REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie dotyczące stypendiów w 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 r. zmienił się charakter limitu zwolnienia podatkowego stypendiów – z miesięcznego na roczny. Nie trzeba opodatkowywać tak uzyskanego przychodu, jeśli w skali roku kwota wypłaconego jednej osobie stypendium nie przekroczy 3800 zł.

Najnowsza nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zmodyfikowała katalog zwolnień przedmiotowych. Jedna ze zmian dotyczy zwolnienia nie tylko stypendiów dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, ale też stypendiów dla uczniów i studentów przyznanych przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego - wypłacanych na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe, udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych.

REKLAMA

Według przepisów obowiązujących do końca 2010 r. stypendia korzystały ze zwolnienia z opodatkowania, jeśli ich kwota nie przekraczała miesięcznie 380 zł. Należy jednak podkreślić, że przekroczenie tego limitu zwolnienia nie miało miejsca, w przypadku gdy z powodu opóźnienia w przekazywaniu pieniędzy stypendysta otrzymał w jednym miesiącu „skumulowaną” wypłatę obejmującą zaległe kwoty, należne np. za kilka miesięcy. Istotne było jedynie określenie w umowie, że miesięczna kwota stypendium nie przekraczała 380 zł.

PRZYKŁAD

Stowarzyszenie ufundowało studentowi stypendium w kwocie 350 zł miesięcznie. Przez pierwsze dwa miesiące 2010 r. student otrzymywał je terminowo. Przez kolejne trzy miesiące wypłaty nie były realizowane. Student w kolejnym miesiącu otrzymał jednorazowo zaległą kwotę stypendium za ten okres. Wypłacona w taki sposób kwota stypendium w całości korzystała ze zwolnienia z opodatkowania. Miesięczna kwota stypendium nie przekracza bowiem miesięcznego limitu zwolnienia wynoszącego 380 zł.

Od 2011 r. dotychczasowy miesięczny limit stypendium został zastąpiony limitem rocznym, który wynosi 3800 zł. Jeśli więc kwota wypłaconego stypendium w skali roku nie przekroczy 3800 zł, to w całości będzie ona korzystać ze zwolnienia z opodatkowania - niezależnie od wysokości kwot przyznanych w poszczególnych miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Fundacja wypłaca dwóm uczniom stypendia. W 2010 r. stypendium jednemu z uczniów wypłacane było w kwocie 350 zł miesięcznie przez osiem miesięcy. Kwota stypendium dla drugiego z nich wynosiła 580 zł, a wypłacano je przez sześć miesięcy. Ponieważ wysokość kwoty wypłacanej pierwszemu z uczniów nie przekraczała miesięcznie limitu zwolnienia, fundacja nie potrącała zaliczek na podatek. Natomiast opodatkowywała nadwyżkę ponad limit zwolnienia (tj. kwotę 200 zł) z tytułu wypłat dokonywanych na rzecz drugiego ucznia. W 2011 r. pierwszemu z uczniów kwota stypendium będzie wypłacona jednorazowo, natomiast drugiemu będzie wypłacana co dwa miesiące. Obaj uczniowie będą mogli skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania całości wypłaconych im kwot stypendiów, ze względu na nieprzekroczenie kwoty rocznego limitu tego zwolnienia.

 

Taka konstrukcja zwolnienia pozwala na dokonywanie wypłat w znacznie bardziej elastyczny sposób. Organizacje będą mogły bowiem samodzielnie ustalać wysokość jednostkowych wypłat (np. w miarę posiadanych na ten cel środków). Nie będą musiały sprawdzać przy każdej wypłacie, czy został przekroczony limit zwolnienia, co dotychczas skutkowało obowiązkiem pobrania zaliczki na podatek dochodowy od nadwyżki. Obecnie trzeba będzie jedynie monitorować, czy suma kwot wypłaconych jednej osobie nie przekroczyła limitu rocznego.

PRZYKŁAD

Fundacja przyznała w 2011 r. stypendia kilku studentom. Roczna kwota stypendium dla jednej osoby wynosi 3700 zł. Niezależnie od sposobu wypłaty (jednorazowo czy w ratach) fundacja nie będzie musiała pobierać zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych kwot. Fundacja ufundowała też jednemu ze studentów roczne stypendium, które ma być wypłacane w kwocie 800 zł miesięcznie. W tym przypadku fundacja będzie musiała ustalić moment, w którym nastąpi przekroczenie rocznego limitu zwolnienia i po jego przekroczeniu od kolejnych wypłat pobierać zaliczki na podatek dochodowy.

Zamiana limitu miesięcznego na roczny w znowelizowanych przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) byłaby niekorzystna wtedy, gdyby stypendium w kwocie nieprzekraczającej obowiązującego do końca 2010 r. miesięcznego zwolnienia było wypłacane również za miesiące wakacyjne (czyli przez pełne 12 miesięcy). W takim przypadku „strata” wynosi 760 zł, bo o taką właśnie kwotę zmalał wprowadzony od 2011 r. roczny limit w stosunku do dotychczasowego limitu miesięcznego - po „przeliczeniu” go na rok.

PRZYKŁAD

Stowarzyszenie wypłaca uczniowi stypendium w kwocie 380 zł miesięcznie. W 2010 r. było ono wypłacane przez pełne 12 miesięcy. Ponieważ kwota stypendium nie przekraczała miesięcznego limitu zwolnienia, stowarzyszenie nie potrącało zaliczek na podatek od tych kwot. Na tych samych warunkach stypendium zostało przyznane również w 2011 r. Jednak kwota stypendium w „przeliczeniu” za 12 miesięcy przekroczy roczny limit zwolnienia o 760 zł. Stowarzyszenie będzie musiało więc monitorować wysokość wypłacanych kwot w celu ustalenia momentu przekroczenia limitu zwolnienia. Od nadwyżki będzie zobowiązane potrącić zaliczkę na podatek dochodowy.

Od 2011 r., wskutek nowelizacji, został również zniesiony warunek polegający na uzależnieniu zastosowania przez płatnika powyższego zwolnienia od złożenia przez stypendystę przed pierwszą wypłatą oświadczenia według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje on równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu (z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e updof). Przepis ten do końca 2010 r. dawał płatnikowi podstawę do opodatkowania w trakcie roku wypłacanego świadczenia tylko z powodu niedopełnienia przez stypendystę formalnego obowiązku złożenia oświadczenia określonej treści w wyznaczonym przepisami terminie. Pobrane przez płatnika zaliczki i tak najczęściej były zwracane stypendyście w formie nadpłaty. Miało to jednak miejsce dopiero po złożeniu zeznania rocznego. Zniesienie wymogu składania oświadczenia jest więc korzystne, gdyż zwalnia płatnika z konieczności zbierania tych dokumentów w celu zastosowania zwolnienia, a beneficjentowi pozwala otrzymać całą należną mu kwotę stypendium bez zagrożenia pomniejszaniem jej o zaliczki tylko z powodu niedopełnienia formalności wobec płatnika w określonym terminie.

Anna Welsyng

Podstawy prawne:

- ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478

- ustawa z 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - Dz.U. Nr 226, poz. 1478

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA