REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Realizacja prognozy dochodu z VAT-u na 2015 rok wymaga zaangażowania cudotwórcy

Realizacja prognozy dochodu z VAT-u na 2015 rok wymaga zaangażowania cudotwórcy
Realizacja prognozy dochodu z VAT-u na 2015 rok wymaga zaangażowania cudotwórcy

REKLAMA

REKLAMA

W budżecie państwa na 2015 rok przewidziano 10% wzrost dochodów z VAT, czyli do poziomu ponad 132 mld zł. Mimo koniecznego optymizmu co do skuteczności prowadzonej w naszym kraju polityki finansowej, byłby to sukces, który przekracza granice wyobraźni – twierdzi profesor Witold Modzelewski.

Jak swego czasu publicznie stwierdził jeden z cytowanych w papierowych mediach ekspertów podatkowych, polski podatek od towarów i usług stał się (po naszej akcesji) „bardziej cywilizowany” i „korzystny dla podatników”.

REKLAMA

REKLAMA

Nie znam skali jaką mierzy się stopień „cywilizacji” tego podatku, ale prawdą jest, że stał się on „bardziej korzystny”, tyle tylko, że raczej nie „dla podatników”, lecz tych, którzy za nich się przebierają aby wyłudzać zwroty. Ponoć zbliżyło to nas do „standardów Unii Europejskiej”, bo tam korzyści uzyskiwane dzięki „optymalizacji podatkowej” są daleko większe niż u nas - na naszych postkomunistycznych peryferiach.

Ale przecież doganiamy liderów. Powszechnie oferowane są usługi „optymalizacyjne”, które pozwalają uzyskać zwroty tego podatku, którego nikt nigdy nie wpłacił – dzięki temu „więcej pieniędzy znalazło się w kieszeniach podatników”. Przekonuje się nas, że nazywanie tych usług „wyłudzeniami” lub „przestępstwami karuzelowymi” jest czymś zupełnie bezpodstawnym, bo są one dowodem właśnie „wyższej cywilizacji” tego podatku.

Sejm przyjął budżet na 2015 rok

REKLAMA

Ten sam charakter ma „tworzenie przepisów korzystnych dla podatników”, które jednocześnie „ograniczają oszustwa podatkowe”. Tu jest pełna zgoda: gdy nie trzeba płacić podatków, znika motyw nie tylko działań optymalizacyjnych, ale również dla zwykłych oszustw. Cechą tzw. Zachodu jest to, że pieniądze dają władzę (a nie odwrotnie jak na tzw. Wschodzie), więc nawet powszechnie wiadomo, ile kosztuje doradztwo, którego efektem jest powstanie owych przepisów „korzystnych dla podatników”. I co najważniejsze, nie są to kwoty aż tak wygórowane (np. 4 mln zł), czyli usługi te stają się coraz bardziej dostępne nawet dla mniej zasobnych podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Słowo o sposobie tworzenia przepisów prawa podatkowego

Niektórzy bezpodstawnie alarmowali, że owa „wyższa cywilizacja” tego podatku powoduje, że dochody z tego tytułu spadają nie tylko realnie, lecz nawet nominalnie. Jak dotąd nie udało się osiągnąć kwoty z 2011 roku (120 mld zł), a na ten rok prognoza budżetowa wynosi tylko 115 mld (tylko o 2 mld więcej niż w 2013 r.). Oczywiście tę prognozę uda się wykonać (a nawet przekroczyć). W jaki sposób? Bardzo prosto: wstrzyma się ok. 10 mld zwrotów i dochody zwiększą się o tę kwotę. To zwykła sztuczka księgowa. Łączy to przyjemne z pożytecznym: w sumie wciąż więcej pieniędzy „zostanie w kieszeni podatników” a „stan finansów publicznych będzie wyśmienity”. To ostatnie zdanie zwykł często powtarzać „najlepszy minister finansów”, którego odwołano w wyniku intrygi, gdzie świadkami były ośmiorniczki oraz Sowa (i partnerzy).

W tym roku nawet może osiągniemy nominalny poziom dochodów budżetowych z VAT-u na poziomie sprzed czterech lat, więc będzie się czym szczycić. Jednak nieuprawnione stwierdzenie, że ów sukces będzie głównie wynikiem mechanicznego zablokowania zwrotów wszystkim podatnikom (oczywiście z wyjątkiem tych, których musimy lubić), to zwykła insynuacja. Po prostu zwrot każdej złotówki wymaga dokładnego sprawdzenia, a to przecież musi potrwać, bo mimo ciągłego wzrostu cywilizacji tego podatku w dalszym ciągu jest wielu podatników obciążonych miazmatami postkomunistycznej nieuczciwości.

Zastanawiające jest jednak to, że w budżecie na przyszły rok przewidziano aż 10% wzrost dochodów z tego podatku, czyli na poziomie ponad 132 mld zł. Mimo koniecznego optymizmu co do skuteczności prowadzonej w naszym kraju polityki finansowej, byłby to jednak sukces, który przekracza granice wyobraźni.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Czyżby blokada zwrotów tego podatku, tak jak to sugerują malkontenci, będzie aż tak duża? Sądzę, że tkwią tu jeszcze wielkie rezerwy: w 2013 r. zwrócono 80 mld zł (w tym będzie to mniej niż 70 mld), ale niektórym (tym ważnym) nie da się tak po prostu powiedzieć: nie, nie dostaniesz należnych pieniędzy, bo można by się narazić – tak jak w przypadku błądzących obecnie naszych braci Węgrów – na sankcje ze strony Wielkiego Brata.

Gdzie więc władza znajdzie owe brakujące 10 mld zł, aby wykonać super optymistyczną prognozę na 2015 rok? Może trzeba zacząć korzystać z usług cudotwórców, którzy wiedzą jak uczynić ten podatek jeszcze bardziej „cywilizowanym”. Chyba tą drogą pójdą rządzący, bo znawcy (wysokiego) poziomu cywilizacji tego podatku są dobrze przyjmowany na ministerialnych salonach.

Witold Modzelewski
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego
Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA