REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpis oraz ewidencja niektórych świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak księgować odpis i inne świadczenia na rzecz pracowników z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czy poprawne jest księgowanie odpisu na ZFŚS na kontach Wn 851 Ma 135?

Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i zasady gospodarowania środkami tego funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu, oraz dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych określa ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS).

Za działalność socjalną uznajemy usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową (art. 2 ustawy o ZFŚS).

ZAPAMIĘTAJ!

Odpis na ZFŚS dokonywany na początku roku dla planowanej liczby zatrudnionych podlega korekcie po zakończeniu roku kalendarzowego, jeśli faktyczny stan zatrudnienia różni się od stanu planowanego.

Pracodawca zobowiązany jest utworzyć fundusz socjalny, jeżeli zatrudnia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, według stanu na dzień 1 stycznia danego roku. Obowiązek taki ciąży także na pracodawcy, jeżeli prowadzi on działalność w sektorze finansów publicznych, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników.

Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.

Wysokość odpisu podstawowego na fundusz wynosi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.

A zatem, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o ZFŚS, wysokość odpisu podstawowego na ZFSS na jednego pracownika wynosi w 2007 r. - 804,60 zł (37,5% podstawy). Odpis na jednego pracownika zatrudnionego w szczególnie uciążliwych warunkach jest wyższy od odpisu podstawowego, gdyż wynosi aż 50% podstawy i w 2007 r. wynosi 1072,80 zł.

Odpis na jednego pracownika młodocianego:

w pierwszym roku nauki - 5%, tj. 107,28 zł,

w drugim roku nauki - 6%, tj. 128,74 zł,

w trzecim roku nauki - 7%, tj. 150,19 zł.

Na każdą osobę zatrudnioną, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, odpis wynosi 37,5% podstawy plus 6,25% (prawo zwiększenia odpisu, jakie przysługuje pracodawcy w stosunku do takich osób) i w 2007 r. wynosi 938,70 zł. Odpis na emeryta i rencistę, nad którym jednostka sprawuje opiekę, wynosi 6,25% podstawy, tj. 134,10 zł.

ZAPAMIĘTAJ!

Do 30 września danego roku kalendarzowego pracodawca powinien przekazać na rachunek bankowy ZFŚS równowartość dokonanych odpisów (art. 6 ust. 2 ustawy o ZFŚS).

Kierunki i zasady wykorzystywania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostki należy określić w regulaminie zakładowym. W jednostkach powoływane są komisje ds. podziału zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Zapisy zawarte w art. 12 ust. 1 ustawy o ZFŚS zobowiązują jednostkę do gromadzenia środków ZFŚS na odrębnym rachunku bankowym. Ewidencję środków pieniężnych zakładowego funduszu świadczeń socjalnych prowadzi się na koncie 135 „Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia”. Do konta 135 należy prowadzić ewidencję szczegółową umożliwiającą ustalenie obrotów i stanu środków ZFŚS.

Do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych tworzonego na podstawie ustawy o ZFŚS z uwzględnieniem ustaleń szczególnych dla nauczycieli, które są zawarte w art. 53 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, służy konto 851 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych”.

Do konta 851 należy prowadzić ewidencję szczegółową umożliwiającą ustalenie:

- stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń ZFŚS z podziałem według tytułów zwiększeń i kierunków wykorzystania,

- wysokość poniesionych kosztów oraz uzyskanych przychodów poszczególnych rodzajów działalności socjalnej w układzie dostosowanym do zakładowego planu finansowego tego funduszu.

Saldo po stronie Ma konta 851 oznacza stan zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pozostającego w dyspozycji jednostki.

Operacje gospodarcze związane z naliczeniem i odprowadzeniem odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych należy ujmować w ewidencji księgowej na kontach: stosownie do zasad funkcjonowania kont określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.

Świadczenie urlopowe

Pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą wypłacać świadczenie urlopowe.

Pracownik, aby mógł uzyskać świadczenie urlopowe, musi w danym roku kalendarzowym wykorzystać urlop wypoczynkowy w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych (art. 3 ust. 5 ustawy o ZFŚS). Świadczenie takie pracodawca wypłaca raz w roku, a jego wypłata następuje nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego. Świadczenie urlopowe stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu zgodnie z treścią art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZFŚS może przewidywać dofinansowanie wypoczynku o podobnym charakterze. Zazwyczaj jest ono wówczas nazywane „wczasami pod gruszą” i - podobnie jak świadczenie urlopowe, jest uzależnione od wykorzystania urlopu wypoczynkowego o określonej długości.

Odmiennością pomiędzy „wczasami pod gruszą” a świadczeniem urlopowym jest zróżnicowanie wypłacanych kwot. Wysokość wypłacanych środków na „wczasy pod gruszą” jest tym wyższa, im gorsza jest sytuacja materialna pracownika, natomiast w przypadku świadczenia urlopowego taki warunek nie jest brany pod uwagę. Zróżnicowanie wysokości świadczenia zależy od takich kryteriów, jak warunki, w jakich pracuje pracownik, jego wiek oraz wymiar czasu pracy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Do konta 234 należy prowadzić ewidencję analityczną imienną dla poszczególnych pracowników. Konto 234 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn stanowi sumę sald należności, a saldo Ma wykazuje sumę zobowiązań wynikających z kont imiennych poszczególnych pracowników.

Pożyczki mieszkaniowe

Jedną z najczęstszych form pomocy z ZFŚS jest pomoc na cele mieszkaniowe. W jej ramach może być przyznana na warunkach określonych w zakładowym regulaminie zwrotna pożyczka. Pożyczki udzielone na wydatki mieszkaniowe podlegają oprocentowaniu stałemu w wysokości określonej przez daną jednostkę, które jest spłacane najczęściej w terminie płatności pierwszej raty pożyczki.

Zapomogi losowe

Inną formą pomocy z ZFŚS są zapomogi losowe. Mogą one być przyznawane z tytułu trudnej sytuacji życiowej pracownika i jego rodziny, wspólnie prowadzących gospodarstwo domowe, śmierci pracownika, emeryta lub rencisty.

Preferencje w przyznawaniu zapomogi z tytułu trudnej sytuacji zazwyczaj mają:

- pracownicy o niskich przychodach przypadających na osobę w rodzinie,

- pracownicy, którzy samotnie wychowują dzieci,

- pracownicy wychowujący dzieci niepełnosprawne,

- emeryci i renciści.

Każdy wniosek o zapomogę losową przed jej przyznaniem rozpatrywany jest przez komisję. Zapomogi takie są zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 updof.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

- Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589)

- Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020)

- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 791)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA