REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej podziałce ująć fakturę za eksploatację lokalu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Maj
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasz oddział jest jednostką państwową - funduszem celowym i musimy stosować klasyfikację budżetową. Jak należy zakwalifikować ponoszone wydatki z tytułu eksploatacji podstawowej lokalu, legalizacji ciepłomierzy, centralnego ogrzewania i eksploatacji za garaż?

Dotychczas kwalifikowaliśmy każdą pozycję z faktury, tj.:

REKLAMA

REKLAMA

- eksploatację podstawową i garażu - § 4300,

- centralne ogrzewanie - § 4260,

- legalizację ciepłomierzy - § 4390.

REKLAMA

Czy jest to prawidłowe, czy też wszystkie pozycje powinny być zakwalifikowane jako opłaty z tytułu czynszu - § 4400?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Udzielenie odpowiedzi wymaga przypomnienia, że sektor finansów publicznych składa się z jednostek organizacyjnych sektora publicznego działających na podstawie ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) lub ustaw szczególnych i wyłącznie w celu wykonywania zadań publicznych, które finansowane są ze środków publicznych, podlegających planowaniu, bilansowaniu, kontroli, rachunkowości i sprawozdawczości oraz dyscyplinie finansów publicznych według zasad określonych w ustawie. Do podmiotów tworzących sektor finansów publicznych należą m.in. państwowe i samorządowe fundusze celowe (art. 4 ust. 1 pkt 4 uofp). Funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań. Fundusz może działać jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie go tworzącej.

Fundusz prowadzi gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego ustalanego według zasad i norm określonych ustawą, a w szczególności na podstawie przepisów ustaw powołujących poszczególne fundusze oraz w zakresie nieuregulowanym ustawami - zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra nadzorującego dany fundusz w porozumieniu z Ministrem Finansów. Wydatki mogą być dokonywane przez fundusz wyłącznie w ramach posiadanych środków obejmujących bieżące przychody, w tym dotacje z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a także pozostałych środków z okresów poprzednich. Źródłem przychodów funduszu celowego mogą być m.in. dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Plany finansowe funduszy celowych obejmują stan początkowy i końcowy funduszu, w tym:

• środków pieniężnych, należności i zobowiązań,

• przychodów własnych,

• dotacji z budżetu państwa oraz innych jednostek sektora finansów publicznych,

• wydatków na realizację zadań, w tym wydatków na wynagrodzenia i składek naliczanych od wynagrodzeń.

Plany przychodów i wydatków samorządowych funduszy celowych zawiera uchwała budżetowa (art. 165 ust. 4 uofp).

Ujmowane w planach finansowych przychody i wydatki funduszy klasyfikuje się, stosując przepisy rozporządzenia Ministra Finansów 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie klasyfikacji budżetowej). Stosowanie klasyfikacji budżetowej dotyczy wszystkich jednostek sektora finansów publicznych gromadzących środki publiczne i dokonujących z nich wydatków lub rozchodów. Powołane przepisy określają jednolite zasady, wspólne dla całego systemu, i obejmują wszystkie podmioty sektora finansów publicznych i jego jednostki organizacyjne.

Udzielając odpowiedzi na pytanie, warto przywołać wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 19 kwietnia 2007 r. (pismo nr BA. I. 3014-64/07) dotyczące stosowania przepisów rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej, zgodnie z którymi:

1) usługi związane z administrowaniem oraz czynsze (zgodnie z ustawą z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - w przypadku umowy najmu, dzierżawy) za pomieszczenia należy klasyfikować w § 440 Opłaty za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe (z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu),

2) pozostałe, związane z utrzymaniem pomieszczeń - w odpowiednich paragrafach z grupy wydatków bieżących, stosownie do rodzaju ponoszonych kosztów, z odpowiednią czwartą cyfrą, np.:

• centralne ogrzewanie i ciepła woda w § 426 „Zakup energii”,

• wywóz śmieci, dowóz obiektu i sprzątanie w § 430 „Zakup usług pozostałych”,

• ubezpieczenie w § 443 „Różne opłaty i składki”,

• konserwacja i remonty w § 427 „Zakup usług remontowych”.

 

Dla rozstrzygnięcia sposobu ujmowania wydatków związanych z legalizacją ciepłomierzy niezbędne jest odwołanie do przepisów ustawy z 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (dalej: Prawo o miarach), jak i przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać ciepłomierze i ich podzespoły, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych. Przez legalizację należy rozumieć zespół czynności obejmujących sprawdzenie, stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania (art. 4 pkt 13 Prawa o miarach).

Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest wykonywana przez:

• zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego na podstawie badania typu - przed wprowadzeniem typu przyrządu pomiarowego do obrotu, lub

• legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową - przed wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu lub użytkowania, a także

• legalizację ponowną - w stosunku do przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania

(art. 8 ust. 2 Prawa o miarach).

Legalizacja ponowna przyrządu pomiarowego jest dokonywana na wniosek użytkownika bądź wykonawcy naprawy lub instalacji przyrządu pomiarowego (art. 8k Prawa o miarach). Za czynności urzędowe wykonywane przez organy administracji miar i podległe im urzędy, określone w ustawie i jej przepisach wykonawczych oraz wynikające z wykonywania przez nie zadań przewidzianych w odrębnych ustawach, pobierane są opłaty, w tym za wydanie dowodu legalizacji albo za wykonane czynności sprawdzenia w przypadku, gdy przyrząd pomiarowy nie spełnia wymagań i nie może być zalegalizowany. Wskazany w pytaniu sposób zastosowanej klasyfikacji budżetowej w zakresie wydatków związanych z legalizacją ciepłomierzy moim zdaniem jest prawidłowy.

Zgodnie z załącznikiem nr 4 „Klasyfikacja paragrafów wydatków i środków (z objaśnieniami)” do rozporządzenia w § 439 „Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii” obejmuje wydatki na usługi świadczone na rzecz jednostki przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 4 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, z wyłączeniem ekspertyz, analiz, opinii i innych materiałów sporządzanych i opłacanych w ramach realizowanej przez jednostkę inwestycji. Wyłączeniu z tego paragrafu podlegają wydatki za ekspertyzy, analizy i opinie wykonywane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, ujmowane w § 417 „Wynagrodzenia bezosobowe”.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)

• Ustawa z 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 107, poz. 726; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 229, poz. 1526)

• Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 21 grudnia 2007 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać ciepłomierze i ich podzespoły, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2008 r. Nr 2, poz. 2)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA