REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunkowe i podatkowe obowiązki jednostki po zawarciu umowy leasingu

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Leasing stał się równie popularną metodą finansowania środków trwałych nabywanych przez jednostki, jak kredyt. Zawarcie umowy leasingu powoduje określone konsekwencje dla księgowości jednostki. W odpowiedzi na Państwa pytania przedstawiamy rozwiązania ewidencyjne i podatkowe umowy leasingu operacyjnego i finansowego.

Obowiązki podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Podatek dochodowy

W praktyce wykształcił się podział na umowy leasingu finansowego i operacyjnego. Wynika on ze zróżnicowania skutków podatkowych po stronie finansującego oraz po stronie korzystającego w zależności od typu umowy.

Ustawodawca zdefiniował wiele pojęć używanych w przepisach regulujących zasady opodatkowania stron umów leasingowych:

REKLAMA

podstawowy okres umowy leasingu - rozumie się przez to czas oznaczony, na jaki została zawarta ta umowa - z wyłączeniem czasu, na który może być ona przedłużona lub skrócona,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

odpisy amortyzacyjne - rozumie się przez to odpisy amortyzacyjne dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych - z uwzględnieniem ograniczeń w zaliczaniu do kosztów wynikających z przepisów,

normatywny okres amortyzacji - rozumie się przez to w odniesieniu do:

- środków trwałych - okres, w którym odpisy amortyzacyjne, wynikające z zastosowania stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, zrównują się z wartością początkową środków trwałych,

- wartości niematerialnych i prawnych - ustalony w przepisach obu ustaw o podatkach dochodowych okres amortyzacji dla poszczególnych rodzajów tych wartości,

rzeczywista wartość netto - rozumie się przez to wartość początkową środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaktualizowaną zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, przy czym suma ta obejmuje również odpisy niestanowiące kosztów uzyskania przychodu,

hipotetyczna wartość netto - wartość początkowa (zgodnie z zasadami określonymi w ustawach o podatkach dochodowych) pomniejszona o:

- odpisy amortyzacyjne obliczone według metody degresywnej, z uwzględnieniem współczynnika 3 - w odniesieniu do środków trwałych,

- odpisy amortyzacyjne obliczone przy zastosowaniu trzykrotnie skróconych okresów amortyzowania, określonych w przepisach dla poszczególnych rodzajów wartości niematerialnych i prawnych - w odniesieniu do tych wartości,

spłata wartości początkowej - faktycznie otrzymana przez finansującego w opłatach ustalonych w umowie leasingu równowartość wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, określona zgodnie z zasadami zawartymi w ustawach o podatkach dochodowych, w podstawowym okresie umowy leasingu. Spłaty tej nie koryguje się o kwotę wypłaconą korzystającemu, w przypadku dokonania sprzedaży osobie trzeciej przedmiotu leasingu po okresie jej trwania.

Zasady ustalania przychodów i kosztów w umowie leasingu

Jeżeli w umowie leasingu operacyjnego lub finansowego została określona cena, po której korzystający ma prawo nabyć przedmiot umowy po zakończeniu podstawowego okresu tej umowy, cenę tę uwzględnia się w sumie opłat, pomniejszonych o należny podatek od towarów i usług, które mają odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Do sumy tych opłat nie zalicza się:

• płatności na rzecz finansującego za świadczenia dodatkowe, o ile są one wyodrębnione z opłat leasingowych,

• podatków, w których obowiązek podatkowy ciąży na finansującym z tytułu własności lub posiadania środków trwałych, będących przedmiotem umowy leasingu, oraz składek na ubezpieczenie tych środków trwałych, jeżeli w umowie leasingu zastrzeżono, że korzystający będzie ponosił ciężar tych podatków i składek niezależnie od opłat za używanie,

• kaucji określonej w umowie leasingu wpłaconej finansującemu przez korzystającego (kaucji tej nie zalicza się do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego).

Podatek VAT

Za dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT są uważane czynności stanowiące przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jedną z nich, wymienioną w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, jest wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

UWAGA!

Przez umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub inne umowy o podobnym charakterze, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, rozumie się umowy, w wyniku których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający (tzw. leasing finansowy), oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty.

Dostawą towarów jest zatem wydanie towarów na podstawie tylko takiej umowy leasingu, w której przewidziano tzw. opcję wykupu - czyli przeniesienia własności przedmiotu leasingu na korzystającego, jako skutek normalnych zdarzeń przewidzianych umową bądź po uiszczeniu ostatniej raty. Zatem jeśli umowa leasingu nie zawiera tego rodzaju klauzuli, nie można mówić o woli finansującego dokonania definitywnej sprzedaży przedmiotu leasingu na rzecz korzystającego po zakończeniu umowy. Takiej umowy nie można zatem uznać za dostawę towarów w rozumieniu ww. art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Tego rodzaju umowa powinna być traktowana jako usługa. Jest nią niewątpliwie umowa tzw. leasingu operacyjnego, która swoim charakterem jest zbliżona do umowy najmu.

W przypadku umowy leasingu spełniającej kryteria uznania jej za dostawę towarów obowiązek podatkowy powstaje tak samo jak w przypadku innych dostaw - z chwilą wydania towaru. Ponieważ dostawa ta powinna zostać udokumentowana fakturą, obowiązek ten powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru. Podstawę opodatkowania stanowi obrót, czyli kwota należna z tytułu dostawy, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zatem w przypadku leasingu będącego dostawą towaru opodatkowaniu będzie podlegała cała wartość umowy leasingowej - co powinno znaleźć odzwierciedlenie w wystawionej przez finansującego fakturze.

Jeśli umowa leasingu nie spełnia warunków uznania jej za dostawę towaru (a tym samym jest usługą), to obowiązek podatkowy w przypadku tego rodzaju umowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do poszczególnych rat leasingowych.

 

Finansujący, który nabył środek trwały w celu oddania go do używania na podstawie umowy leasingu (niezależnie od tego, czy jest ona dostawą towarów, czy też usługą), ma prawo odliczyć w całości VAT naliczony z faktury dokumentującej nabycie tego środka trwałego. Nie dotyczą go przy tym ograniczenia dotyczące odliczania VAT naliczonego, wprowadzone w odniesieniu do samochodów osobowych, o ile samochody te zostaną przeznaczone wyłącznie w celu oddania ich do używania na podstawie umów leasingowych na co najmniej sześć miesięcy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Korzystający zawierający umowy leasingu operacyjnego mają prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących poszczególne raty leasingowe. Muszą jednak pamiętać o ograniczeniach związanych z odliczaniem VAT naliczonego, jeśli przedmiotem leasingu jest samochód osobowy w rozumieniu ustawy o VAT. W takim bowiem przypadku kwotę podatku naliczonego do odliczenia stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od (czynszu) raty lub innych płatności wynikających z umowy, udokumentowanych fakturą. Jednak suma odliczonych kwot w całym okresie użytkowania samochodu nie może przekroczyć 6000 zł.

Ewidencja w księgach

Leasing finansowy

I. W księgach finansującego:

1) faktura dokumentująca całą sumę płatności leasingowych

Wn „Rozrachunki z odbiorcami (z tytułu leasingu)”

- w analityce - konto korzystającego

• wartość środka trwałego będącego przedmiotem leasingu

Ma „Środki trwałe”

• prowizja i odsetki za cały okres umowy leasingu

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

• VAT należny z faktury wystawionej przez finansującego

Ma „Rozliczenie VAT należnego”

2) zapłata przez korzystającego bieżącej raty leasingowej

Wn „Bieżący rachunek bankowy”

Ma „Rozrachunki z odbiorcami (z tytułu leasingu)”

- w analityce - konto korzystającego

3) odsetki zawarte w bieżącej racie leasingowej

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”

Ma „Przychody finansowe”

II. W księgach korzystającego:

1) otrzymanie faktury od finansującego (wartość brutto)

Wn Rozliczenie zakupu (usług)

Ma „Rozrachunki z dostawcami

- w analityce - konto finansującego

• wartość środka trwałego będącego przedmiotem leasingu:

Wn „Środki trwałe”

- w analityce - „Środki trwałe w leasingu finansowym”

Ma „Rozliczenie zakupu (usług)”

• odsetki za cały okres umowy leasingowej:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ma „Rozliczenie zakupu (usług)”

• VAT naliczony z faktury:

Wn „Rozliczenie VAT naliczonego”

Ma „Rozliczenie zakupu (usług)”

2) przeksięgowanie odsetek z bieżącej raty leasingowej

Wn „Koszty finansowe”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”

3) zapłata bieżącej raty leasingowej

Wn „Rozrachunki z dostawcami”

- w analityce - konto finansującego

Ma „Bieżący rachunek bankowy”

4) amortyzacja środka trwałego będącego przedmiotem leasingu

Wn „Amortyzacja”

Ma „Umorzenie środków trwałych”

W przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów u finansującego do celów podatkowych przychodem jest część odsetkowa opłaty leasingowej (kol. 7 „Przychody ze sprzedaży towarów i usług”), natomiast u korzystającego kosztem jest odpis amortyzacyjny oraz część odsetkowa opłaty leasingowej (kol. 13 „Pozostałe wydatki”).

 

Leasing operacyjny

I. W księgach finansującego:

1) faktura dokumentująca bieżącą ratę leasingową

Wn „Rozrachunki z odbiorcami (z tytułu leasingu)”

- w analityce - konto korzystającego

Ma „Przychody ze sprzedaży usług” (z uwzględnieniem analityki)

Ma „Rozliczenie VAT należnego”

2) przekazanie środka trwałego będącego przedmiotem leasingu (tylko ewidencja analityczna)

Wn „Środki trwałe w leasingu operacyjnym”

Ma „Środki trwałe”

3) amortyzacja środka trwałego będącego przedmiotem leasingu

Wn „Amortyzacja”

Ma „Umorzenie środków trwałych”

4) wpływ raty leasingowej (zapłaty za fakturę) na rachunek bankowy

Wn „Bieżący rachunek bankowy”

Ma „Rozrachunki z odbiorcami (z tytułu leasingu)”

- w analityce - konto korzystającego

II. W księgach korzystającego:

1) otrzymanie faktury od finansującego dokumentującej czynsz inicjalny

Wn „Usługi obce” (ewentualnie konto 490 „Rozliczenie kosztów” i odpowiednie konto Zespołu „5”)

Wn „Rozliczenie VAT naliczonego”

Ma „Rozrachunki z dostawcami (z tytułu leasingu)”

- w analityce - konto finansującego

Jeśli kwota czynszu inicjalnego jest znaczna i może wpływać ujemnie na wynik okresu, to powinien on być rozliczany w czasie:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”

- w analityce „Czynsz inicjalny”

Ma „Rozliczenie kosztów”

2) wpłata czynszu inicjalnego na rachunek bankowy finansującego

Wn „Rozrachunki z dostawcami (z tytułu leasingu)”

- w analityce - konto finansującego

Ma „Bieżący rachunek bankowy”

3) wpływ faktury VAT z tytułu bieżącej raty leasingowej

Wn „Usługi obce” (ewentualnie konto 490 „Rozliczenie kosztów” i odpowiednie konto Zespołu „5”)

Wn „Rozliczenie VAT naliczonego”

Ma „Rozrachunki z dostawcami (z tytułu leasingu)”

- w analityce - konto finansującego

4) zapłata za fakturę z bieżącego rachunku bankowego

Wn „Rozrachunki z dostawcami (z tytułu leasingu)”

- w analityce - konto finansującego

Ma „Bieżący rachunek bankowy”

5) przyjęcie przedmiotu leasingu do ewidencji pozabilansowej

Wn „Obce środki trwałe”

- w analityce „Środki trwałe w leasingu”

6) zwrot przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy

Ma „Obce środki trwałe”

- w analityce „Środki trwałe w leasingu”

Prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów, u finansującego dla celów podatkowych przychodem jest opłata leasingowa (kol. 7 „Przychody ze sprzedaży towarów i usług”), natomiast kosztem jest odpis amortyzacyjny (kol. 13 „Pozostałe wydatki”). U korzystającego kosztem jest opłata leasingowa (kol. 13 „Pozostałe wydatki”).

Podstawy prawne:

• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA