REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody z wynajmu pomieszczeń

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego. Czy możemy osiągać dochody własne (podstawa prawna) z wynajmu pomieszczeń, sali gimnastycznej, dzierżawy stołówki? Czy to prawda, że tylko do końca czerwca 2008 r. będą mogły istnieć konta dochodów własnych?

Dochody własne są specyficzną formą gospodarki finansowej, dotyczącą jednostek budżetowych (państwowych i samorządowych). Są one odstępstwem od obowiązującej jednostki budżetowe metody finansowania brutto, zgodnie z którą wydatki pokrywane są ze środków otrzymywanych od jednostki nadrzędnej, a dochody odprowadzane bezpośrednio do budżetu jednostki nadrzędnej. Jednostki budżetowe nie mogą przeznaczać osiągniętych przez siebie dochodów na własne wydatki, z wyjątkiem właśnie dochodów własnych.

REKLAMA

Dochody własne są środkami finansowymi gromadzonymi na wyodrębnionych rachunkach bankowych, pochodzącymi z określonych źródeł, które można przeznaczać na określone wydatki.

W jednostkach samorządowych mogą występować dwa rodzaje dochodów własnych:

1) dochody własne utworzone decyzją kierownika jednostki na mocy art. 22 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (dalej: uofp),

2) dochody własne utworzone uchwałą organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy rodzaj dochodów własnych to dochody pochodzące z określonych źródeł, wymienionych szczegółowo w uofp, czyli:

• dochody z opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej,

• dochody ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej,

• dochody z wpłat i odszkodowań za utracone lub uszkodzone mienie oddane jednostce w zarząd lub użytkowanie.

W przypadku takich dochodów kierownik jednostki ma prawo utworzyć rachunek dochodów własnych i przekazać je na ten rachunek. Decyzję taką ma prawo podjąć samodzielnie, nie musi informować o tym jednostki nadrzędnej ani uzyskiwać jej zgody. Trzeba jednak pamiętać, że dochody własne pochodzące z wymienionych źródeł można przeznaczyć tylko na cele ściśle określone w ustawie.

Tak więc dochody z opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej można przeznaczyć tylko na wydatki bieżące i inwestycyjne związane ze źródłem uzyskania tych dochodów.

Dochody z wpłat i odszkodowań za utracone lub uszkodzone mienie można wydać tylko na remont lub odtworzenie tego mienia.

Dochody pochodzące ze spadków, zapisów i darowizn można przeznaczać na cele wskazane przez darczyńcę, spadkodawcę lub osobę dokonującą zapisu.

Dochody własne pochodzące z innych źródeł, takich jak na przykład wynajem mienia, mogą występować w samorządowej jednostce budżetowej tylko w przypadku utworzenia ich przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Tak więc jednostka budżetowa może posiadać rachunek dochodów własnych, na którym będzie gromadzić tego typu dochody, tylko jeśli rachunek taki został utworzony przy tej jednostce uchwałą rady gminy czy rady powiatu. Uchwała taka wydawana jest również na mocy art. 22 ust. 3 uofp. Powinna ona określać, jakiego rodzaju dochody mogą być gromadzone na rachunku dochodów własnych i na co można je przeznaczać.

Zapamiętaj!

Nie można na rachunku dochodów własnych gromadzić dochodów, które nie zostały uwzględnione w uchwale, nie można też ich wydatkować na inne cele niż tam wskazane (stanowi to bowiem naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Jeśli przy jednostce nie został utworzony rachunek dochodów własnych, kierownik może zwrócić się do organu stanowiącego JST z wnioskiem o jego utworzenie, decyzja należy jednak do organu.

Co do dalszego funkcjonowania dochodów własnych, to trudno przewidzieć ich przyszłość. W planowanej wcześniej przez resort finansów reformie finansów publicznych przewidywano ich likwidację i stosowanie w przypadku jednostek wyłącznie metody finansowania brutto bez żadnych wyjątków. Ustawa o zmianie uofp, wprowadzających reformę, nie została jednak uchwalona. Trudno też powiedzieć, czy zostanie zmieniona przez nowy parlament, a jeśli tak, to w jakim zakresie. Obecnie dochody własne funkcjonują na mocy art. 22 uofp i nie ma informacji o ewentualnych zmianach bądź terminie ich wprowadzenia.

Podstawa prawna

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA