywania tytułu prawnego na etapie rejestracji, ale w przypadku wezwania ze strony ministerstwa gospodarki przedsiębiorca takim dokumentem będzie zobligowany się wylegitymować. Jest to element walki z nieuczciwymi firmami, podającymi w CEiDG dane niezgodne z prawdą.

Katalog danych firmy zostanie poszerzony

Nowelizacja ustawy zakłada także rozszerzenie katalogu danych podawanych na potrzeby CEiDG o PESEL i REGON – dane będą pobierane automatycznie, więc odpowiedzialność za ich poprawność nie będzie spoczywała bezpośrednio na przedsiębiorcy.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA