REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany dotyczące sprawozdawczości budżetowej

KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 30 stycznia 2008 r. wchodzi w życie zmiana do rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zmiana ta ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r., z pewnym wyjątkiem dotyczącym sprawozdania miesięcznego Rb-27S i Rb-28S za grudzień 2007 r., sprawozdania kwartalnego Rb-Z i Rb-N za IV kwartał 2007 r., sprawozdania rocznego Rb-WS za 2007 r. oraz sprawozdania rocznego Rb-UZ i Rb-UN.

Minister Finansów 25 stycznia 2008 r. wprowadził zmianę do rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zmiana ta wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r., z wyjątkiem:

REKLAMA

Autopromocja

• sprawozdań miesięcznych Rb-27S i Rb-28S za grudzień 2007 r., sprawozdań kwartalnych Rb-Z i Rb-N za IV kwartał 2007 r. oraz rocznych Rb-WS za 2007 r. - sporządza się ją na zasadach określonych w rozporządzeniu, w dotychczasowym brzmieniu.

• sprawozdań rocznych Rb-UZ i Rb-UN - sporządza się je po raz pierwszy za 2008 r.

Zmiany w rozporządzeniu o sprawozdawczości budżetowej dotyczą m.in.:

I. Zmiany formularzy następujących sprawozdań:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Rb-Z kwartalne o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń (wzór według załącznika nr 1 do artykułu);

• Rb-N kwartalne o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych.

Należy zwrócić uwagę, że takie wzory sprawozdań, jak obecnie, zostały wprowadzone do omawianego rozporządzenia i już obowiązują jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną, z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

II. Wprowadzenia dwóch dodatkowych sprawozdań:

• Rb-UZ - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań;

• Rb-UN - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności.

Wprowadzono również zmianę do instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego stanowiącą załącznik nr 34 do rozporządzenia, w związku ze zmianą do sprawozdań: Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-UN.

III. Wprowadzenia obowiązku przekazywania sprawozdań Rb-27S miesięcznych/rocznych z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego i Rb-28S miesięcznych/rocznych z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za grudzień przez jednostki samorządu terytorialnego za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych do Ministerstwa Finansów.

IV. Zmiany formularza sprawozdania Rb-ST roczne o stanie środków na rachunkach bankowych jednostek samorządu terytorialnego i obowiązek składania tylko przez jednostki samorządu terytorialnego.

ZAPAMIĘTAJ!

Jednostki budżetowe nie składają już sprawozdania Rb-ST.

V. Wprowadzenia zmiany do wzoru sprawozdania Rb-NDS kwartalne o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego w części dotyczącej rozchodów. Usunięto ze wzoru wiersz dotyczący „lokat w bankach”, jak również z § 10 ust. 2 załącznika nr 34 do rozporządzenia dotyczący instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

VI. Dodano do sprawozdania Rb-28S tabelę. W tabeli tej samorządy województw powinny wykazywać dane dotyczące dotacji rozwojowych.

VII. Wprowadzono zmiany do instrukcji sporządzanych sprawozdań RB-50, jak również RB-27S,

która dotyczy terminu zwrotu dotacji udzielonej z budżetu państwa, a w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego - 15 lutego.

VIII. Wprowadzono zmiany do wzoru sprawozdania Rb-WS, jak również załącznika do rozporządzenia nr 35 - instrukcja sporządzania rocznego sprawozdania Rb-WS o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych.

IX. W instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-28 oraz Rb-28S wprowadzono jednolite zasady przy sporządzaniu części dotyczącej zaangażowania.

X. W części dotyczącej budżetu państwa uregulowano zapisy dotyczące korekt danych sprawozdawczych w zakresie budżetu państwa, a dotyczących wykazywanych danych w sprawozdaniach poprzedzających poprzedni okres sprawozdawczy.

REKLAMA

XI. Wprowadzono zmiany do instrukcji (załącznik nr 33 do rozporządzenia) sporządzania sprawozdania Rb-70 w związku ze zmianami do ustawy o Straży Granicznej oraz do ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Dokonano również zmiany nazwy statusu zatrudnienia o symbolu 16 oraz wprowadzono nowy status zatrudnienia o symbolu 17 - członkowie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.

XII. W instrukcji (załącznik nr 33 do rozporządzenia) do sprawozdania Rb-34 wprowadzono zmiany, uwzględniające nowe źródła dochodów własnych jednostek budżetowych, wprowadzone w art. 22 ust. 2 pkt 16 i 17 ustawy o finansach publicznych.

XIII. Wprowadzono nowe wzory sprawozdań:

• Rb-FUS - miesięczne sprawozdanie z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;

• Rb-FER - miesięczne sprawozdanie z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Emerytalno-Rentowego.

Wszystkich zainteresowanych sporządzaniem sprawozdawczości budżetowej w 2008 r. odsyłamy do Poradnika Rachunkowości Budżetowej nr 3/2008. Zawiera on oprócz przedstawionych zmian szczegółowe zasady sporządzania niektórych sprawozdań, jak również przykłady wybranych sprawozdań budżetowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2006 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 16, poz. 100)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 113, poz. 770)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA