REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018
Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018

REKLAMA

REKLAMA

Remanent jest jednym z obowiązków części przedsiębiorców. Ta formalność została nałożona na sporą grupę podatników, posiadając określone warunki oraz kryteria przeprowadzenia działań. Pod koniec każdego roku warto więc przypomnieć sobie najważniejsze kwestie, w tym: kto podlega obowiązkom remanentu, jak powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona procedura oraz jakie są jej terminy oraz wymagania.

Kto powinien dokonać spis z natury?

Jednym z podstawowych pytań, które powinien zadać sobie przedsiębiorca jest: czy musi dokonywać spisu z natury. W tym miejscu warto zaznaczyć, że obowiązki te wynikają bezpośrednio z przepisów. W tym przypadku kluczowe mogą być:

REKLAMA

Autopromocja
  • Art. 27 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów;
  • Art. 20 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym  od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Polecamy: W jakim kierunku zmierza księgowość, obsługa biur rachunkowych oraz system podatkowo-księgowy w 2019? – konferencja w Poznaniu 19 lutego

Części podatników może wydawać się, że spis z natury dotyczyć będzie tylko przedsiębiorców, którzy prowadzą produkcję w sensie materialnym (wytwarzają jakieś towary). Faktycznie w wielu przypadkach tak będzie. Jednak ustawa nie definiuje obowiązanych podatników przez pryzmat przedsiębiorstwa jako takiego. Nie znajdziemy w niej konkretnego katalogu branż czy stref działalności podlegających pod remanent. Ustawodawca w dużym uproszczeniu bierze natomiast pod uwagę samo wykorzystywanie materiałów, które podlegają spisowi. W praktyce może więc okazać się, że typowe przedsiębiorstwo usługowe będzie podlegało obowiązkowi przeprowadzenia remanentu.

Przykład praktyczny:
Prostym przykładem może być np. działalność usługowa, do której konieczne jest wykorzystywanie konkretnych materiałów. Np. salon fryzjerski, który potrzebuje szamponów, odżywek, farb itp. – aby za ich pomocą świadczyć usługę i stworzyć „wyrób” w postaci fryzury klienta.

Dlatego w każdym wypadku, rekomendowanym jest sprawdzenie indywidualnej sytuacji oraz działalności danego podmiotu, albowiem nie sporządzenie spisu może okazać się błędem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co powinno znaleźć się w spisie z natury?

Kiedy przedsiębiorca ustali już, że podlega pod obowiązek przygotowania odpowiedniego spisu z natury, zaczyna zadawać sobie pytanie co podlega pod ten dokument oraz jak go przygotować. W tym miejscu warto podzielić pytanie na dwie części: materialną oraz formalną.

Materialnie – zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami podatnicy zobowiązani są do przygotowania spisu z natury.

 Elementy materialne spisu (lista praktyczna)

  • towary handlowe,
  • materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze,
  • półwyroby i produkcja w toku,
  • wyroby gotowych,
  • braki i odpady.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Formalnie – spis z natury powinien zawierać określony zakres danych,

Wymogi formalne spisu (lista praktyczna)

  • imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwa firmy),
  • data sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  • szczegółowe określenie towaru i innych składników,
  • jednostkę miary,
  • ilość stwierdzoną w trakcie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury,
  • klauzulę „Spis zakończono na pozycji”,
  • podpisy osób sporządzających spis,
  • podpis właściciela zakładu (wspólników).

Zasady przewodnie spisu z natury i wycena

Poza wymogami materialnymi i formalnymi, ustawodawca wprowadził szereg zasad głównych oraz wyjątków od zasad. W związku z tym, warto przed przystąpieniem do remanentu zweryfikować aktualne przepisy i interpretacje oraz wskazówki z tego zakresu.

Jako najważniejsze z nich, warto wymienić:

  1. konieczności sporządzenia spisu z natury w sposób staranny;
  2. konieczność sporządzenia spisu w sposób trwały,
  3. przygotowanie dokumentu jako zakończonego;
  4. opatrzenie dokumentu odpowiednimi podpisami.

Należy pamiętać, że spis powinien obejmować także te towary, które znajdują się poza zakładem podatnika, ale stanowiące jego własność. Dodatkowo także towary obce, jednak znajdujące się fizycznie w zakładzie podatnika, z tym że towary obce nie podlegają wycenie, a wystarczające jest ujęcie ich w sposób ilościowy, z odpowiednim zaznaczeniem czyją stanowią własność.

Jednym z elementów, jest także konieczność opatrzenia spisu z natury co najmniej przez dwie osoby. Jedną z nich ma być sporządzający spis, drugą właściciel. Problem pojawia się w przypadku prowadzenia jednoosobowych działalności gospodarczych. W takim wypadku osobą uczestniczącą w inwentaryzacji może być np. członek rodziny.

Poza sporządzeniem spisu bardzo ważnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, to konieczność odpowiedniego uwzględnienia  zapisów w księdze. Spis z natury wpisuje się do niej według poszczególnych rodzajów składników albo w jednej pozycji (sumie) – w przypadku jeżeli sporządzono odrębne szczegółowe zestawienie składników. Zestawienie przechowuje się w takim przypadku razem z księgą.

Z założenia remanent nie będzie natomiast obejmował wyposażenia firmy oraz jej środków trwałych.


Wycena remanentu

Z założenia wycena remanentu musi zostać przeprowadzona w terminie maksymalnym do 14 dni od jego sporządzenia.

Podatnik jest zobowiązany wycenić materiały i towary, które objął w spisie. Robi się to według cen zakupu lub nabycia, lub według cen rynkowych z dnia sporządzenia dokumentu (w przypadku jeżeli cena spadła i jest ona obecnie niższa). W przypadku przyjęcia kwoty niższej, szczególnie w przypadku uszkodzenia czy wyjścia z mody, należy uwidocznić nabycia lub wytworzenia przy poszczególnych pozycjach.

W zakresie półwyrobów, półfabrykatów,  wyrobów gotowych i braków własnej produkcji, wycena polega na wycenie według kosztów wytworzenia.

Dla odpadów użytkowych, należy przyjąć wartość oszacowaną uwzględniającą ich ewentualną przydatność do dalszego użytkowania.

W przypadku produkcji zwierzęcej wycenia się ją według cen rynkowych, biorąc pod uwagę gatunek, grupę oraz wagę zwierząt.

Z zasady, wartość spisu z natury podatnik pomniejsza o kwotę, o jaką zmniejszył swoje koszty uzyskania przychodów lub zwiększył przychody (zgodnie z art. 22p ustawy o PIT). Robi się to jednak pod warunkiem, że operacje te związane były właśnie z tym towarem, materiałem itp.(objętych spisem).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA