Zasady sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu
REKLAMA
REKLAMA
Regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni odnoszą się m.in. do nowych potrzeb sprawozdawczych oraz uwzględniają Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego.
REKLAMA
Cel wprowadzonych zmian
Zmiany zawarte w omawianym rozporządzeniu odnoszą się w głównej mierze do:
• dostosowania przepisów rozporządzenia do potrzeb sprawozdawczości wynikającej z realizacji zadań określonych w art. 63 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,
• dostosowania przepisów rozporządzenia do standardów audytu wewnętrznego, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, głównie poprzez uwzględnienie prowadzenia czynności doradczych,
• odejścia od ilościowego charakteru gromadzonych danych oraz uproszczenia trybu sporządzania sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni.
Zmiana w zakresie informacji zawartych we wzorze sprawozdania odnosi się przede wszystkim do większej niż dotychczas ilości danych dotyczących wzoru sprawozdania, a zrezygnowano z gromadzenia szczegółowych danych dotyczących:
• audytowanych jednostek,
• liczby wykonanych zaleceń,
• wyjaśnień i zastrzeżeń,
• sposobu planowania i rejestrowania organizacji pracy komórki audytu wewnętrznego.
Z uwagi na fakt, że głównym zadaniem prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce jest ocena i doskonalenie procesu zarządzania ryzykiem - sprawozdanie z wykonania planu audytu powinno wskazywać także ryzyka, do których odnoszą się wydane podczas audytów zalecenia lub opinie i wnioski.
Układ nowego wzoru sprawozdania
Według układu nowego wzoru sprawozdania - sprawozdanie z wykonania planu audytu obejmuje informacje dotyczące:
1) jednostki sektora finansów publicznych objętej audytem wewnętrznym,
2) komórki audytu wewnętrznego/zatrudnionego audytora wewnętrznego,
3) dokonywanej samooceny audytu wewnętrznego oraz dokonywanej oceny programu zapewnienia i poprawy jakości komórki audytu wewnętrznego,
4) przeprowadzonych zadań audytowych w roku sprawozdawczym, z wykazaniem:
• tematu zadania zapewniającego lub przedmiotu czynności doradczej,
• wykonania zadania zapewniającego lub czynności doradczej,
• wykonania zadania audytowego w ramach zlecenia,
• określenia typu obszaru działalności, w którym przeprowadzano zadanie audytowi,
• obszaru działalności związanego z dysponowaniem środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
• opisu obszaru działalności wspomagającej,
• liczby audytorów przeprowadzających zadanie audytowi,
• czasu przeznaczonego na przeprowadzenie zadania audytowego oraz
• powołania rzeczoznawcy,
5) wydanych zaleceń lub opinii w ramach przeprowadzonych zadań audytowych, z wykazaniem:
• tematu zadania zapewniającego lub przedmiotu czynności doradczej,
• efektów przeprowadzonego zadania audytowego,
• podstawowych zaleceń lub opinii i wniosków,
• opisu ryzyka, do którego odnoszą się wydane zalecenia, opinie i wnioski,
6) niezrealizowanych zaplanowanych zadań audytowych, z wykazaniem:
• tematów zadań zapewniających lub przedmiotu czynności doradczej,
• przyczyn niezrealizowania zadania zapewniającego lub czynności doradczej,
7) prowadzenia audytu wewnętrznego w roku sprawozdawczym, w tym opisu propozycji zmian do obowiązujących regulacji dotyczących audytu wewnętrznego.
Tak więc sporządzenie sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego będzie zdecydowanie łatwiejsze i mniej pracochłonne.
Podstawy prawne
• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (Dz.U. Nr 61, poz. 378)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat