REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany dotyczące sprawozdawczości budżetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 30 stycznia 2008 r. wchodzi w życie zmiana do rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zmiana ta ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r., z pewnym wyjątkiem dotyczącym sprawozdania miesięcznego Rb-27S i Rb-28S za grudzień 2007 r., sprawozdania kwartalnego Rb-Z i Rb-N za IV kwartał 2007 r., sprawozdania rocznego Rb-WS za 2007 r. oraz sprawozdania rocznego Rb-UZ i Rb-UN.

Minister Finansów 25 stycznia 2008 r. wprowadził zmianę do rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zmiana ta wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r., z wyjątkiem:

REKLAMA

• sprawozdań miesięcznych Rb-27S i Rb-28S za grudzień 2007 r., sprawozdań kwartalnych Rb-Z i Rb-N za IV kwartał 2007 r. oraz rocznych Rb-WS za 2007 r. - sporządza się ją na zasadach określonych w rozporządzeniu, w dotychczasowym brzmieniu.

• sprawozdań rocznych Rb-UZ i Rb-UN - sporządza się je po raz pierwszy za 2008 r.

Zmiany w rozporządzeniu o sprawozdawczości budżetowej dotyczą m.in.:

I. Zmiany formularzy następujących sprawozdań:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Rb-Z kwartalne o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń (wzór według załącznika nr 1 do artykułu);

• Rb-N kwartalne o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych.

Należy zwrócić uwagę, że takie wzory sprawozdań, jak obecnie, zostały wprowadzone do omawianego rozporządzenia i już obowiązują jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną, z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

II. Wprowadzenia dwóch dodatkowych sprawozdań:

• Rb-UZ - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań;

• Rb-UN - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności.

REKLAMA

Wprowadzono również zmianę do instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego stanowiącą załącznik nr 34 do rozporządzenia, w związku ze zmianą do sprawozdań: Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-UN.

III. Wprowadzenia obowiązku przekazywania sprawozdań Rb-27S miesięcznych/rocznych z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego i Rb-28S miesięcznych/rocznych z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za grudzień przez jednostki samorządu terytorialnego za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych do Ministerstwa Finansów.

IV. Zmiany formularza sprawozdania Rb-ST roczne o stanie środków na rachunkach bankowych jednostek samorządu terytorialnego i obowiązek składania tylko przez jednostki samorządu terytorialnego.

ZAPAMIĘTAJ!

Jednostki budżetowe nie składają już sprawozdania Rb-ST.

V. Wprowadzenia zmiany do wzoru sprawozdania Rb-NDS kwartalne o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego w części dotyczącej rozchodów. Usunięto ze wzoru wiersz dotyczący „lokat w bankach”, jak również z § 10 ust. 2 załącznika nr 34 do rozporządzenia dotyczący instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

VI. Dodano do sprawozdania Rb-28S tabelę. W tabeli tej samorządy województw powinny wykazywać dane dotyczące dotacji rozwojowych.

VII. Wprowadzono zmiany do instrukcji sporządzanych sprawozdań RB-50, jak również RB-27S,

która dotyczy terminu zwrotu dotacji udzielonej z budżetu państwa, a w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego - 15 lutego.

VIII. Wprowadzono zmiany do wzoru sprawozdania Rb-WS, jak również załącznika do rozporządzenia nr 35 - instrukcja sporządzania rocznego sprawozdania Rb-WS o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych.

IX. W instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-28 oraz Rb-28S wprowadzono jednolite zasady przy sporządzaniu części dotyczącej zaangażowania.

X. W części dotyczącej budżetu państwa uregulowano zapisy dotyczące korekt danych sprawozdawczych w zakresie budżetu państwa, a dotyczących wykazywanych danych w sprawozdaniach poprzedzających poprzedni okres sprawozdawczy.

REKLAMA

XI. Wprowadzono zmiany do instrukcji (załącznik nr 33 do rozporządzenia) sporządzania sprawozdania Rb-70 w związku ze zmianami do ustawy o Straży Granicznej oraz do ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Dokonano również zmiany nazwy statusu zatrudnienia o symbolu 16 oraz wprowadzono nowy status zatrudnienia o symbolu 17 - członkowie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.

XII. W instrukcji (załącznik nr 33 do rozporządzenia) do sprawozdania Rb-34 wprowadzono zmiany, uwzględniające nowe źródła dochodów własnych jednostek budżetowych, wprowadzone w art. 22 ust. 2 pkt 16 i 17 ustawy o finansach publicznych.

XIII. Wprowadzono nowe wzory sprawozdań:

• Rb-FUS - miesięczne sprawozdanie z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;

• Rb-FER - miesięczne sprawozdanie z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Emerytalno-Rentowego.

Wszystkich zainteresowanych sporządzaniem sprawozdawczości budżetowej w 2008 r. odsyłamy do Poradnika Rachunkowości Budżetowej nr 3/2008. Zawiera on oprócz przedstawionych zmian szczegółowe zasady sporządzania niektórych sprawozdań, jak również przykłady wybranych sprawozdań budżetowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2006 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 16, poz. 100)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 113, poz. 770)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

REKLAMA

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

REKLAMA

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA