REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości budżetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów rozporządzeniem z 25 stycznia 2008 r. zmienił rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości. Zmiana ta weszła w życie z dniem ogłoszenia, tj. 30 stycznia 2008 r., i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r. z nielicznymi wyjątkami.

Wyjątkami tymi są sprawozdania miesięczne Rb-27S i Rb-28S za grudzień 2007 r., sprawozdania kwartalne Rb-Z i Rb-N za IV kwartał 2007 r. oraz roczne Rb-WS za 2007 r., które sporządza się na zasadach określonych w rozporządzeniu, w dotychczasowym brzmieniu, oraz sprawozdania roczne Rb-UZ i Rb-UN, które będą sporządzane po raz pierwszy za 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

2.1. Uzasadnienie wprowadzenia zmian

Zmiany w rozporządzeniu o sprawozdawczości budżetowej wynikały głównie z konieczności ujednolicenia sprawozdawczości w zakresie długu publicznego, a tym samym zmiany formularzy tych sprawozdań, tj.:

• Rb-Z kwartalnego sprawozdania o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń oraz

REKLAMA

• Rb-N sprawozdania kwartalnego o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzory sprawozdań, które obecnie zostały wprowadzone do omawianego rozporządzenia, już obowiązywały jednostki sektora finansów publicznych posiadających osobowość prawną, z wyłączeniem części jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

2.2. Nowe sprawozdania

Oprócz zmiany wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-N wprowadzono dodatkowe sprawozdania:

Rb-UZ roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań,

Rb-UN roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności.

Dane wykazywane w tych sprawozdaniach są niezbędne do przekazywania danych dla Komisji Europejskiej i Europejskiego Biura Statystycznego - Eurostat. Dodatkowo dane w podobnej szczegółowości wymagane są przez inne międzynarodowe instytucje (np. Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Znowelizowane przepisy rozporządzenia wprowadziły również zmianę do instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego stanowiącą załącznik nr 34 do rozporządzenia, w związku ze zmianą do sprawozdań Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-UN, która zawiera wyjaśnienia dotyczące używanych pojęć oraz poszczególnych wierszy i kolumn.

2.3. Nowy obowiązek dotyczący Rb-27S i Rb-28

Od 30 stycznia 2008 r. istnieje również nowy obowiązek przekazywania sprawozdania Rb-27S, czyli sprawozdania miesięcznego/rocznego z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego oraz sprawozdania Rb-28S, tj. miesięcznego/rocznego sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za grudzień przez jednostki samorządu terytorialnego za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych do Ministerstwa Finansów. Do czasu wejścia w życie omawianych zmian sprawozdania miesięczne były również sporządzane, ale pozostawały jedynie w jednostkach samorządu terytorialnego.

ZAPAMIĘTAJ!

Po raz pierwszy sprawozdanie Rb-27S i Rb-28S za grudzień zarządy jednostek samorządu terytorialnego będą przekazywały w formie dokumentu i pliku bazy danych za grudzień 2008 r. w terminie do 22 stycznia 2009 r.

2.4. Zmiany dotyczące Rb-ST

Za 2007 r. tylko jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek składania sprawozdania o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych jednostki. Zmiana ta została uwzględniona w nowym formularzu sprawozdania Rb-ST, czyli sprawozdania rocznego o stanie środków na rachunkach bankowych jednostek samorządu terytorialnego.

2.5. Usunięte wiersze z Rb-NDS

Uchylenie art. 6 ust. 2 pkt 5 oraz rozszerzenie treści pojęć art. 5 ust. 3 uofp spowodowało również wprowadzenie zmiany do wzoru sprawozdania Rb-NDS tj., kwartalnego sprawozdania o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego w części dotyczącej przychodów i rozchodów.

Z wzoru tego sprawozdania usunięto następujące wiersze:

• „D23 lokaty w bankach”,

• „D1111. pożyczki na prefinansowanie programów i projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, otrzymane z budżetu państwa” oraz

• „D2111. pożyczki na prefinansowanie programów i projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności otrzymanych z budżetu państwa”.

Ponadto z § 10 załącznika nr 34 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości dotyczącego instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego usunięto ust. 2.

2.6. Dotacje rozwojowe w Rb-28S

Samorząd województwa będący instytucją zarządzającą w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju otrzymuje z budżetu państwa, w formie zaliczki, dotację rozwojową na realizację regionalnego programu operacyjnego. Dotacja rozwojowa stanowi dochód samorządu województwa. Natomiast samorząd województwa, będący instytucją zarządzającą, udziela dotacji beneficjentom regionalnych programów operacyjnych. Dotacja udzielona jednostce samorządu terytorialnego stanowi dochód tej jednostki. Aby uzyskać informację o przepływach środków pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego wymienionymi wyżej, dodano do sprawozdania Rb-28S tabelę, w której samorządy województw powinny wykazywać szczegółowe dane w zakresie dotacji rozwojowych.

2.7. Zmiana terminu przekazywania Rb-50

Wprowadzona w 2006 r. zmiana art. 144 uofp dotycząca zwrotu dotacji udzielonej z budżetu państwa w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego spowodowała wprowadzenie zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości do instrukcji do sporządzanych sprawozdań Rb-50, jak również Rb-27S. Został ujednolicony termin zwrotu niewykorzystanej dotacji z 15 stycznia na 15 lutego. W związku z tym został również zmieniony termin przekazywania sprawozdania Rb-50 za 4 kwartał przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego z 15 lutego na 20 lutego.

2.8. Zmiana we wzorze i w instrukcji sporządzania Rb-WS

W zmianach rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości uwzględniono uregulowania związane ze sporządzaniem sprawozdania Rb-WS, a wynikające ze zmiany klasyfikacji wydatków strukturalnych wcześniej uregulowanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 5 lipca 2006 r. w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych (od 28 listopada obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 27 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych). Zmiany te dotyczą zarówno wzoru sprawozdania Rb-WS, jak i załącznika do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości nr 35 - Instrukcja sporządzania rocznego sprawozdania Rb-WS o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych. W instrukcji tej należy zwrócić uwagę na zapis § 3, z którego wynika, że w celu wyodrębnienia wydatków strukturalnych z wydatków poniesionych w danym okresie sprawozdawczym jednostka powinna prowadzić dodatkową ewidencję wydatków strukturalnych, która umożliwi ustalenie wysokości wydatków poniesionych na cele strukturalne. Ewidencja ta powinna być prowadzona zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych i rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną.

2.9. Zmiany w części dotyczącej zaangażowania oraz korekt danych sprawozdawczych

W instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-28 oraz Rb-28S wprowadzono jednolite zasady obowiązujące przy sporządzaniu części dotyczącej zaangażowania. Natomiast w części dotyczącej budżetu państwa ujednolicono zapisy dotyczące korekt danych sprawozdawczych w zakresie budżetu państwa, a dotyczących wykazywanych danych w sprawozdaniach poprzedzających poprzedni okres sprawozdawczy.

2.10. Zmiany w instrukcji sporządzania Rb-70

Wprowadzono zmiany do instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-70 (załącznik nr 33 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości). Zmiany te mają związek ze zmianami wprowadzonymi w ustawie o Straży Granicznej (nowelizacja z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw) oraz w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej (zmiany wprowadzone ustawą z 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej). Zmiany w tych ustawach wyłączyły z funduszu uposażeń, nagrody uznaniowe i zapomogi dla funkcjonariuszy Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej. W nowelizacjach tych dokonano również zmiany nazwy statusu zatrudnienia o symbolu 16 - osoby zajmujące wysokie stanowiska państwowe niebędące kierowniczymi stanowiskami państwowymi ani kierowniczymi stanowiskami w służbie zagranicznej. Z nazwy tego symbolu wykreślono „ani kierowniczymi stanowiskami w służbie zagranicznej”, która wynika z ustawy z 5 lipca 2007 r. o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw. W znowelizowanych ustawach wprowadzono również nowy status zatrudnienia o symbolu 17 - członkowie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Zmiana ta wynika z ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw.

2.11. Nowe źródła dochodów własnych w Rb-34

W instrukcji do sprawozdania Rb-34 (załącznik nr 33 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości) wprowadzono zmiany uwzględniające nowe źródła dochodów własnych jednostek budżetowych, które zostały wprowadzone w art. 22 ust. 2 pkt 16 i 17 uofp (tj.: z opłat, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 3 ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym i z wpływów z weryfikacji rocznych raportów, o których mowa w art. 42 ustawy z 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji).

2.12. Nowe wzory sprawozdań

Zmianą rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości obowiązującą od 30 stycznia 2008 r. wprowadzono również nowe wzory sprawozdań:

Rb-FUS -miesięczne sprawozdanie z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

Rb-FER - miesięczne sprawozdanie z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Emerytalno-Rentowego.

Sprawozdanie Rb-FUS składa Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do Ministerstwa Finansów - Departamentu Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki w terminie do 25 dnia po upływie okresu sprawozdawczego. Natomiast Rb-FER składa Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego do Ministerstwa Finansów - Departamentu Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki również w terminie do 25 dnia po upływie okresu sprawozdawczego.

Z tego powodu zmiany wprowadzono również w instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetu państwa oraz w zakresie przepływu i wykorzystania środków na prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności - załącznik nr 33 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

REKLAMA

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA