REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mylne wprowadzenie na stan otrzymanego sprzętu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy Młodzieżowym Domem Kultury. Otrzymaliśmy nieodpłatnie z środków Unii Europejskiej pomoce naukowo-dydaktyczne dla nauczycieli (komputery, oprogramowanie, drukarki). Księgowość otrzymała protokół przekazania jednostce tego sprzętu 22 grudnia 2005 r. Instalacja i integracja nastąpiła 16 stycznia 2006 r., o czym komórka finansowa nie została poinformowana.

W księgach rachunkowych wykazany sprzęt ujęto 31 grudnia 2005 r., w tym: dwie pozycje wpisano do ewidencji środków trwałych jako wartości niematerialne i prawne o wartości powyżej 3500 zł (w 2006 r. wyksięgowano te pozycje z ewidencji ze względu na to, że pomoce naukowo-dydaktyczne bez względu na wartość ujmuje się jako pozostałe środki trwałe w używaniu do całkowitego umorzenia w dniu przyjęcia na stan). Kontrola zakwestionowała zapisy ujęcia w ewidencji środków trwałych i ewidencji wartości niematerialnych i prawnych elementów z dostawy z grudnia 2005 r. W wystąpieniach pokontrolnych zalecono skorygować zapisy w księgach dotyczące wprowadzenia otrzymanego sprzętu. W jaki sposób można dokonać korekty zapisu? Sporządzenie polecenia księgowania na chwilę obecną, dotyczącego roku 2005 i 2006, spowoduje niezgodność sprawozdań ze stanem faktycznym (bilans, sprawozdania GUS).

REKLAMA

Autopromocja

Tak, rzeczywiście należy postąpić zgodnie z zaleceniem kontroli i dokonać korekty zapisów. Jednostka otrzymała protokół przekazania sprzętu 22 grudnia 2005 r. Po tej dacie główny księgowy powinien wyegzekwować od pracowników merytorycznych odpowiednie załatwienie sprawy i udokumentowanie, co dalej dzieje się z tym sprzętem (komputery, oprogramowanie, drukarki), gdyż otrzymane pomoce nie muszą od razu być używane, mogą być np. przyjęte do magazynu lub zagospodarowane w inny sposób.

ZAPAMIETAJ!

Otrzymanie protokołu przekazania sprzętu nie jest równoznaczne z przyjęciem sprzętu do używania.

Dopiero na podstawie dokumentu potwierdzającego przyjęcie pomocy naukowych do używania można było ich wartość zaewidencjonować na koncie 013 - „Pozostałe środki trwałe”, czyli w opisanym przypadku w styczniu 2006 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwotne księgowania należy skorygować. Niestety, korekty tej bezpośrednio nie można zaksięgować w roku 2005 i 2006, ponieważ księgi rachunkowe są trwale zamknięte.

Zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi można dokonać jedynie na podstawie polecenia księgowania, a zatem nieodpłatne otrzymanie pomocy dydaktycznych należy prawidłowo zaksięgować w księgach roku 2007, sporządzając polecenie księgowania z zaznaczeniem, jakiego roku księgowanie dotyczy, i wskazaniem konkretnej pozycji księgowej.

Następnie trzeba sporządzić korektę stosownych sprawozdań i bilansów za te okresy, a w księgach roku 2007 wykazywać dane zgodnie z ich ewidencją księgową (oczywiście po korekcie).

Stwierdzenie, że księgowanie takie spowoduje niezgodność sprawozdań ze stanem faktycznym (bilans, sprawozdania GUS), jest nieprawdziwe, ponieważ bez dokonania korekty wykazywane w sprawozdaniach dane są niezgodne z rzeczywistością. Błędnie zostały sporządzone również bilanse. Ewidencja księgowa także nie odzwierciedla stanu faktycznego, dlatego konieczne jest sprostowanie błędnych zapisów.

Ponadto zwracam uwagę na dokładne przeanalizowanie wszystkich zapisów księgowych w latach poprzednich, żeby podczas ich korygowania nie pominąć żadnego z nich (mam na myśli księgowania dotyczące otrzymanych pomocy dydaktycznych).

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA