REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulepszenie środków trwałych w organizacji pozarządowej

Grzegorz Prus
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem główną księgową w dużej fundacji prowadzącej działalność gospodarczą. Jak poprawnie zaewidencjonować nakłady na ulepszenie w środku trwałym, który był używany dotychczas na podstawie leasingu operacyjnego, a teraz został wykupiony? Jak potraktować modernizację środka trwałego, który sfinansowany został w 50% ze środków unijnych?

W pytaniu podane zostały dwie konkretne sytuacje związane z ulepszeniem środków trwałych. Ulepszenie - w odróżnieniu od remontu - powoduje zwiększenie wartości użytkowej środka trwałego. Fakt dokonania ulepszenia - niezależnie od tego, w jakiej postaci zostało ono dokonane (modernizacja, rekonstrukcja, adaptacja, przebudowa) - zwiększa wartość początkową środka trwałego, która podlega amortyzacji.

REKLAMA

Autopromocja

Ulepszenia można dokonać we własnych, ale także w obcych środkach trwałych - o ile zawarto w tym celu umowę z właścicielem środka trwałego. Prawo podatkowe dopuszcza możliwość odnoszenia wydatków na ulepszenie, nieprzekraczających 3500 zł, bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów. Rozwiązanie to stosowane jest także najczęściej na gruncie ksiąg rachunkowych.

W przypadku sfinansowania ulepszenia ze środków unijnych do kosztów uzyskania przychodów nie będzie mogła być zaliczona ta proporcjonalna część amortyzacji ulepszenia, która została sfinansowana z dotacji.

Poniżej prezentujemy dwa przykłady ulepszenia w kontekście problemów poruszonych w pytaniach czytelniczki.

PRZYKŁAD 1 W czerwcu 2009 r. fundacja Alfa wykupiła maszynę, która wcześniej była użytkowana na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Cena wykupu wynosiła 10 000 zł. W okresie trwania umowy fundacja dokonała ulepszenia tej maszyny na kwotę 15 000 zł. Zakwalifikowano tę operację jako ulepszenie w obcym środku trwałym. Miesięczny odpis amortyzacyjny ulepszenia to 500 zł. Na koniec czerwca 2009 r. dotychczasowe umorzenie ulepszenia wynosiło 2500 zł. Stawka amortyzacji maszyny to 20%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Wyliczenie wartości początkowej oraz amortyzacji

Wartość początkowa maszyny:

- cena zakupu 10 000 zł

- wartość ulepszenia po uwzględnieniu umorzenia 15000 - 2500 = 12 500 zł

Razem: 22 500 zł

Maszynę wprowadzono do ewidencji w czerwcu, zaś od lipca rozpoczęto dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od wartości 22 500 zł. Miesięczny odpis wynosi 375 zł (22 500 zł x 0,2/12).

 

2. Ewidencja księgowa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje:

1) wykup maszyny bez uwzględnienia ulepszenia w wartości brutto,

2) VAT naliczony,

3) wartość netto wykupionego środka trwałego bez uwzględnienia umorzenia,

4) wyksięgowanie ulepszenia z ewidencji środków trwałych (wcześniej ulepszenie było już w księgach fundacji),

5) ujęcie wartości netto ulepszenia w wartości początkowej wykupionej maszyny,

6) zaksięgowanie amortyzacji środka trwałego.

PRZYKŁAD 2 Fundacja Beta, używająca maszynę amortyzowaną według stawki 20%, dokonała jej ulepszenia. Ulepszenie w 50% zostało sfinansowane środkami z Unii Europejskiej. W lipcu 2009 r. maszynę zlikwidowano - z wyłączeniem jej ulepszenia. Ulepszenie, w postaci mechanizmu synchronizującego, zamontowano do drugiej maszyny, amortyzowanej przy użyciu stawki 30%.

1. Wyliczenie wartości początkowej oraz amortyzacji

1) Maszyna 1:

a) wartość początkowa 30 000 zł

b) umorzenie 10 000 zł

w tym:

c) wartość początkowa ulepszenia 10 000 zł

d) wartość amortyzacji ulepszenia na dzień likwidacji 2 000 zł

2) Maszyna 2:

a) wartość początkowa 60 000 zł

b) umorzenie 24 000 zł

c) wartość netto ulepszenia 8 000 zł

Wartość początkowa maszyny 2, po przyłączeniu ulepszenia z maszyny 1, to 60 000 + 8000 = 68 000 zł. Amortyzacja miesięczna: 68 000 zł × 30%/12 = 1700 zł.

Wartość amortyzacji ulepszenia pokryta środkami z UE nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów i w takiej wysokości będzie pomniejszać miesięcznie rozliczenia międzyokresowe przychodów powstałe w momencie otrzymania dotacji: 5000 zł (wartość dotacji) × 30%/12 = 125 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje:

1) likwidacja częściowa maszyny 1,

2) zwiększenie o wartość netto ulepszenia wartości początkowej maszyny 2,

3) rozliczenie dotychczasowego umorzenia ulepszenia maszyny 1,

4) naliczenie amortyzacji maszyny 2, po uwzględnieniu ulepszenia,

5) miesięczny odpis rozliczeń międzyokresowych przychodów.

GRZEGORZ PRUS

Podstawa prawna:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Podwyżka opłat karnych za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA