REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak poprawnie księgować na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” zwroty wydatków (stosowanie czerwonego zapisu dla czystości obrotów z uwzględnieniem zgodności z wyciągami bankowymi)?

Zasady rachunkowości dla sektora finansów publicznych zostały dostosowane do uregulowań prawnych zawartych w ustawach: o rachunkowości oraz o finansach publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowe rozwiązania w tym zakresie wprowadzono również rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (dalej: rozporządzenie).

W celu ustalenia nadwyżki lub niedoboru budżetu operacje gospodarcze dotyczące dochodów i wydatków budżetu państwa oraz dochodów i wydatków budżetów jednostek samorządu terytorialnego są ujmowane w księgach rachunkowych na odrębnych kontach księgowych w zakresie faktycznych (kasowo zrealizowanych) wpływów i wydatków dokonanych na bankowych rachunkach budżetów oraz rachunkach bieżących dochodów i wydatków budżetowych jednostek budżetowych, z wyjątkiem operacji szczególnych, określonych w odrębnych przepisach (§ 4 ww. rozporządzenia).

W związku z obowiązującą zasadą kasową - dochodem jest każda wpłata na rachunek bieżący jednostki budżetowej, z wyjątkiem zwrotu wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym.

REKLAMA

Finansowanie zadań przewidzianych planem wydatków odbywa się ze środków otrzymanych od dysponenta wyższego stopnia, które wpływają na rachunek bieżący jednostki budżetowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości, obowiązującymi w jednostce budżetowej, do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym z tytułu wydatków i dochodów (wpływów) budżetowych objętych planem finansowym służy konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych”, a dla gromadzenia dochodów i wydatków jednostka budżetowa musi prowadzić odrębne subkonta do rachunku bieżącego:

• subkonto dochodów, np. 130/1;

• subkonto wydatków, np. 130/2.

Zapamiętaj!

Zapisów na koncie 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” dokonuje się na podstawie wyciągów bankowych (w porządku systematycznym), w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.

Przelewy bankowe, a także dowody wpłat i wypłat z rachunków bieżących jednostek budżetowych, powinny zawierać symbole wpisywane w miejscu przeznaczonym dla podziałek klasyfikacji budżetowej.

Zapamiętaj!

Na koncie 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny (po obydwu stronach konta).

Zapis ten powoduje zmniejszenie wykonania wydatków budżetowych lub wpływów środków budżetowych. Ujemny zapis techniczny, zmniejszając obroty na koncie 130, nie wpływa na saldo tego konta.

Tę samą zasadę stosuje się w przypadkach księgowania zwrotu wydatków poniesionych przez jednostkę budżetową.

Obroty strony Wn konta 130 wykazują wpływy środków budżetowych otrzymanych na realizację wydatków budżetowych zgodnie z planem finansowym.

Obroty strony Ma konta 130 wykazują zrealizowane wydatki budżetowe zgodnie z planem finansowym jednostki budżetowej, w tym również środki pobrane z kasy na realizację wydatków budżetowych.

Zapisy powinny być prowadzone według podziałek klasyfikacji budżetowej.

PrzykŁad

W jednostce oświatowej (szkoła) wystąpiły następujące zdarzenia, które w księgach rachunkowych należy ująć następująco:

1. Pobrano z konta bankowego 2000 zł jako zaliczkę na zakup materiałów biurowych:

• Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”

• Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”

2. Przyjęto do kasy pobrane środki:

• Wn 101 „Kasa”

• Ma 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”

3. Wypłata zaliczki na zakup materiałów biurowych - 2000 zł:

• Wn 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”

• Ma 101 „Kasa”

4. Rozliczenie zaliczki:

a) Zwrot niewykorzystanej zaliczki - 500 zł

• Wn 101 „Kasa”

• Ma 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”

b) Koszty zakupionych materiałów biurowych - 1500 zł:

• Wn 400 „Koszty według rodzajów”

• Ma 234 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”

5. Z kasy odprowadzono na rachunek bankowy nadwyżkę - 500 zł:

• Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”

• Ma 101 „Kasa”

6. Wpływ na rachunek bankowy środków z rozliczenia - 500 zł:

• Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”

• Ma 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”

Techniczny zapis ujemny (storno czerwone - Polecenie księgowania) - 500 zł:

• Wn 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”

• Ma 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Poznaj przepisy

§ 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną:

1. Uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym przyjmowane są na rachunki bieżące wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w tym roku budżetowym, z zastrzeżeniem ust. 3.

2. Uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa, w terminach określonych odrębnymi przepisami.

3. Zwroty wydatków uzyskane przez państwowe jednostki budżetowe z budżetu Unii Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, poniesionych na programy i projekty realizowane z udziałem tych środków, są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inna formę organizacyjno-prawną (Dz.U. Nr 116, poz. 783)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA