REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja środków pieniężnych w kasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Adamek-Hyska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praktycznie w każdej jednostce budżetowej znajduje się co najmniej jedna kasa. Obrót gotówkowy stanowi jedną z dwóch form rozliczeń pieniężnych między podmiotami gospodarczymi. Realizacja obrotu gotówkowego za pośrednictwem kasy musi odbywać się w sposób zorganizowany, zapewniający zabezpieczenie pieniądza przed kradzieżą, zniszczeniem, a także nieracjonalnym jego wykorzystaniem.

Za pośrednictwem znaków pieniężnych (banknotów i monet) jednostki regulują przede wszystkim rozrachunki z tytułu:

REKLAMA

REKLAMA

• wynagrodzeń, premii i nagród dla pracowników,

• delegacji służbowych,

• drobnych zakupów materiałów, towarów, usług i paliwa.

REKLAMA

Definicja środków pieniężnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki pieniężne są elementem aktywów, czyli kontrolowanych przez jednostkę zasobów majątkowych o wiarygodnie określonej wartości, powstałych w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Środki pieniężne zaliczane są do aktywów pieniężnych. Prawo bilansowe nie definiuje pojęcia „środki pieniężne”, ale określa aktywa pieniężne. Zgodnie z nim, aktywa pieniężne to aktywa w formie:

• krajowych środków płatniczych,

• walut obcych,

• dewiz, jak również

• innych aktywów finansowych, zwłaszcza naliczonych od nich odsetek.

Wycena środków pieniężnych

W ciągu roku oraz na dzień bilansowy środki pieniężne wyrażone w walucie polskiej wykazuje się w wartości nominalnej. Wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze dotyczące kupna walut ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia po kursie sprzedaży walut stosowanym przez bank, z którego usług jednostka korzysta. Rozchód waluty obcej przelicza się po stosowanym przez bank kursie jej sprzedaży.

Środki pieniężne wyrażone w walucie obcej nie rzadziej niż na dzień bilansowy wycenia się według średniego kursu ustalonego dla danej waluty obcej przez NBP.

Ewidencja środków pieniężnych

Jednostki zobowiązane są do prowadzenia ksiąg pomocniczych, w szczególności dla operacji gotówkowych w przypadku prowadzenia kasy. Konta ksiąg pomocniczych obejmują zapisy, które są uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Raporty kasowe, w których są wpisywane wszystkie dowody księgowe obrotu gotówkowego, dotyczące wpłat i wypłat środków pieniężnych, najczęściej spełniają funkcje ksiąg pomocniczych dla konta księgi głównej 101 - „Kasa”.

Zapamiętaj!

Księgi rachunkowe prowadzi się na bieżąco, jeżeli ujmuje się wpłaty i wypłaty gotówką, czekami i wekslami obcymi - w tym samym dniu, w którym zostały dokonane.

KONTO 101 - „KASA”

Konto 101 - „Kasa” służy do ewidencji zarówno krajowej, jak i zagranicznej gotówki znajdującej się w kasach jednostki.

Na stronie Wn konta 101 ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma - rozchody gotówki i niedobory kasowe. Wartość konta 101 koryguje się o różnice kursowe dotyczące gotówki w obcej walucie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli w jednostce sektora finansów publicznych często występują obroty zagranicznymi środkami płatniczymi, warto w takiej sytuacji utworzyć odrębne konto księgi głównej, np. 102 - „Kasa walutowa”, na którym obowiązywać będą oczywiście takie same zasady dokumentacji i ewidencji jak na koncie 101. Zagraniczne środki płatnicze przechowywane w kasie walutowej ujmuje się w ich wartości nominalnej wyrażonej w walucie obcej z podziałem na poszczególne waluty oraz w złotych polskich po przeliczeniu według kursu w dniu zakupu, ustalonego przez bank, z usług którego jednostka korzysta.

Wartość środków pieniężnych w kasie walutowej koryguje się, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, na koniec każdego kwartału o wyliczone różnice kursowe w korespondencji z kontem 750 - „Przychody i koszty finansowe”.

EWIDENCJA SZCZEGÓŁOWA KONTA 101

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 101 powinna umożliwić ustalenie:

• stanu gotówki w walucie polskiej, a w jednostkach budżetowych dodatkowo z podziałem na rachunki bankowe, z których gotówka została pobrana lub na które będzie odprowadzana,

• wyrażonego w walucie polskiej i obcej stanu gotówki w walucie zagranicznej, z podziałem na poszczególne waluty obce,

• wartości gotówki powierzonej poszczególnym osobom za nią odpowiedzialnym.

Środki pieniężne w drodze

W ewidencji szczególną kategorią środków pieniężnych są środki pieniężne w drodze. Stanowią one środki pieniężne znajdujące się pomiędzy kasą jednostki a jej rachunkami bankowymi lub odwrotnie.

Podjęcie środków pieniężnych z banku do kasy dokumentowane jest w każdym przypadku wyciągiem bankowym wskazującym na ich rozchód z rachunku bieżącego jednostki. Natomiast przyjęcie środków pieniężnych do kasy odbywa się na podstawie dokumentu dowód wpłaty - „KP”.

Do ewidencji środków pieniężnych w drodze służy konto 140 - „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”. Na stronie Wn konta 140 ujmuje się zwiększenia stanu środków pieniężnych w drodze, a na stronie Ma - zmniejszenia ich stanu. Konto 140 może wykazywać saldo Wn, które oznacza m.in. stan środków pieniężnych w drodze.

Na koncie 140 można ewidencjonować środki pieniężne w drodze na bieżąco lub na przełomie okresów sprawozdawczych (na koniec miesiąca), ale w zakresie rozliczeń pomiędzy kasą a bankiem jest to możliwe tylko wtedy, gdy raport kasowy jest sporządzany codziennie.

Podstawowe operacje gospodarcze w kasie

Podstawowe operacje gospodarcze w kasie zaprezentowano na przykładzie liczbowym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak widać, w zaprezentowanym przykładzie konto 101 - „Kasa” koresponduje z kontami rozrachunkowymi, przychodowymi, kosztowymi oraz wieloma innymi. Dlatego obroty tego konta dają bogatą i cenną informację o sytuacji finansowej jednostki.

Wszystkich zainteresowanych organizacją gospodarki kasowej w jednostkach sfery budżetowej odsyłamy do „Poradnika Rachunkowości Budżetowej” nr 4/2008. Omówiono w nim szczegółowo zasady organizacji gospodarki kasowej w jednostkach sfery budżetowej, a w związku z tym wskazano istotę środków pieniężnych, ewidencję środków pieniężnych w kasie oraz dokumentację obrotu kasowego, z uwzględnieniem jej kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej. Szczególną uwagę zwrócono na zabezpieczenia polskich banknotów i monet, zasady postępowania z fałszywymi i zniszczonymi znakami pieniężnymi. Ponadto zaprezentowano przykładowe zarządzenie kierownika w sprawie instrukcji kasowej oraz przykładową instrukcję kasową.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 132, poz. 1020)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA