REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgować instrumenty ograniczające zadłużenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy możliwe jest rolowanie zadłużenia? Jakie korzyści wynikają z rozbicia budżetu na budżet bieżący i inwestycyjny? Jakie informacje mogą wynikać z faktu pojawienia się nadwyżki operacyjnej?

Jednym ze sposobów ograniczania długu jednostki jest tzw. rolowanie zadłużenia, tzn. zaciąganie nowych pożyczek, aby spłacić wcześniejsze. Trzeba pamiętać jednak, że w przypadku gdy uchwalony budżet jest zrównoważony, tzn. dochody = wydatki, czyli nie ma deficytu budżetowego, a jednostka samorządu terytorialnego ma do spłaty kredyty i pożyczki zaciągnięte w latach ubiegłych, to równowaga budżetu: D + P = W + R,

REKLAMA

Autopromocja

gdzie:

D - planowana łączna kwota dochodów budżetu,

P - planowana łączna kwota przychodów budżetu,

W - planowana łączna kwota wydatków budżetu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

R - planowana łączna kwota rozchodów budżetu.

W sytuacji gdy planowane wydatki są wyższe od planowanych dochodów, nie ma możliwości rolowania zadłużenia. Oprócz zaciągania nowych pożyczek i kredytów na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań jednostka musi pokryć nadwyżkę wydatków nad dochodami także z zaciągnięcia nowego długu.

REKLAMA

Innym księgowym sposobem ograniczającym nadmierne zadłużenie może być np. rozbicie budżetu na budżet bieżący i inwestycyjny. Głównymi zaletami tego podziału jest fakt, że budżet jest bardziej czytelny, zarówno dla organu stanowiącego, RIO, banków udzielających kredytów, agencji ratingowych oceniających zdolność kredytową jednostki, jak również dla samych mieszkańców. Bez problemów można odczytać, ile środków jest przejadanych, a ile inwestowanych.

Obecnie brak jest jednak regulacji prawnych w tym zakresie. Wprawdzie ustawa o finansach publicznych pozwala uchwalać limity wydatków na inwestycje w wieloletnich programach inwestycyjnych, ale wtedy nakładają się na siebie dwa rodzaje limitów zawartych w budżecie, tj.:

• limit wydatków wynikający z wieloletniego programu inwestycyjnego, który obowiązuje tylko w tej części, w jakiej dotyczy roku budżetowego,

• limit dotyczący innych wydatków, np. środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi.

REKLAMA

Przy zadłużaniu się samorząd terytorialny powinien wziąć pod uwagę także tzw. nadwyżkę operacyjną. Jeżeli przez nadwyżkę operacyjną rozumie się różnicę pomiędzy dochodami a wydatkami bieżącymi, to zjawisko takie należy ocenić pozytywnie, przy czym dochody bieżące oblicza się w wyniku pomniejszenia dochodów ogółem o dochody z majątku i o dotacje celowe na inwestycje.

Nadwyżka operacyjna pokazuje, jaka część dochodów pozostaje na finansowanie inwestycji i obsługę zadłużenia. Jeśli nadwyżka pozostawałaby na stałym poziomie, jako udział w wydatkach budżetu, to oznaczałoby, że jednostka skazana jest na względnie stały poziom inwestycji, co przy potrzebach inwestycyjnych samorządów w Polsce nie jest zjawiskiem dobrym. Jeżeli natomiast nadwyżka operacyjna wzrasta, to inwestycje są coraz większe, a dodatkowo można finansować je zaciąganym długiem.

WNIOSEK

Wysokość nadwyżki operacyjnej wskazuje na możliwości inwestowania przez jednostkę, ponieważ pozwala na zaciągnięcie dodatkowych zobowiązań, które jednostka będzie mogła spłacać, równocześnie pokrywając bieżące płatności.

BEATA PIOTROWSKA

główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA