REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulepszenie środków trwałych w organizacji pozarządowej

Grzegorz Prus
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem główną księgową w dużej fundacji prowadzącej działalność gospodarczą. Jak poprawnie zaewidencjonować nakłady na ulepszenie w środku trwałym, który był używany dotychczas na podstawie leasingu operacyjnego, a teraz został wykupiony? Jak potraktować modernizację środka trwałego, który sfinansowany został w 50% ze środków unijnych?

W pytaniu podane zostały dwie konkretne sytuacje związane z ulepszeniem środków trwałych. Ulepszenie - w odróżnieniu od remontu - powoduje zwiększenie wartości użytkowej środka trwałego. Fakt dokonania ulepszenia - niezależnie od tego, w jakiej postaci zostało ono dokonane (modernizacja, rekonstrukcja, adaptacja, przebudowa) - zwiększa wartość początkową środka trwałego, która podlega amortyzacji.

REKLAMA

Autopromocja

Ulepszenia można dokonać we własnych, ale także w obcych środkach trwałych - o ile zawarto w tym celu umowę z właścicielem środka trwałego. Prawo podatkowe dopuszcza możliwość odnoszenia wydatków na ulepszenie, nieprzekraczających 3500 zł, bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów. Rozwiązanie to stosowane jest także najczęściej na gruncie ksiąg rachunkowych.

W przypadku sfinansowania ulepszenia ze środków unijnych do kosztów uzyskania przychodów nie będzie mogła być zaliczona ta proporcjonalna część amortyzacji ulepszenia, która została sfinansowana z dotacji.

Poniżej prezentujemy dwa przykłady ulepszenia w kontekście problemów poruszonych w pytaniach czytelniczki.

PRZYKŁAD 1 W czerwcu 2009 r. fundacja Alfa wykupiła maszynę, która wcześniej była użytkowana na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Cena wykupu wynosiła 10 000 zł. W okresie trwania umowy fundacja dokonała ulepszenia tej maszyny na kwotę 15 000 zł. Zakwalifikowano tę operację jako ulepszenie w obcym środku trwałym. Miesięczny odpis amortyzacyjny ulepszenia to 500 zł. Na koniec czerwca 2009 r. dotychczasowe umorzenie ulepszenia wynosiło 2500 zł. Stawka amortyzacji maszyny to 20%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Wyliczenie wartości początkowej oraz amortyzacji

Wartość początkowa maszyny:

- cena zakupu 10 000 zł

- wartość ulepszenia po uwzględnieniu umorzenia 15000 - 2500 = 12 500 zł

Razem: 22 500 zł

Maszynę wprowadzono do ewidencji w czerwcu, zaś od lipca rozpoczęto dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od wartości 22 500 zł. Miesięczny odpis wynosi 375 zł (22 500 zł x 0,2/12).

 

2. Ewidencja księgowa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje:

1) wykup maszyny bez uwzględnienia ulepszenia w wartości brutto,

2) VAT naliczony,

3) wartość netto wykupionego środka trwałego bez uwzględnienia umorzenia,

4) wyksięgowanie ulepszenia z ewidencji środków trwałych (wcześniej ulepszenie było już w księgach fundacji),

5) ujęcie wartości netto ulepszenia w wartości początkowej wykupionej maszyny,

6) zaksięgowanie amortyzacji środka trwałego.

PRZYKŁAD 2 Fundacja Beta, używająca maszynę amortyzowaną według stawki 20%, dokonała jej ulepszenia. Ulepszenie w 50% zostało sfinansowane środkami z Unii Europejskiej. W lipcu 2009 r. maszynę zlikwidowano - z wyłączeniem jej ulepszenia. Ulepszenie, w postaci mechanizmu synchronizującego, zamontowano do drugiej maszyny, amortyzowanej przy użyciu stawki 30%.

1. Wyliczenie wartości początkowej oraz amortyzacji

1) Maszyna 1:

a) wartość początkowa 30 000 zł

b) umorzenie 10 000 zł

w tym:

c) wartość początkowa ulepszenia 10 000 zł

d) wartość amortyzacji ulepszenia na dzień likwidacji 2 000 zł

2) Maszyna 2:

a) wartość początkowa 60 000 zł

b) umorzenie 24 000 zł

c) wartość netto ulepszenia 8 000 zł

Wartość początkowa maszyny 2, po przyłączeniu ulepszenia z maszyny 1, to 60 000 + 8000 = 68 000 zł. Amortyzacja miesięczna: 68 000 zł × 30%/12 = 1700 zł.

Wartość amortyzacji ulepszenia pokryta środkami z UE nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów i w takiej wysokości będzie pomniejszać miesięcznie rozliczenia międzyokresowe przychodów powstałe w momencie otrzymania dotacji: 5000 zł (wartość dotacji) × 30%/12 = 125 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje:

1) likwidacja częściowa maszyny 1,

2) zwiększenie o wartość netto ulepszenia wartości początkowej maszyny 2,

3) rozliczenie dotychczasowego umorzenia ulepszenia maszyny 1,

4) naliczenie amortyzacji maszyny 2, po uwzględnieniu ulepszenia,

5) miesięczny odpis rozliczeń międzyokresowych przychodów.

GRZEGORZ PRUS

Podstawa prawna:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA