REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości budżetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów rozporządzeniem z 25 stycznia 2008 r. zmienił rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości. Zmiana ta weszła w życie z dniem ogłoszenia, tj. 30 stycznia 2008 r., i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r. z nielicznymi wyjątkami.

Wyjątkami tymi są sprawozdania miesięczne Rb-27S i Rb-28S za grudzień 2007 r., sprawozdania kwartalne Rb-Z i Rb-N za IV kwartał 2007 r. oraz roczne Rb-WS za 2007 r., które sporządza się na zasadach określonych w rozporządzeniu, w dotychczasowym brzmieniu, oraz sprawozdania roczne Rb-UZ i Rb-UN, które będą sporządzane po raz pierwszy za 2008 r.

REKLAMA

2.1. Uzasadnienie wprowadzenia zmian

Zmiany w rozporządzeniu o sprawozdawczości budżetowej wynikały głównie z konieczności ujednolicenia sprawozdawczości w zakresie długu publicznego, a tym samym zmiany formularzy tych sprawozdań, tj.:

• Rb-Z kwartalnego sprawozdania o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń oraz

• Rb-N sprawozdania kwartalnego o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzory sprawozdań, które obecnie zostały wprowadzone do omawianego rozporządzenia, już obowiązywały jednostki sektora finansów publicznych posiadających osobowość prawną, z wyłączeniem części jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

2.2. Nowe sprawozdania

Oprócz zmiany wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-N wprowadzono dodatkowe sprawozdania:

Rb-UZ roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań,

Rb-UN roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności.

Dane wykazywane w tych sprawozdaniach są niezbędne do przekazywania danych dla Komisji Europejskiej i Europejskiego Biura Statystycznego - Eurostat. Dodatkowo dane w podobnej szczegółowości wymagane są przez inne międzynarodowe instytucje (np. Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Znowelizowane przepisy rozporządzenia wprowadziły również zmianę do instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego stanowiącą załącznik nr 34 do rozporządzenia, w związku ze zmianą do sprawozdań Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-UN, która zawiera wyjaśnienia dotyczące używanych pojęć oraz poszczególnych wierszy i kolumn.

2.3. Nowy obowiązek dotyczący Rb-27S i Rb-28

Od 30 stycznia 2008 r. istnieje również nowy obowiązek przekazywania sprawozdania Rb-27S, czyli sprawozdania miesięcznego/rocznego z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego oraz sprawozdania Rb-28S, tj. miesięcznego/rocznego sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za grudzień przez jednostki samorządu terytorialnego za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych do Ministerstwa Finansów. Do czasu wejścia w życie omawianych zmian sprawozdania miesięczne były również sporządzane, ale pozostawały jedynie w jednostkach samorządu terytorialnego.

ZAPAMIĘTAJ!

Po raz pierwszy sprawozdanie Rb-27S i Rb-28S za grudzień zarządy jednostek samorządu terytorialnego będą przekazywały w formie dokumentu i pliku bazy danych za grudzień 2008 r. w terminie do 22 stycznia 2009 r.

2.4. Zmiany dotyczące Rb-ST

Za 2007 r. tylko jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek składania sprawozdania o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych jednostki. Zmiana ta została uwzględniona w nowym formularzu sprawozdania Rb-ST, czyli sprawozdania rocznego o stanie środków na rachunkach bankowych jednostek samorządu terytorialnego.

2.5. Usunięte wiersze z Rb-NDS

Uchylenie art. 6 ust. 2 pkt 5 oraz rozszerzenie treści pojęć art. 5 ust. 3 uofp spowodowało również wprowadzenie zmiany do wzoru sprawozdania Rb-NDS tj., kwartalnego sprawozdania o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego w części dotyczącej przychodów i rozchodów.

Z wzoru tego sprawozdania usunięto następujące wiersze:

• „D23 lokaty w bankach”,

• „D1111. pożyczki na prefinansowanie programów i projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, otrzymane z budżetu państwa” oraz

• „D2111. pożyczki na prefinansowanie programów i projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności otrzymanych z budżetu państwa”.

Ponadto z § 10 załącznika nr 34 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości dotyczącego instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego usunięto ust. 2.

2.6. Dotacje rozwojowe w Rb-28S

Samorząd województwa będący instytucją zarządzającą w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju otrzymuje z budżetu państwa, w formie zaliczki, dotację rozwojową na realizację regionalnego programu operacyjnego. Dotacja rozwojowa stanowi dochód samorządu województwa. Natomiast samorząd województwa, będący instytucją zarządzającą, udziela dotacji beneficjentom regionalnych programów operacyjnych. Dotacja udzielona jednostce samorządu terytorialnego stanowi dochód tej jednostki. Aby uzyskać informację o przepływach środków pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego wymienionymi wyżej, dodano do sprawozdania Rb-28S tabelę, w której samorządy województw powinny wykazywać szczegółowe dane w zakresie dotacji rozwojowych.

2.7. Zmiana terminu przekazywania Rb-50

Wprowadzona w 2006 r. zmiana art. 144 uofp dotycząca zwrotu dotacji udzielonej z budżetu państwa w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego spowodowała wprowadzenie zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości do instrukcji do sporządzanych sprawozdań Rb-50, jak również Rb-27S. Został ujednolicony termin zwrotu niewykorzystanej dotacji z 15 stycznia na 15 lutego. W związku z tym został również zmieniony termin przekazywania sprawozdania Rb-50 za 4 kwartał przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego z 15 lutego na 20 lutego.

2.8. Zmiana we wzorze i w instrukcji sporządzania Rb-WS

W zmianach rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości uwzględniono uregulowania związane ze sporządzaniem sprawozdania Rb-WS, a wynikające ze zmiany klasyfikacji wydatków strukturalnych wcześniej uregulowanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 5 lipca 2006 r. w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych (od 28 listopada obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 27 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych). Zmiany te dotyczą zarówno wzoru sprawozdania Rb-WS, jak i załącznika do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości nr 35 - Instrukcja sporządzania rocznego sprawozdania Rb-WS o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych. W instrukcji tej należy zwrócić uwagę na zapis § 3, z którego wynika, że w celu wyodrębnienia wydatków strukturalnych z wydatków poniesionych w danym okresie sprawozdawczym jednostka powinna prowadzić dodatkową ewidencję wydatków strukturalnych, która umożliwi ustalenie wysokości wydatków poniesionych na cele strukturalne. Ewidencja ta powinna być prowadzona zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych i rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną.

2.9. Zmiany w części dotyczącej zaangażowania oraz korekt danych sprawozdawczych

W instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-28 oraz Rb-28S wprowadzono jednolite zasady obowiązujące przy sporządzaniu części dotyczącej zaangażowania. Natomiast w części dotyczącej budżetu państwa ujednolicono zapisy dotyczące korekt danych sprawozdawczych w zakresie budżetu państwa, a dotyczących wykazywanych danych w sprawozdaniach poprzedzających poprzedni okres sprawozdawczy.

2.10. Zmiany w instrukcji sporządzania Rb-70

Wprowadzono zmiany do instrukcji sporządzania sprawozdania Rb-70 (załącznik nr 33 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości). Zmiany te mają związek ze zmianami wprowadzonymi w ustawie o Straży Granicznej (nowelizacja z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw) oraz w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej (zmiany wprowadzone ustawą z 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej). Zmiany w tych ustawach wyłączyły z funduszu uposażeń, nagrody uznaniowe i zapomogi dla funkcjonariuszy Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej. W nowelizacjach tych dokonano również zmiany nazwy statusu zatrudnienia o symbolu 16 - osoby zajmujące wysokie stanowiska państwowe niebędące kierowniczymi stanowiskami państwowymi ani kierowniczymi stanowiskami w służbie zagranicznej. Z nazwy tego symbolu wykreślono „ani kierowniczymi stanowiskami w służbie zagranicznej”, która wynika z ustawy z 5 lipca 2007 r. o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw. W znowelizowanych ustawach wprowadzono również nowy status zatrudnienia o symbolu 17 - członkowie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Zmiana ta wynika z ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw.

2.11. Nowe źródła dochodów własnych w Rb-34

W instrukcji do sprawozdania Rb-34 (załącznik nr 33 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości) wprowadzono zmiany uwzględniające nowe źródła dochodów własnych jednostek budżetowych, które zostały wprowadzone w art. 22 ust. 2 pkt 16 i 17 uofp (tj.: z opłat, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 3 ustawy z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym i z wpływów z weryfikacji rocznych raportów, o których mowa w art. 42 ustawy z 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji).

2.12. Nowe wzory sprawozdań

Zmianą rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości obowiązującą od 30 stycznia 2008 r. wprowadzono również nowe wzory sprawozdań:

Rb-FUS -miesięczne sprawozdanie z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

Rb-FER - miesięczne sprawozdanie z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Emerytalno-Rentowego.

Sprawozdanie Rb-FUS składa Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do Ministerstwa Finansów - Departamentu Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki w terminie do 25 dnia po upływie okresu sprawozdawczego. Natomiast Rb-FER składa Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego do Ministerstwa Finansów - Departamentu Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki również w terminie do 25 dnia po upływie okresu sprawozdawczego.

Z tego powodu zmiany wprowadzono również w instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetu państwa oraz w zakresie przepływu i wykorzystania środków na prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności - załącznik nr 33 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA