REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Stonoga

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową. W tym roku po raz pierwszy będziemy sporządzać rachunek zysków i strat. W jaki sposób należy sporządzić „Rachunek zysków i strat jednostki” za 2006 r.?
Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze sporządzają „Rachunek zysków i strat jednostki” za 2006 r. w wariancie porównawczym. Jest to sprawozdanie finansowe uzupełniające informacje zawarte w bilansie. Wzór tego sprawozdania stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r.
 
Rachunek zysków i strat jednostki należy sporządzić na dzień 31 grudnia 2006 r., a wykazywane w nim wartości należy przedstawić w złotych i groszach. Sprawozdanie to sporządza się na podstawie zapisów w księgach rachunkowych jednostki.
Otrzymane dotacje podmiotowe, przedmiotowe zaliczane do przychodów powinny być wykazywane w części A.I.1. wartość konta 740.
W części A.II. należy wykazać wartość zmiany stanu produktów. Jest ona ustalana na koncie 490 „Rozliczenie kosztów” w korespondencji z kontem 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”, czyli zmiana stanu produktów to zwiększenie lub zmniejszenie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Część A.V. „Pozostałe dochody budżetowe” - to przychody ze źródeł dochodów własnych jednostki oraz przychody stanowiące dochody budżetowe w zakładach budżetowych i gospodarstwach pomocniczych jednostek budżetowych.
Część B. „Koszty działalności operacyjnej” - należy sporządzić na podstawie kont zespołu 4 „Koszty według rodzaju”. Zespół ten należy rozbudować o konta analityczne, które będą odzwierciedlać koszty działalności operacyjnej, prezentowane w rachunku zysków i strat jednostki, np. 401 „Amortyzacja”, 402 „Zużycie materiałów i energii”, 403 „Usługi obce”, 404 „Podatki i opłaty”, 405 „Wynagrodzenia”, 406 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia dla pracowników”, 407 „Pozostałe koszty rodzajowe”.
Część B.IX. „Udzielone dotacje” - to dotacje przekazane na finansowanie działalności podstawowej samodzielnie bilansujących oddziałów oraz na inwestycje w zakładach budżetowych. Wartość tej pozycji sprawozdania powinna być ustalana na podstawie konta 740 Ma.
W części C wykazujemy różnicę miedzy wartością części A i wartością części B.
Część D. „Pozostałe przychody operacyjne” - to przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową (statutową) działalnością jednostki.
Część D.I. „Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych” - to przychody ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, ujętych na koncie 760 Ma.
Część D.III. „Pokrycie amortyzacji” - to wartość amortyzacji wykazana na koncie 761.
Część D.IV. „Inne przychody operacyjne” - to odpisane przedawnione zobowiązania, otrzymane odszkodowania, kary i grzywny, nieodpłatnie otrzymane darowizny.
Część E. „Pozostałe koszty operacyjne” - to odpisane przedawnione umorzone należności, utworzone rezerwy na należności od dłużników, koszty postępowania spornego i egzekucyjnego.
Część F. „Zysk/strata z działalności operacyjnej” - to wartość części C + wartość części D - wartość części E.
Część G. „Przychody finansowe” - to wartość przychodów ze sprzedaży papierów wartościowych, przychody ze sprzedaży akcji i udziałów, otrzymane odsetki od należności, odsetki od lokat na rachunkach bankowych.
Część H. „Koszty finansowe” - to odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań, ujemne różnice kursowe, koszty operacji finansowych, np. odsetki od kredytów i pożyczek.
Część I. „Zysk/strata z działalności gospodarczej” - to wartość części F + wartość części G - wartość części H.
Część J. „Wynik zdarzeń nadzwyczajnych” - to różnica między zyskiem nadzwyczajnym a stratą nadzwyczajną.
Część K. „Zysk/strata brutto” - to wartość części I ± wartość części J.
 
Prawidłowo sporządzony rachunek zysków i strat jednostki powinien być zgodny z wynikiem finansowym ustalonym na koncie 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.
Biorąc pod uwagę specyfikę działalności jednostek budżetowych, stwierdzić można, że ich wynik będzie z reguły ujemny.
PODSTAWY PRAWNE
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)
• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 128, poz. 1069)

SYLWIA STONOGA
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA