REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie i rozliczenie wyniku finansowego w organizacjach non profit

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gyöngyvér Takáts
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenie i odpowiednie rozliczenie wyniku finansowego budzi wiele wątpliwości, w szczególności w jednostkach non profit prowadzących działalność gospodarczą.

Problem wynika z tego, że w momencie podjęcia przez organizację non profit działalności gospodarczej, dla celów bilansowych organizacja taka podlegać będzie tym samym regułom co spółka handlowa. Równocześnie nadal pozostanie organizacją non profit, która działalność gospodarczą może wykonywać nie dla zysku, ale tylko i wyłącznie w celu realizacji zadań statutowych.

REKLAMA

Autopromocja

(...)

Tabela 1. Porównanie pozycji składających się na wynik finansowy poszczególnych rodzajów jednostek.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie i rozliczenie wyniku finansowego w organizacjach non profit prowadzących działalność gospodarczą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizacje non profit prowadzące działalność gospodarczą księgi rachunkowe prowadzą zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Taki wniosek wynika z wykładni § 4 rozporządzenia MF w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej, według którego, jeżeli jednostka podejmie działalność gospodarczą w ciągu roku obrotowego, wówczas z dniem podjęcia tej działalności stosuje przepisy ustawy o rachunkowości odnoszące się do jednostek prowadzących działalność gospodarczą.

Przy czym należy pamiętać o przepisach innych aktów prawnych. I tak:

• zgodnie z ustawą o fundacjach „fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów”,

• z ustawy o stowarzyszeniach wynika, że „dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków”,

REKLAMA

• według ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, której przepisom podlegają też fundacje i stowarzyszenia prowadzące działalność pożytku publicznego, „dochód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie realizacji zadań należących do sfery zadań publicznych lub celów statutowych”.

Na podstawie tych przepisów dochodzi się do wniosku, że organizacja non profit prowadząca działalność gospodarczą stosuje przepisy ustawy o rachunkowości, uwzględniając jednocześnie fakt, że działalność gospodarczą może prowadzić wyłącznie w celu finansowania swojej działalności statutowej. Dlatego księgi rachunkowe powinny być prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie tych dwóch działalności, tj. działalności statutowej i gospodarczej. Ten swoisty „dualizm” w działaniu jednostki musi też znaleźć swoje odzwierciedlenie w sprawozdaniu finansowym: poprzez wykazanie zarówno wyniku na działalności statutowej, jak i wyniku na działalności gospodarczej. Nie jest to sprzeczne z przepisami ustawy o rachunkowości, w myśl której informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach, jeżeli wynika to z potrzeb lub specyfiki jednostki.

UWAGA!

Nie można też zapomnieć o przepisach podatkowych, według których dochody w części przeznaczonej na cele statutowe są zwolnione od podatku.

Z rozważań tych wynika, że na kontach zespołu 4 i 7, poza kontami dostosowywanymi do prowadzenia ewidencji kosztów i przychodów działalności gospodarczej, wyodrębnia się też koszty realizacji zadań statutowych i przychody statutowe. Warto, w szczególności ze względu na dociekliwość urzędów skarbowych, wyodrębnić koszty administracyjne dotyczące działalności statutowej od działalności gospodarczej.

Ustalenie wyniku finansowego powinno nastąpić odrębnie na działalność statutową i na działalność gospodarczą.

Tabela 2. Wyciąg z bilansu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wynik finansowy netto w organizacjach non profit prowadzących działalność gospodarczą może się kształtować następująco:

Tabela 3.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wersja 1 - w tym przypadku widać, że działalność gospodarcza finansuje działalność statutową.

REKLAMA

Wersja 2 - w przypadku gdy zarówno działalność statutowa, jak i działalność gospodarcza wykazuje dodatni wynik finansowy, organizacja ma rzeczywiście szansę spełnić swój cel statutowy, rozszerzając nawet skalę działalności. Jest to idealna sytuacja, gdyż działalność gospodarcza nie służy tylko i wyłącznie do finansowania ujemnego wyniku działalności statutowej, ale daje możliwość rozwoju.

Należy jednak pamiętać, że szczególnie w wersji drugiej centrum zainteresowania, m.in. urzędu skarbowego, będzie stanowić kwestia wykorzystania dochodu, tj. czy wynik rzeczywiście został przeznaczony na cele statutowe. Dlatego należy bardzo szczegółowo przedstawić sposób wykorzystania wyniku finansowego w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego.

Wersja 3, a w szczególności wersja 4, nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Wersja 3 jest sprzeczna nawet z wymogami ustaw mówiących o tym, że działalność gospodarczą podejmuje się w celu finansowania działalności statutowej. Odwrotna sytuacja nie jest jednak dopuszczona. Wersja 4 wskazuje na brak możliwości kontynuacji działalności.

Więcej na ten temat na www.nonprofit.infor.pl

• art. 42 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej - Dz.U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1539; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 11, poz. 117

• art. 5 ust. 5 ustawy z 6 kwietnia 1989 r. o fundacjach - j.t. Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398

• art. 34 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach - j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855; Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

Gyöngyvér Takáts

ekspert w zakresie rachunkowości

 


* Uwaga! Cały artykuł został zamieszczony w miesięczniku „Rachunkowość Organizacji Non-profit” nr 12/2007. Skróty pochodzą od redakcji Mk.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA