REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek potwierdzania sald z bankami i kontrahentami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Adamek-Hyska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzację należy zdefiniować jako określoną przepisami prawa formę weryfikacji wykazanego w księgach rachunkowych stanu aktywów i pasywów jednostki gospodarczej na określony dzień.

Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018

REKLAMA

DOROTA ADAMEK-HYSKA

Podstawę prawną, określającą skutki nieprzeprowadzenia lub niewłaściwego przeprowadzenia inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi artykuł 18 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Przepis ten stanowi, że zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z trzech metod inwentaryzacji wskazanych przez prawo bilansowe jest metoda „potwierdzania sald z bankami i kontrahentami”. W artykule 26 uor uregulowano, iż otrzymanie od banków i uzyskanie od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości stanu wykazanego w księgach rachunkowych jednostki oraz wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych różnic dotyczy wyłącznie:

• aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki,

• należności,

• udzielonych pożyczek,

• powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów.

ZAPAMIĘTAJ!

REKLAMA

Metodą „potwierdzenia sald z bankami i kontrahentami” nie inwentaryzuje się należności spornych i wątpliwych, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, należności od pracowników oraz z tytułów publicznoprawnych.

W przypadku środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach bankowych posiadanych przez jednostkę, jednostka nie musi wysyłać prośby o potwierdzenie salda, gdyż banki obligatoryjnie wystawiają potwierdzenia sald na dzień kończący rok kalendarzowy.

Potwierdzenie przez kontrahenta posiadanych rzeczowych składników obcej jednostki, np. najem, obróbka obca, przerób, wymaga określenia na piśmie nazwy przedmiotu, ilości, ceny i wartości.

Polecamy: W jakim kierunku zmierza księgowość, obsługa biur rachunkowych oraz system podatkowo-księgowy w 2019? – konferencja w Krakowie 12 lutego

Należności, których nie udało się uzgodnić, inwentaryzuje się w drodze weryfikacji. Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych.

Terminy inwentaryzacji metodą „potwierdzenia sald z bankami i kontrahentami”

Terminy inwentaryzacji metodą potwierdzenia salda przedstawiają się następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kto i w jaki sposób dokonuje potwierdzania sald

Potwierdzenia sald z bankami i kontrahentami dokonuje wyłącznie wierzyciel.

REKLAMA

Salda należności wynikające z rachunków z poszczególnymi kontrahentami uzgadniane są przez pisemne wysłanie informacji i pisemne potwierdzenie lub zgłoszenie zastrzeżeń do jego wysokości (przykład poniżej). Ten sposób inwentaryzacji ma miejsce na wniosek jednej ze stron, przy czym obowiązek inicjatywy ciąży na wierzycielu. Jeśli jednostka, która jest wierzycielem, nie przejmie inicjatywy potwierdzenia stanu swoich należności, dłużnik nie ma obowiązku potwierdzania sald.

Ustawa o rachunkowości nie zabrania mu jednak wystąpić o potwierdzenie wysokości długu, jaki na nim ciąży - jeżeli uzna to za potrzebne lub stosowne. Ponadto z artykułu 26 uor wynika, że posiadane zobowiązania jednostki inwentaryzują metodą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników. Dlatego też, aby nie narazić się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych, jednostki sektora budżetowego powinny ujmować salda swoich zobowiązań w protokołach porównań ewidencji z posiadaną dokumentacją i ich weryfikacji. Jeżeli jednostka posiada potwierdzenie salda zobowiązania przez wierzyciela, wymienia je w takim protokole, jako główny (lub jedyny) dokument potwierdzający realność i wiarygodność salda.

„Potwierdzenie salda” powinno zawierać:

1) nazwę „POTWIERDZENIE SALDA NALEŻNOŚCI”

2) nazwę i adres wierzyciela,

3) nazwę i adres dłużnika,

4) specyfikację należności, w tym:

• kwotę należności (saldo),

• wskazanie dokumentu, z którego wynika należność, np. Faktura VAT nr 0999/2007, Rachunek nr 77/2007, nota obciążeniowa 12/2007,

• z jakiego dnia jest ten dokument,

• rodzaj operacji, np. wynajem lokalu za 12/2007,

5) podpis osoby upoważnionej do wystawiania potwierdzenia salda.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

„Milczące” potwierdzanie sald

Nie ma obecnie przepisów prawa w zakresie inwentaryzacji zezwalających na tzw. milczące potwierdzenie salda. Brak odpowiedzi dłużnika na wysłane przez wierzyciela potwierdzenie salda oznacza saldo niepotwierdzone. Jeżeli saldo należności nie zostanie potwierdzone przez kontrahenta, należy dokonać inwentaryzacji takiej należności w drodze weryfikacji realnej wartości należności.

Potwierdzanie tzw. sald zerowych

Przepisy bilansowe nie przewidują także rezygnacji z uzgadniania sald niewielkich, tzw. zerowych. Dla sald, które zostały wcześniej uregulowane, potwierdzenie sald jest tylko formalnością. Jednakże, gdy salda dotyczą kontrahentów, z którymi łączą jednostkę różnorodne transakcje, nie można uchylić się od ich weryfikacji.

Formy potwierdzenia sald długoterminowych należności budżetowych

Uzgodnienie sald należności może się odbywać w różnych formach, a mianowicie:

pisemnej na drukach ogólnie dostępnych - w praktyce stosowane są gotowe druki w trzech egzemplarzach, przy czym dwa z nich (A i B) wysyłane są do dłużnika (kontrahenta), a ostatni zostaje w jednostce, w aktach księgowości. Jeden z egzemplarzy powinien zostać zwrócony jednostce - z potwierdzeniem salda lub wyjaśnieniem jego niezgodności;

poprzez potwierdzenie na wydruku komputerowym z systemu finansowo-księgowego - w praktyce jest to wygodna do zastosowana forma, tym bardziej że wydruk często zawiera wykaz dowodów źródłowych składających się na saldo - z potwierdzeniem salda lub wyjaśnieniem jego niezgodności;

poprzez potwierdzenie faksem lub pocztą elektroniczną - pod warunkiem że forma taka będzie uwzględniona w „Instrukcji inwentaryzacyjnej”.

Bez względu na zastosowaną formę, saldo winno być potwierdzone poprzez umieszczenie wyrażenia: „Potwierdzam saldo” lub „Saldo niezgodne z powodu ....”.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 79, poz. 551)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA