REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto zatrudnić bezrobotnego

Czy warto zatrudnić bezrobotnego
Czy warto zatrudnić bezrobotnego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe formy wsparcia dla pracodawców zatrudniających osoby bezrobotne przewidują różne okresy obligatoryjnego zatrudnienia bezrobotnego i różną wysokość dofinansowania z tego tytułu. Dla porównania ich opłacalności pracodawca może przeliczyć wysokość wsparcia przypadającą na jeden miesiąc takiego zatrudnienia. Dokonując zestawienia instrumentów rynku pracy okazuje się, że najkorzystniejszą formą pomocy jest grant na telepracę, a najmniej korzystną – bon stażowy.

Od 27 maja 2014 r. do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej ustawa o promocji zatrudnienia) wprowadzono nowe formy wsparcia zatrudniania bezrobotnych. Urzędy pracy oferują je w ramach pomocy de minimis. Dofinansowanie lub refundacja są wypłacane co miesiąc. Jednak okres takiego wsparcia pracodawców jest krótszy od obligatoryjnego okresu, przez jaki muszą zatrudniać skierowanych bezrobotnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość miesięcznego dofinansowania/refundacji

Różnorodność form wsparcia przewidzianych dla pracodawców powoduje problemy z oceną rzeczywistej opłacalności takiej pomocy. Przykładowo, łączne dofinansowanie za zatrudnienie bezrobotnego 60+ może maksymalnie wynieść 20 160 zł (przy 36-miesięcznej umowie o pracę). W przypadku świadczenia aktywizacyjnego (wsparcie za zatrudnienie bezrobotnego rodzica powracającego na rynek pracy) jest to 10 080 zł (przy 18-miesięcznej umowie o pracę).

Bonus za zatrudnienie bezrobotnego 60+ jest dwa razy większy niż za zatrudnienie bezrobotnego rodzica, z czym wiąże się otrzymywanie świadczenia aktywizacyjnego. Tymczasem oba te świadczenia mają tę samą wartość, jeżeli uwzględnić okresy obligatoryjnego zatrudnienia – bezrobotnego 60+ trzeba zatrudnić przez okres dwa razy dłuższy niż bezrobotnego rodzica. Według tego kryterium zarówno za zatrudnienie bezrobotnego 60+, jak i bezrobotnego rodzica wartość pomocy wynosi 560 zł miesięcznie. Trudność w ustaleniu tej kwoty polega na tym, że dofinansowanie jest wypłacane tylko przez część okresu obowiązywania umowy o pracę. Z wyjątkiem grantu na telepracę i premii za bon stażowy, dofinansowanie albo refundacja są określane i wypłacane w miesięcznej kwocie, a nie za cały okres zatrudnienia.

REKLAMA

UWAGA!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Refundacja lub dofinansowanie są wypłacane, co do zasady, za dany miesiąc, a nie z góry za cały wymagany okres zatrudnienia bezrobotnego.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Najniższe dofinansowanie przysługuje pracodawcy z tytułu bonu stażowego. Premia za 6 miesięcy zatrudnienia bezrobotnego po odbyciu przez niego 6-miesięcznego stażu wynosi 1513,50 zł. Dla porównania, grant na telepracę może wynieść 10 080 zł (przy 12-miesięcznym okresie obowiązkowego zatrudnienia), a wartość świadczenia aktywizacyjnego to również 10 080 zł, lecz płatna w ratach przez 12 miesięcy (przy 18-miesięcznym obowiązkowym okresie zatrudnienia).

Tomasz Król

Więcej w tekście: Świadczenia za zatrudnianie bezrobotnych – finansowe korzyści i zagrożenia dla pracodawcy

Artykuł omawia formy wsparcia na jakie może liczyć pracodawca zatrudniający skierowanych bezrobotnych oraz porównuje ich opłacalność. Tekst podpowiada jakich finansowych korzyści może spodziewać się pracodawca oraz z jakimi zagrożeniami musi się liczyć zatrudniając bezrobotnego.

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA