REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć ubezpieczenie siedziby organizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marianna Sobolewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie siedziby organizacji pozarządowej to najpowszechniejszy chyba zakres współpracy z instytucjami ubezpieczeniowymi. Koszty tych ubezpieczeń majątkowych są rozliczane w księgach rachunkowych za pośrednictwem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Należy pamiętać, że koszty te również z reguły wymagają rozliczenia w czasie.

Ubezpieczenie siedziby organizacji wchodzi w zakres ubezpieczeń majątkowych. Ubezpieczenie majątkowe może dotyczyć mienia albo odpowiedzialności cywilnej (art. 821 Kodeksu cywilnego). Przez umowę ubezpieczenia zakład ubezpieczeń zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia wypadku przewidzianego w umowie, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.

REKLAMA

Autopromocja

W praktyce umowy ubezpieczenia majątkowego przewidują odszkodowania za szkody powstałe z powodu ognia i innych zdarzeń losowych oraz kradzieży z włamaniem i rabunku. Umowa ubezpieczenia majątkowego jest zawierana zwykle na okres 12 miesięcy. Zapłacone składki na ubezpieczenia majątkowe są zaliczane do kosztów działalności jednostki.

Koszty ubezpieczeń majątkowych są rozliczane w księgach rachunkowych za pośrednictwem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Zgodnie z art. 39 ustawy o rachunkowości jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Koszty te ujmuje się z chwilą poniesienia - na podstawie polisy ubezpieczeniowej - na koncie 641 „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Koszty ubezpieczenia należą do wydatków, które zazwyczaj dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych. W celu prawidłowego ustalenia wyniku finansowego należy obciążać wynik tymi kosztami, które związane są z danym okresem. Nie ma znaczenia forma rozliczeń pieniężnych między zakładem ubezpieczeń i ubezpieczającym. Płatność w ratach nie ma wpływu na sposób ujęcia ubezpieczenia w ewidencji księgowej.

PRZYKŁAD Stowarzyszenie BIEBRZA zawarło umowę ubezpieczenia siedziby organizacji 28 września 2008 r. Ubezpieczenie obejmuje okres 12 miesięcy, tj. od 1 października 2008 r. do 30 września 2009 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składkę w kwocie 6360 zł organizacja płaci na rachunek bankowy zakładu ubezpieczeniowego w równych ratach:

1) 30 września 2008 r. 3180 zł

2) 30 marca 2009 r. 3180 zł

Ewidencja kosztów prowadzona jest na kontach Zespołu 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie” oraz na kontach Zespołu 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie”.

Ewidencja księgowa w roku 2008

1. PK - zarachowanie w koszty składki na ubezpieczenie: 6360 zł

• Wn konto 460 „Pozostałe koszty rodzajowe” (w analityce: Koszty ubezpieczeń majątkowych)

• Ma konto 249 „Inne rozrachunki” (w analityce: Zakład ubezpieczeniowy)

2. PK - przeniesienie kosztów ubezpieczenia do rozliczenia w czasie: 6360 zł

• Wn konto 641 „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

• Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów”

3. WB - zapłata I raty składek: 3180 zł

• Wn konto 249 „Inne rozrachunki” (w analityce: Zakład ubezpieczeniowy)

• Ma konto 131 „Rachunek bieżący”

4. PK - składki za październik, listopad, grudzień 2008 r. (6360 zł : 12 m-cy): 530 zł

• Wn konto 550 „Koszty ogólne (zarządu)”

• Ma konto 641 „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ewidencja księgowa w roku 2009

1. PK - składka za styczeń 2009 r. i miesiące następne: 530 zł

• Wn konto 550 „Koszty ogólne (zarządu)”

• Ma konto 641 „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

2. WB - zapłata II raty składek: 3180 zł

• Wn konto 249 „Inne rozrachunki” (w analityce: Zakład ubezpieczeniowy)

• Ma konto 131 „Rachunek bieżący”

Dla celów podatkowych kosztami uzyskania przychodów będą odpowiednio:

• w 2008 r. - koszty ubezpieczeń majątkowych dotyczące 3 miesięcy × 530 zł (październik, listopad, grudzień): 1590 zł

• w 2009 r. - koszty ubezpieczeń majątkowych za okres od stycznia do września (9 miesięcy × 530 zł): 4770 zł

Jeśli koszty pośrednio związane z przychodami dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, to do celów podatkowych wymagają one rozliczenia w czasie. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Podstawy prawne:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056

- ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 163, poz. 1012

- ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA