REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa środka trwałego o przedłużonym okresie używania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organizacja non profit nabyła środek trwały, który miał być wykorzystywany do celów statutowych przez około 10 miesięcy. Po upływie tego czasu środek ten miał zostać sprzedany, w związku z tym podjęto decyzję, że wartość tego środka trwałego (przemysłowa maszyna do szycia) zostanie zaliczona bezpośrednio do kosztów. Po upływie roku okazało się, że maszyna ta nadal będzie użytkowana przez organizację. Jak należy w tej sytuacji postąpić, jeśli chodzi o rozliczenia rachunkowe i podatkowe?

Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) zobowiązuje podatników do prowadzenia ewidencji rachunkowych zgodnie z przepisami rachunkowości w taki sposób, który zapewni określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za okres podatkowy. Ma to istotne znaczenie w szczególności w organizacjach non profit, których dochód przeznaczony na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest zwolniony z podatku.

REKLAMA

Księgi rachunkowe tych podmiotów powinny umożliwić więc ustalenie przychodów i kosztów podatkowych - w tym wyodrębnienie przychodów i kosztów w celu ustalenia dochodu zwolnionego. Wymaga to prowadzenia szczegółowej analityki do kont głównych.

W opisanej sytuacji - niezależnie od tego, czy ostatecznie organizacja przekracza roczny okres użytkowania maszyny, czy też nie - ewidencja do celów podatkowych będzie się różniła od ewidencji do celów rachunkowych.

Przepisy updop dają możliwość zaliczenia bezpośrednio w koszty wartości środka trwałego o wartości początkowej przekraczającej 3500 zł, jeżeli przewidywany okres jego używania jest równy lub krótszy niż rok. Jeżeli organizacja skorzystała z tej możliwości, a faktyczny okres używania maszyny przekroczył rok - ma obowiązek, w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął:

• zaliczyć te składniki do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, przyjmując je do ewidencji w cenie nabycia albo koszcie wytworzenia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia lub kosztem wytworzenia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres ich dotychczasowego używania, obliczonych dla środków trwałych przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych,

• stosować te stawki amortyzacji w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych,

REKLAMA

• wpłacić (w terminie do 20. dnia tego miesiąca) do urzędu skarbowego kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie składników majątku do dnia, w którym okres ich używania przekroczył rok, i naliczoną kwotę odsetek wykazać w zeznaniu podatkowym; odsetki od różnicy należy naliczać według stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, obowiązującej w dniu zaliczenia składnika majątku do środków trwałych.

W przypadku rozliczeń do celów rachunkowych nie ma takiej możliwości jak w przypadku rozliczeń podatkowych. Według definicji zawartej w przepisach ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. W danym przypadku bardzo istotne znaczenie ma sformułowanie „o okresie ekonomicznej użyteczności”, który jest poza dyspozycją jednostki. Okres ekonomicznej użyteczności zależy przede wszystkim od warunków technicznych środka trwałego. Przepisy updop mówią natomiast o środkach trwałych, które będą używane przez okres dłuższy niż rok. A zatem to, jak długo dany środek trwały będzie „używany”, zależy od decyzji jednostki - bez względu na to, jaki jest jego faktyczny „okres ekonomicznej użyteczności”. Oznacza to, że do celów rachunkowych - niezależnie od tego, czy organizacja przewiduje używanie maszyny przez 10 miesięcy, czy dłużej - zalicza się ją do środków trwałych.

 

Jeżeli organizacja zdecydowała się zaliczyć do kosztów wartość środka trwałego, a faktyczny okres używania wydłuża się, to musi teraz wprowadzić go do podatkowej ewidencji środków trwałych (za pomocą odpowiedniej analityki - patrz przykład), stosując stawki podatkowe do amortyzacji.

Ustawodawca jednak zakłada karę za nieprzemyślane decyzje. Traktuje to jako zwłokę podatkową - dlatego na organizacji ciąży obowiązek ustalenia odsetek z tytułu zwłoki od kosztów, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

UWAGA!

Jeżeli różnica między ceną nabycia lub kosztem wytworzenia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres ich dotychczasowego używania, obliczonych dla środków trwałych przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, jest wyższa niż koszty danego miesiąca - nierozliczona nadwyżka kosztów pomniejsza koszty w następnych miesiącach.

PRZYKŁAD

Organizacja kupiła przemysłową maszynę do szycia o wartości 50 000 zł, z zamiarem jej zbycia po 10 miesiącach. Jednak po upływie roku podjęto decyzję o dalszym używaniu maszyny na potrzeby działalności statutowej.

Ewidencja księgowa:

1. Zakup maszyny:

Wn „Środki trwałe” 50 000 zł

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 50 000 zł

- ewidencja pozabilansowa - podatkowa:

Wn „Koszty podatkowe” 50 000 zł

2. Amortyzacja maszyny - stawka 10%:

Wn „Amortyzacja” 5 000 zł

Ma „Umorzenie” 5 000 zł

- ewidencja pozabilansowa - podatkowa:

Wn „Koszty niestanowiące kosztów podatkowych” 5 000 zł

3. Wprowadzenie maszyny do podatkowej ewidencji środków trwałych i zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia (50 000 zł) a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres ich dotychczasowego używania (5000 zł), obliczonych dla środków trwałych przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych (10%): 50 000 zł - 5000 zł = 45 000 zł

- ewidencja pozabilansowa:

Ma „Koszty podatkowe” 45 000 zł

4. Naliczenie odsetek z tytułu zwłoki:

Wn „Odsetki za zwłokę”

Ma „Rozrachunki publicznoprawne”

- ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty niestanowiące kosztów podatkowych”

5. Zapłata odsetek:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne”

Ma „Rachunek bankowy”

Podstawy prawne:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278

- ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

 Gyöngyvér Takáts

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA