REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej

Sylwia Stonoga

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową. W tym roku po raz pierwszy będziemy sporządzać rachunek zysków i strat. W jaki sposób należy sporządzić „Rachunek zysków i strat jednostki” za 2006 r.?
Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze sporządzają „Rachunek zysków i strat jednostki” za 2006 r. w wariancie porównawczym. Jest to sprawozdanie finansowe uzupełniające informacje zawarte w bilansie. Wzór tego sprawozdania stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r.
 
Rachunek zysków i strat jednostki należy sporządzić na dzień 31 grudnia 2006 r., a wykazywane w nim wartości należy przedstawić w złotych i groszach. Sprawozdanie to sporządza się na podstawie zapisów w księgach rachunkowych jednostki.
Otrzymane dotacje podmiotowe, przedmiotowe zaliczane do przychodów powinny być wykazywane w części A.I.1. wartość konta 740.
W części A.II. należy wykazać wartość zmiany stanu produktów. Jest ona ustalana na koncie 490 „Rozliczenie kosztów” w korespondencji z kontem 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”, czyli zmiana stanu produktów to zwiększenie lub zmniejszenie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Część A.V. „Pozostałe dochody budżetowe” - to przychody ze źródeł dochodów własnych jednostki oraz przychody stanowiące dochody budżetowe w zakładach budżetowych i gospodarstwach pomocniczych jednostek budżetowych.
Część B. „Koszty działalności operacyjnej” - należy sporządzić na podstawie kont zespołu 4 „Koszty według rodzaju”. Zespół ten należy rozbudować o konta analityczne, które będą odzwierciedlać koszty działalności operacyjnej, prezentowane w rachunku zysków i strat jednostki, np. 401 „Amortyzacja”, 402 „Zużycie materiałów i energii”, 403 „Usługi obce”, 404 „Podatki i opłaty”, 405 „Wynagrodzenia”, 406 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia dla pracowników”, 407 „Pozostałe koszty rodzajowe”.
Część B.IX. „Udzielone dotacje” - to dotacje przekazane na finansowanie działalności podstawowej samodzielnie bilansujących oddziałów oraz na inwestycje w zakładach budżetowych. Wartość tej pozycji sprawozdania powinna być ustalana na podstawie konta 740 Ma.
W części C wykazujemy różnicę miedzy wartością części A i wartością części B.
Część D. „Pozostałe przychody operacyjne” - to przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową (statutową) działalnością jednostki.
Część D.I. „Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych” - to przychody ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, ujętych na koncie 760 Ma.
Część D.III. „Pokrycie amortyzacji” - to wartość amortyzacji wykazana na koncie 761.
Część D.IV. „Inne przychody operacyjne” - to odpisane przedawnione zobowiązania, otrzymane odszkodowania, kary i grzywny, nieodpłatnie otrzymane darowizny.
Część E. „Pozostałe koszty operacyjne” - to odpisane przedawnione umorzone należności, utworzone rezerwy na należności od dłużników, koszty postępowania spornego i egzekucyjnego.
Część F. „Zysk/strata z działalności operacyjnej” - to wartość części C + wartość części D - wartość części E.
Część G. „Przychody finansowe” - to wartość przychodów ze sprzedaży papierów wartościowych, przychody ze sprzedaży akcji i udziałów, otrzymane odsetki od należności, odsetki od lokat na rachunkach bankowych.
Część H. „Koszty finansowe” - to odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań, ujemne różnice kursowe, koszty operacji finansowych, np. odsetki od kredytów i pożyczek.
Część I. „Zysk/strata z działalności gospodarczej” - to wartość części F + wartość części G - wartość części H.
Część J. „Wynik zdarzeń nadzwyczajnych” - to różnica między zyskiem nadzwyczajnym a stratą nadzwyczajną.
Część K. „Zysk/strata brutto” - to wartość części I ± wartość części J.
 
Prawidłowo sporządzony rachunek zysków i strat jednostki powinien być zgodny z wynikiem finansowym ustalonym na koncie 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.
Biorąc pod uwagę specyfikę działalności jednostek budżetowych, stwierdzić można, że ich wynik będzie z reguły ujemny.
PODSTAWY PRAWNE
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)
• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 128, poz. 1069)

SYLWIA STONOGA
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA