REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ARKADIUSZ JERZY SPUTOWSKI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 maja 2008 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu. Rozporządzenie to ma na celu wskazanie sposobu i trybu raportowania przebiegu pracy audytora wewnętrznego oraz wykonania przez niego założonego planu audytu na dany rok budżetowy. W artykule wskazano, jakie dane obejmuje nowy wzór sprawozdania.

Regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni odnoszą się m.in. do nowych potrzeb sprawozdawczych oraz uwzględniają Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego.

REKLAMA

REKLAMA

Cel wprowadzonych zmian

Zmiany zawarte w omawianym rozporządzeniu odnoszą się w głównej mierze do:

• dostosowania przepisów rozporządzenia do potrzeb sprawozdawczości wynikającej z realizacji zadań określonych w art. 63 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,

REKLAMA

• dostosowania przepisów rozporządzenia do standardów audytu wewnętrznego, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, głównie poprzez uwzględnienie prowadzenia czynności doradczych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• odejścia od ilościowego charakteru gromadzonych danych oraz uproszczenia trybu sporządzania sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

Zmiana w zakresie informacji zawartych we wzorze sprawozdania odnosi się przede wszystkim do większej niż dotychczas ilości danych dotyczących wzoru sprawozdania, a zrezygnowano z gromadzenia szczegółowych danych dotyczących:

• audytowanych jednostek,

• liczby wykonanych zaleceń,

• wyjaśnień i zastrzeżeń,

• sposobu planowania i rejestrowania organizacji pracy komórki audytu wewnętrznego.

Z uwagi na fakt, że głównym zadaniem prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce jest ocena i doskonalenie procesu zarządzania ryzykiem - sprawozdanie z wykonania planu audytu powinno wskazywać także ryzyka, do których odnoszą się wydane podczas audytów zalecenia lub opinie i wnioski.

Układ nowego wzoru sprawozdania

Według układu nowego wzoru sprawozdania - sprawozdanie z wykonania planu audytu obejmuje informacje dotyczące:

1) jednostki sektora finansów publicznych objętej audytem wewnętrznym,

2) komórki audytu wewnętrznego/zatrudnionego audytora wewnętrznego,

3) dokonywanej samooceny audytu wewnętrznego oraz dokonywanej oceny programu zapewnienia i poprawy jakości komórki audytu wewnętrznego,

4) przeprowadzonych zadań audytowych w roku sprawozdawczym, z wykazaniem:

• tematu zadania zapewniającego lub przedmiotu czynności doradczej,

• wykonania zadania zapewniającego lub czynności doradczej,

• wykonania zadania audytowego w ramach zlecenia,

• określenia typu obszaru działalności, w którym przeprowadzano zadanie audytowi,

• obszaru działalności związanego z dysponowaniem środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),

• opisu obszaru działalności wspomagającej,

• liczby audytorów przeprowadzających zadanie audytowi,

• czasu przeznaczonego na przeprowadzenie zadania audytowego oraz

• powołania rzeczoznawcy,

5) wydanych zaleceń lub opinii w ramach przeprowadzonych zadań audytowych, z wykazaniem:

• tematu zadania zapewniającego lub przedmiotu czynności doradczej,

• efektów przeprowadzonego zadania audytowego,

• podstawowych zaleceń lub opinii i wniosków,

• opisu ryzyka, do którego odnoszą się wydane zalecenia, opinie i wnioski,

6) niezrealizowanych zaplanowanych zadań audytowych, z wykazaniem:

• tematów zadań zapewniających lub przedmiotu czynności doradczej,

• przyczyn niezrealizowania zadania zapewniającego lub czynności doradczej,

7) prowadzenia audytu wewnętrznego w roku sprawozdawczym, w tym opisu propozycji zmian do obowiązujących regulacji dotyczących audytu wewnętrznego.

Tak więc sporządzenie sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego będzie zdecydowanie łatwiejsze i mniej pracochłonne.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (Dz.U. Nr 61, poz. 378)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA