Kategorie

Rachunkowość budżetowa

29 sie 2021
25 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kto powinien podpisywać rachunki pod względem formalno-rachunkowym

Jesteśmy pracownikami (inspektorami) urzędu gminy i prowadzimy obsługę finansowo-księgową szkół (zostało to zawarte w zakresie naszych obowiązków). Kto powinien podpisywać rachunki pod względem formalno-rachunkowym? Do tej pory rachunki pod względem formalno-rachunkowym były podpisywane przez skarbnika gminy będącego jednocześnie głównym księgowym szkół, a teraz podpisywać ma osoba, która dekretuje rachunki, natomiast „zatwierdzono do wypłaty” podpisuje kierownik jednostki. Wynika z tego, że główny księgowy w ogóle nie podpisuje się na rachunkach.

Jak zaklasyfikować zakup książki wydanej w formie płyty CD

Jesteśmy jednostką budżetową. W jakim paragrafie klasyfikacji wydatków budżetowych należy ująć zakup książki wydanej w formie płyty CD - w § 4240, czy w 4210?

Likwidacja pozabilansowego konta 997

Jak prawidłowo powinno wyglądać zamknięcie pozabilansowego konta 997 (księgowanie) w księgach rachunkowych po skreśleniu go z rozporządzenia?

Organizacja imprez sportowych a VAT

Jesteśmy zakładem budżetowym urzędu miasta, płatnikiem VAT. Wystawiamy faktury sprzedaży ze stawką VAT - zwolnioną dla szkół podlegających urzędowi miasta. Z tego powodu za 2008 r. rozliczamy się strukturą oraz musieliśmy złożyć korektę deklaracji za 2007 r., ponieważ możemy odliczyć tylko 96% wydatków za 2007 r. Nieodliczony VAT od zakupu usług wynikający z korekty deklaracji za 2007 r. zaksięgowaliśmy w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

Ewidencja zakupu rolet w jednostce budżetowej

Jak zaksięgować zakup rolet o wartości 2000 zł w jednostce budżetowej?

Czy nowela do ustawy o rachunkowości spowoduje likwidację ZEAS-ów?

Czy w związku ze zmianami przepisów ustawy o rachunkowości, a w szczególności art. 11, po 31 grudnia 2008 r. dalej będzie możliwe prowadzenie obsługi finansowej szkół i przedszkoli lub placówek oświatowych w formie zespołu ekonomiczno-administracyjnego będącego samorządową jednostką budżetową?

Ewidencja dochodów dotyczących zadań zleconych

Jak w urzędzie gminy, zarówno na poziomie budżetu, jak i na poziomie jednostki budżetowej, ewidencjonować dochody budżetu państwa (zadania zlecone) w przypadku, gdy:1) jest jeden rachunek budżetu,2) jednostka budżetowa (urząd) ma wyodrębniony rachunek bankowy?

Zakup środków trwałych z darowizny w formie pieniężnej

Jednostka budżetowa - szkoła dostała darowiznę w formie pieniężnej na zakup kserokopiarki z przeznaczeniem do działu administracji. Darowizna wpłynęła na rachunek dochodów własnych i z tych środków zakupiono kserokopiarkę, zgodnie z wolą darczyńcy. Jak należało zaksięgować całą operację gospodarczą od chwili otrzymania darowizny do chwili przyjęcia środka trwałego na stan?

Telefon podarowany przez pracownika jednostce budżetowej

Jesteśmy jednostką budżetową. Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych telefon stacjonarny o wartości 100 zł podarowany przez pracownika naszej jednostce? Jak to należy udokumentować?

Jak zaksięgować oprogramowanie

Otrzymaliśmy komputery do pracowni dydaktyczno-wychowawczej dla dzieci o wartości 41 406,12 zł. Komputery, skaner, drukarki itp. zaewidencjonowaliśmy na wyposażenie pracowni: Wn 013 i Ma 760 - 36 982,30 zł oraz Wn 400 (§ 4240) i Ma 072 - 36 982,30 zł. Drobny sprzęt, jak głośniki, myszki, podkładki, ujęliśmy w ewidencji ilościowej: Wn 400 (§ 4240) i Ma 760 - 774,80 zł. Jak zaksięgować oprogramowania? Czy możemy o kwotę 3649,02 zł (kwota jednostkowa tych oprogramowań wynosi po 300,10 zł) zwiększyć wartość komputerów?

Darowizna a nieodpłatne przekazanie

Jaka jest różnica między darowizną a nieodpłatnym przekazaniem? Kiedy środki trwałe nieodpłatnie otrzymane lub otrzymane w formie darowizny należy księgować na koncie 760, a kiedy na 800?

Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe w zakładzie budżetowym

Gminny zakład wodociągów realizuje z własnych środków inwestycje i zakupy inwestycyjne (§ 607 i 608). Na niewykorzystane środki na inwestycje utworzono rezerwę: Wn 740 i Ma 840. W 2008 r. zakład chciałby środki te przeznaczyć, za zgodą rady gminy, albo na leasing operacyjny koparki (§ 4300), albo na niezaplanowaną wypłatę odprawy emerytalnej + nagrodę jubileuszową dla pracownika (§ 4010, § 4110, § 4120). W związku z tym proszę o odpowiedź na pytania:

W jakim paragrafie ująć szkolenie z zasad obsługi programu oraz licencję

Otrzymaliśmy fakturę za szkolenie z zasad obsługi programu oraz za licencję na System Komputerowego Wspomagania Opisu Stanowisk. Do faktury dołączono umowę dotyczącą opracowania informacji systemu komputerowego, opracowania i wdrożenia do programu wzorów szablonów oraz szkolenia grupowego. Jaką podziałkę klasyfikacji budżetowej zastosować?

Jak wyceniać wartości niematerialne i prawne w jednostkach budżetowych

Jak sposób nabycia wartości niematerialnych i prawnych, np. darowizna, wytworzenie we własnym zakresie lub nieodpłatne otrzymanie od innej jednostki budżetowej, wpływa na wycenę?

Interpretacja dotycząca udzielania zaliczek dla pracowników

Pytanie dotyczy udzielania zaliczek pracownikom na drobne zakupy w samorządowych jednostkach i zakładach budżetowych. Otrzymałam interpretację z rio ze Szczecina, że nie należy udzielać takich zaliczek pracownikom, z wyjątkiem zaliczek na podróże służbowe. Nie zgadzam się z tym, ponieważ z przepisów ustawy o finansach publicznych i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną nie wynika, że nie można udzielać takich zaliczek w samorządach. Proszę o interpretację prawną w tej sprawie.

Nadpłata składek na ubezpieczenia społeczne

Jesteśmy jednostką budżetową. W lutym otrzymaliśmy pismo z ZUS o nadpłacie składek społecznych za rok 2007 w kwocie 1293,16 zł (pracownik 580,88 zł brutto, płatnik 712,88 zł) pomniejszonej o różnicę na ubezpieczenie zdrowotne 52,27 zł. Kwota podlegająca zaliczeniu na poczet bieżących składek na ubezpieczenia społeczne wynosi 1240,89 zł. Kwota 580,88 zł po pomniejszeniu składek zdrowotnych i podatku dochodowego przekazana została pracownikowi. Czy kwotę w wysokości 712,28 zł (pracodawca) należy odprowadzić na dochody budżetowe w § 0970 (na konto Ministerstwa Finansów)? Nadpłacona kwota została skorygowana przelewem do ZUS w marcu 2008 r.

Co może pracodawca dysponujący ograniczonymi środkami ZFŚS

Jesteśmy jednostką budżetową zatrudniającą 23 pracowników. Czy ze względu na niski odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) - mamy 9 emerytów, w tym 7 pracowników obsługi i 2 nauczycieli - można zmniejszyć częstotliwość wypłaty dofinansowania do wypoczynku oraz innych świadczeń poza losowymi? Na przykład - wypłata każdego roku w wysokości 1/2 przysługującego dofinansowania lub co drugi rok w pełnej wysokości. Wypłata dofinansowania emerytom każdego roku w pełnej wysokości powoduje znaczne obniżenie dofinansowań dla pozostałych osób.

Aktualizacja wartości środków trwałych

Kiedy i na jakiej podstawie należy aktualizować wartość środków trwałych ujętą w księgach rachunkowych państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych? Posiadamy budynek biurowy o wartości 24 638,60 zł. Umorzenie wynosi 10 471,51 zł. Czy należy zaktualizować jego wartość? Jak to zrobić i jak później zaksięgować?

Od czego zależy wybór metody sporządzania bilansu skonsolidowanego

Kto podejmuje decyzję o wyborze metody konsolidacji? Którą z metod konsolidacji wybrać dla sporządzenia bilansu skonsolidowanego jednostki samorządu terytorialnego?

Do jakiego paragrafu zaklasyfikować zakup certyfikatu kwalifikowanego

W jakim paragrafie wydatków budżetowych należy zaewidencjonować wydatek związany z zakupem certyfikatu kwalifikowanego do programu „Płatnik” (zestaw z czytnikiem podpisu elektronicznego)?

ZOZ nie wykazuje w sprawozdaniu przyjętych depozytów

W sprawozdaniu RB-Z w wierszu dotyczącym przyjętych depozytów zakłady opieki zdrowotnej zawsze powinny wykazywać wartość równą zeru.

Z jakich środków sfinansować remont

Jesteśmy jednostką budżetową. Planujemy w tym roku remont toalet. Kosztorys materiału wynosi 14 833 zł, natomiast robocizna 4500 zł. Planowane jest także wyłożenie kostki polbruk o wartości 7000 zł. Czy wydatek ten powinien być dokonany ze środków inwestycyjnych, czy ze środków bieżących? Czy wydatek ten zwiększa wartość środka trwałego?

Czy otrzymywane zawiadomienia bez podpisu to wystarczający dokument księgowy

Jednostka budżetowa wynajmuje lokal mieszkalny na potrzeby swojej działalności. Opłaca czynsz i pozostałe świadczenia na podstawie przysyłanych z Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych zawiadomień informujących o zmianie opłat. Pisma te to wydruk z komputera niepodpisany przez nikogo. MZBM nie chce wystawiać faktur, a zatem czy można honorować zawiadomienia bez podpisu? Czy jest to wystarczający dokument księgowy, czy powinny być faktury?

Zaangażowanie wydatków w ewidencji księgowej

Zaangażowanie wydatków to czynność, na podstawie której kierownik jednostki lub zarząd jednostki samorządu terytorialnego kształtuje zobowiązania, z których wynika obciążenie planu finansowego jednostki budżetowej w bieżącym roku budżetowym oraz w latach następnych.

Wpłaty lokatora a zaległość

Jesteśmy jednostką budżetową, obsługujemy gminny zasób mieszkaniowy. Mamy wątpliwości co do sposobu rozliczeń rozrachunków czynszowych lokatorów, którzy mają przyznany dodatek mieszkaniowy i u których występują zaległości (również zaległości zasądzone).

Zasady sprzedaży składników mienia ruchomego

Jesteśmy placówką oświatową, dla której organem prowadzącym jest powiat. Mamy zgodę zarządu na sprzedaż środków trwałych (maszyny i urządzenia) będących w naszym posiadaniu. Przepisy jakiej ustawy powinniśmy zastosować w celu prawidłowego przeprowadzenia licytacji i czy ustawa z 5 października 1993 r. o sprzedaży środków trwałych przez przedsiębiorstwa państwowe obowiązuje również w jednostkach samorządowych?

Zakup domeny internetowej

Czy zakup domeny internetowej z możliwością używania przez jeden rok należy zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych?

Sprawozdawczość w zakresie dotacji

Jednostki samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania budżetowe zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Sprawozdawczość budżetowa w zakresie dotacji obejmuje zarówno dotacje otrzymane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich wydatkowanie, jak i dotacje udzielane z budżetów jednostki samorządu terytorialnego innym podmiotom.

Dokumentowanie naliczania odpisu na ZFŚS dla nauczycieli - emerytów i rencistów

Zgodnie z art. 53 ust. 2 Karty Nauczyciela, odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur i rent. Proszę o wyjaśnienie, na podstawie jakich dokumentów otrzymanych od emerytów i rencistów należy naliczyć odpis na ZFŚS (czy wystarczy oświadczenie, czy kserokopia PIT z ZUS za poprzedni rok) oraz czy naliczenia dokonuje się od kwoty brutto emerytury, czy od kwoty netto (po odjęciu składki na ubezpieczenie zdrowotne i podatku)?

Opodatkowanie sprzedaży biletów z zastosowaniem kasy fiskalnej

W kwietniu br. zainstalowaliśmy kasę (drukarkę) rejestrującą (fiskalna) sprzedaż biletów (mimo braku takiego obowiązku). Czy w związku z jej fiskalizacją i rozpoczęciem sprzedaży z jej wykorzystaniem mamy prawo do ulgi z tytułu zakupu kasy?

Sprawozdanie Rb-N w praktycznych przykładach

Zbliża się okres sporządzania sprawozdań za II kwartał. Przypominamy, że od I kwartału 2008 r. m.in. Rb-N - kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych powinno być sporządzane na nowych wzorach i zasadach, które wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, z uwzględnieniem zmian. Artykuł zawiera przykłady, w których prezentujemy należności wobec dłużników (układ podmiotowy) i tytułów (układ przedmiotowy).

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest odpowiedzialnością o szczególnym charakterze. Ustawodawca określił zespół norm prawnych dotyczących szeroko rozumianej gospodarki finansowej. Dotacje to środki, przy dysponowaniu którymi powinniśmy pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego przepisu prawnego w zależności od formy i sposobu jej wydatkowania. Niewłaściwe postępowanie będzie skutkować naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. W artykule usystematyzowano zagadnienia związane z dotacjami, skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych zarówno przez dotującego (udzielającego dotacji) , jak i przez beneficjenta (otrzymującego dotację).

Decyzja odmowna o umorzeniu należności

Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego (szkoła). Od 2002 r. w naszych księgach rachunkowych figurują należności z tytułu dochodów budżetowych w wysokości powyżej 6000 zł zasądzone wyrokiem sądowym. W 2004 r. po kilku rozprawach sąd umorzył postępowanie. Po otrzymaniu zawiadomienia o umorzeniu wystąpiliśmy do starosty o umorzenie należności. W 2005 r. starosta wydał decyzję odmowną. W jaki sposób można ściągnąć lub umorzyć te należności? Czy są to należności wymagalne i należy je wykazywać w sprawozdaniu Rb-N?

Zasady sporządzania sprawozdania Rb-27ZZ

Jednostki samorządu terytorialnego (dalej: jst) w swojej działalności realizują m.in. zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone jst ustawami. W związku z realizacją tych zadań niejednokrotnie osiągane są również dochody, które są dochodami budżetu państwa. Z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jst ustawami sporządza się kwartalne sprawozdanie Rb-27ZZ. Do 8 lipca należy sporządzić sprawozdania jednostkowe Rb-27ZZ za II kwartał, a zatem przypominamy zasady jego sporządzania.

Ujęcie dotacji w księgach rachunkowych

Do ewidencji rozliczenia przez organ dotujący udzielonych dotacji z budżetu służy konto 224 „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych”.

Ewidencja wpłaty nadwyżki środków obrotowych w zakładzie budżetowym

Jesteśmy zakładem budżetowym i mamy problem z wykazaniem i ewidencją nadwyżki środków obrotowych za rok 2007, która wynikła w grudniu 2007 r. Jak i w którym momencie powinna być zaewidencjonowana w księgach oraz jak ująć tę nadwyżkę w sprawozdaniu Rb-30, w bilansie i rachunku zysków i strat? Czy ta nadwyżka środków obrotowych to tzw. zysk, który wynika z konta 860?

Ewidencja inwestycji w jednostkach budżetowych

Jednostki budżetowe wykonują inwestycje samodzielnie lub wspólnie z innym podmiotem gospodarczym. Efekt zakończonego zadania inwestycyjnego może zostać w jednostce budżetowej albo być przekazany współinwestorowi. To wpływa na dokonywanie zapisów na odpowiednich kontach.

Dotacja z urzędu miasta w zeznaniu CIT

Jesteśmy zakładem budżetowym w sferze oświatowej - prowadzimy praktyki dla uczniów. Oprócz własnych wpływów ze sprzedaży na swoją działalność otrzymujemy dotację przedmiotową z urzędu miasta. Jesteśmy zwolnieni z comiesięcznego składania deklaracji CIT, gdyż swoje przychody wydajemy na cele statutowe. Raz w roku musimy jednak złożyć CIT-8. Czy otrzymywana przez nas dotacja przedmiotowa jest przychodem podatkowym, który powinniśmy ująć w CIT-8?

Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o rachunkowości

Część zmian wprowadzonych w ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości ma na celu doprecyzowanie niektórych pojęć, m.in. takich jak: kierownik jednostki, środki trwałe, wartości niematerialne i prawne. Stosunkowo obszerna nowelizacja ustawy nie dotyczy jednakże w całości jednostek sektora finansów publicznych. Wprowadzone zmiany obowiązują od 2 maja, jednak większość z nich wchodzi w życie dopiero 1 stycznia 2009 r.

Zmiany zasad rachunkowości oraz planu kont

W dniu 14 maja 2008 r. weszła w życie zmiana z 15 kwietnia 2008 r. do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. Kierownicy jednostek i placówek mają obowiązek dostosować prowadzenie rachunkowości do szczególnych zasad rachunkowości określonych w niniejszym rozporządzeniu w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie powyższej zmiany.

Przechowywanie dowodów księgowych

Wiele pracy i wysiłku poświęca się właściwemu sporządzaniu dowodów księgowych, organizacji ich obiegu w jednostce, sprawdzaniu i ujmowaniu w księgach rachunkowych. Jednak po zamknięciu roku obrotowego, sporządzeniu i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, znaczenie tych dokumentów jakby się zmniejsza. Często nie przykłada się należnej wagi do ich przechowywania w sposób, w miejscu i w czasie - zgodnie z obowiązującym prawem.

Zasady sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu

W dniu 1 maja 2008 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu. Rozporządzenie to ma na celu wskazanie sposobu i trybu raportowania przebiegu pracy audytora wewnętrznego oraz wykonania przez niego założonego planu audytu na dany rok budżetowy. W artykule wskazano, jakie dane obejmuje nowy wzór sprawozdania.

Termin przypisu decyzji

Kiedy należy ująć w księgach rachunkowych jednostki wydawane decyzje - czy w momencie jej wydania, czy w chwili jej doręczenia? Zgodnie z ustawą o rachunkowości, do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym, natomiast zgodnie z Ordynacją podatkową i Kodeksem postępowania administracyjnego organ podatkowy administracji publicznej jest związany decyzją od chwili jej doręczenia i wywołuje skutki prawne dopiero w chwili wprowadzenia jej do obrotu prawnego.

Zasady postępowania z nadpłatami na rachunku bieżącym dochodów budżetowych

Jesteśmy jednostką budżetową. Jakie należy przyjąć zasady postępowania w przypadku nieodebranych przez kontrahentów środków pieniężnych, które stanowią nadpłatę na rachunku bankowym dochodów budżetowych?

Rola i zakres ksiąg pomocniczych

Księgi pomocnicze - obok dziennika, księgi głównej, zestawień obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych, wykazu składników aktywów i pasywów (inwentarza), stanowią element ksiąg rachunkowych. Pomimo że księgi te zgodnie z nazwą są jedynie elementem pomocniczym księgi głównej, nie można minimalizować ich znaczenia. To właśnie struktura i szczegółowość ksiąg pomocniczych przesądza niejednokrotnie o prowadzeniu ksiąg rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pobór opłaty skarbowej przez zakład budżetowy

Czy gminny zakład budżetowy zajmujący się zaopatrzeniem ludności w wodę, odprowadzaniem ścieków, bieżącym utrzymaniem dróg gminnych oraz prowadzący cmentarz komunalny jest uprawniony do poboru opłaty skarbowej, a jeżeli tak, to jakie czynności jej podlegają?

W jakim paragrafie ująć opłaty za studia wyższe

Jak należy zaklasyfikować opłatę czesnego za studia wyższe (studia podyplomowe) pracowników będących członkami korpusu służby cywilnej - § 4300 czy 4550, a jak pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej - § 4300 czy 4700?

Czym są wystąpienia pokontrolne i jak z nimi postępować

Niewątpliwie każda kontrola przeprowadzana w jednostce wiąże się z dużym nakładem dodatkowych obowiązków wykonywanych równolegle z bieżącymi przez poszczególnych pracowników. Jest ona jednak niezbędna dla oceny systemów wewnętrznych oraz organizacji całej jednostki.

Podpis głównego księgowego na umowach

Czy umowy, które mają skutek finansowy, zawierane np. na wykonanie remontów, muszą być podpisane również przez główną księgową, czy tylko przez dyrektora szkoły?

Wydatki niewygasające funduszy pomocowych

Jak należy prawidłowo zaksięgować na koniec 2007 r. wydatki niewygasające na podstawie art. 191 ust. 1a ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (fundusze pomocowe) w związku z projektem nowego rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych? Obecnie księgowana jest uchwała rady na kontach 903-904, natomiast wydatki niewygasające funduszy pomocowych pozostają na koniec roku na koncie 967.