REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić dodatkowe konto do planu kont organizacji

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio przeprowadzona kontrola w naszym stowarzyszeniu wykazała, że plan kont jednostki nie jest dostosowany do rozmiarów działalności. Brakuje kont związanych z dostawą i sprzedażą towarów. Otrzymaliśmy polecenie uzupełnienia planu kont. Kto w jednostce jest za to odpowiedzialny?

Organizacje non profit - jako podmioty zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych - powinny posiadać „politykę rachunkowości”, której podstawowym składnikiem jest plan kont. Prawidłowo zdefiniowany plan kont ułatwia zarządzanie organizacją oraz umożliwia rzetelne sporządzenie sprawozdania finansowego. Organizacja może ewoluować i wtedy nawet najprecyzyjniej zdefiniowany plan kont wymaga wprowadzenia nowego konta.

REKLAMA

Istnieje sporo przykładowych planów kont dla organizacji pozarządowych, które zawierają wszystkie konta syntetyczne niezbędne do prawidłowej ewidencji zdarzeń gospodarczych oraz sporządzania sprawozdań finansowych.

Po zapoznaniu się ze specyfiką danej organizacji, należy zdefiniować plan kont umożliwiający ewidencję księgową oraz pozyskiwanie danych do sprawozdań i rozliczeń z urzędami (jeżeli organizacja prowadzi działalność gospodarczą i/lub zatrudnia pracowników).

Zakładowy plan kont jest pisemnym dokumentem ustalanym i aktualizowanym przez kierownika jednostki i zawiera:

• wykaz kont księgi głównej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń,

• zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej.

Dla ułatwienia księgowania i analizy danych do kont syntetycznych powinno się zdefiniować poziomy kont analitycznych.

Przykład Organizacja prowadzi kasę w złotych i w walucie obcej. Konto „Kasa” posiada następującą analitykę:

100-1 „Kasa w walucie polskiej”,

100-2 „Kasa w walucie obcej”.

W praktyce do kont rozrachunków z dostawcami i odbiorcami dołącza się, jako poziom analityki - katalog kontrahentów, a do kont rozrachunków z pracownikami - katalog pracowników. W jednostkach, w których występują transakcje walutowe, do odpowiednich kont dołącza się, jako poziom analityki - katalog walut. Uzupełnianie tego typu analityki nie wymaga odrębnej procedury i dokonywane jest z reguły przez pracownika księgującego zdarzenia na kontach rozrachunkowych. Jeżeli organizacja jest duża i posiada kilkuosobowy dział księgowości, aktualizacji katalogu kontrahentów, pracowników i walut może dokonywać dedykowany pracownik.

Przykład Organizacja zatrudnia 3 pracowników. Konto 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” posiada jeden poziom analityki - katalog pracowników:

- 1 „Jan Kowalski”,

- 2 „Piotr Nowak”,

- 3 „Zofia Pawlak”.

 

Nawet najlepiej zdefiniowany plan kont może wymagać rozbudowy lub uzupełnienia. Przyczyny mogą być różne - np. nowe konto bankowe lub rozpoczęcie przez organizację prowadzenia działalności gospodarczej.

Procedura dopisywania kont syntetycznych do planu kont zależy od specyfiki jednostki, struktury zatrudnienia w dziale księgowości oraz kompetencji pracowników tego działu.

REKLAMA

W małych organizacjach księgowość prowadzona jest z reguły przez jedną osobę - samodzielną księgową lub przez dedykowanego pracownika biura rachunkowego, obsługującego daną jednostkę. W takim przypadku to osoba księgująca - w porozumieniu z kierownikiem jednostki - dopisuje brakujące konto syntetyczne.

Duże organizacje non profit posiadają rozbudowane działy finansowo-księgowe, gdzie uzupełnianie kont syntetycznych wykonywane jest przez lub na zlecenie głównej księgowej, kierowników działu - również w porozumieniu z kierownikiem jednostki.

Przykład Organizacja CIS rozpoczęła działalność handlową. Dział księgowości składa się z głównej księgowej i dwóch pracowników księgowości. Zgodnie z procedurą wprowadzania dodatkowego konta w jednostce główna księgowa dokonuje uzupełnienia planu kont oraz powiadamia kierownika jednostki o konieczności aktualizacji planu kont stanowiącego element polityki rachunkowości.

Zawsze po dokonaniu zmian w zakładowym planie kont należy pamiętać o aktualizacji dotychczasowej dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości.

Aktualizację dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości można przeprowadzić w formie zastosowania aneksu lub połączenia dotychczasowych zasad z nowymi, w formie jednolitego tekstu.

Podstawa prawna:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316

Hanna Stefańska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA