REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zasady inwentaryzowania niektórych składników majątku

Ze względu na swój charakter i postać inwentaryzowanie niektórych składników majątku sprawia wiele problemów, mimo że inwentaryzuje się je normalnymi metodami. Poniżej przedstawione zostaną zasady inwentaryzowania takich właśnie składników majątku w jednostkach sektora finansów publicznych.

Przebieg inwentaryzacji i różnice inwentaryzacyjne

Inwentaryzację zarządza kierownik jednostki. Najczęściej na wniosek głównego księgowego, który na mocy ustawy o finansach publicznych również odpowiada za gospodarkę finansową w jednostce i któremu kierownik powierza określone obowiązki w zakresie kontroli.

Ewidencja zasiłku chorobowego pokrywanego przez ZUS

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych wypłacony zasiłek chorobowy ze środków pracodawcy, który pomniejsza przekazane środki do ZUS?

Abonament z zakresu opieki medycznej

Czy zakup abonamentu uprawniającego do usług z zakresu opieki medycznej, np. w Centrum Medycznym Damian, dla pracowników jednostki budżetowej nie będzie przekroczeniem uprawnień do wydatkowania środków publicznych w świetle ustawy o finansach publicznych? W jakim paragrafie wydatków ująć taki wydatek?

Ewidencja kosztów - konto 400

Czy prowadzenie ewidencji kosztów na koncie 400 z odpowiednim rozdziałem i paragrafem można traktować jako ewidencję w układzie rodzajowym, czy też koszty muszą być ewidencjonowane na różnych 4 (402, 403 itp.) z odpowiednim rozszerzeniem (rozdział, paragraf)?

Ewidencja nagród motywacyjnych

Czy nagrody motywacyjne zaliczane do paragrafu 419 należy ewidencjonować tak jak płace, naliczając składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatek dochodowy?

Obciążenie pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne

Jak prawidłowo zaksięgować obciążenia za prywatne rozmowy telefoniczne pracowników w samorządowej jednostce budżetowej i czy można obciążać pracownika za te rozmowy, potrącając te koszty z jego wynagrodzenia?

Dłużnik postawiony w stan upadłości

W naszej jednostce budżetowej jeden z odbiorców usług zalega z zapłatą należności stanowiących dochody budżetowe. Zgodnie z przepisami, zgłosiliśmy nasze wierzytelności wynoszące na 31 maja 2001 r. kwotę 10 500 zł (w tym należność główna wynosi 10 000 zł, a naliczone odsetki od niezapłaconej należności to 500 zł) do właściwego Sądu Rejonowego. W księgach rachunkowych zdarzenie naliczenia należnych odsetek zaksięgowano 31 maja 2001 r. w sposób następujący: Wn konto 221 w § 0920 oraz Ma konto 750 § 0920. Do dzisiaj należność ta nie została uregulowana. Od 1czerwca 2001 r. do dziś jednostka nie naliczała kolejnych odsetek. Dłużnik został postawiony w stan upadłości. Jak prawidłowo ująć opisaną sytuację w księgach rachunkowych?

Odsetki od należności z tytułu dochodów budżetowych

Jesteśmy jednostką budżetową. Jeden z odbiorców usług zalega z zapłatą naszych należności (należność główna wynosi 2000 zł), które stanowią dochody budżetowe. Zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, po upływie terminu zapłaty, tj. w styczniu 2005 r., wystawiliśmy upomnienia do dłużnika, a następnie tytuł wykonawczy do urzędu skarbowego. Do dzisiaj komornik skarbowy nie ściągnął naszych należności. Przez ten okres jednostka nie naliczała w księgach odsetek od nieterminowej zapłaty należności. Czy jednostka powinna naliczyć odsetki od tych należności i czy jest dopuszczalne, np. we wrześniu 2007 r., naliczyć odsetki za 2005 r., 2006 r., 3 kwartały 2007 r.? Jeśli tak, to jak należy prawidłowo ująć to zdarzenie w księgach i jak wykazywać naliczone odsetki w sprawozdaniu Rb-27?

Jedna dokumentacja polityki rachunkowości dla kilku jednostek

Jak właściwie powinna być opracowana dokumentacja opisująca politykę rachunkowości np. przez przedszkole w przypadku prowadzenia księgowości przez powołaną do tego jednostkę organizacyjną, tj. Miejski Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli? Czy błędem jest opracowanie tej dokumentacji w MZOSiP i formalne jej przyjęcie przez kierowników wszystkich obsługiwanych jednostek?

Zestawy komputerowe otrzymane w formie darowizny

Szkoła otrzymała w formie darowizny zestawy komputerowe do biblioteki szkolnej jako pomoce dydaktyczne. Przyjęcie odbyło się na podstawie protokołu odbioru na łączną kwotę 10 000 zł. Specyfikacja obejmuje 2 komputery na kwotę 4700 zł, 2 monitory na kwotę 2000 zł, oprogramowanie na kwotę 800 zł, materiały montażowe na kwotę 500 zł oraz montaż na kwotę 2000 zł. Jak należy zaksięgować otrzymaną darowiznę?

Aport wnoszony do spółki

Jesteśmy związkiem międzygminnym (trzech gmin). Związek posiada 100% udziałów w wodno-kanalizacyjnej spółce z o.o. Gminy członkowskie przekazują do związku nieodpłatnie środki trwałe (kanalizacje), które z kolei związek wnosi aportem do spółki w zamian za udziały. Wartość przekazywanych środków odpowiada ich wartości księgowej i jest niepodzielna przez wartość nominalną udziału. W związku z tym związek wnosi dopłatę w celu uzupełnienia wartości nominalnej udziału, np. wartość przekazanych środków trwałych - 14 400 zł, dopłata - 100 zł, wartość udziałów objętych za aport - 14 500 zł (tj. 29 udziałów po 500 zł każdy). Czy wnoszona dopłata stanowi koszt w ujęciu księgowym oraz podatkowym?

Modernizacja, rozbudowa, ulepszenie budynku

W jaki sposób dokonać przyjęcia do środków trwałych inwestycji polegającej na modernizacji i rozbudowie budynku? Wartość znajduje się na koncie 080. Do faktur dołączony jest protokół z wykazem wykonanych robót i ich wartością. Problem polega na tym, że w zakresie kosztów całej inwestycji zostały zamontowane np. piece CO, zrobiono łazienki z armaturą, część mebli zamontowano na stałe i inny sprzęt, który nie jest wyodrębniony w protokole. Czy powinno się przyjąć całą wartość z konta 080 na konto 011, czy można na konto 013? Jak dokonać wyceny wartości samego budynku, a także wyposażenia w nim się znajdującego?

Należności z tytułu dochodów ze sprzedaży nieruchomości na raty

Jak zaewidencjonować należności z tytułu dochodów ze sprzedaży lokalu komunalnego, których płatność rozłożona jest na raty?

Odpis oraz ewidencja niektórych świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Jak księgować odpis i inne świadczenia na rzecz pracowników z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czy poprawne jest księgowanie odpisu na ZFŚS na kontach Wn 851 Ma 135?

Zasady ewidencji na kontach pozabilansowych

Czy zgodnie z zasadą podwójnego zapisu, księgując na kontach pozabilansowych 980, 996, 998, należy utworzyć nowe konto? Czy może być to np. konto 900-001 dla konta 980 i konto 900-002 dla kont zaangażowania?

Nieodpłatne otrzymanie sprzętu komputerowego

Nasza szkoła, będąca jednostką budżetową, otrzymała w ramach unijnego projektu nowy sprzęt komputerowy na kwotę 67 000 zł. Sprzęt zaksięgowaliśmy w następujący sposób: Wn 013 Ma 072. Jakich księgowań mamy dokonać, aby przenieść to na wynik finansowy? Prosimy o podanie prawidłowego schematu zaksięgowania od momentu przyjęcia środków do przeniesienia na wynik finansowy.

Aktywa trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych

Ustawa o rachunkowości definiuje aktywa jako kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Czy jednostka budżetowa może powierzyć prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu

Czy jednostka budżetowa, podobnie jak inne jednostki, które zobowiązane są do stosowania ustawy o rachunkowości, może powierzyć prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu?

Jak należy zaewidencjonować wypłatę nagrody jubileuszowej?

Otrzymana nagroda jubileuszowa stanowi dochód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w roku kalendarzowym, w którym pracownik je uzyskał lub zostały postawione do jego dyspozycji. Należy to uwzględnić przy ewidencji i pamiętać o naliczeniu podatku.

Ewidencja zakupów inwestycyjnych funduszy celowych

Zgodnie z komentarzem do planu kont, nie uwzględnia się korespondencji konta 853 z kontem 800 – które istnieje w jednostkach budżetowych, gospodarstwach pomocniczych i zakładach budżetowych, a nie w funduszach celowych. Natomiast konto kosztowe to tylko 853. Jak więc księgować zakupy inwestycyjne funduszy celowych?

Urlop dla poratowania zdrowia a podwyżka wynagrodzenia

Nauczyciel jest na urlopie zdrowotnym od 1 września 2006 r. do 31 sierpnia 2007 r. Czy przysługuje mu podwyżka płac od 1 stycznia 2007 r.?

Przedpłata prenumeraty czasopisma

Zamierzamy zapłacić za prenumeratę czasopisma pod koniec roku na rok następny. Jak mamy prawidłowo to zaewidencjonować? Jak zakwalifikować prenumeratę prasy?

Sprawozdanie Rb-Z-PPP

Czy musimy przesłać tzw. sprawozdanie negatywne, jeżeli nie zawarliśmy umowy partnerstwa publiczno-prywatnego?

Wynajem pomieszczeń

Szkoła podstawowa użycza pomieszczeń drugiej szkole, która prowadzi zajęcia w soboty i niedziele. Z tego tytułu szkoła otrzymuje dochody z wynajmu pomieszczenia. W związku z tym został założony odrębny rachunek bankowy jako dochody własne oraz podjęta uchwała Rady, która zobowiązuje do wydatkowania tych środków na remonty budynków. Czy prawidłowo zakwalifikowano opłaty za wynajem sali jako dochody własne i założono wydzielony rachunek bankowy, opracowano preliminarz dochodów i wydatków oraz podjęto uchwałę? Moim zdaniem takie dochody nie zostały ujęte w art. 22 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r. i nie należy ich traktować jako dochody własne.

Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej

Jesteśmy jednostką budżetową. W tym roku po raz pierwszy będziemy sporządzać rachunek zysków i strat. W jaki sposób należy sporządzić „Rachunek zysków i strat jednostki” za 2006 r.?

Niedobór środka trwałego

Jesteśmy jednostką budżetową. Podczas inwentaryzacji ujawniono niedobór środka trwałego, który został zgłoszony na Policję. Niedobór został zaksięgowany na koniec roku na koncie 240. Obecnie otrzymaliśmy z Policji powiadomienie o umorzeniu śledztwa z powodu braku danych uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa na podstawie art. 17 § 1 pkt 1 k.p.k. Jak należy postąpić w takim przypadku; jakie dokumenty powinny być wystawione, abym na ich podstawie i na właściwych kontach mogła wyksięgować te zdarzenia?

Przekazanie środka trwałego

Zbędne lub zużyte składniki majątku ruchomego powierzonego jednostce mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w najem lub dzierżawę, nieodpłatnego przekazania innej jednostce oraz darowizny. W każdym z tych przypadków należy stosować przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym.

Koszty prac badawczych i rozwojowych - księgowanie

Koszty prac rozwojowych - księgowanie. Jednym ze składników aktywów trwałych jednostki są wartości niematerialne i prawne powstałe na skutek prowadzonych przez jednostkę prac rozwojowych. Aktywa te są specyficzne, gdyż działalność badawcza i rozwojowa ukierunkowana jest przede wszystkim na rozwój wiedzy i wprawdzie może prowadzić do powstania aktywów posiadających postać fizyczną (na przykład prototypu), jednakże element fizyczny jest drugorzędny. Istotę tych prac stanowi komponent niematerialny, czyli uzyskana wiedza.

W jaki sposób prawidłowo dokonywać korekty zapisów księgowych?

Korekty błędnych zapisów księgowych jednostka powinna dokonać niezwłocznie po ich stwierdzeniu. Od momentu znalezienia błędnego zapisu zależy sposób postępowania. Błędy w zapisach księgowych mogą być stwierdzone przed zamknięciem lub po zamknięciu miesiąca. Generalnie zasady poprawiania błędów stwierdzonych w zapisach księgowych oraz sposób dokumentowania wprowadzenia korekty zostały uregulowane w art. 20 ust. 3 i art. 25 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nimi, podstawą zapisów mogą być również sporządzone przez jednostkę dowody księgowe korygujące poprzednie zapisy.

Jak należy ewidencjonować dodatkowe wynagrodzenie roczne w jednostce budżetowej?

Ewidencja dodatkowego wynagrodzenia rocznego przebiega najczęściej pod datą 31 grudnia roku poprzedniego, czyli w koszty roku, którego dotyczy. Oznacza to, że trzynastkę za 2006 r. nalicza się i ewidencjonuje w 2007 r., ale pod datą 31 grudnia 2006 r. Ujmuje się ją w księgach rachunkowych roku, za który jest wypłacana. Trzeba pamiętać, że dodatkowe wynagrodzenie roczne podlega zarówno opodatkowaniu pdof, jak i stanowi podstawę naliczania składek. Dlatego ujmuje się w ciężar kosztów jej naliczanie, a także obciążenia pochodne, które płaci pracodawca.

Darowizna zestawu komputerowego

Jednostka budżetowa otrzymała w formie darowizny nowy środek trwały – zestaw komputerowy o wartości 3000 zł. Jak prawidłowo powinna być zaksięgowana taka darowizna?

REKLAMA