REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - skutki dla organizacji pozarządowych w 2008 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gyöngyvér Takáts
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

23 stycznia 2008 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości. Od tego roku zastosowanie będą miały tylko niektóre przepisy nowelizacji - najważniejsze zmiany będą dotyczyły roku 2009. Jednak już w tym roku wchodzi w życie kilka regulacji, na które organizacje powinny zwrócić szczególną uwagę.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości jest wynikiem spełnienia obowiązku dostosowania zakresu ustawy do wymogów Dyrektywy 2006/46/EW Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. (zmieniającej dyrektywy Rady: 78/660/EWS w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek, 83/349/EWG w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych, 86/635/EWG w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych oraz 91/674/EWG w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych zakładów ubezpieczeń). Dodatkowo wiele przepisów prawa bilansowego zostało doprecyzowanych, dostosowanych do nowych warunków gospodarczych. Ostatnia istotna nowelizacja odbyła się w 2000 r. Po ośmiu latach nastąpił znaczący rozwój gospodarczy, do którego regulowania przepisy rachunkowe też musiały zostać odpowiednio dostosowane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Uwaga!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podany w dyrektywie okres na wprowadzenie do prawodawstwa państw członkowskich UE jej postanowień wynosi 24 miesiące od daty wejścia w życie. Termin ten upływa we wrześniu 2008 r., stąd 3-etapowe wejście w życie przepisów ustawy.

Nowe przepisy wchodzą w życie w trzech etapach:

• 14 dni po ogłoszeniu,

• 14 dni po ogłoszeniu i mając zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2008 r.,

• 1 stycznia 2009 r., mając zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2009 r.

I. Zmiany wchodzące w życie 14 dni po ogłoszeniu dotyczące nowego rozdziału 8a regulującego usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz delegacji ustawowych

Zmiany te nie mają bezpośredniego wpływu na działalność i ewidencję księgową organizacji non profit. Są to przepisy przeniesione z rozporządzenia MF w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych na poziom ustawowy.

II. Zmiany, które wchodzą w życie 14 dni po ogłoszeniu i będą miały zastosowanie już do sprawozdań finansowych za 2008 r., służą uporządkowaniu ładu korporacyjnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W ramach nowych przepisów wprowadza się obowiązek i odpowiedzialność członków organów za sporządzenie i publikację sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności.

Dotychczas to jedynie kierownik jednostki miał obowiązek prowadzić i na nim spoczywała cała odpowiedzialność za sprawozdawczość jednostki. Wszyscy członkowie organu jednostki będą solidarnie odpowiadać za spełnianie przez sprawozdanie finansowe (sporządzone za 2008 r.) wymogów ustawy o rachunkowości.

Można też stwierdzić, że przedstawione w powyższej tabeli przepisy mają na celu wprowadzenie prawidłowego funkcjonowania ładu korporacyjnego nie tylko w spółkach giełdowych, ale w każdej działającej na rynku jednostce gospodarczej. Jest to zmiana szczególnie istotna dla organizacji non profit, gdzie członkowie organów (zarządu, rady nadzorczej) odpowiadają całym swoim majątkiem za jednostkę.

III. Zmiany wchodzące w życie od 1 stycznia 2009 r. i mające zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2009 r.

Zmiany te obejmują szereg nowych i zmienionych definicji znajdujących się w art. 3 ustawy (m.in. definicję inwestycji, pozostałych kosztów i przychodów, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych), nowe zasady sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych, nowe zasady wyceny transakcji gospodarczych w walutach obcych, nowe możliwości wyceny, ustalenia kosztu wytworzenia itp.

 


1 24 stycznia 2008 r. ustawa została przekazana Prezydentowi i Marszałkowi Senatu. Senat zgłosił swoje poprawki, które Sejm na następnym posiedzeniu albo przyjmie, albo odrzuci. Dlatego ostateczny kształt ustawy będzie znany już po oddaniu numeru do druku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA