REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja otrzymanego nieodpłatnie zadłużonego lokalu

Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organizacje pozarządowe, prowadzące działalność społecznie użyteczną na określonym terenie, mają niekiedy swoje siedziby w lokalach pozyskanych od organów samorządu terytorialnego. Jeśli przekazany lokal jest zadłużony i warunkiem przekazania darowizny jest spłata zadłużenia czynszu, mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami gospodarczymi: otrzymaniem darowizny, ale również przejęciem długu. Oba te zdarzenia należy odpowiednio rozliczyć w księgach rachunkowych organizacji.

Spłata długu jest w tym przypadku nieodłącznie związana z możliwością przejęcia lokalu. Gdyby operacja polegała na zakupie lokalu, jego obciążenie długiem wpływałoby na ustalenie wartości początkowej lokalu. Na wartość początkową zakupionego środka trwałego składa się bowiem kwota należna zbywcy, określona w akcie notarialnym, powiększona o koszty związane z zakupem, naliczona do dnia przekazania środka trwałego do używania.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości nieodpłatnie otrzymane aktywa wycenia się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu (a więc według aktualnej ceny rynkowej).

W tej sytuacji obydwa zdarzenia należy w ewidencji księgowej ująć odrębnie.

Ewidencja księgowa otrzymanego nieodpłatnie lokalu

REKLAMA

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o rachunkowości wartość przyjętych nieodpłatnie środków trwałych (w tym także w drodze darowizny) zalicza się w ewidencji księgowej do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie zaliczoną do rozliczeń międzyokresowych przychodów wartość, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od tych środków trwałych, odnosi się do pozostałych przychodów operacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencję księgową przedstawiamy na przykładzie.

Przykład

Stowarzyszenie otrzymało w formie darowizny lokal użytkowy. Wartość lokalu według aktualnej ceny rynkowej stanowi kwotę 300 000 zł. Roczna stawka amortyzacyjna ustalona na dzień przyjęcia środka trwałego do używania wynosi 10% (budynek używany, po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych).

Ewidencja księgowa:

1. OT - przyjęcie do używania środka trwałego otrzymanego w drodze darowizny:

Wn konto 010 „Środki trwałe” 300 000 zł Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 300 000 zł

2. PK - miesięczny odpis amortyzacyjny:

(300 000 zł × 10%) : 12 miesięcy

Wn konto 401 „Amortyzacja” 2 500 zł Ma konto 071 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 2 500 zł

3. Równolegle do odpisu amortyzacyjnego następuje zarachowanie do pozostałych przychodów operacyjnych:

Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 500 zł Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 2 500 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa przejętego długu

Najważniejsze unormowania dotyczące umowy o przejęcie długu znajdują się w Kodeksie cywilnym (art. 519-526). Przejęcie długu polega na tym, że osoba trzecia może wstąpić w miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony. Przejęcie długu może nastąpić:

1) przez umowę między wierzycielem a osobą trzecią, za zgodą dłużnika,

2) przez umowę między dłużnikiem a osobą trzecią, za zgodą wierzyciela.

Bez względu na to, który sposób przejęcia długu zostanie wybrany, do jego pełnej skuteczności konieczna jest zgoda określonego podmiotu. Jeśli umowę zawrze wierzyciel z osobą trzecią, to na przejęcie długu muszą oni uzyskać zgodę dłużnika. Oświadczenie w tej sprawie dłużnik może złożyć którejkolwiek ze stron i w jakiejkolwiek formie, nawet ustnie. Należy jednak pamiętać, że zgoda jest niezbędna dla skuteczności umowy o przejęcie długu. Jej brak powoduje uznanie umowy między wierzycielem a osobą trzecią za niezawartą. Jeśli natomiast umowa została zawarta między dłużnikiem a przejemcą (osobą trzecią), to na przejęcie długu musi wyrazić zgodę wierzyciel. Tu jednak nie ma swobody formy. Zgoda wierzyciela powinna być wyrażona na piśmie pod rygorem nieważności.

Przejęcie długu nie narusza treści istniejącego stosunku zobowiązaniowego, a jedynie powoduje zmianę osoby dłużnika. Następuje zatem sukcesja szczególna po stronie zobowiązanej do świadczenia. Organizacja przejmująca dług wstępuje we wszystkie obowiązki dotychczasowego dłużnika, które wynikają z umowy lub ustawy. Obowiązana jest więc do zapłacenia wierzycielowi należności, ponosi wobec niego odpowiedzialność za zwłokę, niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania (zobacz np. wyrok SN z 23 stycznia 2002 r., sygn. akt II CKN 888/99).

Umowa o przejęcie długu powinna być pod rygorem nieważności zawarta na piśmie.

Ewidencję księgową przedstawiamy na przykładzie.

Przykład

Zgodnie z zawartą umową stowarzyszenie otrzymuje w formie darowizny lokal użytkowy pod warunkiem spłaty zaległego czynszu w kwocie 100 000 zł.

1. Umowa o przejęcie długu:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne” 100 000 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 100 000 zł

2. Spłata zadłużenia:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 100 000 zł

Ma konto 130 „Bieżący rachunek bankowy” 100 000 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne:

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA