REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Realizacja prognozy dochodu z VAT-u na 2015 rok wymaga zaangażowania cudotwórcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Realizacja prognozy dochodu z VAT-u na 2015 rok wymaga zaangażowania cudotwórcy
Realizacja prognozy dochodu z VAT-u na 2015 rok wymaga zaangażowania cudotwórcy

REKLAMA

REKLAMA

W budżecie państwa na 2015 rok przewidziano 10% wzrost dochodów z VAT, czyli do poziomu ponad 132 mld zł. Mimo koniecznego optymizmu co do skuteczności prowadzonej w naszym kraju polityki finansowej, byłby to sukces, który przekracza granice wyobraźni – twierdzi profesor Witold Modzelewski.

Jak swego czasu publicznie stwierdził jeden z cytowanych w papierowych mediach ekspertów podatkowych, polski podatek od towarów i usług stał się (po naszej akcesji) „bardziej cywilizowany” i „korzystny dla podatników”.

REKLAMA

REKLAMA

Nie znam skali jaką mierzy się stopień „cywilizacji” tego podatku, ale prawdą jest, że stał się on „bardziej korzystny”, tyle tylko, że raczej nie „dla podatników”, lecz tych, którzy za nich się przebierają aby wyłudzać zwroty. Ponoć zbliżyło to nas do „standardów Unii Europejskiej”, bo tam korzyści uzyskiwane dzięki „optymalizacji podatkowej” są daleko większe niż u nas - na naszych postkomunistycznych peryferiach.

Ale przecież doganiamy liderów. Powszechnie oferowane są usługi „optymalizacyjne”, które pozwalają uzyskać zwroty tego podatku, którego nikt nigdy nie wpłacił – dzięki temu „więcej pieniędzy znalazło się w kieszeniach podatników”. Przekonuje się nas, że nazywanie tych usług „wyłudzeniami” lub „przestępstwami karuzelowymi” jest czymś zupełnie bezpodstawnym, bo są one dowodem właśnie „wyższej cywilizacji” tego podatku.

Sejm przyjął budżet na 2015 rok

REKLAMA

Ten sam charakter ma „tworzenie przepisów korzystnych dla podatników”, które jednocześnie „ograniczają oszustwa podatkowe”. Tu jest pełna zgoda: gdy nie trzeba płacić podatków, znika motyw nie tylko działań optymalizacyjnych, ale również dla zwykłych oszustw. Cechą tzw. Zachodu jest to, że pieniądze dają władzę (a nie odwrotnie jak na tzw. Wschodzie), więc nawet powszechnie wiadomo, ile kosztuje doradztwo, którego efektem jest powstanie owych przepisów „korzystnych dla podatników”. I co najważniejsze, nie są to kwoty aż tak wygórowane (np. 4 mln zł), czyli usługi te stają się coraz bardziej dostępne nawet dla mniej zasobnych podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Słowo o sposobie tworzenia przepisów prawa podatkowego

Niektórzy bezpodstawnie alarmowali, że owa „wyższa cywilizacja” tego podatku powoduje, że dochody z tego tytułu spadają nie tylko realnie, lecz nawet nominalnie. Jak dotąd nie udało się osiągnąć kwoty z 2011 roku (120 mld zł), a na ten rok prognoza budżetowa wynosi tylko 115 mld (tylko o 2 mld więcej niż w 2013 r.). Oczywiście tę prognozę uda się wykonać (a nawet przekroczyć). W jaki sposób? Bardzo prosto: wstrzyma się ok. 10 mld zwrotów i dochody zwiększą się o tę kwotę. To zwykła sztuczka księgowa. Łączy to przyjemne z pożytecznym: w sumie wciąż więcej pieniędzy „zostanie w kieszeni podatników” a „stan finansów publicznych będzie wyśmienity”. To ostatnie zdanie zwykł często powtarzać „najlepszy minister finansów”, którego odwołano w wyniku intrygi, gdzie świadkami były ośmiorniczki oraz Sowa (i partnerzy).

W tym roku nawet może osiągniemy nominalny poziom dochodów budżetowych z VAT-u na poziomie sprzed czterech lat, więc będzie się czym szczycić. Jednak nieuprawnione stwierdzenie, że ów sukces będzie głównie wynikiem mechanicznego zablokowania zwrotów wszystkim podatnikom (oczywiście z wyjątkiem tych, których musimy lubić), to zwykła insynuacja. Po prostu zwrot każdej złotówki wymaga dokładnego sprawdzenia, a to przecież musi potrwać, bo mimo ciągłego wzrostu cywilizacji tego podatku w dalszym ciągu jest wielu podatników obciążonych miazmatami postkomunistycznej nieuczciwości.

Zastanawiające jest jednak to, że w budżecie na przyszły rok przewidziano aż 10% wzrost dochodów z tego podatku, czyli na poziomie ponad 132 mld zł. Mimo koniecznego optymizmu co do skuteczności prowadzonej w naszym kraju polityki finansowej, byłby to jednak sukces, który przekracza granice wyobraźni.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Czyżby blokada zwrotów tego podatku, tak jak to sugerują malkontenci, będzie aż tak duża? Sądzę, że tkwią tu jeszcze wielkie rezerwy: w 2013 r. zwrócono 80 mld zł (w tym będzie to mniej niż 70 mld), ale niektórym (tym ważnym) nie da się tak po prostu powiedzieć: nie, nie dostaniesz należnych pieniędzy, bo można by się narazić – tak jak w przypadku błądzących obecnie naszych braci Węgrów – na sankcje ze strony Wielkiego Brata.

Gdzie więc władza znajdzie owe brakujące 10 mld zł, aby wykonać super optymistyczną prognozę na 2015 rok? Może trzeba zacząć korzystać z usług cudotwórców, którzy wiedzą jak uczynić ten podatek jeszcze bardziej „cywilizowanym”. Chyba tą drogą pójdą rządzący, bo znawcy (wysokiego) poziomu cywilizacji tego podatku są dobrze przyjmowany na ministerialnych salonach.

Witold Modzelewski
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego
Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA