REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować różne formy zbycia samochodu należącego do organizacji

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasady księgowania zbycia samochodu w wyniku sprzedaży, likwidacji oraz nieodpłatnego przekazania w ramach działalności organizacji non profit.

Sposób ewidencji zbycia samochodu używanego w organizacji będzie uzależniony od tego, czy sprzedaż ta będzie zwolniona od VAT, czy też będzie mu podlegała.

Autopromocja

Ewidencja sprzedaży samochodu

Jeżeli przy zakupie samochodu organizacji przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego, jego sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu - bez względu na okres jego używania. Jeżeli natomiast odliczono 60% VAT, możemy mieć do czynienia z dwoma różnymi przypadkami - w zależności od okresu używania tego pojazdu:

a) jeżeli samochód jest sprzedawany po okresie użytkowania przekraczającym pół roku, należy go uznać za towar używany, zwolniony z VAT,

b) jeżeli jest sprzedawany po okresie użytkowania krótszym (lub równym) niż pół roku, sprzedaż ta nie może korzystać ze zwolnienia od VAT. Oznacza to, że dokonując sprzedaży tego pojazdu, należy ją opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Ewidencja księgowa sprzedaży samochodu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Wyksięgowanie środka trwałego z ewidencji bilansowej:

a) dotychczasowe umorzenie:

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych”,

b) nieumorzona wartość:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”,

c) wartość początkowa:

Ma konto 010 „Środki trwałe”.

2. Sprzedaż środka trwałego:

Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

W przypadku gdy sprzedaż samochodu będzie opodatkowana VAT, operacja druga będzie przebiegała następująco:

a) kwota brutto:

Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”,

b) kwota netto:

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”,

c) podatek VAT:

Ma konto 221 „Podatek Vat należny i jego rozliczenie”.

Samochody będące własnością organizacji zawsze posiadają ubezpieczenie OC (i najczęściej również AC). Koszty te zwykle są aktywowane na koncie 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. W momencie sprzedaży samochodu należy wyksięgować te koszty. Rozliczanie kosztów ubezpieczenia po sprzedaży ubezpieczonego samochodu powodowałoby bowiem ujęcie w aktywach organizacji składnika, który nie spełnia definicji aktywów zdefiniowanych w ustawie o rachunkowości. Przez aktywa rozumie się bowiem kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Po sprzedaży samochodu opłacone z góry składki nie mają żadnego związku z uzyskiwanymi w przyszłości przez organizację korzyściami ekonomicznymi. Dlatego też z chwilą sprzedaży samochodu powinno się zaprzestać aktywowania tych kosztów i nierozliczoną kwotę odpisać w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych zapisem:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 64-0 „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Likwidacja samochodu

Likwidacja jest na ogół spowodowana zużyciem środka trwałego na skutek eksploatacji. Skutki likwidacji należy ująć jako koszty i przychody pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki - na konto „Pozostałe koszty operacyjne” lub „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przy likwidacji samochodu często ponoszone są dodatkowe koszty z tym związane (np. koszty transportu, koszty złomowania itp.). Mogą pojawiać się również dodatkowe przychody (np. związane z uzyskaniem zapłaty za sprzedaż złomu).

 

Dochód lub stratę ze zbycia samochodu należy ustalać jako różnicę pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia samochodu a jego wartością początkową, wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększoną o wartość odpisów amortyzacyjnych dokonanych od wartości tego samochodu.

Ewidencja samochodu postawionego w stan likwidacji:

1. Postawienie środka trwałego w stan likwidacji:

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych”

Ma konto 010 „Środki trwałe”.

2. Nieumorzona wartość środka trwałego:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 010 „Środki trwałe”.

3. Równoległe przyjęcie wartości początkowej likwidowanego środka trwałego do ewidencji pozabilansowej:

Wn konto 900 „Środki trwałe w likwidacji”.

4. Przychody związane z likwidacją (np. ze sprzedaży złomu):

a) wartość brutto sprzedaży:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki”,

b) VAT należny:

Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT należnego”,

c) wartość netto:

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

5. Koszty likwidacji (np. transport):

a) wartość brutto:

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki”,

b) VAT naliczony:

Wn konto 222 „Rozrachunki z US z tytułu VAT”,

c) wartość netto:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”.

Nieodpłatne przekazanie samochodu (darowizna)

Ewidencja w księgach rachunkowych nieodpłatnego przekazania samochodu może przebiegać następująco:

1. Wyksięgowanie samochodu z ewidencji:

a) wartość początkowa samochodu

Ma konto 010 „Środki trwałe”,

b) dotychczasowe umorzenie:

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych”,

c) nieumorzona wartość:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”.

2. Udokumentowanie darowizny fakturą VAT - VAT należny:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT należnego”.

ANNA KĘDZIORA

Więcej na ten temat przeczytasz w Poradniku Organizacji Non Profit


Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA