REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie i rozliczenie wyniku finansowego w organizacjach non profit

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gyöngyvér Takáts
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenie i odpowiednie rozliczenie wyniku finansowego budzi wiele wątpliwości, w szczególności w jednostkach non profit prowadzących działalność gospodarczą.

Problem wynika z tego, że w momencie podjęcia przez organizację non profit działalności gospodarczej, dla celów bilansowych organizacja taka podlegać będzie tym samym regułom co spółka handlowa. Równocześnie nadal pozostanie organizacją non profit, która działalność gospodarczą może wykonywać nie dla zysku, ale tylko i wyłącznie w celu realizacji zadań statutowych.

REKLAMA

Autopromocja

(...)

Tabela 1. Porównanie pozycji składających się na wynik finansowy poszczególnych rodzajów jednostek.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie i rozliczenie wyniku finansowego w organizacjach non profit prowadzących działalność gospodarczą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizacje non profit prowadzące działalność gospodarczą księgi rachunkowe prowadzą zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Taki wniosek wynika z wykładni § 4 rozporządzenia MF w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej, według którego, jeżeli jednostka podejmie działalność gospodarczą w ciągu roku obrotowego, wówczas z dniem podjęcia tej działalności stosuje przepisy ustawy o rachunkowości odnoszące się do jednostek prowadzących działalność gospodarczą.

Przy czym należy pamiętać o przepisach innych aktów prawnych. I tak:

• zgodnie z ustawą o fundacjach „fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów”,

• z ustawy o stowarzyszeniach wynika, że „dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków”,

REKLAMA

• według ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, której przepisom podlegają też fundacje i stowarzyszenia prowadzące działalność pożytku publicznego, „dochód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie realizacji zadań należących do sfery zadań publicznych lub celów statutowych”.

Na podstawie tych przepisów dochodzi się do wniosku, że organizacja non profit prowadząca działalność gospodarczą stosuje przepisy ustawy o rachunkowości, uwzględniając jednocześnie fakt, że działalność gospodarczą może prowadzić wyłącznie w celu finansowania swojej działalności statutowej. Dlatego księgi rachunkowe powinny być prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie tych dwóch działalności, tj. działalności statutowej i gospodarczej. Ten swoisty „dualizm” w działaniu jednostki musi też znaleźć swoje odzwierciedlenie w sprawozdaniu finansowym: poprzez wykazanie zarówno wyniku na działalności statutowej, jak i wyniku na działalności gospodarczej. Nie jest to sprzeczne z przepisami ustawy o rachunkowości, w myśl której informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach, jeżeli wynika to z potrzeb lub specyfiki jednostki.

UWAGA!

Nie można też zapomnieć o przepisach podatkowych, według których dochody w części przeznaczonej na cele statutowe są zwolnione od podatku.

Z rozważań tych wynika, że na kontach zespołu 4 i 7, poza kontami dostosowywanymi do prowadzenia ewidencji kosztów i przychodów działalności gospodarczej, wyodrębnia się też koszty realizacji zadań statutowych i przychody statutowe. Warto, w szczególności ze względu na dociekliwość urzędów skarbowych, wyodrębnić koszty administracyjne dotyczące działalności statutowej od działalności gospodarczej.

Ustalenie wyniku finansowego powinno nastąpić odrębnie na działalność statutową i na działalność gospodarczą.

Tabela 2. Wyciąg z bilansu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wynik finansowy netto w organizacjach non profit prowadzących działalność gospodarczą może się kształtować następująco:

Tabela 3.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wersja 1 - w tym przypadku widać, że działalność gospodarcza finansuje działalność statutową.

REKLAMA

Wersja 2 - w przypadku gdy zarówno działalność statutowa, jak i działalność gospodarcza wykazuje dodatni wynik finansowy, organizacja ma rzeczywiście szansę spełnić swój cel statutowy, rozszerzając nawet skalę działalności. Jest to idealna sytuacja, gdyż działalność gospodarcza nie służy tylko i wyłącznie do finansowania ujemnego wyniku działalności statutowej, ale daje możliwość rozwoju.

Należy jednak pamiętać, że szczególnie w wersji drugiej centrum zainteresowania, m.in. urzędu skarbowego, będzie stanowić kwestia wykorzystania dochodu, tj. czy wynik rzeczywiście został przeznaczony na cele statutowe. Dlatego należy bardzo szczegółowo przedstawić sposób wykorzystania wyniku finansowego w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego.

Wersja 3, a w szczególności wersja 4, nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Wersja 3 jest sprzeczna nawet z wymogami ustaw mówiących o tym, że działalność gospodarczą podejmuje się w celu finansowania działalności statutowej. Odwrotna sytuacja nie jest jednak dopuszczona. Wersja 4 wskazuje na brak możliwości kontynuacji działalności.

Więcej na ten temat na www.nonprofit.infor.pl

• art. 42 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej - Dz.U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1539; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 11, poz. 117

• art. 5 ust. 5 ustawy z 6 kwietnia 1989 r. o fundacjach - j.t. Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398

• art. 34 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach - j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855; Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

Gyöngyvér Takáts

ekspert w zakresie rachunkowości

 


* Uwaga! Cały artykuł został zamieszczony w miesięczniku „Rachunkowość Organizacji Non-profit” nr 12/2007. Skróty pochodzą od redakcji Mk.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA