REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania o zobowiązaniach i należnościach jednostek sektora finansów publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Interpretacja zapisów zawartych w instrukcji sporządzania sprawozdań stanowiącej załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

W związku z pismem z 30 sierpnia 2007 r., znak WA-0731/52/07, w sprawie interpretacji zapisów zawartych w instrukcji sporządzania sprawozdań stanowiącej załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. Nr 113, poz. 770), uprzejmie informuję, że:

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

1) część C sprawozdania Rb-UZ zawiera zestawienia (C1-C4) stanu zobowiązań jednostek sektora finansów publicznych wyodrębnione ze względu na tytuł zobowiązania, tj. zobowiązania wynikającego z zaciągniętych kredytów lub pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych, oraz ze względu na pierwotny i pozostały okres zapadalności. Pojęć pierwotnego i pozostałego okresu zapadalności nie należy utożsamiać. Pierwotny termin zapadalności, zgodnie z § 15 ust. 2, oznacza termin, wynikający z umowy, do końca którego dane zobowiązanie dłużnik zobowiązał się spłacić niezależnie od harmonogramu spłat. W przypadku kredytów lub pożyczek oznacza to, że pierwotnym terminem zapadalności jest termin wynikający z umowy kredytowej lub umowy pożyczki, liczony od momentu powstania zobowiązania, tj. uruchomienia kredytu lub pożyczki do terminu, według którego spłaca się ostatnią ratę kredytu lub pożyczki. Termin pierwotny nie ulega co do zasady zmianie przez cały okres spłacania kredytu lub pożyczki, co oznacza, że w sprawozdaniach jest wykazywany w tych samych kolumnach, chyba że umowa zostanie zmieniona, a termin ostatecznej spłaty zostanie wydłużony czy też skrócony. Informację o tego rodzaju zobowiązaniach umieszcza się w ramach zestawiania C3 z uwzględnieniem terminu pierwotnej zapadalności, tj. terminu krótszego niż rok, zawierającego się w przedziale 1 do 5 lat oraz powyżej 5 lat (układ kolumn zgodnie z § 18 ust. 3 instrukcji). W przypadku pozostałego terminu zapadalności, przez pojęcie to należy rozumieć termin, który pozostał do spłaty danego zobowiązania, licząc od ostatniego dnia, za który sporządzane jest sprawozdanie. „Pozostały termin zapadalności” w przeciwieństwie do „terminu pierwotnego” ulega ciągłej zmianie. Jeżeli dane zobowiązanie jednostki spłacane jest w ratach, do ustalenia przedziałów zapadalności brane pod uwagę są daty spłaty poszczególnych rat. W zestawieniach według pozostałego terminu zapadalności klasyfikuje się zobowiązania na podstawie terminu ostatecznej spłaty względem ostatniego dnia okresu sprawozdawczego, w przeciwieństwie do pierwotnego terminu zapadalności, gdzie termin ten jest liczony od powstania zobowiązania. Informację o zobowiązaniach z tytułu kredytów lub pożyczek, klasyfikowanych według pozostałego terminu zapadalności, umieszcza się w ramach zestawienia C4, z uwzględnieniem pozostałego terminu zapadalności, tj. pozostałego terminu krótszego niż rok, zawierającego się w przedziale 1 do 5 lat oraz powyżej 5 lat (układ kolumn zgodnie z § 19 ust. 3 instrukcji). Jednakże należy mieć na uwadze, że łączne kwoty (kolumna 2) prezentowane w poszczególnych wierszach zestawień C3 i C4 powinny być sobie równe i odzwierciedlać stan zobowiązań na koniec danego okresu sprawozdawczego;

2) sprawozdania kwartalne Rb-N zawierają informacje o stanie należności jednostek na koniec okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów (układ przedmiotowy) oraz wobec grup dłużników (układ podmiotowy). Pozycja N3 części A sprawozdania Rb-N określa należności danej jednostki z tytułu depozytów oraz stanu gotówki posiadanej przez jednostkę. W ramach pozycji N3.1 należy wykazać wartość nominalną gotówki będącej własnością jednostki. W ramach poz. N3.2 i N3.3 należy wykazać wartość należności z tytułu depozytów na żądanie i terminowych. W przypadku depozytów na żądanie mogą być one w każdej chwili zamienione na gotówkę, przekazane w formie czeku, przelewu lub w inny sposób wycofane bez żadnych istotnych ograniczeń lub kar. Przykładem takich depozytów są należności z tytułu środków zgromadzonych na rachunkach bieżących jednostek w bankach. W przypadku depozytów terminowych możliwość ich wycofania jest ograniczona lub wiąże się z określonymi kosztami. Do tego rodzaju depozytów można zaliczyć lokaty terminowe jednostek w bankach, wadia lub depozyty zabezpieczające należyte wykonanie umowy, o ile mają charakter terminowy i nie zostały wykazane w depozytach na żądanie.

Pismo Ministerstwa Finansów Departament Należności i Zobowiązań Finansowych Państwa z 10 września 2007 r.

(znak pisma: NZ/S3/KMS/657-138/2007/4051)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA