REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy postępować z odsetkami naliczanymi przez bank

Beata Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest różnica między dochodami przypisanymi i nieprzypisanymi? W jaki sposób samorządowa jednostka budżetowa powinna naliczyć dochody z tytułu odsetek na rachunku bieżącym, które przekazywane są na konto dochodów gminy?

Głównymi źródłami dochodów samorządowych jednostek budżetowych są:

REKLAMA

REKLAMA

• dochody z mienia, w szczególności z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,

• dochody ze sprzedaży rzeczy i praw oraz ze świadczenia usług,

odsetki od środków na rachunkach bankowych,

REKLAMA

• spadki, zapisy, darowizny w postaci pieniężnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpływy uzyskane przez jednostkę budżetową z tytułu naliczenia przez bank odsetek od środków finansowych stanowią źródło dochodów własnych gminy. Podlegają one zarachowaniu na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego. A zatem każdy dochód uznany przez jednostkę budżetową powinien zostać odprowadzony do budżetu gminy.

Ewidencja księgowa dochodów budżetowych zależy od ich rodzaju.

Dochody budżetowe dzieli się na dochody przypisane i nieprzypisane.

Dochody przypisane (naliczone) to takie, które ujmuje się (nalicza) na kontach należności na podstawie faktur, nakazów płatniczych, decyzji, np. czynsz za dzierżawę pomieszczeń.

Dochody nieprzypisane (uprzednio nienaliczone) to takie, które ewidencjonuje się dopiero w chwili zapłaty, czyli wpływu na rachunek bankowy, na podstawie dokumentów bankowych lub kasowych, np. wpływy ze sprzedaży środka trwałego.

W przypadku dochodów nieprzypisanych, nie istnieje zatem dokument finansowy (rachunek, nakaz płatniczy itp.), który przed wpłatą jest stwierdzony i zaewidencjonowany jako dochód przypisany należnościom na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”.

Ewidencja księgowa i rozliczenie oprocentowania środków na bankowym rachunku bieżącym stanowiących dochody nieprzypisane, w jednostkach budżetowych, które posiadają wyodrębniony rachunek bieżący, prowadzone są na kontach:

130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów),

750 „Przychody i koszty finansowe”,

222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

800 „Fundusz jednostki”,

860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

Odsetki doliczone na rachunku bankowym od zgromadzonych na nim środków finansowych stanowią dochód jednostki i należy ujmować je w okresowych i rocznych sprawozdaniach budżetowych Rb-27S. Po przekazaniu jednostkowego sprawozdania Rb-27S do jednostki samorządu terytorialnego, podlega ono ewidencji na koncie 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”.

Należy zauważyć, że jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję analityczną do konta 222, aby była możliwość ustalenia stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi, z tytułu zrealizowanych przez nie dochodów budżetowych.

Ewidencja księgowa operacji gospodarczych z tytułu dopisania przez bank odsetek od środków finansowych na rachunku bieżącym jednostki budżetowej będzie następująca:

1. Wpływ na rachunek bankowy odsetek od środków na rachunku bieżącym:

Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów)

Ma konto 750 „Przychody i koszty finansowe”;

2. Okresowy przelew zrealizowanych dochodów do budżetu gminy:

Wn konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów);

3. Przeksięgowanie sumy zrealizowanych dochodów budżetowych na podstawie okresowego lub rocznego sprawozdania budżetowego Rb-27S:

Wn konto 800 „Fundusz jednostki”

Ma konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”;

4. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów budżetowych w końcu roku budżetowego:

Wn konto 750 „Przychody i koszty finansowe”

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

BEATA PIOTROWSKA

główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA