REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy postępować z odsetkami naliczanymi przez bank

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaka jest różnica między dochodami przypisanymi i nieprzypisanymi? W jaki sposób samorządowa jednostka budżetowa powinna naliczyć dochody z tytułu odsetek na rachunku bieżącym, które przekazywane są na konto dochodów gminy?

Głównymi źródłami dochodów samorządowych jednostek budżetowych są:

REKLAMA

• dochody z mienia, w szczególności z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,

• dochody ze sprzedaży rzeczy i praw oraz ze świadczenia usług,

odsetki od środków na rachunkach bankowych,

• spadki, zapisy, darowizny w postaci pieniężnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpływy uzyskane przez jednostkę budżetową z tytułu naliczenia przez bank odsetek od środków finansowych stanowią źródło dochodów własnych gminy. Podlegają one zarachowaniu na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego. A zatem każdy dochód uznany przez jednostkę budżetową powinien zostać odprowadzony do budżetu gminy.

Ewidencja księgowa dochodów budżetowych zależy od ich rodzaju.

Dochody budżetowe dzieli się na dochody przypisane i nieprzypisane.

Dochody przypisane (naliczone) to takie, które ujmuje się (nalicza) na kontach należności na podstawie faktur, nakazów płatniczych, decyzji, np. czynsz za dzierżawę pomieszczeń.

Dochody nieprzypisane (uprzednio nienaliczone) to takie, które ewidencjonuje się dopiero w chwili zapłaty, czyli wpływu na rachunek bankowy, na podstawie dokumentów bankowych lub kasowych, np. wpływy ze sprzedaży środka trwałego.

REKLAMA

W przypadku dochodów nieprzypisanych, nie istnieje zatem dokument finansowy (rachunek, nakaz płatniczy itp.), który przed wpłatą jest stwierdzony i zaewidencjonowany jako dochód przypisany należnościom na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”.

Ewidencja księgowa i rozliczenie oprocentowania środków na bankowym rachunku bieżącym stanowiących dochody nieprzypisane, w jednostkach budżetowych, które posiadają wyodrębniony rachunek bieżący, prowadzone są na kontach:

130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów),

750 „Przychody i koszty finansowe”,

222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

800 „Fundusz jednostki”,

860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

Odsetki doliczone na rachunku bankowym od zgromadzonych na nim środków finansowych stanowią dochód jednostki i należy ujmować je w okresowych i rocznych sprawozdaniach budżetowych Rb-27S. Po przekazaniu jednostkowego sprawozdania Rb-27S do jednostki samorządu terytorialnego, podlega ono ewidencji na koncie 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”.

Należy zauważyć, że jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję analityczną do konta 222, aby była możliwość ustalenia stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi, z tytułu zrealizowanych przez nie dochodów budżetowych.

Ewidencja księgowa operacji gospodarczych z tytułu dopisania przez bank odsetek od środków finansowych na rachunku bieżącym jednostki budżetowej będzie następująca:

1. Wpływ na rachunek bankowy odsetek od środków na rachunku bieżącym:

Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów)

Ma konto 750 „Przychody i koszty finansowe”;

2. Okresowy przelew zrealizowanych dochodów do budżetu gminy:

Wn konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochodów);

3. Przeksięgowanie sumy zrealizowanych dochodów budżetowych na podstawie okresowego lub rocznego sprawozdania budżetowego Rb-27S:

Wn konto 800 „Fundusz jednostki”

Ma konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”;

4. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów budżetowych w końcu roku budżetowego:

Wn konto 750 „Przychody i koszty finansowe”

Ma konto 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

BEATA PIOTROWSKA

główny specjalista w Biurze Audytu Wewnętrznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uniknąć obowiązkowego KSeF? Jest kilka sposobów. Np. wystarczy zarejestrować się jako podatnik zagraniczny działający w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

REKLAMA

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA