REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzór spisu z natury z omówieniem

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wzór spisu z natury z omówieniem
Wzór spisu z natury z omówieniem

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ważnych elementów prowadzenia działalności gospodarczej, jest spełnianie obowiązków podatkowych oraz formalnych. Dodatkowo, dla części przedsiębiorców konieczne jest także przygotowanie spisu z natury. Już teraz, pod koniec roku, zaczyna się „sezon na remanent”. Warto więc udostępnić wzór takiego spisu wraz z omówieniem najważniejszych kwestii wprost obok wzoru.

___________________
imię i nazwisko właściciela zakładu

REKLAMA

REKLAMA

_______________
pieczątka

W każdym spisie z natury powinny znaleźć się dane właściciela przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 28 Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów, dokument powinien zawierać co najmniej imię i nazwisko właściciela (nazwę firmy).

REKLAMA

Spis z natury

sporządzony na dzień: ________________

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym elementem obowiązkowym jest wprowadzenie daty sporządzenia dokumentu. Warto również odpowiednio go zatytułować: „Spis z natury”. Jest to oficjalna nazwa, znana i używana przez Ustawodawcę. Znana nazwa remanent jest używana potocznie, dla faktycznie wykonywanych działań. Nie jest jednak znana wprost w tych zapisach ustawy.

Opis spisu:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

W opisie spisu z natury wprowadza się najczęściej najważniejsze dane: jaki jest cel jego sporządzania, okoliczności, przedmiot spisu oraz kiedy rozpoczęto spis.

Pozycja nr      _______

Nazwa            _______

Jednostka      _______

Ilość                _______

Cena w zł        _______

Wartość         _______

Wszystkie elementy spisu z natury powinny posiadać kolejny numer pozycji arkusza.

W ramach nazwy należy wprowadzić szczegółowe określenie towaru, materiału (surowca) podstawowego i pomocniczego, półwyrobu, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów. Pomocne może być tutaj również dodanie rubryki kod lub symbol, wskazujący wprost i konkretnie dany element.

Podatnik ma obowiązek określić jednostkę miary. Może to być np. przeliczenie w sztukach.

Następnie wpisuje się ilość. W tym miejscu warto zaznaczyć, że podatnik ma obowiązek objąć spisem z natury również towary znajdujące się poza zakładem, a jednak stanowiące własność podatnika, a ponadto także wszystkie towary, które znajdują się w jego zakładzie, ale nie są jego własnością. W takim wypadku towary obce nie będą podlegać jednak wycenie i wystarczy tylko podać ich ilość, z określeniem czyją stanowią własność.

Podatnik jest zobowiązany wycenić materiał i towar, z założenia według cen zakupu lub nabycia. Jeżeli jednak cena rynkowa z dnia sporządzania spisu jest niższa niż cena zakupu / nabycia, może skorzystać z tych cen. W przypadku półwyrobów, wyrobów gotowych i braków własnej produkcji wartość ocenia się według kosztów wytworzenia. Odpady użytkowe wyceniane są według wartości wynikającej z oszacowania, uwzględniającego przydatność do dalszego użytku.

Uwagi _____________________________________

Spis zakończono dnia _________________na pozycji _____________

Wartość spisu z natury ________________________ zł

Na końcu spisu powinna znaleźć się również podsumowana wartość całości (łączna wartość spisu z natury), z odpowiednią klauzulą: „Spis zakończono na pozycji…”.

Spis sporządzili:
_________________________________________
Podpis sporządzającego
_________________________________________

Podpis właściciela zakładu

Każdy spis z natury powinien na końcu zostać opatrzony w podpisy osób uczestniczących w spisie. Powinien również zawierać podpis osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników).

Dodatkowe zobowiązania poza dokumentem

Podatnik poza przygotowaniem spisu z natury, powinien pamiętać o dodatkowych obowiązkach. Dwa główne z nich, to konieczność wyceny oraz konieczność wpisania spisu do księgi, gdzie:

  1. Podatnik ma obowiązek dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14 dni od zakończenia spisu z natury.
  2. Podatnik ma obowiązek wpisać spis z natury do księgi według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), w przypadku jeżeli przygotowano oddzielne, szczegółowe zestawienie na podstawie spisu. W takiej sytuacji zestawienie należy przechowywać łącznie z księgą.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Podsumowanie i rekomendacje

Sam ustawodawca stwierdza, że spis z natury powinien być sporządzony w sposób staranny, trwały oraz zakończony. Już to wskazuje na konieczność odpowiedniej sumienności w przygotowaniu spisu. Należy zwrócić na jego wymogi formalne oraz materialne. W każdym przypadku dokument musi zostać opatrzony również odpowiednimi podpisami.

Rekomendowanym rozwiązaniem jest podjęcie odpowiedniej analizy - po pierwsze podmiotu, który ma podlegać inwentaryzacji, po drugie: aktualnych przepisów oraz instrukcji na dany rok. Postawą prawną służącą przedsiębiorcom mogą być w tej kwestii przede wszystkim art. 27, 28, 29 Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów oraz art. 20 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Dlatego aby prawidłowo spełnić swój obowiązek inwentaryzacyjny, warto rozpocząć pracę z odpowiednim wyprzedzeniem, pozwalając sobie na staranną pracę w komfortowych warunkach.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA