REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto zatrudnić bezrobotnego

Czy warto zatrudnić bezrobotnego
Czy warto zatrudnić bezrobotnego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe formy wsparcia dla pracodawców zatrudniających osoby bezrobotne przewidują różne okresy obligatoryjnego zatrudnienia bezrobotnego i różną wysokość dofinansowania z tego tytułu. Dla porównania ich opłacalności pracodawca może przeliczyć wysokość wsparcia przypadającą na jeden miesiąc takiego zatrudnienia. Dokonując zestawienia instrumentów rynku pracy okazuje się, że najkorzystniejszą formą pomocy jest grant na telepracę, a najmniej korzystną – bon stażowy.

Od 27 maja 2014 r. do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej ustawa o promocji zatrudnienia) wprowadzono nowe formy wsparcia zatrudniania bezrobotnych. Urzędy pracy oferują je w ramach pomocy de minimis. Dofinansowanie lub refundacja są wypłacane co miesiąc. Jednak okres takiego wsparcia pracodawców jest krótszy od obligatoryjnego okresu, przez jaki muszą zatrudniać skierowanych bezrobotnych.

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość miesięcznego dofinansowania/refundacji

Różnorodność form wsparcia przewidzianych dla pracodawców powoduje problemy z oceną rzeczywistej opłacalności takiej pomocy. Przykładowo, łączne dofinansowanie za zatrudnienie bezrobotnego 60+ może maksymalnie wynieść 20 160 zł (przy 36-miesięcznej umowie o pracę). W przypadku świadczenia aktywizacyjnego (wsparcie za zatrudnienie bezrobotnego rodzica powracającego na rynek pracy) jest to 10 080 zł (przy 18-miesięcznej umowie o pracę).

Bonus za zatrudnienie bezrobotnego 60+ jest dwa razy większy niż za zatrudnienie bezrobotnego rodzica, z czym wiąże się otrzymywanie świadczenia aktywizacyjnego. Tymczasem oba te świadczenia mają tę samą wartość, jeżeli uwzględnić okresy obligatoryjnego zatrudnienia – bezrobotnego 60+ trzeba zatrudnić przez okres dwa razy dłuższy niż bezrobotnego rodzica. Według tego kryterium zarówno za zatrudnienie bezrobotnego 60+, jak i bezrobotnego rodzica wartość pomocy wynosi 560 zł miesięcznie. Trudność w ustaleniu tej kwoty polega na tym, że dofinansowanie jest wypłacane tylko przez część okresu obowiązywania umowy o pracę. Z wyjątkiem grantu na telepracę i premii za bon stażowy, dofinansowanie albo refundacja są określane i wypłacane w miesięcznej kwocie, a nie za cały okres zatrudnienia.

UWAGA!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Refundacja lub dofinansowanie są wypłacane, co do zasady, za dany miesiąc, a nie z góry za cały wymagany okres zatrudnienia bezrobotnego.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Najniższe dofinansowanie przysługuje pracodawcy z tytułu bonu stażowego. Premia za 6 miesięcy zatrudnienia bezrobotnego po odbyciu przez niego 6-miesięcznego stażu wynosi 1513,50 zł. Dla porównania, grant na telepracę może wynieść 10 080 zł (przy 12-miesięcznym okresie obowiązkowego zatrudnienia), a wartość świadczenia aktywizacyjnego to również 10 080 zł, lecz płatna w ratach przez 12 miesięcy (przy 18-miesięcznym obowiązkowym okresie zatrudnienia).

Tomasz Król

Więcej w tekście: Świadczenia za zatrudnianie bezrobotnych – finansowe korzyści i zagrożenia dla pracodawcy

Artykuł omawia formy wsparcia na jakie może liczyć pracodawca zatrudniający skierowanych bezrobotnych oraz porównuje ich opłacalność. Tekst podpowiada jakich finansowych korzyści może spodziewać się pracodawca oraz z jakimi zagrożeniami musi się liczyć zatrudniając bezrobotnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA