REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja środków pieniężnych w kasie

Dorota Adamek-Hyska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praktycznie w każdej jednostce budżetowej znajduje się co najmniej jedna kasa. Obrót gotówkowy stanowi jedną z dwóch form rozliczeń pieniężnych między podmiotami gospodarczymi. Realizacja obrotu gotówkowego za pośrednictwem kasy musi odbywać się w sposób zorganizowany, zapewniający zabezpieczenie pieniądza przed kradzieżą, zniszczeniem, a także nieracjonalnym jego wykorzystaniem.

Za pośrednictwem znaków pieniężnych (banknotów i monet) jednostki regulują przede wszystkim rozrachunki z tytułu:

REKLAMA

REKLAMA

• wynagrodzeń, premii i nagród dla pracowników,

• delegacji służbowych,

• drobnych zakupów materiałów, towarów, usług i paliwa.

REKLAMA

Definicja środków pieniężnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki pieniężne są elementem aktywów, czyli kontrolowanych przez jednostkę zasobów majątkowych o wiarygodnie określonej wartości, powstałych w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Środki pieniężne zaliczane są do aktywów pieniężnych. Prawo bilansowe nie definiuje pojęcia „środki pieniężne”, ale określa aktywa pieniężne. Zgodnie z nim, aktywa pieniężne to aktywa w formie:

• krajowych środków płatniczych,

• walut obcych,

• dewiz, jak również

• innych aktywów finansowych, zwłaszcza naliczonych od nich odsetek.

Wycena środków pieniężnych

W ciągu roku oraz na dzień bilansowy środki pieniężne wyrażone w walucie polskiej wykazuje się w wartości nominalnej. Wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze dotyczące kupna walut ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia po kursie sprzedaży walut stosowanym przez bank, z którego usług jednostka korzysta. Rozchód waluty obcej przelicza się po stosowanym przez bank kursie jej sprzedaży.

Środki pieniężne wyrażone w walucie obcej nie rzadziej niż na dzień bilansowy wycenia się według średniego kursu ustalonego dla danej waluty obcej przez NBP.

Ewidencja środków pieniężnych

Jednostki zobowiązane są do prowadzenia ksiąg pomocniczych, w szczególności dla operacji gotówkowych w przypadku prowadzenia kasy. Konta ksiąg pomocniczych obejmują zapisy, które są uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Raporty kasowe, w których są wpisywane wszystkie dowody księgowe obrotu gotówkowego, dotyczące wpłat i wypłat środków pieniężnych, najczęściej spełniają funkcje ksiąg pomocniczych dla konta księgi głównej 101 - „Kasa”.

Zapamiętaj!

Księgi rachunkowe prowadzi się na bieżąco, jeżeli ujmuje się wpłaty i wypłaty gotówką, czekami i wekslami obcymi - w tym samym dniu, w którym zostały dokonane.

KONTO 101 - „KASA”

Konto 101 - „Kasa” służy do ewidencji zarówno krajowej, jak i zagranicznej gotówki znajdującej się w kasach jednostki.

Na stronie Wn konta 101 ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma - rozchody gotówki i niedobory kasowe. Wartość konta 101 koryguje się o różnice kursowe dotyczące gotówki w obcej walucie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli w jednostce sektora finansów publicznych często występują obroty zagranicznymi środkami płatniczymi, warto w takiej sytuacji utworzyć odrębne konto księgi głównej, np. 102 - „Kasa walutowa”, na którym obowiązywać będą oczywiście takie same zasady dokumentacji i ewidencji jak na koncie 101. Zagraniczne środki płatnicze przechowywane w kasie walutowej ujmuje się w ich wartości nominalnej wyrażonej w walucie obcej z podziałem na poszczególne waluty oraz w złotych polskich po przeliczeniu według kursu w dniu zakupu, ustalonego przez bank, z usług którego jednostka korzysta.

Wartość środków pieniężnych w kasie walutowej koryguje się, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, na koniec każdego kwartału o wyliczone różnice kursowe w korespondencji z kontem 750 - „Przychody i koszty finansowe”.

EWIDENCJA SZCZEGÓŁOWA KONTA 101

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 101 powinna umożliwić ustalenie:

• stanu gotówki w walucie polskiej, a w jednostkach budżetowych dodatkowo z podziałem na rachunki bankowe, z których gotówka została pobrana lub na które będzie odprowadzana,

• wyrażonego w walucie polskiej i obcej stanu gotówki w walucie zagranicznej, z podziałem na poszczególne waluty obce,

• wartości gotówki powierzonej poszczególnym osobom za nią odpowiedzialnym.

Środki pieniężne w drodze

W ewidencji szczególną kategorią środków pieniężnych są środki pieniężne w drodze. Stanowią one środki pieniężne znajdujące się pomiędzy kasą jednostki a jej rachunkami bankowymi lub odwrotnie.

Podjęcie środków pieniężnych z banku do kasy dokumentowane jest w każdym przypadku wyciągiem bankowym wskazującym na ich rozchód z rachunku bieżącego jednostki. Natomiast przyjęcie środków pieniężnych do kasy odbywa się na podstawie dokumentu dowód wpłaty - „KP”.

Do ewidencji środków pieniężnych w drodze służy konto 140 - „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”. Na stronie Wn konta 140 ujmuje się zwiększenia stanu środków pieniężnych w drodze, a na stronie Ma - zmniejszenia ich stanu. Konto 140 może wykazywać saldo Wn, które oznacza m.in. stan środków pieniężnych w drodze.

Na koncie 140 można ewidencjonować środki pieniężne w drodze na bieżąco lub na przełomie okresów sprawozdawczych (na koniec miesiąca), ale w zakresie rozliczeń pomiędzy kasą a bankiem jest to możliwe tylko wtedy, gdy raport kasowy jest sporządzany codziennie.

Podstawowe operacje gospodarcze w kasie

Podstawowe operacje gospodarcze w kasie zaprezentowano na przykładzie liczbowym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak widać, w zaprezentowanym przykładzie konto 101 - „Kasa” koresponduje z kontami rozrachunkowymi, przychodowymi, kosztowymi oraz wieloma innymi. Dlatego obroty tego konta dają bogatą i cenną informację o sytuacji finansowej jednostki.

Wszystkich zainteresowanych organizacją gospodarki kasowej w jednostkach sfery budżetowej odsyłamy do „Poradnika Rachunkowości Budżetowej” nr 4/2008. Omówiono w nim szczegółowo zasady organizacji gospodarki kasowej w jednostkach sfery budżetowej, a w związku z tym wskazano istotę środków pieniężnych, ewidencję środków pieniężnych w kasie oraz dokumentację obrotu kasowego, z uwzględnieniem jej kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej. Szczególną uwagę zwrócono na zabezpieczenia polskich banknotów i monet, zasady postępowania z fałszywymi i zniszczonymi znakami pieniężnymi. Ponadto zaprezentowano przykładowe zarządzenie kierownika w sprawie instrukcji kasowej oraz przykładową instrukcję kasową.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 132, poz. 1020)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA