REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody z wynajmu pomieszczeń

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego. Czy możemy osiągać dochody własne (podstawa prawna) z wynajmu pomieszczeń, sali gimnastycznej, dzierżawy stołówki? Czy to prawda, że tylko do końca czerwca 2008 r. będą mogły istnieć konta dochodów własnych?

Dochody własne są specyficzną formą gospodarki finansowej, dotyczącą jednostek budżetowych (państwowych i samorządowych). Są one odstępstwem od obowiązującej jednostki budżetowe metody finansowania brutto, zgodnie z którą wydatki pokrywane są ze środków otrzymywanych od jednostki nadrzędnej, a dochody odprowadzane bezpośrednio do budżetu jednostki nadrzędnej. Jednostki budżetowe nie mogą przeznaczać osiągniętych przez siebie dochodów na własne wydatki, z wyjątkiem właśnie dochodów własnych.

REKLAMA

REKLAMA

Dochody własne są środkami finansowymi gromadzonymi na wyodrębnionych rachunkach bankowych, pochodzącymi z określonych źródeł, które można przeznaczać na określone wydatki.

W jednostkach samorządowych mogą występować dwa rodzaje dochodów własnych:

1) dochody własne utworzone decyzją kierownika jednostki na mocy art. 22 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (dalej: uofp),

REKLAMA

2) dochody własne utworzone uchwałą organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy rodzaj dochodów własnych to dochody pochodzące z określonych źródeł, wymienionych szczegółowo w uofp, czyli:

• dochody z opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej,

• dochody ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej,

• dochody z wpłat i odszkodowań za utracone lub uszkodzone mienie oddane jednostce w zarząd lub użytkowanie.

W przypadku takich dochodów kierownik jednostki ma prawo utworzyć rachunek dochodów własnych i przekazać je na ten rachunek. Decyzję taką ma prawo podjąć samodzielnie, nie musi informować o tym jednostki nadrzędnej ani uzyskiwać jej zgody. Trzeba jednak pamiętać, że dochody własne pochodzące z wymienionych źródeł można przeznaczyć tylko na cele ściśle określone w ustawie.

Tak więc dochody z opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej można przeznaczyć tylko na wydatki bieżące i inwestycyjne związane ze źródłem uzyskania tych dochodów.

Dochody z wpłat i odszkodowań za utracone lub uszkodzone mienie można wydać tylko na remont lub odtworzenie tego mienia.

Dochody pochodzące ze spadków, zapisów i darowizn można przeznaczać na cele wskazane przez darczyńcę, spadkodawcę lub osobę dokonującą zapisu.

Dochody własne pochodzące z innych źródeł, takich jak na przykład wynajem mienia, mogą występować w samorządowej jednostce budżetowej tylko w przypadku utworzenia ich przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

Tak więc jednostka budżetowa może posiadać rachunek dochodów własnych, na którym będzie gromadzić tego typu dochody, tylko jeśli rachunek taki został utworzony przy tej jednostce uchwałą rady gminy czy rady powiatu. Uchwała taka wydawana jest również na mocy art. 22 ust. 3 uofp. Powinna ona określać, jakiego rodzaju dochody mogą być gromadzone na rachunku dochodów własnych i na co można je przeznaczać.

Zapamiętaj!

Nie można na rachunku dochodów własnych gromadzić dochodów, które nie zostały uwzględnione w uchwale, nie można też ich wydatkować na inne cele niż tam wskazane (stanowi to bowiem naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Jeśli przy jednostce nie został utworzony rachunek dochodów własnych, kierownik może zwrócić się do organu stanowiącego JST z wnioskiem o jego utworzenie, decyzja należy jednak do organu.

Co do dalszego funkcjonowania dochodów własnych, to trudno przewidzieć ich przyszłość. W planowanej wcześniej przez resort finansów reformie finansów publicznych przewidywano ich likwidację i stosowanie w przypadku jednostek wyłącznie metody finansowania brutto bez żadnych wyjątków. Ustawa o zmianie uofp, wprowadzających reformę, nie została jednak uchwalona. Trudno też powiedzieć, czy zostanie zmieniona przez nowy parlament, a jeśli tak, to w jakim zakresie. Obecnie dochody własne funkcjonują na mocy art. 22 uofp i nie ma informacji o ewentualnych zmianach bądź terminie ich wprowadzenia.

Podstawa prawna

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA