Kategorie

Sfera budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKB wzrośnie o 3,8 proc., średnioroczna inflacja wyniesie 1,7 proc., deficyt sektora finansów publicznych nie przekroczy 2,8 proc. PKB, a deficyt budżetowy wyniesie 54,7 mld zł - to założenia budżetu na 2016 r. przedstawione 14 grudnia 2015 r. przez ministra finansów. Eksperci są zgodni, że założony wzrost PKB jest zbyt optymistyczny.
Potrzeba nowelizacji budżetu na 2015 r. wynika z niższych dochodów, głównie z podatku VAT, mówił w środę 9 grudnia 2015 r. podczas pierwszego czytania projektu szef MF Paweł Szałamacha. Sejm nie poparł wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu, czego domagała się opozycja.
Rząd przedłoży nowy projekt budżetu na 2016 r. - ujmie w nim zadania priorytetowe, zapowiedziane w expose - poinformowała premier Beata Szydło po wtorkowym (24 listopada 2015 r.) posiedzeniu rządu. Jak mówiła, rząd musi się zmierzyć z niższymi od założonych przychodami w tym roku.
Od chwili podjęcia przez NSA w dniu 24 czerwca 2014 r. uchwały, w której arbitralnie stwierdzono, że jednostki budżetowe nie są (jakoby) podatnikami tego podatku, trwa i pogłębia się chaos w tym zakresie. Należy przypomnieć, że w ustnym uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że wszystkie jednostki budżetowe nie są podatnikami, bo (jakoby) nie prowadzą „samodzielne” działalności gospodarczej, o czym świadczy – zdaniem sądu – fakt, że nie dysponują swoim dochodem. W uzasadnieniu jednak stwierdzono, że tylko gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami, choć państwowe już są, mimo że również „nie dysponują swoim dochodem”, bo w sensie prawnofinansowym niczym się nie różnią.
Filozofią tego rządu zawsze było takie podejście do polityki fiskalnej, by służyła ona jak najlepiej gospodarce; dziś wzrost płac w Polsce może i powinien być wyższy - mówił szef MF Mateusz Szczurek w środę 22 lipca 2015 r. w Sejmie podczas debaty nad sprawozdaniem z realizacji budżetu w 2014 r.
Jeśli idzie o wielkość tzw. luki podatkowej w tym podatku, czyli różnicy między potencjalnymi (realnie) a faktycznymi dochodami, trwa licytacja, kto powie więcej. Najniższy szacunek to ok. 2% PKB, czyli ponad 30 mld zł rocznie. Komisja Europejska jest bardziej pesymistyczna i mówi o około 40 mld zł (ponad 9 mld EURO). Firmy specjalizujące się w międzynarodowej optymalizacji podatkowej (fachowcy w tej dziedzinie) nawet podają kwotę 58 mld zł (ciekawe, skąd to wiedzą?). Ostatnio ekspert związany jednocześnie z PiS i obecną władzą mówi już o … 90 mld zł. Kto da więcej?
Szacowane na ponad 320 mln zł koszty świadczeń udzielanych m.in. nieubezpieczonym i kobietom w ciąży, które pokrywane są z budżetu państwa, do końca 2018 r. będą rozliczane ryczałtem - zakłada projekt noweli ustawy o świadczeniach zdrowotnych.
Rada Ecofin przyjęła 19 czerwca 2015 r. decyzję, która zakończyła po 6 latach procedurę nadmiernego deficytu wobec Polski. Tym samym Polska zredukowała nadmierny deficyt o rok wcześniej niż było to rekomendowane przez Radę.
Budżet najwięcej traci na związkach władzy z międzynarodowym biznesem optymalizacyjnym – twierdzi profesor Witold Modzelewski.
Rząd przyjął we wtorek 9 czerwca 2015 r. założenia do projektu budżetu na 2016 rok ze wzrostem PKB 3,8 proc. i średnioroczną inflacją 1,7 proc. - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Podstawowym czynnikiem wzrostu PKB ma pozostać prywatny popyt krajowy.
Czy możemy się godzić, żeby błędna informacja mogła mieć wpływ na wynik wyborów prezydenckich - pyta profesor Witold Modzelewski w kontekście domniemanych kosztów obietnic wyborczych.
Według oficjalnych danych resortu finansów podatkowe dochody budżetu państwa za I kwartał tego roku były wyjątkowo niskie – tylko 22,7% prognozy. Najgorzej jest z dwoma najważniejszymi podatkami, czyli VAT-em i akcyzą: z tego pierwszego wpłynęło tylko 27 mld zł przy prawie 135 miliardowej prognozie, a z akcyzy tylko 14 mld zł – prognoza: 63,5 mld zł.
Komisja Europejska rozmawia z polskim rządem o zdjęciu z Polski procedury nadmiernego deficytu. Komisja, podejmując decyzje, uwzględni własne, majowe prognozy ekonomiczne - poinformował we wtorek 5 maja 2015 r. Pierre Moscovici, unijny komisarz. ds. ekonomicznych i finansowych.
Znamy już dochody budżetowe w podatkach pośrednich za dwa miesiące 2015 roku. Z podatku od towarów i usług wpłynęło około 22 mld zł, czyli bardzo słabo w stosunku do prognozy wynoszącej ponad 135 mld zł. Katastrofalne były zwłaszcza dochody w lutym tego roku, gdy wyniosły około 7 mld zł.
Jak dotąd nie opublikowano pełnych informacji liczbowych na temat dochodów budżetowych z podatku akcyzowego za 2014 rok. Uzyskaliśmy jednak z resortu finansów (dziękujemy) dane za 11 miesięcy zeszłego roku, które – obiektywnie rzecz biorąc – są wystarczająco reprezentatywne, aby ocenić ten rok jako stan katastrofy, bo ów ukrywany wciąż miesiąc (grudzień 2014 r.) niewiele już zmieni.
Realny spadek (już po raz ósmy) dochodów budżetowych z podatku akcyzowego w 2014 roku, w tym z akcyzy tytoniowej (co potwierdziły nawet czynniki oficjalne), nakazuje postawić pytanie, co jest przyczyną tego zjawiska? Pytają i jednocześnie odpowiadają na to pytanie prof. Witold Modzelewski i Andrzej Dembiński z Instytutu Studiów Podatkowych.
Ministerstwo Finansów poinformowało o nowych terminach przekazywania sprawozdań budżetowych w TREZOR 3.0.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
W budżecie państwa na 2015 rok przewidziano 10% wzrost dochodów z VAT, czyli do poziomu ponad 132 mld zł. Mimo koniecznego optymizmu co do skuteczności prowadzonej w naszym kraju polityki finansowej, byłby to sukces, który przekracza granice wyobraźni – twierdzi profesor Witold Modzelewski.
Deficyt budżetowy w 2015 r. ma być nie większy niż 46 mld 80 mln zł - przewiduje budżet, który w środę 18 grudnia 2014 r. w nocy uchwalił Sejm. Przyjęto kilka poprawek, w tym - nieoczekiwanie - dot. przekazania 30 mln zł na Polską Agencję Kosmiczną oraz 16 mln zł na Muzeum Jana Pawła II. Budżet na 2015 r. pozwoli wyjść Polsce z procedury nadmiernego deficytu; będzie też wspierał jej rozwój - uważa minister finansów Mateusz Szczurek.
Lukę podatkową w VAT można by ograniczyć o ok. 31,5 mld zł, czyli kwotę odpowiadającą w przybliżeniu rocznemu budżetowi MON - uważają eksperci z PwC. Ich zdaniem luka ta w tym roku zmniejszy się po raz pierwszy od siedmiu lat, ale tylko o 4,8 mld zł. Do oszustw w VAT najczęściej dochodzi w obrocie towarami, które trudno się identyfikuje: paliwami, półtuszami wieprzowymi, elektroniką (np. smartfony), złotem, cukrem. Ostatnio oszuści wzięli na cel czekoladowe jajka Kinder Niespodzianka.
Katalog osób uprawnionych do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki) wynika z ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Przepisy tej ustawy dotyczą jedynie pracowników świadczących pracę w ramach stosunku pracy.
Zdaniem Związku Przedsiębiorców i Pracodawców budżet ponosi ogromne straty z tytułu agresywnej polityki fiskalnej Ministerstwa Finansów. Spadają przede wszystkim wpływy z akcyzy tytoniowej i alkoholowej, gwałtownie rozszerza się szara strefa. Dramatycznie wygląda też sytuacja w branży hazardowej – wprowadzona chybcikiem, nie notyfikowana w UE ustawa hazardowa, której część przepisów jest niezgodna z prawem UE, może kosztować polskiego podatnika aż 12,8 miliarda złotych w postaci spadku wpływów oraz konieczności wypłacenia odszkodowań dla poszkodowanych firm. Są już pierwsze wyroki sądów w tej sprawie.
Zwiększenie efektywności zarządzania płynnością sektora finansów publicznych i obniżenie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz długu publicznego zakłada nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przyjęta bez poprawek przez Senat 23 października 2014 r. Chodzi m.in. o wolne środki zgromadzone w sektorze publicznym oraz środki przyjęte do depozytu sądowego.
Ministerstwo Finansów poinformowało o wszczęciu skoordynowanych działań mających na celu wykrycie uczestników i organizatorów procederu wyłudzania VAT w obrocie elektroniką. Straty budżetu z tego tytułu szacuje się na co najmniej 3 mld zł.
Projekt budżetu na 2015 r. jest odpowiedzialny, stabilny, a zarazem prospołeczny - przekonywali w środę 8 października 2014 r. w Sejmie premier Ewa Kopacz i szef MF Mateusz Szczurek podczas pierwszego czytania projektu ustawy budżetowej na 2015 rok. Opozycja, poza TR, krytykowała jednak propozycję, dowodząc, że oznacza ona zadłużenie państwa i wzrost ubóstwa.
Rząd przyjął dziś projekt budżetu na 2015 r. Zarówno wydatki państwa, jak i dochody budżetu będą wyższe w porównaniu z 2014 r. Projekt zakłada wzrost PKB na poziomie 3,4 proc. i 1,2 proc. inflację. Dochody budżetu państwa zaplanowano na niespełna 297,3 mld zł, a wydatki na 343,3 mld zł. Maksymalny deficyt nie powinien przekroczyć 46,1 mld zł.
Minister Finansów chce w 2015 r. zebrać z podatków ponad 269,8 mld zł, czyli 4,6 proc. więcej niż planuje w tym roku. Tak wynika z uzasadnienia do przyjętego wstępnie przez rząd projektu budżetu na 2015 r. Prawie połowę wpływów da budżetowi VAT - ponad 134,6 mld zł.
Minister finansów przyznał, że niewielkie ożywienie w gospodarce i bardzo niska inflacja utrudniają tworzenie budżetu na rok 2015.
Projekt budżetu na 2015 rok zakłada m.in. wzrost ulgi na dzieci w podatku dochodowym od osób fizycznych, ale także zamrożenie funduszu płac w budżetówce. Ekonomiści oceniają, że planując finanse państwa resort finansów przyjął realne założenia.
Walka z kryzysem doprowadziła do szeregu pozytywnych reform w zakresie zarządzania finansami publicznymi. Wciąż jednak resorty finansów borykają się z ważnymi wyzwaniami, jak między innymi zmiana struktury przychodów, lepsze wykorzystanie informacji, zatrudnienie i zatrzymanie odpowiednich specjalistów, czy w końcu skuteczna polityka informacyjna wobec obywateli.
Pracownicy sfery budżetowej mają bezpośredni obowiązek aktywnej analizy otrzymanych poleceń i zgłaszania zastrzeżeń bądź odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy budzą one podejrzenia lub są niezgodne z prawem, pomyłkowe albo sprzeczne z interesem społecznym. W artykule szczegółowo omówiono wszystkie te przypadki.
W zeszłym roku budżet państwa wypłacił kasowo prawie 80 mld zł z tytułu zwrotów podatku od towarów i usług. Był to rekord w historii, zarówno nominalny jak i realny.
Rada Ministrów, na posiedzeniu 10 czerwca, podjęła decyzję o założeniach makroekonomicznych do projektu budżetu na 2015 r. Podjęła również decyzję w sprawie w trzech innych kwestiach, które mają wpływ na budżet: minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskaźnika waloryzacji emerytur i rent oraz wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.
Do 30 czerwca 2014 r. jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są przekazać do właściwych regionalnych izb obrachunkowych (RIO) skonsolidowane bilanse za rok 2013 r. w formie pisemnej i w formie dokumentu elektronicznego.
Przeciętne wynagrodzenie urzędnika administracji publicznej w 2013 roku to 4 348 PLN brutto. Według danych GUS liczba urzędników w naszym kraju w ubiegłym roku wyniosła 428 049 osób.
W 2015 r. Ministerstwo Finansów zamierza zredukować deficyt w finansach publicznych poniżej 3 proc. PKB. Zdaniem ekspertów unijnej Rady ECOFIN, będzie to wymagało podwyżek podatków lub cięć w wydatkach publicznych.
Agencja wykonawcza, która uzyskała na koniec roku nadwyżkę finansową zobowiązana jest odprowadzić ją do budżetu państwa. Jakie są zasady prezentacji nadwyżki środków finansowych w przypadku sprawozdania finansowego agencji wykonawczej?
Rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej) wprowadzono zmiany sposobu sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetu państwa.
Rząd przyjął 22 kwietnia br. Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2014-2017. Dokument ten, na mocy znowelizowanej w 2013 r. ustawy o finansach publicznych, został opracowany w nowym układzie i składa się obecnie z dwóch części: „Programu konwergencji” oraz „Określenia celów głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji”.
Pogłębia się kryzys podatku od towarów i usług: dochody budżetu państwa za marzec 2014 r. były już rekordowo niskie (najgorsze w historii tego podatku) – tylko 6 mld zł. Jest to spadek w stosunku do lutego o 3 mld zł, a do stycznia aż o 10 mld.
Rozliczenia VAT i ewidencja księgowa tych operacji w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz w samorządowych zakładach budżetowych są skomplikowane. Dotychczas podmiotowość prawno-podatkowa wymienionych jednostek organizacyjnych nie była kwestionowana. Sytuacja w tym zakresie zmieniła się w 2013 r. w związku z sentencją uchwały NSA z czerwca 2013 r. stanowiącej, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT.
W roku 2014 mimo zaplanowanego spadku dochodów budżetu państwa ze wszystkich podatków, faktyczne wpływy mogą być jeszcze niższe. Dlaczego? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.
Sejm w dniu 13 grudnia przyjął ustawę budżetową na rok 2014, która rzewiduje m.in. wzrost PKB o 2,5 proc. wobec przewidywanych 1,5 proc. w 2013 r., inflację na poziomie 2,4 proc. oraz ponad 47,6 mld zł deficytu.
Gminne jednostki budżetowe nie będą mogły rozliczać się samodzielnie w zakresie VAT. To skutek uchwały NSA z 24 czerwca 2013 r. Zmiany nie będą jednak dotyczyć wszystkich jednostek organizacyjnych gminy.
6 września 2013 r. Rząd przyjął wstępny projekt ustawy budżetowej na 2014 r. Dochody budżetu mają wynieść 276,5 mld zł, wydatki nie więcej niż 324,2 mld zł, a deficyt ma nie przekroczyć 47,7 mld zł.