REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej

Sylwia Stonoga

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową. W tym roku po raz pierwszy będziemy sporządzać rachunek zysków i strat. W jaki sposób należy sporządzić „Rachunek zysków i strat jednostki” za 2006 r.?
Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze sporządzają „Rachunek zysków i strat jednostki” za 2006 r. w wariancie porównawczym. Jest to sprawozdanie finansowe uzupełniające informacje zawarte w bilansie. Wzór tego sprawozdania stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r.
 
Rachunek zysków i strat jednostki należy sporządzić na dzień 31 grudnia 2006 r., a wykazywane w nim wartości należy przedstawić w złotych i groszach. Sprawozdanie to sporządza się na podstawie zapisów w księgach rachunkowych jednostki.
Otrzymane dotacje podmiotowe, przedmiotowe zaliczane do przychodów powinny być wykazywane w części A.I.1. wartość konta 740.
W części A.II. należy wykazać wartość zmiany stanu produktów. Jest ona ustalana na koncie 490 „Rozliczenie kosztów” w korespondencji z kontem 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”, czyli zmiana stanu produktów to zwiększenie lub zmniejszenie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Część A.V. „Pozostałe dochody budżetowe” - to przychody ze źródeł dochodów własnych jednostki oraz przychody stanowiące dochody budżetowe w zakładach budżetowych i gospodarstwach pomocniczych jednostek budżetowych.
Część B. „Koszty działalności operacyjnej” - należy sporządzić na podstawie kont zespołu 4 „Koszty według rodzaju”. Zespół ten należy rozbudować o konta analityczne, które będą odzwierciedlać koszty działalności operacyjnej, prezentowane w rachunku zysków i strat jednostki, np. 401 „Amortyzacja”, 402 „Zużycie materiałów i energii”, 403 „Usługi obce”, 404 „Podatki i opłaty”, 405 „Wynagrodzenia”, 406 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia dla pracowników”, 407 „Pozostałe koszty rodzajowe”.
Część B.IX. „Udzielone dotacje” - to dotacje przekazane na finansowanie działalności podstawowej samodzielnie bilansujących oddziałów oraz na inwestycje w zakładach budżetowych. Wartość tej pozycji sprawozdania powinna być ustalana na podstawie konta 740 Ma.
W części C wykazujemy różnicę miedzy wartością części A i wartością części B.
Część D. „Pozostałe przychody operacyjne” - to przychody niezwiązane bezpośrednio z podstawową (statutową) działalnością jednostki.
Część D.I. „Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych” - to przychody ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, ujętych na koncie 760 Ma.
Część D.III. „Pokrycie amortyzacji” - to wartość amortyzacji wykazana na koncie 761.
Część D.IV. „Inne przychody operacyjne” - to odpisane przedawnione zobowiązania, otrzymane odszkodowania, kary i grzywny, nieodpłatnie otrzymane darowizny.
Część E. „Pozostałe koszty operacyjne” - to odpisane przedawnione umorzone należności, utworzone rezerwy na należności od dłużników, koszty postępowania spornego i egzekucyjnego.
Część F. „Zysk/strata z działalności operacyjnej” - to wartość części C + wartość części D - wartość części E.
Część G. „Przychody finansowe” - to wartość przychodów ze sprzedaży papierów wartościowych, przychody ze sprzedaży akcji i udziałów, otrzymane odsetki od należności, odsetki od lokat na rachunkach bankowych.
Część H. „Koszty finansowe” - to odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań, ujemne różnice kursowe, koszty operacji finansowych, np. odsetki od kredytów i pożyczek.
Część I. „Zysk/strata z działalności gospodarczej” - to wartość części F + wartość części G - wartość części H.
Część J. „Wynik zdarzeń nadzwyczajnych” - to różnica między zyskiem nadzwyczajnym a stratą nadzwyczajną.
Część K. „Zysk/strata brutto” - to wartość części I ± wartość części J.
 
Prawidłowo sporządzony rachunek zysków i strat jednostki powinien być zgodny z wynikiem finansowym ustalonym na koncie 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.
Biorąc pod uwagę specyfikę działalności jednostek budżetowych, stwierdzić można, że ich wynik będzie z reguły ujemny.
PODSTAWY PRAWNE
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)
• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 128, poz. 1069)

SYLWIA STONOGA
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA