REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja środków pieniężnych w kasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Adamek-Hyska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praktycznie w każdej jednostce budżetowej znajduje się co najmniej jedna kasa. Obrót gotówkowy stanowi jedną z dwóch form rozliczeń pieniężnych między podmiotami gospodarczymi. Realizacja obrotu gotówkowego za pośrednictwem kasy musi odbywać się w sposób zorganizowany, zapewniający zabezpieczenie pieniądza przed kradzieżą, zniszczeniem, a także nieracjonalnym jego wykorzystaniem.

Za pośrednictwem znaków pieniężnych (banknotów i monet) jednostki regulują przede wszystkim rozrachunki z tytułu:

REKLAMA

Autopromocja

• wynagrodzeń, premii i nagród dla pracowników,

• delegacji służbowych,

• drobnych zakupów materiałów, towarów, usług i paliwa.

Definicja środków pieniężnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki pieniężne są elementem aktywów, czyli kontrolowanych przez jednostkę zasobów majątkowych o wiarygodnie określonej wartości, powstałych w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Środki pieniężne zaliczane są do aktywów pieniężnych. Prawo bilansowe nie definiuje pojęcia „środki pieniężne”, ale określa aktywa pieniężne. Zgodnie z nim, aktywa pieniężne to aktywa w formie:

• krajowych środków płatniczych,

• walut obcych,

• dewiz, jak również

• innych aktywów finansowych, zwłaszcza naliczonych od nich odsetek.

Wycena środków pieniężnych

W ciągu roku oraz na dzień bilansowy środki pieniężne wyrażone w walucie polskiej wykazuje się w wartości nominalnej. Wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze dotyczące kupna walut ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia po kursie sprzedaży walut stosowanym przez bank, z którego usług jednostka korzysta. Rozchód waluty obcej przelicza się po stosowanym przez bank kursie jej sprzedaży.

Środki pieniężne wyrażone w walucie obcej nie rzadziej niż na dzień bilansowy wycenia się według średniego kursu ustalonego dla danej waluty obcej przez NBP.

Ewidencja środków pieniężnych

Jednostki zobowiązane są do prowadzenia ksiąg pomocniczych, w szczególności dla operacji gotówkowych w przypadku prowadzenia kasy. Konta ksiąg pomocniczych obejmują zapisy, które są uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Raporty kasowe, w których są wpisywane wszystkie dowody księgowe obrotu gotówkowego, dotyczące wpłat i wypłat środków pieniężnych, najczęściej spełniają funkcje ksiąg pomocniczych dla konta księgi głównej 101 - „Kasa”.

Zapamiętaj!

Księgi rachunkowe prowadzi się na bieżąco, jeżeli ujmuje się wpłaty i wypłaty gotówką, czekami i wekslami obcymi - w tym samym dniu, w którym zostały dokonane.

KONTO 101 - „KASA”

Konto 101 - „Kasa” służy do ewidencji zarówno krajowej, jak i zagranicznej gotówki znajdującej się w kasach jednostki.

Na stronie Wn konta 101 ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma - rozchody gotówki i niedobory kasowe. Wartość konta 101 koryguje się o różnice kursowe dotyczące gotówki w obcej walucie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli w jednostce sektora finansów publicznych często występują obroty zagranicznymi środkami płatniczymi, warto w takiej sytuacji utworzyć odrębne konto księgi głównej, np. 102 - „Kasa walutowa”, na którym obowiązywać będą oczywiście takie same zasady dokumentacji i ewidencji jak na koncie 101. Zagraniczne środki płatnicze przechowywane w kasie walutowej ujmuje się w ich wartości nominalnej wyrażonej w walucie obcej z podziałem na poszczególne waluty oraz w złotych polskich po przeliczeniu według kursu w dniu zakupu, ustalonego przez bank, z usług którego jednostka korzysta.

Wartość środków pieniężnych w kasie walutowej koryguje się, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, na koniec każdego kwartału o wyliczone różnice kursowe w korespondencji z kontem 750 - „Przychody i koszty finansowe”.

EWIDENCJA SZCZEGÓŁOWA KONTA 101

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 101 powinna umożliwić ustalenie:

• stanu gotówki w walucie polskiej, a w jednostkach budżetowych dodatkowo z podziałem na rachunki bankowe, z których gotówka została pobrana lub na które będzie odprowadzana,

• wyrażonego w walucie polskiej i obcej stanu gotówki w walucie zagranicznej, z podziałem na poszczególne waluty obce,

• wartości gotówki powierzonej poszczególnym osobom za nią odpowiedzialnym.

Środki pieniężne w drodze

W ewidencji szczególną kategorią środków pieniężnych są środki pieniężne w drodze. Stanowią one środki pieniężne znajdujące się pomiędzy kasą jednostki a jej rachunkami bankowymi lub odwrotnie.

Podjęcie środków pieniężnych z banku do kasy dokumentowane jest w każdym przypadku wyciągiem bankowym wskazującym na ich rozchód z rachunku bieżącego jednostki. Natomiast przyjęcie środków pieniężnych do kasy odbywa się na podstawie dokumentu dowód wpłaty - „KP”.

Do ewidencji środków pieniężnych w drodze służy konto 140 - „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”. Na stronie Wn konta 140 ujmuje się zwiększenia stanu środków pieniężnych w drodze, a na stronie Ma - zmniejszenia ich stanu. Konto 140 może wykazywać saldo Wn, które oznacza m.in. stan środków pieniężnych w drodze.

Na koncie 140 można ewidencjonować środki pieniężne w drodze na bieżąco lub na przełomie okresów sprawozdawczych (na koniec miesiąca), ale w zakresie rozliczeń pomiędzy kasą a bankiem jest to możliwe tylko wtedy, gdy raport kasowy jest sporządzany codziennie.

Podstawowe operacje gospodarcze w kasie

Podstawowe operacje gospodarcze w kasie zaprezentowano na przykładzie liczbowym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak widać, w zaprezentowanym przykładzie konto 101 - „Kasa” koresponduje z kontami rozrachunkowymi, przychodowymi, kosztowymi oraz wieloma innymi. Dlatego obroty tego konta dają bogatą i cenną informację o sytuacji finansowej jednostki.

Wszystkich zainteresowanych organizacją gospodarki kasowej w jednostkach sfery budżetowej odsyłamy do „Poradnika Rachunkowości Budżetowej” nr 4/2008. Omówiono w nim szczegółowo zasady organizacji gospodarki kasowej w jednostkach sfery budżetowej, a w związku z tym wskazano istotę środków pieniężnych, ewidencję środków pieniężnych w kasie oraz dokumentację obrotu kasowego, z uwzględnieniem jej kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej. Szczególną uwagę zwrócono na zabezpieczenia polskich banknotów i monet, zasady postępowania z fałszywymi i zniszczonymi znakami pieniężnymi. Ponadto zaprezentowano przykładowe zarządzenie kierownika w sprawie instrukcji kasowej oraz przykładową instrukcję kasową.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 132, poz. 1020)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA