REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ARKADIUSZ JERZY SPUTOWSKI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 maja 2008 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu. Rozporządzenie to ma na celu wskazanie sposobu i trybu raportowania przebiegu pracy audytora wewnętrznego oraz wykonania przez niego założonego planu audytu na dany rok budżetowy. W artykule wskazano, jakie dane obejmuje nowy wzór sprawozdania.

Regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni odnoszą się m.in. do nowych potrzeb sprawozdawczych oraz uwzględniają Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego.

REKLAMA

Autopromocja

Cel wprowadzonych zmian

Zmiany zawarte w omawianym rozporządzeniu odnoszą się w głównej mierze do:

• dostosowania przepisów rozporządzenia do potrzeb sprawozdawczości wynikającej z realizacji zadań określonych w art. 63 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,

• dostosowania przepisów rozporządzenia do standardów audytu wewnętrznego, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, głównie poprzez uwzględnienie prowadzenia czynności doradczych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• odejścia od ilościowego charakteru gromadzonych danych oraz uproszczenia trybu sporządzania sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

Zmiana w zakresie informacji zawartych we wzorze sprawozdania odnosi się przede wszystkim do większej niż dotychczas ilości danych dotyczących wzoru sprawozdania, a zrezygnowano z gromadzenia szczegółowych danych dotyczących:

• audytowanych jednostek,

• liczby wykonanych zaleceń,

• wyjaśnień i zastrzeżeń,

• sposobu planowania i rejestrowania organizacji pracy komórki audytu wewnętrznego.

Z uwagi na fakt, że głównym zadaniem prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce jest ocena i doskonalenie procesu zarządzania ryzykiem - sprawozdanie z wykonania planu audytu powinno wskazywać także ryzyka, do których odnoszą się wydane podczas audytów zalecenia lub opinie i wnioski.

Układ nowego wzoru sprawozdania

Według układu nowego wzoru sprawozdania - sprawozdanie z wykonania planu audytu obejmuje informacje dotyczące:

1) jednostki sektora finansów publicznych objętej audytem wewnętrznym,

2) komórki audytu wewnętrznego/zatrudnionego audytora wewnętrznego,

3) dokonywanej samooceny audytu wewnętrznego oraz dokonywanej oceny programu zapewnienia i poprawy jakości komórki audytu wewnętrznego,

4) przeprowadzonych zadań audytowych w roku sprawozdawczym, z wykazaniem:

• tematu zadania zapewniającego lub przedmiotu czynności doradczej,

• wykonania zadania zapewniającego lub czynności doradczej,

• wykonania zadania audytowego w ramach zlecenia,

• określenia typu obszaru działalności, w którym przeprowadzano zadanie audytowi,

• obszaru działalności związanego z dysponowaniem środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),

• opisu obszaru działalności wspomagającej,

• liczby audytorów przeprowadzających zadanie audytowi,

• czasu przeznaczonego na przeprowadzenie zadania audytowego oraz

• powołania rzeczoznawcy,

5) wydanych zaleceń lub opinii w ramach przeprowadzonych zadań audytowych, z wykazaniem:

• tematu zadania zapewniającego lub przedmiotu czynności doradczej,

• efektów przeprowadzonego zadania audytowego,

• podstawowych zaleceń lub opinii i wniosków,

• opisu ryzyka, do którego odnoszą się wydane zalecenia, opinie i wnioski,

6) niezrealizowanych zaplanowanych zadań audytowych, z wykazaniem:

• tematów zadań zapewniających lub przedmiotu czynności doradczej,

• przyczyn niezrealizowania zadania zapewniającego lub czynności doradczej,

7) prowadzenia audytu wewnętrznego w roku sprawozdawczym, w tym opisu propozycji zmian do obowiązujących regulacji dotyczących audytu wewnętrznego.

Tak więc sporządzenie sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego będzie zdecydowanie łatwiejsze i mniej pracochłonne.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (Dz.U. Nr 61, poz. 378)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA