REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzór spisu z natury z omówieniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wzór spisu z natury z omówieniem
Wzór spisu z natury z omówieniem

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważnych elementów prowadzenia działalności gospodarczej, jest spełnianie obowiązków podatkowych oraz formalnych. Dodatkowo, dla części przedsiębiorców konieczne jest także przygotowanie spisu z natury. Już teraz, pod koniec roku, zaczyna się „sezon na remanent”. Warto więc udostępnić wzór takiego spisu wraz z omówieniem najważniejszych kwestii wprost obok wzoru.

___________________
imię i nazwisko właściciela zakładu

REKLAMA

Autopromocja

_______________
pieczątka

W każdym spisie z natury powinny znaleźć się dane właściciela przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 28 Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów, dokument powinien zawierać co najmniej imię i nazwisko właściciela (nazwę firmy).

Spis z natury

sporządzony na dzień: ________________

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejnym elementem obowiązkowym jest wprowadzenie daty sporządzenia dokumentu. Warto również odpowiednio go zatytułować: „Spis z natury”. Jest to oficjalna nazwa, znana i używana przez Ustawodawcę. Znana nazwa remanent jest używana potocznie, dla faktycznie wykonywanych działań. Nie jest jednak znana wprost w tych zapisach ustawy.

Opis spisu:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

W opisie spisu z natury wprowadza się najczęściej najważniejsze dane: jaki jest cel jego sporządzania, okoliczności, przedmiot spisu oraz kiedy rozpoczęto spis.

Pozycja nr      _______

Nazwa            _______

Jednostka      _______

Ilość                _______

Cena w zł        _______

Wartość         _______

Wszystkie elementy spisu z natury powinny posiadać kolejny numer pozycji arkusza.

W ramach nazwy należy wprowadzić szczegółowe określenie towaru, materiału (surowca) podstawowego i pomocniczego, półwyrobu, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów. Pomocne może być tutaj również dodanie rubryki kod lub symbol, wskazujący wprost i konkretnie dany element.

Podatnik ma obowiązek określić jednostkę miary. Może to być np. przeliczenie w sztukach.

REKLAMA

Następnie wpisuje się ilość. W tym miejscu warto zaznaczyć, że podatnik ma obowiązek objąć spisem z natury również towary znajdujące się poza zakładem, a jednak stanowiące własność podatnika, a ponadto także wszystkie towary, które znajdują się w jego zakładzie, ale nie są jego własnością. W takim wypadku towary obce nie będą podlegać jednak wycenie i wystarczy tylko podać ich ilość, z określeniem czyją stanowią własność.

Podatnik jest zobowiązany wycenić materiał i towar, z założenia według cen zakupu lub nabycia. Jeżeli jednak cena rynkowa z dnia sporządzania spisu jest niższa niż cena zakupu / nabycia, może skorzystać z tych cen. W przypadku półwyrobów, wyrobów gotowych i braków własnej produkcji wartość ocenia się według kosztów wytworzenia. Odpady użytkowe wyceniane są według wartości wynikającej z oszacowania, uwzględniającego przydatność do dalszego użytku.

Uwagi _____________________________________

Spis zakończono dnia _________________na pozycji _____________

Wartość spisu z natury ________________________ zł

Na końcu spisu powinna znaleźć się również podsumowana wartość całości (łączna wartość spisu z natury), z odpowiednią klauzulą: „Spis zakończono na pozycji…”.

Spis sporządzili:
_________________________________________
Podpis sporządzającego
_________________________________________

Podpis właściciela zakładu

Każdy spis z natury powinien na końcu zostać opatrzony w podpisy osób uczestniczących w spisie. Powinien również zawierać podpis osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników).

Dodatkowe zobowiązania poza dokumentem

Podatnik poza przygotowaniem spisu z natury, powinien pamiętać o dodatkowych obowiązkach. Dwa główne z nich, to konieczność wyceny oraz konieczność wpisania spisu do księgi, gdzie:

  1. Podatnik ma obowiązek dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14 dni od zakończenia spisu z natury.
  2. Podatnik ma obowiązek wpisać spis z natury do księgi według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), w przypadku jeżeli przygotowano oddzielne, szczegółowe zestawienie na podstawie spisu. W takiej sytuacji zestawienie należy przechowywać łącznie z księgą.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Podsumowanie i rekomendacje

Sam ustawodawca stwierdza, że spis z natury powinien być sporządzony w sposób staranny, trwały oraz zakończony. Już to wskazuje na konieczność odpowiedniej sumienności w przygotowaniu spisu. Należy zwrócić na jego wymogi formalne oraz materialne. W każdym przypadku dokument musi zostać opatrzony również odpowiednimi podpisami.

Rekomendowanym rozwiązaniem jest podjęcie odpowiedniej analizy - po pierwsze podmiotu, który ma podlegać inwentaryzacji, po drugie: aktualnych przepisów oraz instrukcji na dany rok. Postawą prawną służącą przedsiębiorcom mogą być w tej kwestii przede wszystkim art. 27, 28, 29 Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów oraz art. 20 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Dlatego aby prawidłowo spełnić swój obowiązek inwentaryzacyjny, warto rozpocząć pracę z odpowiednim wyprzedzeniem, pozwalając sobie na staranną pracę w komfortowych warunkach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA