REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt budżetu na 2015 r.

Stanisław Gomułka
Stanisław Gomułka
główny ekonomista BCC

REKLAMA

Rada Ministrów, na posiedzeniu 10 czerwca, podjęła decyzję o założeniach makroekonomicznych do projektu budżetu na 2015 r. Podjęła również decyzję w sprawie w trzech innych kwestiach, które mają wpływ na budżet: minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskaźnika waloryzacji emerytur i rent oraz wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


Założenia do projektu budżetu na rok 2015 - komentarz głównego ekonomisty BCC


Po stronie dochodowej, budżet na rok 2015 ma się opierać na dwóch kluczowych założeniach. Jedno dotyczy przyspieszenia wzrostu nakładów inwestycyjnych brutto na środki trwałe, z przewidywanego  poziomu 4,1% w tym roku do 7,2 % w 2015 r. Drugie to prognoza Komisji Europejskiej dotycząca przyśpieszenia wzrostu PKB Unii Europejskiej z przewidywanego poziomu 1,6% w tym roku do 2,0% w 2015 r. Konsekwencją tego drugiego założenia ma być wzrost unijnego importu realnie o 5,2%. Konsekwencją pierwszego założenia ma być wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,4% w tym roku i 0,7 % w 2015 r. Taki wzrost zatrudnienia ma z kolei zwiększyć tempo wzrostu spożycia prywatnego, z poziomu 2,2% w tym roku do 3,0% w 2015 r.

Łącznym efektem tych zmian ma być przyspieszenie wzrostu PKB do 3,8% (w 2014 r. - o 2,8%) oraz spadek stopy bezrobocia  rejestrowanego na koniec roku  2015 do 12,2% (w 2014r. - około 13%). Z kolei silniejszy wzrost popytu krajowego (2,8% w 2014 r. i 3,8% w 2015 r.) ma zwiększyć dynamikę importu z 4,0% w 2014 r. do 5,1% w 2015 r. Z importem związane są silnie  wpływy z podatku VAT. Rząd zakłada też, że nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia brutto około 9,7 mln osób, traktowanych jako zatrudnionych  w gospodarce narodowej, wyniesie 4,7%. Zatem fundusz płac ma wzrosnąć o  5,4%. Ponieważ dalej ma obowiązywać zamrożenie progów podatkowych, to wpływy z podatku PIT wzrosną bardziej.

Wynagrodzenie minimalne w 2015 r. wyniesie 1750 zł

REKLAMA

Każde założenie jest obarczone jakimś błędem. Ale wymienione powyżej założenia  można określić jako realistyczne, nie budzące jakichś zasadniczych zastrzeżeń. Jedyne  założenie, które budzi takie zastrzeżenie dotyczy średniorocznej inflacji. Rząd zakłada, że wyniesie ona aż 2,3%. Ministrowi Finansów nie jest wygodnie zakładać, ze inflacja będzie odbiegać od celu inflacyjnego NBP, wynoszącego 2,5%. Jednak w sytuacji bardzo niskiej inflacji w  tym roku w Polsce i w Europie, umacniającego się złotego i braku presji płacowej, bezpieczniej dla realności budżetu byłoby założyć dużo niższą inflację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To są tylko założenia. Teraz, na ich podstawie, MF przystąpi do szacowania  dochodów i wydatków budżetowych. Po stronie wydatków zwraca uwagę decyzja, aby wskaźnik wzrostu emerytur i rent ustawić na ustawowym minimum, tj. inflacja w 2014 r. plus 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2014 r. Musi to oznaczać bardzo niski wzrost wskaźnika waloryzacji. Jest to dobra decyzja.

Ułatwienia w wykonywaniu działalności gospodarczej w 2015 r.

Z aprobatą odnotowujemy też zamiar rządu, aby utrzymać inwestycje publiczne w pobliżu 4% PKB i aby  deficyt sektora finansów publicznych, liczony wg metodologii Eurostatu, obniżyć w roku 2015 do poziomu poniżej 3%.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA