REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy postępować z odsetkami naliczanymi przez bank

Beata Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest różnica między dochodami przypisanymi i nieprzypisanymi? W jaki sposób samorządowa jednostka budżetowa powinna naliczyć dochody z tytułu odsetek na rachunku bieżącym, które przekazywane są na konto dochodów gminy?

Głównymi źródłami dochodów samorządowych jednostek budżetowych są:

REKLAMA

Autopromocja

• dochody z mienia, w szczególności z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,

• dochody ze sprzedaży rzeczy i praw oraz ze świadczenia usług,

• odsetki od środków na rachunkach bankowych,

• spadki, zapisy, darowizny w postaci pieniężnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpływy uzyskane przez jednostkę budżetową z tytułu naliczenia przez bank odsetek od środków finansowych stanowią źródło dochodów własnych gminy. Podlegają one zarachowaniu na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego. A zatem każdy dochód uznany przez jednostkę budżetową powinien zostać odprowadzony do budżetu gminy.

Ewidencja księgowa dochodów budżetowych zależy od ich rodzaju.

Dochody budżetowe dzieli się na dochody przypisane i nieprzypisane.

Dochody przypisane (naliczone) to takie, które ujmuje się (nalicza) na kontach należności na podstawie faktur, nakazów płatniczych, decyzji, np. czynsz za dzierżawę pomieszczeń.

Dochody nieprzypisane (uprzednio nienaliczone) to takie, które ewidencjonuje się dopiero w chwili zapłaty, czyli wpływu na rachunek bankowy, na podstawie dokumentów bankowych lub kasowych, np. wpływy ze sprzedaży środka trwałego.

W przypadku dochodów nieprzypisanych, nie istnieje zatem dokument finansowy (rachunek, nakaz płatniczy itp.), który przed wpłatą jest stwierdzony i zaewidencjonowany jako dochód przypisany należnościom na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”.

Ewidencja księgowa i rozliczenie oprocentowania środków na bankowym rachunku bieżącym stanowiących dochody nieprzypisane, w jednostkach budżetowych, które posiadają wyodrębniony rachunek bieżący, prowadzone są na kontach:

130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów),

750 „Przychody i koszty finansowe”,

222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

800 „Fundusz jednostki”,

860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

Odsetki doliczone na rachunku bankowym od zgromadzonych na nim środków finansowych stanowią dochód jednostki i należy ujmować je w okresowych i rocznych sprawozdaniach budżetowych Rb-27S. Po przekazaniu jednostkowego sprawozdania Rb-27S do jednostki samorządu terytorialnego, podlega ono ewidencji na koncie 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”.

Należy zauważyć, że jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję analityczną do konta 222, aby była możliwość ustalenia stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi, z tytułu zrealizowanych przez nie dochodów budżetowych.

Ewidencja księgowa operacji gospodarczych z tytułu dopisania przez bank odsetek od środków finansowych na rachunku bieżącym jednostki budżetowej będzie następująca:

1. Wpływ na rachunek bankowy odsetek od środków na rachunku bieżącym:

Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów)

Ma konto 750 „Przychody i koszty finansowe”;

2. Okresowy przelew zrealizowanych dochodów do budżetu gminy:

Wn konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów);

3. Przeksięgowanie sumy zrealizowanych dochodów budżetowych na podstawie okresowego lub rocznego sprawozdania budżetowego Rb-27S:

Wn konto 800 „Fundusz jednostki”

Ma konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”;

4. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów budżetowych w końcu roku budżetowego:

Wn konto 750 „Przychody i koszty finansowe”

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

BEATA PIOTROWSKA

główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA