REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa likwidacja zestawu komputerowego bez drukarki

Hanna Barańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką państwową. Komisja powołana do oceny przydatności składników majątkowych zaliczyła pewien zestaw komputerowy do likwidacji, ale z wyłączeniem drukarki, która należała do tego zestawu. Problem w tym, że cały zestaw był wprowadzony na konto 011 w jednej wartości. Na podstawie jakiego dokumentu dokonać likwidacji? Jaką wartość należy zdjąć z konta 011, skoro drukarka będzie wykorzystywana dalej? Czy drukarka ma zostać na koncie 011, czy może należy ją przenieść na konto 013 albo na ilościówkę? Nadmieniam, że sprzęt ten jest w 100% umorzony.

Opinia sporządzona przez komisję powołaną do oceny przydatności składników majątkowych nie jest dokumentem stanowiącym podstawę dokonywania jakichkolwiek zmian w ewidencji składników majątkowych jednostki. W przypadku gdy komisja stwierdziła, że w jednostce występują składniki majątkowe zużyte w toku normalnego ich funkcjonowania - może wnioskować w formie pisemnej do kierownika jednostki o ich likwidację. Decyzję podejmuje kierownik. Ponadto z decyzji tej powinien wynikać sposób przeprowadzenia likwidacji zbędnych środków trwałych (siłami własnymi lub obcymi). Ponieważ postawienie środka trwałego w stan likwidacji jest następstwem decyzji podjętej przez kierownika jednostki, powinna ona zostać odpowiednio udokumentowana.

Autopromocja

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) nie definiuje szczegółowych rodzajów dowodów księgowych, dlatego kierownik w opracowanych i przyjętych zasadach obiegu dokumentów księgowych powinien ustalić poszczególne kategorie dowodów oraz ich powiązanie z określonymi zdarzeniami gospodarczymi, które dowody te mają dokumentować.

Zapamiętaj!

Najczęściej do udokumentowania likwidacji składnika majątku, na podstawie stosownej decyzji kierownika, służy dowód księgowy LT - likwidacja środka trwałego.

Postawienie środka trwałego w stan likwidacji oznacza jego wycofanie z użytkowania i stanowi podstawę wyksięgowania jego wartości początkowej oraz dotychczas naliczonego umorzenia z ewidencji bilansowej środków trwałych. Po dokonaniu tych zapisów księgowych środek trwały zostaje zlikwidowany jedynie w ewidencji księgowej. Fizycznie często jeszcze istnieje. Może się zdarzyć tak, że środek trwały nie jest już użytkowany, ale jego likwidacja z różnych przyczyn nastąpi w terminie późniejszym. Dlatego do momentu fizycznej likwidacji środek trwały utrzymuje się w ewidencji pozabilansowej (dla celów kontrolnych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta pozabilansowego powinna umożliwić ustalenie wartości początkowej poszczególnych środków trwałych postawionych w stan likwidacji.

Fizyczną likwidację środka trwałego potwierdza się dokumentem (np. protokołem, dowodem złomowania). Dokument ten powinien spełniać wymogi przewidziane dla dowodów księgowych. Na podstawie tak sporządzonego dokumentu zlikwidowany środek trwały podlega wyksięgowaniu z ewidencji pozabilansowej w wartości początkowej. Możliwe jest jednak odzyskanie niektórych elementów likwidowanego składnika majątkowego, w postaci materiałów czy urządzeń technicznych, które mogą następnie podlegać sprzedaży lub wykorzystaniu przez jednostkę.

Z opisu zawartego w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych wynika, że na stronie Wn kont 011 „Środki trwałe” i 013 „Pozostałe środki trwałe” ujmuje się zwłaszcza środki trwałe wymienione w tabeli.

Tabela. Ewidencja na stronie Wn kont 011 „Środki trwałe” i 013 „Pozostałe środki trwałe”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W opisanym w pytaniu przypadku fizycznej likwidacji poprzez złomowanie (w miejscu do tego wyznaczonym) poddane zostaną 2 części składowe środka trwałego, tj. jednostka centralna i monitor. Drukarka - stanowiąca również element składowy składnika majątkowego - będzie dalej wykorzystywana.

W takiej sytuacji do podziału środka trwałego należy stosować zasady dotyczące odłączenia od środka trwałego części składowych lub peryferyjnych, przy czym w pierwszej kolejności trzeba ustalić wartość wszystkich części powstałych po podziale (np. z dowodu zakupu) oraz przypadających na te części wartości dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Po ustaleniu tych danych na podstawie dowodu LT należy wycofać z ewidencji bilansowej monitor i jednostkę centralną, wprowadzając (do czasu fizycznego zniszczenia ww. części składowych środka trwałego) równoległy zapis tego zdarzenia do ewidencji pozabilansowej (dla celów kontrolnych).

Sposób kwalifikacji przez jednostkę pozostałej po likwidacji części składowych zestawu drukarki uzależniony będzie od konkretnych okoliczności faktycznych. Można przyjąć, że zarówno zaliczenie jej jako odrębnego składnika majątku do środków trwałych jednostki, jak i uznanie drukarki za część peryferyjną komputera (część składowa następnego zestawu komputerowego), może być właściwe. Stanowisko takie zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 marca 2000 r. (sygn. akt I SA/Łd 528/98) uznając, że kwalifikacja drukarki zależy od konkretnych okoliczności faktycznych.

 

Inaczej kształtuje się sytuacja, gdy okazuje się, że w danym stanie faktycznym istnieje możliwość współpracy drukarki z różnymi zestawami komputerowymi lub gdy wykorzystywana jest ona jako jednostka odbiorcza współpracująca z zespołami komputerowymi działającymi w sieci, a inaczej gdy współpracuje ona z jednym komputerem. A zatem, jeżeli w konkretnych okolicznościach okaże się, że drukarka może współpracować z różnymi komputerami w danej jednostce, to należy uznać, że jest ona obiektem kompletnym i zdatnym do użytku niezależnie od podłączenia do konkretnego komputera, nie stanowi więc urządzenia peryferyjnego żadnego z nich. Może więc stanowić odrębny środek trwały.

Bez względu jednak na sposób kwalifikacji drukarki po likwidacji dwóch pozostałych części składowych zespołu komputerowego oraz na ustaloną przez jednostkę jej wartość początkową (np. 200 zł) powinna ona pozostać w ewidencji środków trwałych ewidencjonowanych przez jednostkę na koncie 011 „Środki trwałe”.

Należy pamiętać, że jednym z elementów polityki rachunkowości jest wybór zasad klasyfikacji środków trwałych i metod ich amortyzacji. Jednocześnie przyjęte zasady rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, ustalania wyniku finansowego i sporządzania sprawozdań finansowych, tak aby za kolejne lata informacje z nich wynikające były porównywalne (art. 5 ust. 1 uor). Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej (art. 20 ust. 2 uor), a środek trwały wprowadzony do ewidencji bilansowej składników majątkowych pozostaje w niej do momentu przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia niedoboru (art. 32 ust. 1 uor). Jednostka nie może zatem w ramach porządkowania ewidencji dokonywać wyksięgowań, które nie odzwierciedlają operacji gospodarczych - w opisywanym przypadku zwiększenie na stronie Wn konta 013 oznaczałoby przyjęcie środka trwałego do używania z zakupu lub inwestycji.

Zapamiętaj!

Wykreślenie z ewidencji może nastąpić tylko w wyniku likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia niedoboru środków trwałych. Do czasu zaistnienia jednej z tych operacji jednostka ma obowiązek stosować przyjęte zasady rachunkowości w sposób ciągły.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wzór. Protokół postawienia w stan likwidacji środka trwałego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Oszczędności Polaków 2024. Na rachunkach bankowych jest 1 223,46 mld zł

    Gospodarstwa domowe w Polsce w końcu lutego 2024 roku dysponowały na rachunkach bankowych środkami w wysokości 1 223,46 mld zł. Były one o 15,20 mld i 1,26% wyższe niż miesiąc wcześniej i o 120,54 mld zł tj. 10,9% większe niż przed rokiem (w styczniu roczna dynamika tych depozytów wynosiła 11,3%).

    REKLAMA