Kategorie

Rachunkowość budżetowa

29 sie 2021
25 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Za co odpowie kierownik jednostki sektora finansów publicznych

Z początkiem stycznia tego roku został poszerzony katalog czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych o niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych. Jeżeli wiec jednostka sektora finansów publicznych nie sporządzi sprawozdań określonych w przepisach, np. nie sporządzi sprawozdania Rb-Z, bo nie wystąpią u niej zobowiązania wymagalne – to kierownik jednostki będzie odpowiadał za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Droga i parking jako środek trwały

W jednostkach budżetowych do środków trwałych zalicza się – prócz środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości – środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku do których jednostka wykonuje uprawnienia właścicielskie, niezależnie od sposobu ich wykorzystania.

Ewidencja nieodpłatnie otrzymanego środka trwałego

Jak należy zaksięgować środek trwały (ksero) o wartości 11 900 zł, otrzymany od jednostki nadrzędnej, w całości umorzony? Czy ująć go do inwentarza?

Ewidencja dóbr kultury w jednostce budżetowej

W jednostce budżetowej w „Sali Tradycji” znajdują się np. sztandary, mundury, pistolety, lornetki, fotografie itp. Powołano komisję i wyceniono je jako eksponaty muzealne. Czy można zwiększyć majątek i zaewidencjonować wymienione przedmioty na koncie 016 „Dobra kultury”?

Jak zaewidencjonować wpływy ze sprzedaży składników majątkowych

Czy kwoty uzyskane ze sprzedaży starych, nieprzydatnych biurek należy zaksięgować na koncie 750 „Przychody i koszty finansowe”, czy na 760 „Pozostałe przychody i koszty”? W którym paragrafie dochodów je ująć?

Ewidencja zakupu inwestycyjnego sfinansowanego z dotacji celowej

Jak zakład budżetowy powinien zaewidencjonować zakup pieca kremacyjnego sfinansowanego z dotacji celowej, w przypadku gdy płatność za piec została określona w umowie z dostawcą, częściowo w 2009 r., a częściowo w 2010 r.?

Lokowanie wolnych środków przez zakład budżetowy

Prosimy o definicję pojęcia „wolne środki” w zakładzie budżetowym użyte w art. 38 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Prosimy także o interpretację § 54 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną w zakresie odsetek od środków własnych, z wyłączeniem dotacji z budżetu, stanowiących przychody zakładu budżetowego w powiązaniu z zakazem lokowania wolnych środków na lokacie. Czy zakład budżetowy będący podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych może lokować pieniądze (będące częścią środków obrotowych) gromadzone w ciągu roku dla zabezpieczenia wypłat wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń na lokacie?

Wadium zatrzymane przez zakład budżetowy

Jak zaksięgować w państwowym zakładzie budżetowym zatrzymane wadium oraz w jakim paragrafie przychodów je ująć? Czy zatrzymane wadium należy przekazać na rachunek dochodów budżetu państwa?

Ewidencja zasiłków celowych zwrotnych

Czy dochody z realizacji zadań własnych powinny zawsze korespondować: 221/750 lub 760? Ośrodek pomocy społecznej udziela zasiłków celowych zwrotnych, które na koniec roku są zaewidencjonowane na koncie Wn 240. Pod datą 1 stycznia są przeksięgowane zapisem 221/240. Czy jest to prawidłowy zapis?

Jak zaksięgować programy dydaktyczne

Jak prawidłowo w przedszkolu ująć w księgach rachunkowych zakupione programy dydaktyczne, bajki, scenariusze zajęć i zabaw na płycie CD oraz aktualizacje czasopisma na płycie CD? Czy powinniśmy zaksięgować je na koncie 020 „Wartości niematerialne i prawne”, czy na 013 „Pozostałe środki trwałe? W jakim paragrafie klasyfikacji wydatków budżetowych należy ująć wymienione pomoce?

Czy kwota zwrotu VAT stanowi przychód

Jednostka budżetowa otrzymała w 2009 r. zwrot VAT z 2008 r. (nadwyżka podatku naliczonego nad należnym). Kwota zwrotu została zaksięgowana na rozrachunki z US (130/225) i odprowadzona na rachunek jednostki nadrzędnej jako dochód z roku ubiegłego (222/130 § 0970). Czy kwot zwrotu VAT powinna zostać zaksięgowana w przychody? Jeżeli tak, to jak powinno wyglądać księgowanie? Na koniec 2008 r. z tytułu rozrachunków z VAT z US konto 225 wykazywało saldo strony Wn.

W jakiej podziałce ująć fakturę za eksploatację lokalu

Nasz oddział jest jednostką państwową - funduszem celowym i musimy stosować klasyfikację budżetową. Jak należy zakwalifikować ponoszone wydatki z tytułu eksploatacji podstawowej lokalu, legalizacji ciepłomierzy, centralnego ogrzewania i eksploatacji za garaż?

Jak numerować zapisy w dzienniku

Czy norma zawarta w przepisach art. 14 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości „Zapisy w dzienniku muszą być kolejno numerowane” - oznacza bezwzględny obowiązek zachowania kolejnej numeracji zapisów dziennika w ciągu całego roku obrotowego (od 1 do n), czy też zasada ta będzie zachowana, jeżeli zapisy dziennika będą kolejno numerowane w skali miesiąca, tj. w każdym miesiącu będą rozpoczynały się od 1?

Ewidencja VAT w państwowych jednostkach budżetowych

Państwowe jednostki budżetowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są powołane do obsługi organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Wykonują jednak również czynności na podstawie umów cywilnoprawnych podlegające opodatkowaniu VAT. W jednostkach tych niejasności w zakresie ewidencji księgowej tego podatku sprowadzają się głównie do wpływu czynności podlegających opodatkowaniu na poziom dochodów i wydatków budżetowych objętych planami finansowymi danego roku budżetowego.

Sposób ewidencji rozliczenia nieodprowadzonych dochodów

Szkoła otrzymuje środki z gminy na wydatki bieżące. Ponadto na rachunek szkoły wpływają opłaty za żywienie (szkoła nie prowadzi rachunku dochodów własnych). Dochody te są odprowadzane do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w procesie inwestowania

Przepisy regulujące obszar finansów publicznych ogromny nacisk kładą na tzw. dyscyplinę finansów publicznych.

Należności przedawnione i nieściągalne

W naszej jednostce budżetowej mamy należności przedawnione/nieściągalne z lat 1996-2003. Brak jest podstaw do ich dochodzenia. W jaki sposób należy urealnić salda należności? Czy odpisów aktualizujących należy dokonać wyłącznie na należności ściągalne, tj. od 2004 r., a pozostałe należności przedawnione zaksięgować, aby pokazać rzeczywiste salda?

Ewidencja dochodów zrealizowanych, lecz nieprzelanych do budżetu

Jak zaksięgować (w organie i w jednostce budżetowej) dochody gminnego ośrodka pomocy społecznej, które nie zostały odprowadzone na koniec roku na konto jednostki samorządu terytorialnego? Jak należy wykazać to w sprawozdaniu Rb-27S?

Faktura w euro w księgach jednostki budżetowej

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową (nie jesteśmy płatnikami VAT). Chcemy podpisać umowę na świadczenie usługi, która miałaby dotyczyć okresowej konserwacji urządzeń kserograficznych. Kontrahent, który miałby świadczyć daną usługę, chce wystawiać fakturę VAT w euro.

Czy można likwidować składniki majątkowe bez zgody właściciela

Powiatowy urząd pracy w 1996 r. otrzymał od jednostki nadrzędnej (wojewódzki urząd pracy) cztery kalkulatory. Od 2000 r. PUP podlega pod starostwo. Czy można zlikwidować kalkulatory, które nadal są w użyczeniu (nie było aktu przekazania), czy potrzebna jest do tego zgoda WUP? Kalkulatory obecnie mają znikomą wartość oraz są już niesprawne.

Jak zaksięgować ocieplenie i elewację budynku

Planujemy inwestycję polegającą na ociepleniu oraz dokonaniu elewacji budynku (§ 6050). Inwestycja dotyczy budynku własnego (jest ujęty w ewidencji środków trwałych) oraz budynku, który mamy w trwałym zarządzie (nie jest ujęty w ewidencji środków trwałych). Jak należy zaksięgować taką inwestycję?

Zakup środka trwałego w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami"

Jesteśmy jednostką budżetową (ośrodek pomocy społecznej). W ramach umowy o dofinansowanie projektu „Program wyrównywania różnic między regionami” (z przeznaczeniem na zakup samochodu) PFRON przekazał miastu kwotę 89 000 zł. Zgodnie z umową, miasto zobowiązało się pokryć 50 000 zł ze środków własnych.

Jak sporządzić nowe sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN za rok 2008

Za rok 2008 po raz pierwszy trzeba sporządzić dwa nowe sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN. Oba są sprawozdaniami budżetowymi, które służą do celów statystycznych. Aby ułatwić prawidłowe wypełnienie wszystkich pól tych sprawozdań, przedstawiamy szczegółowe zasady ich sporządzania wraz z praktycznym przykładem.

Wskazówki do wypełniania sprawozdania Rb-30 i Rb-31

Kierownicy zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych są zobowiązani do sporządzenia za 2008 r. sprawozdań Rb-30 i Rb-31. Aby ułatwić sporządzanie tych sprawozdań, podajemy kilka wskazówek, czym się kierować przy ich wypełnianiu, aby uniknąć podstawowych błędów. Dodatkowo przedstawione zostały przykładowe paragrafy, które nie są związane z działalnością jednostek sporządzających te sprawozdania, które traktowane są jako niewłaściwe i nie powinny pojawić się w omawianych sprawozdaniach.

Wydatki strukturalne w pytaniach i odpowiedziach

Jednostki budżetowe same zmagają się z problemem kwalifikowania i ewidencją wydatków strukturalnych, a przy tym mają dużo wątpliwości w prawidłowym postępowaniu z tymi wydatkami.

Jak instytucja kultury powinna ewidencjonować przychody z tytułu publikacji

Instytucja kultury działająca na podstawie statutu nadanego jej przez organizatora w ramach działalności statutowej prowadzi działalność wydawniczą. Wydaje różne publikacje, które przeznacza do sprzedaży. Ceny sprzedaży ustalane są po kosztach druku. Przychody za sprzedane publikacje powiększają przychody instytucji i są przeznaczane na działalność statutową.

Praktyczne porady dotyczące wybranych sprawozdań budżetowych

W pierwszym kwartale jednostki zobowiązane są do sporządzenia i przekazania wielu różnych sprawozdań budżetowych, m.in.: Rb-27S, Rb-28S, Rb-Z, Rb-N czy Rb-NDS. Chociaż nowy wzór sprawozdania Rb-Z i Rb-N obowiązywał w 2008 r., to nadal istnieje wiele wątpliwości dotyczących ich wypełniania. W którym wierszu sprawozdania Rb-N ująć przedpłaty i zaliczki na usługi i szkolenia, do której grupy zaliczyć niezidentyfikowanych wierzycieli (w przypadku braku danych na temat zatrudnienia) będących osobami fizycznymi lub prawnymi? W artykule wyjaśniamy te i wiele innych wątpliwości.

W jakim paragrafie ująć dokształcanie pracownika niebędącego nauczycielem

W jakim paragrafie zaplanować środki na dokształcanie pracownika niebędącego nauczycielem, skierowanego na studia podyplomowe zgodnie z rozporządzeniem z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych? Czy wydatek można pokryć z dochodów własnych, gromadzonych z odpłatności za przedszkole, czy powinniśmy ująć to w planach na przyszły rok do sfinansowania z budżetu?

Kiedy zdjąć z ewidencji bilansowej składniki majątku przeznaczone do nieodpłatnego przekazania

W artykule „Prawidłowa likwidacja zestawu komputerowego bez drukarki” poruszono temat środka trwałego przeznaczonego do likwidacji. W naszej jednostce (również jesteśmy jednostką państwową) mamy podobną sytuację. Różnica polega na tym, że składniki majątku uznane za zbędne nie będą zlikwidowane, lecz przeznaczone do zagospodarowania poprzez nieodpłatne przekazanie. Kiedy należy zdjąć je z ewidencji bilansowej? Czy należy prowadzić ewidencję pozabilansową, tak jak w przypadku środków trwałych postawionych w stan likwidacji?

Umowa zlecenia a nagroda jubileuszowa

Czy okres zatrudnienia na umowę zlecenia wlicza się do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej pracownika administracji w szkole?

Prawidłowa likwidacja zestawu komputerowego bez drukarki

Jesteśmy jednostką państwową. Komisja powołana do oceny przydatności składników majątkowych zaliczyła pewien zestaw komputerowy do likwidacji, ale z wyłączeniem drukarki, która należała do tego zestawu. Problem w tym, że cały zestaw był wprowadzony na konto 011 w jednej wartości. Na podstawie jakiego dokumentu dokonać likwidacji? Jaką wartość należy zdjąć z konta 011, skoro drukarka będzie wykorzystywana dalej? Czy drukarka ma zostać na koncie 011, czy może należy ją przenieść na konto 013 albo na ilościówkę? Nadmieniam, że sprzęt ten jest w 100% umorzony.

Dochody z wynajmu oraz zaliczki stałe w sprawozdaniu Rb-N

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy ujmować dochody z wynajmu (umowy zawierane ze szkołą)? W jakiej sytuacji i w której pozycji? Gdzie wpisać zaliczki stałe?

Urlop dla poratowania zdrowia a koszty uzyskania przychodu

Dyrektor szkoły, z którą mam podpisaną umowę o pracę, udzielił mi rocznego urlopu dla poratowania zdrowia z zachowaniem prawa do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku za wysługę lat oraz prawa do innych świadczeń pracowniczych. Czy nie stosując kosztów uzyskania przychodu 111,25 zł, szkoła jako płatnik postępuje zgodnie z prawem?

Jak zaklasyfikować naprawę szkody i otrzymane odszkodowanie

Jesteśmy jednostką budżetową (zespołem szkół). W wyniku wichury został zerwany częściowo dach na budynku szkoły. Szkoda w celu zabezpieczenia przed dalszym zniszczeniem została naprawiona.

Darowizna z fundacji w księgach rachunkowych zakładu opieki zdrowotnej

Jesteśmy samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Od WOŚP otrzymujemy na podstawie umowy darowizny pompy insulinowe o cenie jednostkowej 5600 zł. W umowie zawartej przez nas z WOŚP fundacja poleca nam, aby: przedmiot darowizny nie był wykorzystywany do celów komercyjnych, był wykorzystywany w sposób ciągły i wyłącznie w leczeniu dzieci.

Jak ewidencjonować ujawniony środek trwały

Na podstawie jakich dokumentów źródłowych i jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych ujawniony (otrzymany jako darowizna) środek trwały będący w używaniu od dwóch lat? Od którego momentu naliczać amortyzację?

Umieszczanie dekretów księgowych na wyciągu bankowym

Czy w jednostce samorządu terytorialnego konieczne jest umieszczanie dekretów księgowych na wyciągu bankowym, czy może wystarczy wydruk z programu księgowego z księgowaniami i podpisem głównego księgowego, podpięty pod wyciąg bankowy, raport kasowy? Czy polecenie księgowania może być w formie wydruku z programu komputerowego?

Zakup środków higieny dla pracowników

Jakie przepisy należy stosować oraz w ramach jakiego paragrafu budżetowego należy rozliczać zakup ręczników, mydła, herbaty dla pracowników? Proszę podać podstawę prawną z uwzględnieniem, czy jako jednostka budżetowa (samorządowa) możemy takich zakupów dokonać, czy czasami nie występują ograniczenia w tym zakresie. Jeśli występują, to jakie?

Ewidencja i klasyfikacja prenumeraty czasopisma

W jaki sposób powinnyśmy zaksięgować prenumeratę czasopisma w jednostce budżetowej?

Ewidencja odsetek od należności niezapłaconych na koniec kwartału

Jesteśmy jednostką budżetową. Jak należy księgować odsetki od należności niezapłaconych na koniec kwartału?

Kto w jednostce budżetowej powinien prowadzić księgi inwentarzowe

Czy księgę środków trwałych, pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (programy) powinien prowadzić pracownik administracyjny (kierownik ds. administracyjno-obsługowych), czy księgowa, która księguje operacje dotyczące środków trwałych w księgach rachunkowych?

Lokaty terminowe środków ZFŚS

Dla ZFŚS należy posiadać wyodrębniony rachunek bankowy. Bank nalicza nam bardzo niskie odsetki od środków zgromadzonych na tym rachunku. Czy mamy prawo, a może nawet obowiązek, założyć jakąś krótkoterminową lokatę z tych środków, aby rosła wartość Funduszu oraz aby w razie losowego zapotrzebowania na środki funduszu nie zrywać długotrwałej lokaty?

Księgowanie na koncie 221 w księgach urzędu po zmianach

Czy w świetle ostatnich zmian w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych zmiana w opisie konta 221 oznacza, że powinno się dokonywać w księdze urzędu przypisu wszystkich dochodów gminy, bez wyjątku, a nie księgować wpływu bezpośrednio na koncie 750 (w organie konto 901)? Jeśli tak, to proszę o podpowiedź, czy przypisywać (i odpisywać) dochody w momencie wpływu na konto, czy przypisywać na dany rok wartość dotacji i subwencji wynikającą z planu? Wreszcie, czy można stosować jakieś uproszczenia? Nadmieniam, że urząd ma jedno konto bankowe (dla gminy i urzędu jako jednostki budżetowej).

Na jakich kontach ująć VAT podlegający i niepodlegający odliczeniu

Proszę o potwierdzenie, czy postępuję poprawnie, jeśli z otrzymanej faktury VAT za materiały, z której nie mogę odliczyć VAT, księguję kwotę netto w § 4210 na konto 400-01 i wyodrębniam VAT nieodliczony na koncie 403-02 „Podatki i opłaty” w § 4530? Czy w tym przypadku nieodliczony VAT powinien być ujęty w § 4210? Mam jeszcze wątpliwości, dlaczego VAT niepodlegający odliczeniu, np. w naszym przypadku 4% z deklaracji miesięcznej (przy zastosowaniu proporcji), księguje się na konta zespołu 4, a nie na 760 „Pozostałe koszty operacyjne”? Może się zdarzyć, że wskaźnik proporcji podatku VAT za 2007 r. nie do odliczenia będzie wynosił 6%. Wówczas 4% nieodliczonego VAT będzie zaksięgowane na koncie zespołu 4, a pozostałe 2% na koncie 760. Czy w tym przypadku będzie to zgodne z ustawą o rachunkowości?

Darowizna rzeczowa dla przedszkola

Nasz zakład budżetowy (przedszkole) otrzymał w formie darowizny zabawki, kredki, krzesełka, gry planszowe, itd. o łącznej wartości 18 000 zł. W jaki sposób powinna zostać zaewidencjonowana ta darowizna rzeczowa? Czy księgowanie Wn 013 i Ma 761 oraz Wn 400 (z odpowiednim paragrafem) i Ma 072 jest poprawne? Problem stanowi księgowanie na kontach zespołu 4 z odpowiednim paragrafem, gdyż rozbijając tę darowiznę na paragraf 4210 oraz 4240, przekraczam plan finansowy na rok 2008, co jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.

Zaangażowanie w ewidencji rachunkowej jednostek budżetowych

Etapem, który poprzedza dokonanie wydatku, jest zaangażowanie dochodów własnych. Obejmuje ono również wartość wydatkowanych kwot w ramach zatwierdzonego planu finansowego. Dlatego też wartość zaangażowania nie może przekraczać limitu wydatków określonych w planie finansowym.

Umowa zlecenia czy umowa o dzieło

Jednostka budżetowa chce zlecić osobie fizycznej, niebędącej pracownikiem jednostki, umycie okien. Czy na taką pracę może być zawarta umowa o dzieło, czy też powinna to być umowa zlecenia? W jakim paragrafie ująć wykonaną usługę?

Data zapisu dowodu w księgach rachunkowych

W trakcie przeprowadzonej kontroli został postawiony zarzut nieumieszczania w księgach rachunkowych daty wprowadzenia dowodu księgowego oraz daty jego zapisu do ksiąg. Jakie daty powinny zostać umieszczone na pojedynczym dowodzie księgowym oraz w księgach rachunkowych, np. dzienniku dokumentów? Ustawa o rachunkowości mówi o dacie operacji, dacie dokumentu oraz dacie zapisu. Co oznaczają poszczególne daty? Dodam, że księgowość prowadzona jest z użyciem systemu komputerowego.

Nieprawidłowości w gospodarce finansowej jednostek sfery budżetowej

Kontrole przeprowadzane przez powołane w tym celu państwowe instytucje kontrolne dowodzą, że w gospodarowaniu środkami publicznymi występują różne nieprawidłowości. Znaczenie jednostkowych uchybień jest oczywiście bardzo zróżnicowane, ale rozpatrywane całościowo, mają znaczący wpływ na ocenę funkcjonowania procedur kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych.

Do jakiego paragrafu zaklasyfikować udział w konferencji naukowej

Proszę o pomoc w zakwalifikowaniu wydatku do odpowiedniego paragrafu, a mianowicie - czy koszt udziału w konferencji naukowej powinien być zaksięgowany w paragrafie 4300 czy 4700, a może jeszcze w innym?