REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować rabat cenowy na zakupione towary

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Fundacja prowadząca działalność gospodarczą otrzymała od swojego stałego dostawcy rabat cenowy na zakupione towary. Jak należy to zaksięgować?

Rabat finansowy wpływa na cenę nabycia towarów. Jego ewidencja uzależniona jest od tego, czy towary objęte rabatem już sprzedano, czy nie. Rabat dotyczący sprzedanych towarów zmniejsza koszt własny sprzedaży, natomiast jeśli towary znajdują się nadal w magazynie - zmniejsza ich cenę nabycia.

REKLAMA

REKLAMA

Rabat cenowy oznacza zmniejszenie ceny jednostkowej towarów. Dlatego wpływa on bezpośrednio na ich cenę nabycia. Wynika to wprost z przepisów ustawy o rachunkowości, zgodnie z którą cena nabycia to cena zakupu składnika aktywów obejmująca kwotę należną sprzedającemu, obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski.

Rabat finansowy może być udzielony już w momencie zakupu - ujmowany jest wówczas na fakturze dokumentującej dostawę, lub później - w takiej sytuacji sprzedawca wystawia fakturę korygującą. W pierwszym przypadku rabat nie jest oddzielnie ewidencjonowany, ponieważ zmniejsza on wartość towarów już w momencie zakupu. Są więc one wprowadzane do magazynu w niższej wartości już w momencie nabycia. W przypadku natomiast otrzymania faktury korygującej ewidencja rabatu następuje albo poprzez zmniejszenie wartości towarów wykazywanych na koncie magazynowym, albo - jeśli towary zostały już sprzedane - jako zmniejszenie kosztu własnego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W pytaniu nie zaznaczono, w jaki sposób udokumentowano rabat oraz czy towary objęte rabatem już sprzedano, czy nie, dlatego w przykładach przedstawione zostaną obydwie wersje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Fundacja zakupiła od stałego dostawcy towar o wartości 25 000 zł. Bezpośrednio przy realizacji zakupu sprzedawca udzielił fundacji rabatu w wysokości 10%, uwzględniając to w fakturze. W związku z tym cena nabycia wyniesie: 25 000 zł × 10% = 2500 zł.

1. Zakup towaru - faktura VAT

- wartość netto - 22 500 zł

- VAT - 4950 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 22 500

Wn „VAT naliczony” 4 950

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 27 450

2. Przyjęcie towaru do magazynu

Wn „Towary” 22 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 22 500

3. Sprzedaż - faktura VAT

- wartość netto 27 000 zł

- VAT - 5940 zł

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 32 940

Ma „VAT należny” 5 940

Ma „Przychody ze sprzedaży” 27 000

4. Ustalenie kosztu własnego

Wn „Koszt własny sprzedaży” 22 500

Ma „Towary” 22 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

PRZYKŁAD

W maju fundacja zakupiła od stałego dostawcy towar o wartości 25 000 zł. W czerwcu sprzedawca udzielił fundacji rabatu w wysokości 10%, wystawiając fakturę korygującą na wartość:

- netto - 2500 zł

- VAT naliczony - 550 zł

Wariant I - towaru objętego rabatem jeszcze nie sprzedano

1. Zakup towaru - faktura VAT

- wartość netto - 25 000 zł

- VAT - 5500 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 25 000

Wn „VAT naliczony” 5 500

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 30 500

2. Przyjęcie towaru do magazynu

Wn „Towary” 25 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 25 000

3. Faktura korygująca od dostawcy dokumentująca udzielony rabat

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 3 050

Ma „VAT naliczony” 550

Ma „Towary” 2 500

4. Sprzedaż towaru - faktura VAT

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 32 940

Ma „VAT należny” 5 940

Ma „Przychody ze sprzedaży” 27 000

5. Ustalenie kosztu własnego

Wn „Koszt własny sprzedaży” 22 500

Ma „Towary” 22 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II - towar sprzedano przed uzyskaniem rabatu

1. Zakup towaru - faktura VAT

- wartość netto - 25 000 zł

- VAT - 5500 zł

Wn „Rozliczenie zakupu” 25 000

Wn „VAT naliczony” 5 500

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 30 500

2. Przyjęcie towaru do magazynu

Wn „Towary” 25 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 25 000

3. Sprzedaż towaru - faktura VAT

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 32 940

Ma „VAT należny” 5 940

Ma „Przychody ze sprzedaży” 27 000

4. Ustalenie kosztu własnego

Wn „Koszt własny sprzedaży” 25 000

Ma „Towary” 25 000

5. Faktura korygująca od dostawcy dokumentująca udzielony rabat

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 3 050

Ma „VAT naliczony” 550

Ma „Koszt własny sprzedaży” 2 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszty są zmniejszane w momencie uzyskania rabatu. Nabywca nie musi dokonywać korekty kosztów wstecz, lecz pomniejsza je o kwotę rabatu w okresie (miesiącu), w którym rabat został udzielony (zrealizowany).

Podstawa prawna:

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA