REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja otrzymanego nieodpłatnie zadłużonego lokalu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organizacje pozarządowe, prowadzące działalność społecznie użyteczną na określonym terenie, mają niekiedy swoje siedziby w lokalach pozyskanych od organów samorządu terytorialnego. Jeśli przekazany lokal jest zadłużony i warunkiem przekazania darowizny jest spłata zadłużenia czynszu, mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami gospodarczymi: otrzymaniem darowizny, ale również przejęciem długu. Oba te zdarzenia należy odpowiednio rozliczyć w księgach rachunkowych organizacji.

Spłata długu jest w tym przypadku nieodłącznie związana z możliwością przejęcia lokalu. Gdyby operacja polegała na zakupie lokalu, jego obciążenie długiem wpływałoby na ustalenie wartości początkowej lokalu. Na wartość początkową zakupionego środka trwałego składa się bowiem kwota należna zbywcy, określona w akcie notarialnym, powiększona o koszty związane z zakupem, naliczona do dnia przekazania środka trwałego do używania.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości nieodpłatnie otrzymane aktywa wycenia się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu (a więc według aktualnej ceny rynkowej).

W tej sytuacji obydwa zdarzenia należy w ewidencji księgowej ująć odrębnie.

Ewidencja księgowa otrzymanego nieodpłatnie lokalu

REKLAMA

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o rachunkowości wartość przyjętych nieodpłatnie środków trwałych (w tym także w drodze darowizny) zalicza się w ewidencji księgowej do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie zaliczoną do rozliczeń międzyokresowych przychodów wartość, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od tych środków trwałych, odnosi się do pozostałych przychodów operacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencję księgową przedstawiamy na przykładzie.

Przykład

Stowarzyszenie otrzymało w formie darowizny lokal użytkowy. Wartość lokalu według aktualnej ceny rynkowej stanowi kwotę 300 000 zł. Roczna stawka amortyzacyjna ustalona na dzień przyjęcia środka trwałego do używania wynosi 10% (budynek używany, po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych).

Ewidencja księgowa:

1. OT - przyjęcie do używania środka trwałego otrzymanego w drodze darowizny:

Wn konto 010 „Środki trwałe” 300 000 zł Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 300 000 zł

2. PK - miesięczny odpis amortyzacyjny:

(300 000 zł × 10%) : 12 miesięcy

Wn konto 401 „Amortyzacja” 2 500 zł Ma konto 071 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 2 500 zł

3. Równolegle do odpisu amortyzacyjnego następuje zarachowanie do pozostałych przychodów operacyjnych:

Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 500 zł Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 2 500 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa przejętego długu

Najważniejsze unormowania dotyczące umowy o przejęcie długu znajdują się w Kodeksie cywilnym (art. 519-526). Przejęcie długu polega na tym, że osoba trzecia może wstąpić w miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony. Przejęcie długu może nastąpić:

1) przez umowę między wierzycielem a osobą trzecią, za zgodą dłużnika,

2) przez umowę między dłużnikiem a osobą trzecią, za zgodą wierzyciela.

Bez względu na to, który sposób przejęcia długu zostanie wybrany, do jego pełnej skuteczności konieczna jest zgoda określonego podmiotu. Jeśli umowę zawrze wierzyciel z osobą trzecią, to na przejęcie długu muszą oni uzyskać zgodę dłużnika. Oświadczenie w tej sprawie dłużnik może złożyć którejkolwiek ze stron i w jakiejkolwiek formie, nawet ustnie. Należy jednak pamiętać, że zgoda jest niezbędna dla skuteczności umowy o przejęcie długu. Jej brak powoduje uznanie umowy między wierzycielem a osobą trzecią za niezawartą. Jeśli natomiast umowa została zawarta między dłużnikiem a przejemcą (osobą trzecią), to na przejęcie długu musi wyrazić zgodę wierzyciel. Tu jednak nie ma swobody formy. Zgoda wierzyciela powinna być wyrażona na piśmie pod rygorem nieważności.

Przejęcie długu nie narusza treści istniejącego stosunku zobowiązaniowego, a jedynie powoduje zmianę osoby dłużnika. Następuje zatem sukcesja szczególna po stronie zobowiązanej do świadczenia. Organizacja przejmująca dług wstępuje we wszystkie obowiązki dotychczasowego dłużnika, które wynikają z umowy lub ustawy. Obowiązana jest więc do zapłacenia wierzycielowi należności, ponosi wobec niego odpowiedzialność za zwłokę, niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania (zobacz np. wyrok SN z 23 stycznia 2002 r., sygn. akt II CKN 888/99).

Umowa o przejęcie długu powinna być pod rygorem nieważności zawarta na piśmie.

Ewidencję księgową przedstawiamy na przykładzie.

Przykład

Zgodnie z zawartą umową stowarzyszenie otrzymuje w formie darowizny lokal użytkowy pod warunkiem spłaty zaległego czynszu w kwocie 100 000 zł.

1. Umowa o przejęcie długu:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne” 100 000 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 100 000 zł

2. Spłata zadłużenia:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 100 000 zł

Ma konto 130 „Bieżący rachunek bankowy” 100 000 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne:

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA