REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt budżetu na 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stanisław Gomułka
Stanisław Gomułka
główny ekonomista BCC

REKLAMA

Rada Ministrów, na posiedzeniu 10 czerwca, podjęła decyzję o założeniach makroekonomicznych do projektu budżetu na 2015 r. Podjęła również decyzję w sprawie w trzech innych kwestiach, które mają wpływ na budżet: minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskaźnika waloryzacji emerytur i rent oraz wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


Założenia do projektu budżetu na rok 2015 - komentarz głównego ekonomisty BCC


Po stronie dochodowej, budżet na rok 2015 ma się opierać na dwóch kluczowych założeniach. Jedno dotyczy przyspieszenia wzrostu nakładów inwestycyjnych brutto na środki trwałe, z przewidywanego  poziomu 4,1% w tym roku do 7,2 % w 2015 r. Drugie to prognoza Komisji Europejskiej dotycząca przyśpieszenia wzrostu PKB Unii Europejskiej z przewidywanego poziomu 1,6% w tym roku do 2,0% w 2015 r. Konsekwencją tego drugiego założenia ma być wzrost unijnego importu realnie o 5,2%. Konsekwencją pierwszego założenia ma być wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,4% w tym roku i 0,7 % w 2015 r. Taki wzrost zatrudnienia ma z kolei zwiększyć tempo wzrostu spożycia prywatnego, z poziomu 2,2% w tym roku do 3,0% w 2015 r.

Łącznym efektem tych zmian ma być przyspieszenie wzrostu PKB do 3,8% (w 2014 r. - o 2,8%) oraz spadek stopy bezrobocia  rejestrowanego na koniec roku  2015 do 12,2% (w 2014r. - około 13%). Z kolei silniejszy wzrost popytu krajowego (2,8% w 2014 r. i 3,8% w 2015 r.) ma zwiększyć dynamikę importu z 4,0% w 2014 r. do 5,1% w 2015 r. Z importem związane są silnie  wpływy z podatku VAT. Rząd zakłada też, że nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia brutto około 9,7 mln osób, traktowanych jako zatrudnionych  w gospodarce narodowej, wyniesie 4,7%. Zatem fundusz płac ma wzrosnąć o  5,4%. Ponieważ dalej ma obowiązywać zamrożenie progów podatkowych, to wpływy z podatku PIT wzrosną bardziej.

Wynagrodzenie minimalne w 2015 r. wyniesie 1750 zł

REKLAMA

Każde założenie jest obarczone jakimś błędem. Ale wymienione powyżej założenia  można określić jako realistyczne, nie budzące jakichś zasadniczych zastrzeżeń. Jedyne  założenie, które budzi takie zastrzeżenie dotyczy średniorocznej inflacji. Rząd zakłada, że wyniesie ona aż 2,3%. Ministrowi Finansów nie jest wygodnie zakładać, ze inflacja będzie odbiegać od celu inflacyjnego NBP, wynoszącego 2,5%. Jednak w sytuacji bardzo niskiej inflacji w  tym roku w Polsce i w Europie, umacniającego się złotego i braku presji płacowej, bezpieczniej dla realności budżetu byłoby założyć dużo niższą inflację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To są tylko założenia. Teraz, na ich podstawie, MF przystąpi do szacowania  dochodów i wydatków budżetowych. Po stronie wydatków zwraca uwagę decyzja, aby wskaźnik wzrostu emerytur i rent ustawić na ustawowym minimum, tj. inflacja w 2014 r. plus 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2014 r. Musi to oznaczać bardzo niski wzrost wskaźnika waloryzacji. Jest to dobra decyzja.

Ułatwienia w wykonywaniu działalności gospodarczej w 2015 r.

Z aprobatą odnotowujemy też zamiar rządu, aby utrzymać inwestycje publiczne w pobliżu 4% PKB i aby  deficyt sektora finansów publicznych, liczony wg metodologii Eurostatu, obniżyć w roku 2015 do poziomu poniżej 3%.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA