REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja z urzędu miasta w zeznaniu CIT

Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym w sferze oświatowej - prowadzimy praktyki dla uczniów. Oprócz własnych wpływów ze sprzedaży na swoją działalność otrzymujemy dotację przedmiotową z urzędu miasta. Jesteśmy zwolnieni z comiesięcznego składania deklaracji CIT, gdyż swoje przychody wydajemy na cele statutowe. Raz w roku musimy jednak złożyć CIT-8. Czy otrzymywana przez nas dotacja przedmiotowa jest przychodem podatkowym, który powinniśmy ująć w CIT-8?

W rozliczeniach za 2007 r. otrzymaną dotację zakład powinien wykazać w poz. 27 zeznania CIT-8 (wersja 21) oraz w poz. 12 załącznika CIT-8/O (wersja 8).

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop), przychodami, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 updop, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Z kolei w art. 12 ust. 4 updop z katalogu przychodów nie wyłączono otrzymanych dotacji, w związku z tym otrzymane przez zakład dofinansowanie z urzędu miasta (dotacja przedmiotowa) stanowi przychód jednostki. Jako taka powinna być zatem wykazana w poz. 27 części D.1. („Przychody ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP”) w wersji 21 druku zeznania CIT-8 („Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu/poniesionej straty przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych”), obowiązującego do rozliczeń za 2007 r.

Zapamiętaj!

W CIT-8 w poz. 27 części D.1. nie uwzględnia się przychodów, o których mowa w art. 2 ust. 1 updop (dotyczy przychodów niepodlegających przepisom ustawy), art. 21 updop (dotyczy przychodów opodatkowanych stawką odrębną 20% i 10%) i art. 22 updop (dotyczy opodatkowania dywidend), z zastrzeżeniem art. 7 ust. 3 updop.

REKLAMA

Co do zasady otrzymane dotacje są przychodem podatnika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wyjątek stanowi m.in. art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, przewidujący zwolnienie od podatku dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Wolne od podatku są także dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa (art. 17 ust. 1 pkt 4 updop).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ dofinansowanie otrzymane przez zakład pochodzi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (urzędu miasta), dochód z tytułu otrzymanej dotacji jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop. Jako taki powinien być wykazany w załączniku CIT-8/O („Informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku”) w wersji 8 druku obowiązującego do rozliczeń za 2007 r. w poz. 12 części B.1. („Pozostałe dochody/przychody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 updop, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11”).

 

Dochód z tytułu otrzymanej dotacji należy wykazać w poz. 12 załącznika CIT-8/O z uwagi na to, że w poz. 8-11 wykazuje się następujące dochody w:

poz. 8 - dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 updop - przeznaczone na cele statutowe lub inne cele wymienione w tym przepisie (art. 17 ust. 1 pkt 4a-4p, 4u, 5, 5a, 21, 26, 37, 39, 40 i 42-46 updop);

poz. 9 - dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop w części przeznaczonej na cele statutowe;

poz. 10 - dochody organizacji pożytku publicznego wolne na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej;

poz. 11 - dochody wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (pozycję tę wypełniają podatnicy, którzy prawo do zwolnienia nabyli po 31 grudnia 2000 r.).

Podstawy prawne

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. Nr 243, poz. 1761)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA