REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować różne formy zbycia samochodu należącego do organizacji

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasady księgowania zbycia samochodu w wyniku sprzedaży, likwidacji oraz nieodpłatnego przekazania w ramach działalności organizacji non profit.

Sposób ewidencji zbycia samochodu używanego w organizacji będzie uzależniony od tego, czy sprzedaż ta będzie zwolniona od VAT, czy też będzie mu podlegała.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ewidencja sprzedaży samochodu

Jeżeli przy zakupie samochodu organizacji przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego, jego sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu - bez względu na okres jego używania. Jeżeli natomiast odliczono 60% VAT, możemy mieć do czynienia z dwoma różnymi przypadkami - w zależności od okresu używania tego pojazdu:

a) jeżeli samochód jest sprzedawany po okresie użytkowania przekraczającym pół roku, należy go uznać za towar używany, zwolniony z VAT,

b) jeżeli jest sprzedawany po okresie użytkowania krótszym (lub równym) niż pół roku, sprzedaż ta nie może korzystać ze zwolnienia od VAT. Oznacza to, że dokonując sprzedaży tego pojazdu, należy ją opodatkować podatkiem od towarów i usług.

REKLAMA

Ewidencja księgowa sprzedaży samochodu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Wyksięgowanie środka trwałego z ewidencji bilansowej:

a) dotychczasowe umorzenie:

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych”,

b) nieumorzona wartość:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”,

c) wartość początkowa:

Ma konto 010 „Środki trwałe”.

2. Sprzedaż środka trwałego:

Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

W przypadku gdy sprzedaż samochodu będzie opodatkowana VAT, operacja druga będzie przebiegała następująco:

a) kwota brutto:

Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”,

b) kwota netto:

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”,

c) podatek VAT:

Ma konto 221 „Podatek Vat należny i jego rozliczenie”.

Samochody będące własnością organizacji zawsze posiadają ubezpieczenie OC (i najczęściej również AC). Koszty te zwykle są aktywowane na koncie 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. W momencie sprzedaży samochodu należy wyksięgować te koszty. Rozliczanie kosztów ubezpieczenia po sprzedaży ubezpieczonego samochodu powodowałoby bowiem ujęcie w aktywach organizacji składnika, który nie spełnia definicji aktywów zdefiniowanych w ustawie o rachunkowości. Przez aktywa rozumie się bowiem kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Po sprzedaży samochodu opłacone z góry składki nie mają żadnego związku z uzyskiwanymi w przyszłości przez organizację korzyściami ekonomicznymi. Dlatego też z chwilą sprzedaży samochodu powinno się zaprzestać aktywowania tych kosztów i nierozliczoną kwotę odpisać w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych zapisem:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 64-0 „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Likwidacja samochodu

Likwidacja jest na ogół spowodowana zużyciem środka trwałego na skutek eksploatacji. Skutki likwidacji należy ująć jako koszty i przychody pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki - na konto „Pozostałe koszty operacyjne” lub „Pozostałe przychody operacyjne”.

Przy likwidacji samochodu często ponoszone są dodatkowe koszty z tym związane (np. koszty transportu, koszty złomowania itp.). Mogą pojawiać się również dodatkowe przychody (np. związane z uzyskaniem zapłaty za sprzedaż złomu).

 

Dochód lub stratę ze zbycia samochodu należy ustalać jako różnicę pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia samochodu a jego wartością początkową, wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększoną o wartość odpisów amortyzacyjnych dokonanych od wartości tego samochodu.

Ewidencja samochodu postawionego w stan likwidacji:

1. Postawienie środka trwałego w stan likwidacji:

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych”

Ma konto 010 „Środki trwałe”.

2. Nieumorzona wartość środka trwałego:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 010 „Środki trwałe”.

3. Równoległe przyjęcie wartości początkowej likwidowanego środka trwałego do ewidencji pozabilansowej:

Wn konto 900 „Środki trwałe w likwidacji”.

4. Przychody związane z likwidacją (np. ze sprzedaży złomu):

a) wartość brutto sprzedaży:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki”,

b) VAT należny:

Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT należnego”,

c) wartość netto:

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

5. Koszty likwidacji (np. transport):

a) wartość brutto:

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki”,

b) VAT naliczony:

Wn konto 222 „Rozrachunki z US z tytułu VAT”,

c) wartość netto:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”.

Nieodpłatne przekazanie samochodu (darowizna)

Ewidencja w księgach rachunkowych nieodpłatnego przekazania samochodu może przebiegać następująco:

1. Wyksięgowanie samochodu z ewidencji:

a) wartość początkowa samochodu

Ma konto 010 „Środki trwałe”,

b) dotychczasowe umorzenie:

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych”,

c) nieumorzona wartość:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”.

2. Udokumentowanie darowizny fakturą VAT - VAT należny:

Wn konto 761 „Pozostałe koszty operacyjne”

Ma konto 221 „Rozrachunki z US z tytułu VAT należnego”.

ANNA KĘDZIORA

Więcej na ten temat przeczytasz w Poradniku Organizacji Non Profit


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA