REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulepszenie środków trwałych w organizacji pozarządowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Prus
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem główną księgową w dużej fundacji prowadzącej działalność gospodarczą. Jak poprawnie zaewidencjonować nakłady na ulepszenie w środku trwałym, który był używany dotychczas na podstawie leasingu operacyjnego, a teraz został wykupiony? Jak potraktować modernizację środka trwałego, który sfinansowany został w 50% ze środków unijnych?

W pytaniu podane zostały dwie konkretne sytuacje związane z ulepszeniem środków trwałych. Ulepszenie - w odróżnieniu od remontu - powoduje zwiększenie wartości użytkowej środka trwałego. Fakt dokonania ulepszenia - niezależnie od tego, w jakiej postaci zostało ono dokonane (modernizacja, rekonstrukcja, adaptacja, przebudowa) - zwiększa wartość początkową środka trwałego, która podlega amortyzacji.

REKLAMA

REKLAMA

Ulepszenia można dokonać we własnych, ale także w obcych środkach trwałych - o ile zawarto w tym celu umowę z właścicielem środka trwałego. Prawo podatkowe dopuszcza możliwość odnoszenia wydatków na ulepszenie, nieprzekraczających 3500 zł, bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów. Rozwiązanie to stosowane jest także najczęściej na gruncie ksiąg rachunkowych.

W przypadku sfinansowania ulepszenia ze środków unijnych do kosztów uzyskania przychodów nie będzie mogła być zaliczona ta proporcjonalna część amortyzacji ulepszenia, która została sfinansowana z dotacji.

Poniżej prezentujemy dwa przykłady ulepszenia w kontekście problemów poruszonych w pytaniach czytelniczki.

PRZYKŁAD 1 W czerwcu 2009 r. fundacja Alfa wykupiła maszynę, która wcześniej była użytkowana na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Cena wykupu wynosiła 10 000 zł. W okresie trwania umowy fundacja dokonała ulepszenia tej maszyny na kwotę 15 000 zł. Zakwalifikowano tę operację jako ulepszenie w obcym środku trwałym. Miesięczny odpis amortyzacyjny ulepszenia to 500 zł. Na koniec czerwca 2009 r. dotychczasowe umorzenie ulepszenia wynosiło 2500 zł. Stawka amortyzacji maszyny to 20%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Wyliczenie wartości początkowej oraz amortyzacji

Wartość początkowa maszyny:

- cena zakupu 10 000 zł

- wartość ulepszenia po uwzględnieniu umorzenia 15000 - 2500 = 12 500 zł

Razem: 22 500 zł

Maszynę wprowadzono do ewidencji w czerwcu, zaś od lipca rozpoczęto dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od wartości 22 500 zł. Miesięczny odpis wynosi 375 zł (22 500 zł x 0,2/12).

 

2. Ewidencja księgowa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje:

1) wykup maszyny bez uwzględnienia ulepszenia w wartości brutto,

2) VAT naliczony,

3) wartość netto wykupionego środka trwałego bez uwzględnienia umorzenia,

4) wyksięgowanie ulepszenia z ewidencji środków trwałych (wcześniej ulepszenie było już w księgach fundacji),

5) ujęcie wartości netto ulepszenia w wartości początkowej wykupionej maszyny,

6) zaksięgowanie amortyzacji środka trwałego.

PRZYKŁAD 2 Fundacja Beta, używająca maszynę amortyzowaną według stawki 20%, dokonała jej ulepszenia. Ulepszenie w 50% zostało sfinansowane środkami z Unii Europejskiej. W lipcu 2009 r. maszynę zlikwidowano - z wyłączeniem jej ulepszenia. Ulepszenie, w postaci mechanizmu synchronizującego, zamontowano do drugiej maszyny, amortyzowanej przy użyciu stawki 30%.

1. Wyliczenie wartości początkowej oraz amortyzacji

1) Maszyna 1:

a) wartość początkowa 30 000 zł

b) umorzenie 10 000 zł

w tym:

c) wartość początkowa ulepszenia 10 000 zł

d) wartość amortyzacji ulepszenia na dzień likwidacji 2 000 zł

2) Maszyna 2:

a) wartość początkowa 60 000 zł

b) umorzenie 24 000 zł

c) wartość netto ulepszenia 8 000 zł

Wartość początkowa maszyny 2, po przyłączeniu ulepszenia z maszyny 1, to 60 000 + 8000 = 68 000 zł. Amortyzacja miesięczna: 68 000 zł × 30%/12 = 1700 zł.

Wartość amortyzacji ulepszenia pokryta środkami z UE nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów i w takiej wysokości będzie pomniejszać miesięcznie rozliczenia międzyokresowe przychodów powstałe w momencie otrzymania dotacji: 5000 zł (wartość dotacji) × 30%/12 = 125 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Operacje:

1) likwidacja częściowa maszyny 1,

2) zwiększenie o wartość netto ulepszenia wartości początkowej maszyny 2,

3) rozliczenie dotychczasowego umorzenia ulepszenia maszyny 1,

4) naliczenie amortyzacji maszyny 2, po uwzględnieniu ulepszenia,

5) miesięczny odpis rozliczeń międzyokresowych przychodów.

GRZEGORZ PRUS

Podstawa prawna:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA