REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018
Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018

REKLAMA

REKLAMA

Remanent jest jednym z obowiązków części przedsiębiorców. Ta formalność została nałożona na sporą grupę podatników, posiadając określone warunki oraz kryteria przeprowadzenia działań. Pod koniec każdego roku warto więc przypomnieć sobie najważniejsze kwestie, w tym: kto podlega obowiązkom remanentu, jak powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona procedura oraz jakie są jej terminy oraz wymagania.

Kto powinien dokonać spis z natury?

Jednym z podstawowych pytań, które powinien zadać sobie przedsiębiorca jest: czy musi dokonywać spisu z natury. W tym miejscu warto zaznaczyć, że obowiązki te wynikają bezpośrednio z przepisów. W tym przypadku kluczowe mogą być:

REKLAMA

Autopromocja
  • Art. 27 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów;
  • Art. 20 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym  od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Polecamy: W jakim kierunku zmierza księgowość, obsługa biur rachunkowych oraz system podatkowo-księgowy w 2019? – konferencja w Poznaniu 19 lutego

Części podatników może wydawać się, że spis z natury dotyczyć będzie tylko przedsiębiorców, którzy prowadzą produkcję w sensie materialnym (wytwarzają jakieś towary). Faktycznie w wielu przypadkach tak będzie. Jednak ustawa nie definiuje obowiązanych podatników przez pryzmat przedsiębiorstwa jako takiego. Nie znajdziemy w niej konkretnego katalogu branż czy stref działalności podlegających pod remanent. Ustawodawca w dużym uproszczeniu bierze natomiast pod uwagę samo wykorzystywanie materiałów, które podlegają spisowi. W praktyce może więc okazać się, że typowe przedsiębiorstwo usługowe będzie podlegało obowiązkowi przeprowadzenia remanentu.

Przykład praktyczny:
Prostym przykładem może być np. działalność usługowa, do której konieczne jest wykorzystywanie konkretnych materiałów. Np. salon fryzjerski, który potrzebuje szamponów, odżywek, farb itp. – aby za ich pomocą świadczyć usługę i stworzyć „wyrób” w postaci fryzury klienta.

Dlatego w każdym wypadku, rekomendowanym jest sprawdzenie indywidualnej sytuacji oraz działalności danego podmiotu, albowiem nie sporządzenie spisu może okazać się błędem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co powinno znaleźć się w spisie z natury?

Kiedy przedsiębiorca ustali już, że podlega pod obowiązek przygotowania odpowiedniego spisu z natury, zaczyna zadawać sobie pytanie co podlega pod ten dokument oraz jak go przygotować. W tym miejscu warto podzielić pytanie na dwie części: materialną oraz formalną.

Materialnie – zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami podatnicy zobowiązani są do przygotowania spisu z natury.

 Elementy materialne spisu (lista praktyczna)

  • towary handlowe,
  • materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze,
  • półwyroby i produkcja w toku,
  • wyroby gotowych,
  • braki i odpady.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Formalnie – spis z natury powinien zawierać określony zakres danych,

Wymogi formalne spisu (lista praktyczna)

  • imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwa firmy),
  • data sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  • szczegółowe określenie towaru i innych składników,
  • jednostkę miary,
  • ilość stwierdzoną w trakcie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury,
  • klauzulę „Spis zakończono na pozycji”,
  • podpisy osób sporządzających spis,
  • podpis właściciela zakładu (wspólników).

Zasady przewodnie spisu z natury i wycena

Poza wymogami materialnymi i formalnymi, ustawodawca wprowadził szereg zasad głównych oraz wyjątków od zasad. W związku z tym, warto przed przystąpieniem do remanentu zweryfikować aktualne przepisy i interpretacje oraz wskazówki z tego zakresu.

Jako najważniejsze z nich, warto wymienić:

  1. konieczności sporządzenia spisu z natury w sposób staranny;
  2. konieczność sporządzenia spisu w sposób trwały,
  3. przygotowanie dokumentu jako zakończonego;
  4. opatrzenie dokumentu odpowiednimi podpisami.

Należy pamiętać, że spis powinien obejmować także te towary, które znajdują się poza zakładem podatnika, ale stanowiące jego własność. Dodatkowo także towary obce, jednak znajdujące się fizycznie w zakładzie podatnika, z tym że towary obce nie podlegają wycenie, a wystarczające jest ujęcie ich w sposób ilościowy, z odpowiednim zaznaczeniem czyją stanowią własność.

Jednym z elementów, jest także konieczność opatrzenia spisu z natury co najmniej przez dwie osoby. Jedną z nich ma być sporządzający spis, drugą właściciel. Problem pojawia się w przypadku prowadzenia jednoosobowych działalności gospodarczych. W takim wypadku osobą uczestniczącą w inwentaryzacji może być np. członek rodziny.

Poza sporządzeniem spisu bardzo ważnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, to konieczność odpowiedniego uwzględnienia  zapisów w księdze. Spis z natury wpisuje się do niej według poszczególnych rodzajów składników albo w jednej pozycji (sumie) – w przypadku jeżeli sporządzono odrębne szczegółowe zestawienie składników. Zestawienie przechowuje się w takim przypadku razem z księgą.

Z założenia remanent nie będzie natomiast obejmował wyposażenia firmy oraz jej środków trwałych.


Wycena remanentu

Z założenia wycena remanentu musi zostać przeprowadzona w terminie maksymalnym do 14 dni od jego sporządzenia.

Podatnik jest zobowiązany wycenić materiały i towary, które objął w spisie. Robi się to według cen zakupu lub nabycia, lub według cen rynkowych z dnia sporządzenia dokumentu (w przypadku jeżeli cena spadła i jest ona obecnie niższa). W przypadku przyjęcia kwoty niższej, szczególnie w przypadku uszkodzenia czy wyjścia z mody, należy uwidocznić nabycia lub wytworzenia przy poszczególnych pozycjach.

W zakresie półwyrobów, półfabrykatów,  wyrobów gotowych i braków własnej produkcji, wycena polega na wycenie według kosztów wytworzenia.

Dla odpadów użytkowych, należy przyjąć wartość oszacowaną uwzględniającą ich ewentualną przydatność do dalszego użytkowania.

W przypadku produkcji zwierzęcej wycenia się ją według cen rynkowych, biorąc pod uwagę gatunek, grupę oraz wagę zwierząt.

Z zasady, wartość spisu z natury podatnik pomniejsza o kwotę, o jaką zmniejszył swoje koszty uzyskania przychodów lub zwiększył przychody (zgodnie z art. 22p ustawy o PIT). Robi się to jednak pod warunkiem, że operacje te związane były właśnie z tym towarem, materiałem itp.(objętych spisem).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA