REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić nowe sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN za rok 2008

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za rok 2008 po raz pierwszy trzeba sporządzić dwa nowe sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN. Oba są sprawozdaniami budżetowymi, które służą do celów statystycznych. Aby ułatwić prawidłowe wypełnienie wszystkich pól tych sprawozdań, przedstawiamy szczegółowe zasady ich sporządzania wraz z praktycznym przykładem.

Sprawozdanie budżetowe Rb-UZ to sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań, natomiast Rb-UN to sprawozdanie uzupełniające o stanie należności. Są to sprawozdania roczne, które po raz pierwszy składa się za 2008 r.

REKLAMA

Autopromocja

Kto sporządza sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN

W zakresie budżetu państwa do sporządzenia i złożenia sprawozdania Rb-UZ zobowiązani są:

• dysponenci państwowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej,

• dysponenci główni środków budżetu państwa nadzorujący państwowe fundusze celowe nieposiadające osobowości prawnej.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN. Sprawozdania te sporządzane są tylko przez przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego, natomiast w gminach - wójta, burmistrza, prezydenta miasta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakim terminie i do kogo składać sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN

Sprawozdania należy przesłać w formie dokumentu i pliku bazy danych. Jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać sprawozdania wyłącznie w formie elektronicznej tylko wtedy, gdy autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane bezpiecznym podpisem elektronicznym w myśl ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Terminy, w jakich jednostki powinny sporządzić i przesłać sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN, przedstawia tabela 1.

Tabela 1. Terminy oraz jednostki składające i otrzymujące sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Korekty sprawozdań

Dysponent główny środków budżetu państwa sporządza sprawozdanie łączne na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek mu podległych i własnego sprawozdania jednostkowego. Jeśli stan zobowiązań za dany okres sprawozdawczy uległ zmianie po złożeniu sprawozdania, korekty sprawozdań Rb-UZ przekazywane są w ciągu 5 dni od dnia stwierdzenia rozbieżności.

Jednostki samorządu terytorialnego przekazują do regionalnych izb obrachunkowych korekty sprawozdań oraz skorygowane dane w formie elektronicznej i dokumentu również w ciągu 5 dni od dnia stwierdzenia nieprawidłowości. Korekty sprawozdań oraz skorygowane dane w formie elektronicznej, otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego, regionalne izby obrachunkowe przekazują do Ministerstwa Finansów.

Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN

Sprawozdania Rb-UZ i Rb-UN są sprawozdaniami uzupełniającymi. I tak:

• Rb-UZ to sprawozdanie uzupełniające do Rb-Z,

• Rb-UN to sprawozdanie uzupełniające do Rb-N.

A zatem przy sporządzaniu tych sprawozdań należy pamiętać, że wykazywane w nich dane mają ścisłe powiązanie.

JAK WYPEŁNIAĆ SPRAWOZDANIE RB-UZ

Sprawozdanie Rb-UZ składa się z trzech części:

1) A - Zobowiązania z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej,

2) B - Struktura walutowa zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych według wartości nominalnej,

3) C - Struktura terminowa zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów oraz wyemitowanych papierów wartościowych.

 

Dysponenci państwowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej w sprawozdaniach jednostkowych wypełniają tylko w części B wiersz B i B2, a w części C zestawienie C3 i C4.

W tabeli 2 opisano poszczególne części sprawozdania Rb-UZ.

Tabela 2. Wykazywanie danych w poszczególnych częściach sprawozdania Rb-UZ

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JAK WYPEŁNIAĆ SPRAWOZDANIE RB-UN

Sprawozdanie Rb-UN składa się z części A, która dotyczy należności z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej. W części tej należy wykazać wartość księgową należności jednostki na koniec danego okresu sprawozdawczego z tytułu papierów wartościowych, z wyłączeniem praw pochodnych, dopuszczonych do obrotu zorganizowanego, czyli takich, dla których istnieje płynny rynek wtórny, wobec grup dłużników. W zestawieniu dotyczącym „Należności z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej” wykazuje się w układzie podmiotowym.

Zgodność danych

Aby uniknąć sporządzania korekt i mieć pewność, że dane wykazywane w omawianych sprawozdaniach są zgodne, należy dokonać porównań sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz Rb-N i Rb-UN. W sprawozdaniach tych powinny zachodzić zgodności ujęte w tabeli 3.

Tabela 3. Zgodność danych w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-UZ oraz Rb-N i Rb-UN

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 145, poz. 1050)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 16, poz. 100)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 20 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji (Dz.U. Nr 112, poz. 759)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA