REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja inwestycji w jednostkach budżetowych

Barbara Kołodziej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki budżetowe wykonują inwestycje samodzielnie lub wspólnie z innym podmiotem gospodarczym. Efekt zakończonego zadania inwestycyjnego może zostać w jednostce budżetowej albo być przekazany współinwestorowi. To wpływa na dokonywanie zapisów na odpowiednich kontach.

Przez środki trwałe w budowie (inwestycje) rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. Ilekroć w jednostkach budżetowych mówi się o inwestycjach, oznacza to w myśl ustawy o rachunkowości środki trwałe w budowie. Źródłami finansowania inwestycji w jednostkach budżetowych są: środki budżetowe, środki z sum na zlecenie oraz dochody własne jednostek.

REKLAMA

Autopromocja

Ewidencja kosztów

Ewidencję kosztów inwestycji rozpoczętych oraz rozliczenie kosztów inwestycji na uzyskane efekty, bez względu na źródła finansowania, ujmuje się na koncie 080 - Inwestycje (środki trwałe w budowie)”.

Po stronie Wn na koncie 080 ujmuje się w szczególności:

• poniesione koszty dotyczące inwestycji prowadzonych zarówno przez obcych wykonawców, jak i we własnym zakresie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• poniesione koszty dotyczące przekazanych do montażu, lecz jeszcze nieoddanych do używania maszyn, urządzeń oraz innych przedmiotów, zakupionych od kontrahentów oraz wytworzonych w ramach własnej działalności gospodarczej,

• poniesione koszty ulepszenia środka trwałego (przebudowa, rozbudowa, adaptacja, modernizacja), które powodują zwiększenie wartości użytkowej środka trwałego,

• rozliczenie nadwyżki zysków inwestycyjnych nad stratami inwestycyjnymi.

Po stronie Ma na koncie 080 księguje się w szczególności wartość uzyskanych efektów inwestycyjnych:

• środków trwałych,

• wartości niematerialnych i prawnych,

• wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych inwestycji,

• rozliczenie nadwyżki strat inwestycyjnych nad zyskami inwestycyjnymi.

Na koncie 080 można ujmować również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków trwałych.

Konto 080 może wykazywać saldo Wn, które oznacza koszty inwestycji niezakończonych.

Ewidencja analityczna, którą należy prowadzić do konta 080, ma przedstawiać informacje o ponoszonych kosztach niezbędnych dla prawidłowej wyceny poszczególnych obiektów środków trwałych powstałych w wyniku budowy. Powinna ona zapewnić co najmniej wyodrębnienie kosztów inwestycji według poszczególnych rodzajów efektów inwestycyjnych oraz skalkulowanie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia poszczególnych obiektów środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Koszty inwestycji (środków trwałych w budowie) obejmują wartość w cenie nabycia zużytych materiałów, wartość usług obcych oraz świadczeń własnych, jak również niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług dotyczący inwestycji, wszelkie opłaty notarialne i sądowe, naliczone na czas trwania inwestycji różnice kursowe od zaciągniętych przez inwestora zobowiązań oraz wszelkie straty i zyski nadzwyczajne związane z realizacją inwestycji.

Do kosztów inwestycji nie zalicza się kosztów ogólnego zarządu oraz kosztów poniesionych po oddaniu środka trwałego do używania.

Finansowane z budżetu

Podstawowym źródłem finansowania inwestycji w jednostkach budżetowych są środki budżetowe. Jednostka budżetowa otrzymuje środki budżetowe na inwestycje zgodnie z planem wydatków budżetowych od dysponenta wyższego stopnia.

 

Przy finansowaniu inwestycji w jednostkach budżetowych ze środków budżetowych należy pamiętać, aby uwzględnić w zakładowym planie kont jednostki konto 810 - Dotacje budżetowe i środki z budżetu na inwestycje.

Konto 810 służy do ewidencji:

• dotacji przekazanych z budżetu przez dysponentów środków budżetowych w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone,

• równowartości wydatków dokonanych przez jednostki budżetowe ze środków budżetu na finansowanie inwestycji.

Na koniec roku konto 810 nie wykazuje salda.

Finansowanie inwestycji jednostek budżetowych ze środków ujętych w planie wydatków budżetowych:

1. Wpływ środków na wydatki budżetowe:

Wn konto 130 - Rachunki bieżące jednostek budżetowych (subkonto wydatki)

Ma konto 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych;

2. Faktura dotycząca kosztów inwestycji (robót budowlanych i montażowych):

Wn konto 080 - Inwestycje (środki trwałe w budowie)

Ma konto 201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami;

3. Zapłata za faktury dotyczące inwestycji:

Wn konto 201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych”;

4. Przyjęcie środka trwałego do użytkowania:

Wn konto 011 - Środki trwałe

Ma konto 080 Inwestycje (środki trwałe w budowie);

5. Przeniesienie zrealizowanych wydatków budżetowych na podstawie sprawozdań:

Wn konto 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych

Ma konto 800 - Fundusz jednostki (majątek obrotowy);

6. Przeksięgowanie pod datą zapłaty równowartości wydatków na inwestycje:

Wn konto 810 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje

Ma konto 800 - Fundusz jednostki;

7. Przeksięgowanie równowartości wydatków na inwestycje w końcu roku obrotowego:

Wn konto 800 - Fundusz jednostki

Ma konto 810 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje.

Sumy na zlecenie

Państwowe jednostki budżetowe gromadzą sumy na zlecenie na wydzielonym rachunku pomocniczym. Środki pieniężne zgromadzone na tym rachunku służą do finansowania zadań zleconych do wykonania jednostce budżetowej przez inną jednostkę lub gromadzenia środków na finansowanie inwestycji realizowanych z innych źródeł niż środki własne. Jednostka budżetowa po wykonaniu zlecenia w terminie określonym w umowie rozlicza się przed zleceniodawcą z otrzymanych środków, zaś pozostałe środki przekazuje na rachunek zleceniodawcy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.

INWESTYCJA DO ZWROTU

Finansowanie inwestycji z sum na zlecenie, w sytuacji kiedy inwestycja zwracana jest inwestorowi:

1. Wpłata środków na finansowanie inwestycji zleconej oraz naliczone odsetki bankowe od sum na zlecenie:

Wn konto 139 - Inne rachunki bankowe

Ma konto 240 - Pozostałe rozrachunki;

2. Zwrot współinwestorowi niewykorzystanych środków:

Wn konto 240 - Pozostałe rozrachunki

Ma konto 139 - Inne rachunki bankowe;

3. Przeksięgowanie efektów zrealizowanej inwestycji zgodnie z umową:

Wn konto 240 - Pozostałe rozrachunki

Ma konto 080 - Inwestycje (środki trwałe w budowie);

4. Otrzymanie faktur inwestycyjnych:

Wn konto 080 - Inwestycje (środki trwałe w budowie)

Ma konto 201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami;

5. Opłacenie faktur inwestycyjnych:

Wn konto 201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

Ma konto 139 Inne rachunki bankowe.

Barbara KoŁodziej

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA