REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja otrzymanego nieodpłatnie zadłużonego lokalu

Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organizacje pozarządowe, prowadzące działalność społecznie użyteczną na określonym terenie, mają niekiedy swoje siedziby w lokalach pozyskanych od organów samorządu terytorialnego. Jeśli przekazany lokal jest zadłużony i warunkiem przekazania darowizny jest spłata zadłużenia czynszu, mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami gospodarczymi: otrzymaniem darowizny, ale również przejęciem długu. Oba te zdarzenia należy odpowiednio rozliczyć w księgach rachunkowych organizacji.

Spłata długu jest w tym przypadku nieodłącznie związana z możliwością przejęcia lokalu. Gdyby operacja polegała na zakupie lokalu, jego obciążenie długiem wpływałoby na ustalenie wartości początkowej lokalu. Na wartość początkową zakupionego środka trwałego składa się bowiem kwota należna zbywcy, określona w akcie notarialnym, powiększona o koszty związane z zakupem, naliczona do dnia przekazania środka trwałego do używania.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości nieodpłatnie otrzymane aktywa wycenia się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu (a więc według aktualnej ceny rynkowej).

W tej sytuacji obydwa zdarzenia należy w ewidencji księgowej ująć odrębnie.

Ewidencja księgowa otrzymanego nieodpłatnie lokalu

REKLAMA

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o rachunkowości wartość przyjętych nieodpłatnie środków trwałych (w tym także w drodze darowizny) zalicza się w ewidencji księgowej do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie zaliczoną do rozliczeń międzyokresowych przychodów wartość, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od tych środków trwałych, odnosi się do pozostałych przychodów operacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencję księgową przedstawiamy na przykładzie.

Przykład

Stowarzyszenie otrzymało w formie darowizny lokal użytkowy. Wartość lokalu według aktualnej ceny rynkowej stanowi kwotę 300 000 zł. Roczna stawka amortyzacyjna ustalona na dzień przyjęcia środka trwałego do używania wynosi 10% (budynek używany, po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych).

Ewidencja księgowa:

1. OT - przyjęcie do używania środka trwałego otrzymanego w drodze darowizny:

Wn konto 010 „Środki trwałe” 300 000 zł Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 300 000 zł

2. PK - miesięczny odpis amortyzacyjny:

(300 000 zł × 10%) : 12 miesięcy

Wn konto 401 „Amortyzacja” 2 500 zł Ma konto 071 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 2 500 zł

3. Równolegle do odpisu amortyzacyjnego następuje zarachowanie do pozostałych przychodów operacyjnych:

Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 500 zł Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 2 500 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa przejętego długu

Najważniejsze unormowania dotyczące umowy o przejęcie długu znajdują się w Kodeksie cywilnym (art. 519-526). Przejęcie długu polega na tym, że osoba trzecia może wstąpić w miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony. Przejęcie długu może nastąpić:

1) przez umowę między wierzycielem a osobą trzecią, za zgodą dłużnika,

2) przez umowę między dłużnikiem a osobą trzecią, za zgodą wierzyciela.

Bez względu na to, który sposób przejęcia długu zostanie wybrany, do jego pełnej skuteczności konieczna jest zgoda określonego podmiotu. Jeśli umowę zawrze wierzyciel z osobą trzecią, to na przejęcie długu muszą oni uzyskać zgodę dłużnika. Oświadczenie w tej sprawie dłużnik może złożyć którejkolwiek ze stron i w jakiejkolwiek formie, nawet ustnie. Należy jednak pamiętać, że zgoda jest niezbędna dla skuteczności umowy o przejęcie długu. Jej brak powoduje uznanie umowy między wierzycielem a osobą trzecią za niezawartą. Jeśli natomiast umowa została zawarta między dłużnikiem a przejemcą (osobą trzecią), to na przejęcie długu musi wyrazić zgodę wierzyciel. Tu jednak nie ma swobody formy. Zgoda wierzyciela powinna być wyrażona na piśmie pod rygorem nieważności.

Przejęcie długu nie narusza treści istniejącego stosunku zobowiązaniowego, a jedynie powoduje zmianę osoby dłużnika. Następuje zatem sukcesja szczególna po stronie zobowiązanej do świadczenia. Organizacja przejmująca dług wstępuje we wszystkie obowiązki dotychczasowego dłużnika, które wynikają z umowy lub ustawy. Obowiązana jest więc do zapłacenia wierzycielowi należności, ponosi wobec niego odpowiedzialność za zwłokę, niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania (zobacz np. wyrok SN z 23 stycznia 2002 r., sygn. akt II CKN 888/99).

Umowa o przejęcie długu powinna być pod rygorem nieważności zawarta na piśmie.

Ewidencję księgową przedstawiamy na przykładzie.

Przykład

Zgodnie z zawartą umową stowarzyszenie otrzymuje w formie darowizny lokal użytkowy pod warunkiem spłaty zaległego czynszu w kwocie 100 000 zł.

1. Umowa o przejęcie długu:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne” 100 000 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 100 000 zł

2. Spłata zadłużenia:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 100 000 zł

Ma konto 130 „Bieżący rachunek bankowy” 100 000 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne:

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA