Jak należy postępować z odsetkami naliczanymi przez bank
REKLAMA
REKLAMA
Głównymi źródłami dochodów samorządowych jednostek budżetowych są:
REKLAMA
• dochody z mienia, w szczególności z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
• dochody ze sprzedaży rzeczy i praw oraz ze świadczenia usług,
• odsetki od środków na rachunkach bankowych,
• spadki, zapisy, darowizny w postaci pieniężnej.
Wpływy uzyskane przez jednostkę budżetową z tytułu naliczenia przez bank odsetek od środków finansowych stanowią źródło dochodów własnych gminy. Podlegają one zarachowaniu na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego. A zatem każdy dochód uznany przez jednostkę budżetową powinien zostać odprowadzony do budżetu gminy.
Ewidencja księgowa dochodów budżetowych zależy od ich rodzaju.
Dochody budżetowe dzieli się na dochody przypisane i nieprzypisane.
Dochody przypisane (naliczone) to takie, które ujmuje się (nalicza) na kontach należności na podstawie faktur, nakazów płatniczych, decyzji, np. czynsz za dzierżawę pomieszczeń.
Dochody nieprzypisane (uprzednio nienaliczone) to takie, które ewidencjonuje się dopiero w chwili zapłaty, czyli wpływu na rachunek bankowy, na podstawie dokumentów bankowych lub kasowych, np. wpływy ze sprzedaży środka trwałego.
W przypadku dochodów nieprzypisanych, nie istnieje zatem dokument finansowy (rachunek, nakaz płatniczy itp.), który przed wpłatą jest stwierdzony i zaewidencjonowany jako dochód przypisany należnościom na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”.
Ewidencja księgowa i rozliczenie oprocentowania środków na bankowym rachunku bieżącym stanowiących dochody nieprzypisane, w jednostkach budżetowych, które posiadają wyodrębniony rachunek bieżący, prowadzone są na kontach:
130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów),
750 „Przychody i koszty finansowe”,
222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,
800 „Fundusz jednostki”,
860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.
Odsetki doliczone na rachunku bankowym od zgromadzonych na nim środków finansowych stanowią dochód jednostki i należy ujmować je w okresowych i rocznych sprawozdaniach budżetowych Rb-27S. Po przekazaniu jednostkowego sprawozdania Rb-27S do jednostki samorządu terytorialnego, podlega ono ewidencji na koncie 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”.
Należy zauważyć, że jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję analityczną do konta 222, aby była możliwość ustalenia stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi, z tytułu zrealizowanych przez nie dochodów budżetowych.
Ewidencja księgowa operacji gospodarczych z tytułu dopisania przez bank odsetek od środków finansowych na rachunku bieżącym jednostki budżetowej będzie następująca:
1. Wpływ na rachunek bankowy odsetek od środków na rachunku bieżącym:
Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów)
Ma konto 750 „Przychody i koszty finansowe”;
2. Okresowy przelew zrealizowanych dochodów do budżetu gminy:
Wn konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”
Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów);
3. Przeksięgowanie sumy zrealizowanych dochodów budżetowych na podstawie okresowego lub rocznego sprawozdania budżetowego Rb-27S:
Wn konto 800 „Fundusz jednostki”
Ma konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”;
4. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów budżetowych w końcu roku budżetowego:
Wn konto 750 „Przychody i koszty finansowe”
Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.
BEATA PIOTROWSKA
główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego
PODSTAWA PRAWNA
• Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat