REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody z wynajmu pomieszczeń

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego. Czy możemy osiągać dochody własne (podstawa prawna) z wynajmu pomieszczeń, sali gimnastycznej, dzierżawy stołówki? Czy to prawda, że tylko do końca czerwca 2008 r. będą mogły istnieć konta dochodów własnych?

Dochody własne są specyficzną formą gospodarki finansowej, dotyczącą jednostek budżetowych (państwowych i samorządowych). Są one odstępstwem od obowiązującej jednostki budżetowe metody finansowania brutto, zgodnie z którą wydatki pokrywane są ze środków otrzymywanych od jednostki nadrzędnej, a dochody odprowadzane bezpośrednio do budżetu jednostki nadrzędnej. Jednostki budżetowe nie mogą przeznaczać osiągniętych przez siebie dochodów na własne wydatki, z wyjątkiem właśnie dochodów własnych.

REKLAMA

Dochody własne są środkami finansowymi gromadzonymi na wyodrębnionych rachunkach bankowych, pochodzącymi z określonych źródeł, które można przeznaczać na określone wydatki.

W jednostkach samorządowych mogą występować dwa rodzaje dochodów własnych:

1) dochody własne utworzone decyzją kierownika jednostki na mocy art. 22 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (dalej: uofp),

2) dochody własne utworzone uchwałą organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy rodzaj dochodów własnych to dochody pochodzące z określonych źródeł, wymienionych szczegółowo w uofp, czyli:

• dochody z opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej,

• dochody ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej,

• dochody z wpłat i odszkodowań za utracone lub uszkodzone mienie oddane jednostce w zarząd lub użytkowanie.

W przypadku takich dochodów kierownik jednostki ma prawo utworzyć rachunek dochodów własnych i przekazać je na ten rachunek. Decyzję taką ma prawo podjąć samodzielnie, nie musi informować o tym jednostki nadrzędnej ani uzyskiwać jej zgody. Trzeba jednak pamiętać, że dochody własne pochodzące z wymienionych źródeł można przeznaczyć tylko na cele ściśle określone w ustawie.

Tak więc dochody z opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej można przeznaczyć tylko na wydatki bieżące i inwestycyjne związane ze źródłem uzyskania tych dochodów.

Dochody z wpłat i odszkodowań za utracone lub uszkodzone mienie można wydać tylko na remont lub odtworzenie tego mienia.

Dochody pochodzące ze spadków, zapisów i darowizn można przeznaczać na cele wskazane przez darczyńcę, spadkodawcę lub osobę dokonującą zapisu.

Dochody własne pochodzące z innych źródeł, takich jak na przykład wynajem mienia, mogą występować w samorządowej jednostce budżetowej tylko w przypadku utworzenia ich przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Tak więc jednostka budżetowa może posiadać rachunek dochodów własnych, na którym będzie gromadzić tego typu dochody, tylko jeśli rachunek taki został utworzony przy tej jednostce uchwałą rady gminy czy rady powiatu. Uchwała taka wydawana jest również na mocy art. 22 ust. 3 uofp. Powinna ona określać, jakiego rodzaju dochody mogą być gromadzone na rachunku dochodów własnych i na co można je przeznaczać.

Zapamiętaj!

Nie można na rachunku dochodów własnych gromadzić dochodów, które nie zostały uwzględnione w uchwale, nie można też ich wydatkować na inne cele niż tam wskazane (stanowi to bowiem naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Jeśli przy jednostce nie został utworzony rachunek dochodów własnych, kierownik może zwrócić się do organu stanowiącego JST z wnioskiem o jego utworzenie, decyzja należy jednak do organu.

Co do dalszego funkcjonowania dochodów własnych, to trudno przewidzieć ich przyszłość. W planowanej wcześniej przez resort finansów reformie finansów publicznych przewidywano ich likwidację i stosowanie w przypadku jednostek wyłącznie metody finansowania brutto bez żadnych wyjątków. Ustawa o zmianie uofp, wprowadzających reformę, nie została jednak uchwalona. Trudno też powiedzieć, czy zostanie zmieniona przez nowy parlament, a jeśli tak, to w jakim zakresie. Obecnie dochody własne funkcjonują na mocy art. 22 uofp i nie ma informacji o ewentualnych zmianach bądź terminie ich wprowadzenia.

Podstawa prawna

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA