REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe w zakładzie budżetowym

Dorota Adamek-Hyska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gminny zakład wodociągów realizuje z własnych środków inwestycje i zakupy inwestycyjne (§ 607 i 608). Na niewykorzystane środki na inwestycje utworzono rezerwę: Wn 740 i Ma 840. W 2008 r. zakład chciałby środki te przeznaczyć, za zgodą rady gminy, albo na leasing operacyjny koparki (§ 4300), albo na niezaplanowaną wypłatę odprawy emerytalnej + nagrodę jubileuszową dla pracownika (§ 4010, § 4110, § 4120). W związku z tym proszę o odpowiedź na pytania:

1. Czy jest możliwe takie rozwiązanie i na jakiej podstawie prawnej?

REKLAMA

Autopromocja

2. Jak zaksięgować rozwiązanie rezerwy na koncie 840?

3. Czy takie rozwiązanie spowoduje konieczność zmian w planie finansowym zakładu na 2008 rok (środki te w 2007 r. były ujęte w § 6070)?

Tworzenie rezerw na zobowiązania uregulowane jest w art. 35d ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Zgodnie z tymi zapisami, rezerwy tworzy się m.in. na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w wiarygodny sposób oszacować. Dodatkowo, w szczególnych zasadach rachunkowości zakładów budżetowych (załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych) zawarta jest możliwość ewidencjonowania środków pieniężnych przeznaczonych na finansowanie inwestycji zakładów budżetowych na konie 740 „Dotacje i środki na inwestycje” w korespondencji z kontem 840 „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe”. Oba te urządzenia księgowe można więc wykorzystać do zarejestrowania m.in. utworzenia rezerwy z tytułu przeznaczenia środków własnych na sfinansowanie inwestycji, które były planowane, ale do końca roku nie zostały zrealizowane.

Księgowania w takiej sytuacji będą przebiegały w sposób podany na schemacie 1.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli zakład budżetowy zmieni cel utworzenia rezerwy, należałoby wcześniej utworzoną rezerwę wyksięgować i zaksięgować ją na nowo. Według mnie - w sytuacji rozwiązania tej rezerwy, zakład budżetowy powinien wyksięgować ją na konto 760 „Pozostałe przychody i koszty”. Uzasadnieniem takiej ewidencji jest fakt, że w rachunku zysków i strat za 2007 r. zakład budżetowy musiał utworzenie rezerwy na inwestycje finansowane ze środków własnych wykazać w poz. E.I. Koszty inwestycji finansowanych ze środków własnych zakładów budżetowych. Natomiast w rachunku zysków i strat za 2008 r. zakład budżetowy rozwiązaną rezerwę wykaże w poz. D.IV - Inne przychody operacyjne.

Księgowanie innych rezerw na zobowiązania będą przebiegały w sposób przestawiony na schemacie 2.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozwiązanie rezerwy na inwestycje finansowane ze środków własnych i utworzenie rezerwy na inne zobowiązania będzie wymagać zmiany planu finansowego. Należy jednak pamiętać, że w planie finansowym zakładu budżetowego mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i kosztów, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji z budżetu. Dodatkowo organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić kierownika zakładu budżetowego do dokonywania innych zmian w planie finansowym w ciągu roku, ale także pod warunkiem, że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji z budżetu.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżet państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA