REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja przekazania darów rzeczowych

REKLAMA

Podstawowym celem wielu organizacji non profit jest pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej – m.in. poprzez przekazywanie im darów rzeczowych pozyskanych przez organizację od darczyńców, sponsorów itp. Prawidłowe przechowywanie, ewidencja oraz przejrzyste zasady wydawania darów poprawiają wizerunek organizacji i uwiarygodniają ją w oczach darczyńców. Może to znacznie ułatwić pozyskiwanie tego typu darowizn.

Stowarzyszenia i fundacje korzystają z różnorodnych źródeł finansowania swej działalności. Przychody organizacji pozarządowych powinny być rozdzielone na nieodpłatne i odpłatne przychody statutowe oraz przychody z działalności gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja

Ważnym źródłem przychodów organizacji są darowizny. Osoba prywatna lub firma (płacąca podatek dochodowy) może przekazać darowiznę stowarzyszeniu, fundacji lub organizacji kościelnej, działającym na rzecz określonych celów społecznych albo na cele kultu religijnego. Cele te (nazywane również „sferą zadań publicznych”) określa ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W przypadku darowizny rzeczowej lub usługi potwierdzeniem ich otrzymania jest dokument przekazania tej darowizny oraz dokumenty potwierdzające faktyczne wydatki związane z tą darowizną. Darowizna pieniężna powinna być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanej organizacji.

Organizacja powinna mieć regulamin zawierający zasady przechowywania, rozdzielania i ewidencji darów rzeczowych.

W celu prawidłowego przyjęcia darów pod względem ilościowym i wartościowym od darczyńcy powinna zostać powołana komisja, do obowiązków której należy:

• sprawdzenie dokumentów dostawy pod względem zgodności ilości wykazanej w dokumencie dostawy z ilością faktyczną (dokonuje się tego najczęściej razem z darczyńcą lub z dostawcą towaru),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• sporządzenie protokołu przyjęcia w obecności darczyńcy, przedstawiciela darczyńcy lub dostawcy oraz magazyniera, który przyjmuje darowiznę na stan magazynowy, lub innej osoby upoważnionej do przyjmowania darowizn,

• po dokonaniu przyjęcia na podstawie protokołu - przystąpienie do wyceny przyjętej darowizny, biorąc za jej podstawę obowiązujące ceny w kraju identycznych lub zbliżonych przeznaczeniem i wartością użytkową artykułów i przedmiotów.

Na podstawie protokołu przyjęcia, magazynier powinien przyjąć na stan magazynowy wymienione artykuły, wystawiając dokument magazynowy „Pz”.

UWAGA!

Dostawy darów w naturze od darczyńców lub dostawców, potwierdzone dokumentami dostawy zawierającymi określenie dostarczonego towaru, ilości, ceny i wartości, nie podlegają protokolarnemu przyjęciu przez komisję - podlegają natomiast przejęciu na stan magazynowy na podstawie wymienionych dowodów dostawy.

W przypadku stwierdzenia różnic między dowodami dostawy a dostawą darów w naturze należy sporządzić opisowy protokół różnic i protokół przyjęcia darów w naturze.

Dary otrzymane od darczyńców lub dostawców przechowywane są w magazynie organizacji i obciążają ilościowo-wartościowo magazyniera do czasu ich wydania do używania. Dary mogą być wydawane z magazynu wyłącznie na podstawie dowodów określonych w Instrukcji obiegów dokumentów „Rw”.

Otrzymane dary podlegają ewidencji ilościowo-wartościowej i księguje się je zapisem:

Wn konto 310 „Materiały” lub 330 „Towary”,

Ma konto 761 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Dowodem stanowiącym podstawę dokonania ww. księgowania jest protokół przyjęcia darów lub oryginalny dokument dostawy, wraz z dokumentem magazynowym przyjęcia na stan „Pz”.

Rozchód darów ujmuje się na podstawie wystawionych dokumentów rozchodu magazynowego „Rw”:

Wn 410 „Zużycie materiałów i energii”,

Ma konto 310 „Materiały” lub 330 „Towary”.

Jednocześnie należy dokonać księgowań rozchodu w kartach kontowych ilościowo-wartościowych.

 

Koszty i przychody dotyczące działalności operacyjnej jednostki związane z przekazaniem lub otrzymaniem nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny aktywów, zalicza się do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.

PrzykładStowarzyszenie CIS rozpoczęło zbiórkę darów na rzecz powodzian.

Od lokalnych przedsiębiorców uzyskało:

• 1500 opakowań proszku do prania wycenionych po 30,00 zł = 45 000,00 zł

• 1000 kartonów mydła wycenionych po 10,00 zł = 10 000,00 zł

Ewidencja przyjęcia

Wn konto 310 „Materiały” 55 000,00 zł

Ma konto 761 „Pozostałe przychody operacyjne” 55 000,00 zł

Natychmiast po przyjęciu i zaewidencjonowaniu darów stowarzyszenie rozpoczęło ich rozdawanie.

Pięćdziesięciu powodzian otrzymało po:

• kartonie mydła 50 x 10,00 zł = 500,00 zł

• opakowaniu proszku do prania 50 × 30,00 zł = 1 500,00 zł

Ewidencja wydania

Wn konto 310 „Materiały” 2 000,00 zł

Ma konto 761 „Pozostałe przychody operacyjne” 2 000,00 zł

Istnieje możliwość, że organizacja nieprowadząca gospodarki magazynowej otrzyma nieodpłatnie dary rzeczowe, które wydaje bezpośrednio do zużycia. Wówczas w księgach rachunkowych należy dokonać następującego zapisu:

Wn 400 „Koszty według rodzajów”,

Ma 761 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Hanna Stefańska

 

Podstawy prawne:

- ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz.U. Nr 96, poz. 873; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278

 

Więcej na ten temat w Poradniku Organizacji Non Profit

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA