Kategorie

Rachunkowość budżetowa

16 maja 2021
12 cze 2021
Zakres dat:

Zakup środków trwałych sfinansowany z dotacji podmiotowej i z wypracowanych środków własnych instytucji kultury

Jesteśmy samorządową instytucją kultury, która otrzymuje dotację podmiotową na działalność oraz wypracowuje własne dochody. W jaki sposób ująć na kontach zakup inwestycyjny, np. środka trwałego o wartości powyżej 3500 zł, w przypadku sfinansowania tego zakupu:1) z dotacji od organizatora, którym w naszym przypadku jest urząd miasta,2) z wypracowanych środków własnych instytucji kultury?

Ewidencja znaków opłaty skarbowej

Jak należy zaksięgować pobrane z Oddziału PKO BP SA znaki opłaty skarbowej wydane przez bank w ramach udzielonej jednostce budżetowej stałej zaliczki w wysokości 5000 zł? Na jakich kontach należy zaksięgować tę operację?

Bilans z wykonania budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego

Specyfika i złożoność rachunkowości budżetowej znalazła swoje odbicie we wzorze bilansu z wykonania budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W artykule zaprezentowano zasady formalne i szczegółowe sporządzania tego sprawozdania finansowego, omówiono poszczególne jego pozycje oraz przedstawiono powiązania sald określonych kont księgowych z pozycjami bilansu.

Ewidencja środków pieniężnych w kasie

Praktycznie w każdej jednostce budżetowej znajduje się co najmniej jedna kasa. Obrót gotówkowy stanowi jedną z dwóch form rozliczeń pieniężnych między podmiotami gospodarczymi. Realizacja obrotu gotówkowego za pośrednictwem kasy musi odbywać się w sposób zorganizowany, zapewniający zabezpieczenie pieniądza przed kradzieżą, zniszczeniem, a także nieracjonalnym jego wykorzystaniem.

Ujęcie wybranych dochodów budżetowych w rachunku zysku i strat

W której części rachunku zysku i strat należy ująć:1. Wynagrodzenie płatnika (§ 0970),2. Wpływy ze sprzedaży biurek (§ 0870),3. Grzywny wymierzone przez prokuraturę dotyczące czynów niedozwolonych (§ 0970),4. Wpłaty Komitetów Wyborczych (§ 0970)?

Obieg dokumentów księgowych związanych z przyjmowaniem i zwrotem sum depozytowych

Przedstawimy przykładowe uregulowania dotyczące obiegu dokumentów, mogące mieć zastosowanie w przyjmowaniu i rozliczaniu sum depozytowych, a ponadto wyjaśnimy, co oznacza określenie „niezwłocznie”, używane przez ustawodawcę w odniesieniu do ustalenia terminów zwrotu czy rozliczenia sum depozytowych.

Błąd księgowy - pominięcie opłaty komorniczej

Jak ująć w księgach 2007 r. księgowanie pominięte w 2006 r.? W 2006 r. nie zaksięgowałam opłaty komorniczej z tytułu ściągniętej grzywny przez komornika. Grzywna już jest w całości ściągnięta, tytuł w US został rozliczony, natomiast w naszej ewidencji szczegółowej, na karcie dochodów, widnieje jeszcze należność w związku z pominięciem tej opłaty zmniejszającej przychód.

Ujęcie w księgach rachunkowych wezwania do zapłaty

Nasz zakład budżetowy otrzymał w grudniu wezwanie do zapłaty za fakturę z listopada, która ze względu na opóźnienia poczty nie dotarła do zakładu i nie została uregulowana w terminie. Kontrahent obciążył nas kosztami wezwania w wysokości 5 zł. Czy koszt ten należy zaksięgować na koncie 760 i w jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej?

Sporządzanie sprawozdań Rb-WS oraz Rb-UN, Rb-UZ przez gminny zakład budżetowy

Czy w myśl „nowego” rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej, gminny zakład budżetowy jest zobowiązany do sporządzania sprawozdań: Rb-UN, Rb-UZ, Rb-WS?

Odsetki za zwłokę od należności w sprawozdaniu Rb-27S

Jednostki sporządzające sprawozdania Rb-27S nie powinny już mieć problemu z ujmowaniem odsetek od zaległości. Wcześniejsze wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w sprawie ujmowania odsetek za zwłokę dotyczyły należności podatkowych. Ministerstwo Finansów w kolejnym piśmie informuje, jak należy ujmować odsetki za zwłokę od należności innych niż podatkowe.

Wykaz kont analitycznych

Czy zakład budżetowy lub jednostka budżetowa powinna mieć dołączony obowiązkowo wykaz stosowanych kont analitycznych (tj. wydruk) do zakładowej polityki rachunkowości, czy wystarczy tylko wydruk kont syntetycznych?

Techniczny zapis ujemny

Jak poprawnie księgować na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” zwroty wydatków (stosowanie czerwonego zapisu dla czystości obrotów z uwzględnieniem zgodności z wyciągami bankowymi)?

Dochody z wynajmu pomieszczeń

Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego. Czy możemy osiągać dochody własne (podstawa prawna) z wynajmu pomieszczeń, sali gimnastycznej, dzierżawy stołówki? Czy to prawda, że tylko do końca czerwca 2008 r. będą mogły istnieć konta dochodów własnych?

Nadpłata za energię elektryczną

Jesteśmy jednostką budżetową. W dniu 10 stycznia 2008 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą, dotyczącą nadpłaty za energię elektryczną za 2007 r. Nadpłatę wpłacono na konto i kwotę tę zwrócono do budżetu. Jakich księgowań mamy dokonać w 2007 r., a jakich w 2008 r. w związku z tą nadpłatą? Czy powinniśmy umieścić tę nadpłatę w Rb-27S w 2007 r., czy w 2008 r. i czy nadpłatę mamy wykazać w bilansie za 2007 r.?

Kiedy odpisy aktualizujące zalicza się do kosztów podatkowych

Kwotę przedawnionych należności (w momencie sprzedaży były zaliczone do przychodów), na które wcześniej utworzono odpis aktualizujący zaliczony do kosztów podatkowych, chcemy odpisać oraz zaliczyć do przychodów podatkowych. Likwidacja odpisu aktualizującego w księgach poskutkuje zmniejszeniem należności. Jak zaksięgować ten przychód - czy należy ująć go tylko w CIT bez księgowań?

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości budżetowej

Minister Finansów rozporządzeniem z 25 stycznia 2008 r. zmienił rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości. Zmiana ta weszła w życie z dniem ogłoszenia, tj. 30 stycznia 2008 r., i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r. z nielicznymi wyjątkami.

Sumy depozytowe - ogólne zasady gromadzenia, przechowywania i zwrotu oraz ewidencji księgowej

Większość jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego gromadzi sumy depozytowe z różnych tytułów. Odpowiedni sposób ich przyjmowania, przechowywania, rozliczania i ewidencjonowania ma wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych w zakresie ewidencji rozrachunków.

Jak zaksięgować zwroty za poprzedni rok

Jak prawidłowo zaksięgować zwrot za rozmowy telefoniczne od pracowników w styczniu 2008 r., w przypadku gdy zwrot ten dotyczy faktury za grudzień? Czy jest to przychód 2008 r. i wpływy z lat ubiegłych, czy może wpływy z lat ubiegłych i zmniejszenie kosztów w grudniu 2007 r.?

Zmiany dotyczące sprawozdawczości budżetowej

Z dniem 30 stycznia 2008 r. wchodzi w życie zmiana do rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zmiana ta ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r., z pewnym wyjątkiem dotyczącym sprawozdania miesięcznego Rb-27S i Rb-28S za grudzień 2007 r., sprawozdania kwartalnego Rb-Z i Rb-N za IV kwartał 2007 r., sprawozdania rocznego Rb-WS za 2007 r. oraz sprawozdania rocznego Rb-UZ i Rb-UN.

Termin inwentaryzowania wyposażenia poniżej 500 zł

Jak należy inwentaryzować wyposażenie, które nie jest ujęte w ewidencji księgowej? Zgodnie z zakładowym planem kont, wyposażenie poniżej 500 zł jest ujmowane w ewidencji pozaksięgowej. Czy należy je zatem inwentaryzować co 4 lata (tak zapisano w zakładowym planie kont), czy co roku?

Zestaw komputerowy otrzymany w formie darowizny

Jesteśmy jednostką budżetową. W jaki sposób mamy zaksięgować zestaw komputerowy o wartości 2800 zł łącznie, który otrzymaliśmy w formie darowizny na podstawie umowy przekazania? Proszę o podanie sposobu ujęcia tego zestawu na kontach wraz z paragrafami (głównie chodzi o to, czy użyć konta 750 czy 760, i jaki powinien to być paragraf).

Skutki różnic pomiędzy amortyzacją bilansową i podatkową

Przepisy regulujące amortyzację środków trwałych stanowią znaczną część ustawy o podatku dochodowym. Są one dość rygorystyczne i częściowo różnią się od postanowień uor.

Różnice między amortyzacją bilansową i podatkową

Różnice między prawem bilansowym i podatkowym dotyczą w szczególności: wartości początkowej majątku podlegającego amortyzacji, momentu rozpoczęcia amortyzacji, metody amortyzacji, zakresu składników majątku podlegających amortyzacji.

Amortyzacja podatkowa

Swoboda wyboru metod amortyzacji oraz stawek amortyzacyjnych, dopuszczalna przez prawo bilansowe, w praktyce ograniczona jest przez system podatkowy. Przepisy podatkowe wyznaczają obligatoryjne metody amortyzacji oraz narzucają wysokość stawek amortyzacyjnych, ograniczając tym samym okres i intensywność amortyzowania obiektów majątku trwałego.

Rozliczenie dotacji w jednostkach samorządu terytorialnego

Przepisy ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) określają, że dotacjami są wydatki podlegające szczególnym zasadom rozliczania. Beneficjentem dotacji z budżetu mogą być zarówno jednostki sektora finansów publicznych, jak i podmioty do tego sektora niezaliczane (w tym fundacje i stowarzyszenia), z uwzględnieniem przepisów ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: upp).

Jakie zasady obowiązują przy sporządzaniu sprawozdania finansowego

Na czym polega zasada wyższości treści nad formą w sprawozdaniach finansowych? Jak należy definiować zasadę ciągłości, kontynuacji oraz współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów?

Zamykanie ksiąg rachunkowych jednostki budżetowej

Sporządzenie sprawozdania finansowego poprzedzone jest czynnościami przygotowawczymi w celu zamknięcia ksiąg rachunkowych jednostki budżetowej. Zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów w księgach rachunkowych, niezależnie od techniki ich prowadzenia.

Amortyzacja księgowa w jednostkach budżetowych

Wartość początkowa środków trwałych - z wyjątkiem gruntów niesłużących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową - ulega zmniejszeniu o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości, na skutek używania lub upływu czasu. Odpisów tych dokonuje się, rozkładając w sposób systematyczny i planowy wartość początkową środka trwałego na ustalony okres amortyzacji.

Obliczanie i ewidencja dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Początek roku to moment ustalania prawa i wysokości, a także ewidencji dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Mimo że w każdej jednostce budżetowej wypłaca się ją co roku, trzynastka sprawia jeszcze problemy. Przy jej obliczaniu i księgowaniu trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Sprawozdania o zobowiązaniach i należnościach jednostek sektora finansów publicznych

Interpretacja zapisów zawartych w instrukcji sporządzania sprawozdań stanowiącej załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

Zmiana do rozporządzenia dotyczącego klasyfikacji budżetowej

Już obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 11 grudnia 2007 r., które wprowadza zmiany do rozporządzenia Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Sprawozdanie Rb-N

Jak wykazywać w sprawozdaniu Rb-N stan gotówki w kasie, depozyty na żądanie oraz depozyty terminowe?

Refundacja utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnień podatkowych

Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewidują, że z budżetu państwa są refundowane gminom utracone dochody z tytułu zwolnień podatkowych określonych w tej ustawie. Zwolnienia te dotyczą podatku od nieruchomości, gruntów, budynków, budowli w parkach narodowych, rezerwatach przyrody oraz przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego.

Zasady dotyczące zakończenia roku w ewidencji księgowej i sprawozdawczości

W związku z zakończeniem roku 2007 należy przypomnieć o kilku zasadach, które będą miały zastosowanie zarówno w ewidencji księgowej, jak i przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych i finansowych. Zwrócimy uwagę na poszczególne okresy przejściowe, które występują w budżecie państwa, i kogo dotyczą. Natomiast jednostkom samorządu terytorialnego przypomnimy, na które sytuacje należy zwrócić uwagę przy wykazywaniu danych w sprawozdaniach budżetowych za IV kwartał oraz rok 2007.

Jakie są zasady ewidencjonowania środków pieniężnych w okresach sprawozdawczych

Czy w jednostce budżetowej środki pieniężne w drodze należy ewidencjonować wyłącznie na przełomie okresów sprawozdawczych, czy można również w ciągu roku?

Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zasadą jest, że wszystkie podmioty ustalają koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, również niektóre jednostki sfery finansów publicznych. Ewidencję kosztów prostych w tych jednostkach prowadzi się na koncie 400 - Koszty według rodzajów. Służy ono do ewidencji kosztów prostych w układzie rodzajowym oraz rozliczeń kosztów i zmiany ich stanu. Aby uzyskać kompletne dane o faktycznych kosztach poniesionych w okresie sprawozdawczym, należy poniesione koszty, na które jeszcze nie otrzymano dokumentu, wystawić własny dowód księgowy, np. polecenie księgowania, i na jego podstawie ująć w ewidencji kosztów tego okresu, którego dotyczy, jako dostawy niefakturowane.

Jak należy postępować z odsetkami naliczanymi przez bank

Jaka jest różnica między dochodami przypisanymi i nieprzypisanymi? W jaki sposób samorządowa jednostka budżetowa powinna naliczyć dochody z tytułu odsetek na rachunku bieżącym, które przekazywane są na konto dochodów gminy?

Obowiązek potwierdzania sald z bankami i kontrahentami

Inwentaryzację należy zdefiniować jako określoną przepisami prawa formę weryfikacji wykazanego w księgach rachunkowych stanu aktywów i pasywów jednostki gospodarczej na określony dzień.

Mylne wprowadzenie na stan otrzymanego sprzętu

Jesteśmy Młodzieżowym Domem Kultury. Otrzymaliśmy nieodpłatnie z środków Unii Europejskiej pomoce naukowo-dydaktyczne dla nauczycieli (komputery, oprogramowanie, drukarki). Księgowość otrzymała protokół przekazania jednostce tego sprzętu 22 grudnia 2005 r. Instalacja i integracja nastąpiła 16 stycznia 2006 r., o czym komórka finansowa nie została poinformowana.

Umorzenie różnic groszowych

Jednostka budżetowa przypisała należności za świadczone usługi na kontach: Wn 221 i Ma 700. W urzędzie skarbowym złożono tytuł wykonawczy przeciwko dłużnikowi zalegającemu z opłatami. Zgodnie z art. 27a § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, należności w tytule wykonawczym wykazuje się po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy, natomiast zgodnie z § 5 różnice wynikające z zaokrąglenia traktuje się jako kwoty należne albo umorzone z mocy prawa. Czy na podstawie § 5 kierownik jednostki może sam podjąć decyzję o umorzeniu groszowych różnic wynikających z zaokrąglenia, czy potrzebna jest do tego zgoda jednostki nadrzędnej i czy umorzenie powinno być zaksięgowane Wn 760 i Ma 221?

Rozrachunki i roszczenia w księgowości budżetowej

Jednostki w swej działalności napotykają występowanie różnego rodzaju rozrachunków i rozliczeń. Mogą one dotyczyć różnych tytułów, jak i kontrahentów. Należności to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe, które czasowo znajdują się w dyspozycji innych osób, jednostek czy instytucji, natomiast zobowiązania to wynikający z przeszłych zdarzeń stosunek prawny, w którym jedna osoba (wierzyciel) może żądać od drugiej (dłużnika) świadczenia, a ta ostatnia powinna to świadczenie spełnić.

Ewidencja bonów towarowych

Jesteśmy jednostką budżetową. Z okazji świąt komisja ds. podziału funduszu socjalnego przydzieliła pracownikom bony. Jak ich zakup prawidłowo ująć w księgach rachunkowych?

Jak księgować instrumenty ograniczające zadłużenie

Kiedy możliwe jest rolowanie zadłużenia? Jakie korzyści wynikają z rozbicia budżetu na budżet bieżący i inwestycyjny? Jakie informacje mogą wynikać z faktu pojawienia się nadwyżki operacyjnej?

Koszt projektu kosztem inwestycji

Jesteśmy jednostką budżetową i wykonaliśmy w tym roku projekt kotłowni, którego realizacja może się odbyć w przyszłych latach lub nie. Czy zatem koszt projektu powinno się zaksięgować w paragrafie inwestycyjnym, choć istnieje możliwość, że nie zrealizujemy tego zadania w najbliższym czasie?

Kontrola nad majątkiem jednostki sektora finansów publicznych przeprowadzana przy okazji inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest podstawową formą kontroli nad majątkiem w każdej jednostce gospodarczej, jednak w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych ze względu na to, że gospodarują majątkiem pochodzącym ze środków publicznych, wprowadzono dodatkowe procedury dotyczące tego majątku.

Dokumentacja inwentaryzacyjna

Podstawowym dokumentem inwentaryzacyjnym jest arkusz spisu z natury. Jest to dokument, na którym komisja inwentaryzacyjna (zespół spisowy) zapisuje stan majątku ustalony podczas spisu.

Ewidencja różnic inwentaryzacyjnych

Spis z natury z wykorzystaniem technologii informatycznej

Wykorzystanie komputera do gromadzenia i przetwarzania danych w zakresie ewidencji środków trwałych i wyposażenia pozwala znacznie uprościć i przyspieszyć pewne procedury księgowe, zmniejsza także prawdopodobieństwo wystąpienia błędów. Gromadzenie danych w systemie komputerowym wymusza niejako odpowiednie systematyzowanie i grupowanie składników majątku, ponadto pozwala w każdej chwili uzyskać dokładną syntetyczną i analityczną informację o stanie majątku.

Zasady inwentaryzowania niektórych składników majątku

Ze względu na swój charakter i postać inwentaryzowanie niektórych składników majątku sprawia wiele problemów, mimo że inwentaryzuje się je normalnymi metodami. Poniżej przedstawione zostaną zasady inwentaryzowania takich właśnie składników majątku w jednostkach sektora finansów publicznych.

Przebieg inwentaryzacji i różnice inwentaryzacyjne

Inwentaryzację zarządza kierownik jednostki. Najczęściej na wniosek głównego księgowego, który na mocy ustawy o finansach publicznych również odpowiada za gospodarkę finansową w jednostce i któremu kierownik powierza określone obowiązki w zakresie kontroli.