REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ARKADIUSZ JERZY SPUTOWSKI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 maja 2008 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu. Rozporządzenie to ma na celu wskazanie sposobu i trybu raportowania przebiegu pracy audytora wewnętrznego oraz wykonania przez niego założonego planu audytu na dany rok budżetowy. W artykule wskazano, jakie dane obejmuje nowy wzór sprawozdania.

Regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni odnoszą się m.in. do nowych potrzeb sprawozdawczych oraz uwzględniają Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego.

REKLAMA

Autopromocja

Cel wprowadzonych zmian

Zmiany zawarte w omawianym rozporządzeniu odnoszą się w głównej mierze do:

• dostosowania przepisów rozporządzenia do potrzeb sprawozdawczości wynikającej z realizacji zadań określonych w art. 63 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,

• dostosowania przepisów rozporządzenia do standardów audytu wewnętrznego, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, głównie poprzez uwzględnienie prowadzenia czynności doradczych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• odejścia od ilościowego charakteru gromadzonych danych oraz uproszczenia trybu sporządzania sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

Zmiana w zakresie informacji zawartych we wzorze sprawozdania odnosi się przede wszystkim do większej niż dotychczas ilości danych dotyczących wzoru sprawozdania, a zrezygnowano z gromadzenia szczegółowych danych dotyczących:

• audytowanych jednostek,

• liczby wykonanych zaleceń,

• wyjaśnień i zastrzeżeń,

• sposobu planowania i rejestrowania organizacji pracy komórki audytu wewnętrznego.

Z uwagi na fakt, że głównym zadaniem prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce jest ocena i doskonalenie procesu zarządzania ryzykiem - sprawozdanie z wykonania planu audytu powinno wskazywać także ryzyka, do których odnoszą się wydane podczas audytów zalecenia lub opinie i wnioski.

Układ nowego wzoru sprawozdania

Według układu nowego wzoru sprawozdania - sprawozdanie z wykonania planu audytu obejmuje informacje dotyczące:

1) jednostki sektora finansów publicznych objętej audytem wewnętrznym,

2) komórki audytu wewnętrznego/zatrudnionego audytora wewnętrznego,

3) dokonywanej samooceny audytu wewnętrznego oraz dokonywanej oceny programu zapewnienia i poprawy jakości komórki audytu wewnętrznego,

4) przeprowadzonych zadań audytowych w roku sprawozdawczym, z wykazaniem:

• tematu zadania zapewniającego lub przedmiotu czynności doradczej,

• wykonania zadania zapewniającego lub czynności doradczej,

• wykonania zadania audytowego w ramach zlecenia,

• określenia typu obszaru działalności, w którym przeprowadzano zadanie audytowi,

• obszaru działalności związanego z dysponowaniem środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),

• opisu obszaru działalności wspomagającej,

• liczby audytorów przeprowadzających zadanie audytowi,

• czasu przeznaczonego na przeprowadzenie zadania audytowego oraz

• powołania rzeczoznawcy,

5) wydanych zaleceń lub opinii w ramach przeprowadzonych zadań audytowych, z wykazaniem:

• tematu zadania zapewniającego lub przedmiotu czynności doradczej,

• efektów przeprowadzonego zadania audytowego,

• podstawowych zaleceń lub opinii i wniosków,

• opisu ryzyka, do którego odnoszą się wydane zalecenia, opinie i wnioski,

6) niezrealizowanych zaplanowanych zadań audytowych, z wykazaniem:

• tematów zadań zapewniających lub przedmiotu czynności doradczej,

• przyczyn niezrealizowania zadania zapewniającego lub czynności doradczej,

7) prowadzenia audytu wewnętrznego w roku sprawozdawczym, w tym opisu propozycji zmian do obowiązujących regulacji dotyczących audytu wewnętrznego.

Tak więc sporządzenie sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego będzie zdecydowanie łatwiejsze i mniej pracochłonne.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (Dz.U. Nr 61, poz. 378)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA