REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić nowe sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN za rok 2008

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za rok 2008 po raz pierwszy trzeba sporządzić dwa nowe sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN. Oba są sprawozdaniami budżetowymi, które służą do celów statystycznych. Aby ułatwić prawidłowe wypełnienie wszystkich pól tych sprawozdań, przedstawiamy szczegółowe zasady ich sporządzania wraz z praktycznym przykładem.

Sprawozdanie budżetowe Rb-UZ to sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań, natomiast Rb-UN to sprawozdanie uzupełniające o stanie należności. Są to sprawozdania roczne, które po raz pierwszy składa się za 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Kto sporządza sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN

W zakresie budżetu państwa do sporządzenia i złożenia sprawozdania Rb-UZ zobowiązani są:

• dysponenci państwowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej,

• dysponenci główni środków budżetu państwa nadzorujący państwowe fundusze celowe nieposiadające osobowości prawnej.

REKLAMA

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN. Sprawozdania te sporządzane są tylko przez przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego, natomiast w gminach - wójta, burmistrza, prezydenta miasta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakim terminie i do kogo składać sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN

Sprawozdania należy przesłać w formie dokumentu i pliku bazy danych. Jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać sprawozdania wyłącznie w formie elektronicznej tylko wtedy, gdy autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym w myśl ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Terminy, w jakich jednostki powinny sporządzić i przesłać sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN, przedstawia tabela 1.

Tabela 1. Terminy oraz jednostki składające i otrzymujące sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Korekty sprawozdań

Dysponent główny środków budżetu państwa sporządza sprawozdanie łączne na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek mu podległych i własnego sprawozdania jednostkowego. Jeśli stan zobowiązań za dany okres sprawozdawczy uległ zmianie po złożeniu sprawozdania, korekty sprawozdań Rb-UZ przekazywane są w ciągu 5 dni od dnia stwierdzenia rozbieżności.

Jednostki samorządu terytorialnego przekazują do regionalnych izb obrachunkowych korekty sprawozdań oraz skorygowane dane w formie elektronicznej i dokumentu również w ciągu 5 dni od dnia stwierdzenia nieprawidłowości. Korekty sprawozdań oraz skorygowane dane w formie elektronicznej, otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego, regionalne izby obrachunkowe przekazują do Ministerstwa Finansów.

Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN

Sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN są sprawozdaniami uzupełniającymi. I tak:

• Rb-UZ to sprawozdanie uzupełniające do Rb-Z,

• Rb-UN to sprawozdanie uzupełniające do Rb-N.

A zatem przy sporządzaniu tych sprawozdań należy pamiętać, że wykazywane w nich dane mają ścisłe powiązanie.

JAK WYPEŁNIAĆ SPRAWOZDANIE RB-UZ

Sprawozdanie Rb-UZ składa się z trzech części:

1) A - Zobowiązania z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej,

2) B - Struktura walutowa zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych według wartości nominalnej,

3) C - Struktura terminowa zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów oraz wyemitowanych papierów wartościowych.

 

Dysponenci państwowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej w sprawozdaniach jednostkowych wypełniają tylko w części B wiersz B i B2, a w części C zestawienie C3 i C4.

W tabeli 2 opisano poszczególne części sprawozdania Rb-UZ.

Tabela 2. Wykazywanie danych w poszczególnych częściach sprawozdania Rb-UZ

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JAK WYPEŁNIAĆ SPRAWOZDANIE RB-UN

Sprawozdanie Rb-UN składa się z części A, która dotyczy należności z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej. W części tej należy wykazać wartość księgową należności jednostki na koniec danego okresu sprawozdawczego z tytułu papierów wartościowych, z wyłączeniem praw pochodnych, dopuszczonych do obrotu zorganizowanego, czyli takich, dla których istnieje płynny rynek wtórny, wobec grup dłużników. W zestawieniu dotyczącym „Należności z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej” wykazuje się w układzie podmiotowym.

Zgodność danych

Aby uniknąć sporządzania korekt i mieć pewność, że dane wykazywane w omawianych sprawozdaniach są zgodne, należy dokonać porównań sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz Rb-N i Rb-UN. W sprawozdaniach tych powinny zachodzić zgodności ujęte w tabeli 3.

Tabela 3. Zgodność danych w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-UZ oraz Rb-N i Rb-UN

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 145, poz. 1050)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 16, poz. 100)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 20 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji (Dz.U. Nr 112, poz. 759)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA