REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG /Fotolia
Rok 2016 pod znakiem rewolucji w CEiDG /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przyszły rok przyniesie przedsiębiorcom sporo zmian. Wśród nich znajdzie się uproszczenie zasad poprawiania i wykreślania wpisów w CEiDG. Celem nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest m.in. walka z nieuczciwymi firmami, skrócenie procedur i po prostu ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

CEiDG zastąpiła w 2011 roku lokalne rejestry przedsiębiorców

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest rejestrem jednoosobowych działalności gospodarczych, prowadzonych w Polsce przez osoby fizyczne. W lipcu 2011 roku zastąpiła ona dotychczasowe lokalne rejestry przedsiębiorców, prowadzone przez gminy. Z dniem przeniesienia wpisu do CEiDG prezydenci, burmistrzowie i wojewodowie przestawali być organami ewidencyjnymi. Rejestracja jest całkowicie bezpłatna – mimo to można się czasami spotkać z próbami wyłudzenia pieniędzy przez podszywające się pod CEiDG nielegalnie działające instytucje.

REKLAMA

Zmiany na rok 2016 zostały przygotowane przez resort gospodarki

Zmiany ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zostały przygotowane przez resort gospodarki. W życie wejdą w połowie 2016 roku, a ich celem jest m.in. uproszczenie zasad dokonywania poprawek wpisów w CEiDG, ich wykreślania, zlikwidowanie firm-widmo zarejestrowanych na cudze bądź nieistniejące adresy, poszerzenie katalogu danych i zmiany w sposobie zgłaszania do ubezpieczeń społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

Czeka nas uproszczenie procedury prostowania i wykreślania wpisów w CEiDG

Jednym z podstawowych postulatów jest maksymalne uproszczenie procedury wykreślania wpisów w przypadku:

  • zaprzestania prowadzenia działalności z powodu śmierci przedsiębiorcy,
  • firmy zarejestrowanej na cudzy adres, bez tytułu prawnego do lokalu,
  • upływu 24-miesięcznego okresu zawieszenia działalności gospodarczej,
  • zaprzestania prowadzenia działalności na podstawie prawomocnego zakazu.

Łatwiejsza rejestracja znaków towarowych od 2016 roku

Obecnie do dokonania tego typu zmian we wpisie niezbędne jest postanowienie ministra gospodarki.

Ponieważ część wniosków trafia do CEiDG w formie papierowej, należy dokonać ich przeniesienia do wersji elektronicznej, a to rodzi błędy. Po zmianach w ustawie proces poprawiania omyłkowych informacji ulegnie znacznemu ułatwieniu, a co za tym idzie - przyspieszeniu.

Wprowadzona zostanie możliwość rezygnacji z wpisu w przypadku nierozpoczęcia działalności

Zdarza się, że przyszły przedsiębiorca składa wniosek z wyprzedzeniem, wpisując na nim przyszłą datę, a następnie rozpoczęcie prowadzenia firmy nie dochodzi do skutku. Niedoszły przedsiębiorca potrzebuje dodatkowego postępowania, żeby wykreślić wpis z rejestru, ale mimo to na zawsze pozostanie widoczny jako osoba, która prowadziła firmę. Zmiany umożliwią dokonanie rezygnacji z wpisu w miejsce przechodzenia przez proces wykreślenia.

Przedsiębiorca musi posiadać tytuł prawny do lokalu

Osoba prowadząca firmę zostanie zobligowana do posiadania tytułu prawnego do adresów, które umieszcza w CEiDG. Mogą nim być:

  • tytuł własności,
  • umowa najmu,
  • dzierżawa,
  • użyczenie,
  • inna forma zgody właściciela na wykorzystywanie lokalu na potrzeby działalności gospodarczej.

Sporządzanie polityki rachunkowości w firmie – przykład praktyczny

Podtrzymany zostanie brak konieczności okazywania tytułu prawnego na etapie rejestracji, ale w przypadku wezwania ze strony ministerstwa gospodarki przedsiębiorca takim dokumentem będzie zobligowany się wylegitymować. Jest to element walki z nieuczciwymi firmami, podającymi w CEiDG dane niezgodne z prawdą.

Katalog danych firmy zostanie poszerzony

Nowelizacja ustawy zakłada także rozszerzenie katalogu danych podawanych na potrzeby CEiDG o PESEL i REGON – dane będą pobierane automatycznie, więc odpowiedzialność za ich poprawność nie będzie spoczywała bezpośrednio na przedsiębiorcy.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

REKLAMA