REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgować instrumenty ograniczające zadłużenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy możliwe jest rolowanie zadłużenia? Jakie korzyści wynikają z rozbicia budżetu na budżet bieżący i inwestycyjny? Jakie informacje mogą wynikać z faktu pojawienia się nadwyżki operacyjnej?

Jednym ze sposobów ograniczania długu jednostki jest tzw. rolowanie zadłużenia, tzn. zaciąganie nowych pożyczek, aby spłacić wcześniejsze. Trzeba pamiętać jednak, że w przypadku gdy uchwalony budżet jest zrównoważony, tzn. dochody = wydatki, czyli nie ma deficytu budżetowego, a jednostka samorządu terytorialnego ma do spłaty kredyty i pożyczki zaciągnięte w latach ubiegłych, to równowaga budżetu: D + P = W + R,

REKLAMA

gdzie:

D - planowana łączna kwota dochodów budżetu,

P - planowana łączna kwota przychodów budżetu,

W - planowana łączna kwota wydatków budżetu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

R - planowana łączna kwota rozchodów budżetu.

REKLAMA

W sytuacji gdy planowane wydatki są wyższe od planowanych dochodów, nie ma możliwości rolowania zadłużenia. Oprócz zaciągania nowych pożyczek i kredytów na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań jednostka musi pokryć nadwyżkę wydatków nad dochodami także z zaciągnięcia nowego długu.

Innym księgowym sposobem ograniczającym nadmierne zadłużenie może być np. rozbicie budżetu na budżet bieżący i inwestycyjny. Głównymi zaletami tego podziału jest fakt, że budżet jest bardziej czytelny, zarówno dla organu stanowiącego, RIO, banków udzielających kredytów, agencji ratingowych oceniających zdolność kredytową jednostki, jak również dla samych mieszkańców. Bez problemów można odczytać, ile środków jest przejadanych, a ile inwestowanych.

Obecnie brak jest jednak regulacji prawnych w tym zakresie. Wprawdzie ustawa o finansach publicznych pozwala uchwalać limity wydatków na inwestycje w wieloletnich programach inwestycyjnych, ale wtedy nakładają się na siebie dwa rodzaje limitów zawartych w budżecie, tj.:

• limit wydatków wynikający z wieloletniego programu inwestycyjnego, który obowiązuje tylko w tej części, w jakiej dotyczy roku budżetowego,

• limit dotyczący innych wydatków, np. środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi.

REKLAMA

Przy zadłużaniu się samorząd terytorialny powinien wziąć pod uwagę także tzw. nadwyżkę operacyjną. Jeżeli przez nadwyżkę operacyjną rozumie się różnicę pomiędzy dochodami a wydatkami bieżącymi, to zjawisko takie należy ocenić pozytywnie, przy czym dochody bieżące oblicza się w wyniku pomniejszenia dochodów ogółem o dochody z majątku i o dotacje celowe na inwestycje.

Nadwyżka operacyjna pokazuje, jaka część dochodów pozostaje na finansowanie inwestycji i obsługę zadłużenia. Jeśli nadwyżka pozostawałaby na stałym poziomie, jako udział w wydatkach budżetu, to oznaczałoby, że jednostka skazana jest na względnie stały poziom inwestycji, co przy potrzebach inwestycyjnych samorządów w Polsce nie jest zjawiskiem dobrym. Jeżeli natomiast nadwyżka operacyjna wzrasta, to inwestycje są coraz większe, a dodatkowo można finansować je zaciąganym długiem.

WNIOSEK

Wysokość nadwyżki operacyjnej wskazuje na możliwości inwestowania przez jednostkę, ponieważ pozwala na zaciągnięcie dodatkowych zobowiązań, które jednostka będzie mogła spłacać, równocześnie pokrywając bieżące płatności.

BEATA PIOTROWSKA

główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA