REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mylne wprowadzenie na stan otrzymanego sprzętu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy Młodzieżowym Domem Kultury. Otrzymaliśmy nieodpłatnie z środków Unii Europejskiej pomoce naukowo-dydaktyczne dla nauczycieli (komputery, oprogramowanie, drukarki). Księgowość otrzymała protokół przekazania jednostce tego sprzętu 22 grudnia 2005 r. Instalacja i integracja nastąpiła 16 stycznia 2006 r., o czym komórka finansowa nie została poinformowana.

W księgach rachunkowych wykazany sprzęt ujęto 31 grudnia 2005 r., w tym: dwie pozycje wpisano do ewidencji środków trwałych jako wartości niematerialne i prawne o wartości powyżej 3500 zł (w 2006 r. wyksięgowano te pozycje z ewidencji ze względu na to, że pomoce naukowo-dydaktyczne bez względu na wartość ujmuje się jako pozostałe środki trwałe w używaniu do całkowitego umorzenia w dniu przyjęcia na stan). Kontrola zakwestionowała zapisy ujęcia w ewidencji środków trwałych i ewidencji wartości niematerialnych i prawnych elementów z dostawy z grudnia 2005 r. W wystąpieniach pokontrolnych zalecono skorygować zapisy w księgach dotyczące wprowadzenia otrzymanego sprzętu. W jaki sposób można dokonać korekty zapisu? Sporządzenie polecenia księgowania na chwilę obecną, dotyczącego roku 2005 i 2006, spowoduje niezgodność sprawozdań ze stanem faktycznym (bilans, sprawozdania GUS).

REKLAMA

Tak, rzeczywiście należy postąpić zgodnie z zaleceniem kontroli i dokonać korekty zapisów. Jednostka otrzymała protokół przekazania sprzętu 22 grudnia 2005 r. Po tej dacie główny księgowy powinien wyegzekwować od pracowników merytorycznych odpowiednie załatwienie sprawy i udokumentowanie, co dalej dzieje się z tym sprzętem (komputery, oprogramowanie, drukarki), gdyż otrzymane pomoce nie muszą od razu być używane, mogą być np. przyjęte do magazynu lub zagospodarowane w inny sposób.

ZAPAMIETAJ!

Otrzymanie protokołu przekazania sprzętu nie jest równoznaczne z przyjęciem sprzętu do używania.

Dopiero na podstawie dokumentu potwierdzającego przyjęcie pomocy naukowych do używania można było ich wartość zaewidencjonować na koncie 013 - „Pozostałe środki trwałe”, czyli w opisanym przypadku w styczniu 2006 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwotne księgowania należy skorygować. Niestety, korekty tej bezpośrednio nie można zaksięgować w roku 2005 i 2006, ponieważ księgi rachunkowe są trwale zamknięte.

Zapisów księgowych w zbiorach tworzących zamknięte księgi można dokonać jedynie na podstawie polecenia księgowania, a zatem nieodpłatne otrzymanie pomocy dydaktycznych należy prawidłowo zaksięgować w księgach roku 2007, sporządzając polecenie księgowania z zaznaczeniem, jakiego roku księgowanie dotyczy, i wskazaniem konkretnej pozycji księgowej.

Następnie trzeba sporządzić korektę stosownych sprawozdań i bilansów za te okresy, a w księgach roku 2007 wykazywać dane zgodnie z ich ewidencją księgową (oczywiście po korekcie).

Stwierdzenie, że księgowanie takie spowoduje niezgodność sprawozdań ze stanem faktycznym (bilans, sprawozdania GUS), jest nieprawdziwe, ponieważ bez dokonania korekty wykazywane w sprawozdaniach dane są niezgodne z rzeczywistością. Błędnie zostały sporządzone również bilanse. Ewidencja księgowa także nie odzwierciedla stanu faktycznego, dlatego konieczne jest sprostowanie błędnych zapisów.

Ponadto zwracam uwagę na dokładne przeanalizowanie wszystkich zapisów księgowych w latach poprzednich, żeby podczas ich korygowania nie pominąć żadnego z nich (mam na myśli księgowania dotyczące otrzymanych pomocy dydaktycznych).

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA