REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja z urzędu miasta w zeznaniu CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym w sferze oświatowej - prowadzimy praktyki dla uczniów. Oprócz własnych wpływów ze sprzedaży na swoją działalność otrzymujemy dotację przedmiotową z urzędu miasta. Jesteśmy zwolnieni z comiesięcznego składania deklaracji CIT, gdyż swoje przychody wydajemy na cele statutowe. Raz w roku musimy jednak złożyć CIT-8. Czy otrzymywana przez nas dotacja przedmiotowa jest przychodem podatkowym, który powinniśmy ująć w CIT-8?

W rozliczeniach za 2007 r. otrzymaną dotację zakład powinien wykazać w poz. 27 zeznania CIT-8 (wersja 21) oraz w poz. 12 załącznika CIT-8/O (wersja 8).

REKLAMA

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop), przychodami, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 updop, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Z kolei w art. 12 ust. 4 updop z katalogu przychodów nie wyłączono otrzymanych dotacji, w związku z tym otrzymane przez zakład dofinansowanie z urzędu miasta (dotacja przedmiotowa) stanowi przychód jednostki. Jako taka powinna być zatem wykazana w poz. 27 części D.1. („Przychody ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP”) w wersji 21 druku zeznania CIT-8 („Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych”), obowiązującego do rozliczeń za 2007 r.

Zapamiętaj!

REKLAMA

W CIT-8 w poz. 27 części D.1. nie uwzględnia się przychodów, o których mowa w art. 2 ust. 1 updop (dotyczy przychodów niepodlegających przepisom ustawy), art. 21 updop (dotyczy przychodów opodatkowanych stawką odrębną 20% i 10%) i art. 22 updop (dotyczy opodatkowania dywidend), z zastrzeżeniem art. 7 ust. 3 updop.

Co do zasady otrzymane dotacje są przychodem podatnika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wyjątek stanowi m.in. art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, przewidujący zwolnienie od podatku dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Wolne od podatku są także dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa (art. 17 ust. 1 pkt 4 updop).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ dofinansowanie otrzymane przez zakład pochodzi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (urzędu miasta), dochód z tytułu otrzymanej dotacji jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop. Jako taki powinien być wykazany w załączniku CIT-8/O („Informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku”) w wersji 8 druku obowiązującego do rozliczeń za 2007 r. w poz. 12 części B.1. („Pozostałe dochody/przychody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 updop, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11”).

 

Dochód z tytułu otrzymanej dotacji należy wykazać w poz. 12 załącznika CIT-8/O z uwagi na to, że w poz. 8-11 wykazuje się następujące dochody w:

poz. 8 - dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 updop - przeznaczone na cele statutowe lub inne cele wymienione w tym przepisie (art. 17 ust. 1 pkt 4a-4p, 4u, 5, 5a, 21, 26, 37, 39, 40 i 42-46 updop);

poz. 9 - dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop w części przeznaczonej na cele statutowe;

poz. 10 - dochody organizacji pożytku publicznego wolne na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej;

poz. 11 - dochody wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (pozycję tę wypełniają podatnicy, którzy prawo do zwolnienia nabyli po 31 grudnia 2000 r.).

Podstawy prawne

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. Nr 243, poz. 1761)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA