REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpis oraz ewidencja niektórych świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak księgować odpis i inne świadczenia na rzecz pracowników z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czy poprawne jest księgowanie odpisu na ZFŚS na kontach Wn 851 Ma 135?

Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i zasady gospodarowania środkami tego funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu, oraz dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych określa ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS).

Za działalność socjalną uznajemy usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową (art. 2 ustawy o ZFŚS).

ZAPAMIĘTAJ!

Odpis na ZFŚS dokonywany na początku roku dla planowanej liczby zatrudnionych podlega korekcie po zakończeniu roku kalendarzowego, jeśli faktyczny stan zatrudnienia różni się od stanu planowanego.

Pracodawca zobowiązany jest utworzyć fundusz socjalny, jeżeli zatrudnia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, według stanu na dzień 1 stycznia danego roku. Obowiązek taki ciąży także na pracodawcy, jeżeli prowadzi on działalność w sektorze finansów publicznych, bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników.

Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.

Wysokość odpisu podstawowego na fundusz wynosi 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.

A zatem, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o ZFŚS, wysokość odpisu podstawowego na ZFSS na jednego pracownika wynosi w 2007 r. - 804,60 zł (37,5% podstawy). Odpis na jednego pracownika zatrudnionego w szczególnie uciążliwych warunkach jest wyższy od odpisu podstawowego, gdyż wynosi aż 50% podstawy i w 2007 r. wynosi 1072,80 zł.

Odpis na jednego pracownika młodocianego:

w pierwszym roku nauki - 5%, tj. 107,28 zł,

w drugim roku nauki - 6%, tj. 128,74 zł,

w trzecim roku nauki - 7%, tj. 150,19 zł.

Na każdą osobę zatrudnioną, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, odpis wynosi 37,5% podstawy plus 6,25% (prawo zwiększenia odpisu, jakie przysługuje pracodawcy w stosunku do takich osób) i w 2007 r. wynosi 938,70 zł. Odpis na emeryta i rencistę, nad którym jednostka sprawuje opiekę, wynosi 6,25% podstawy, tj. 134,10 zł.

ZAPAMIĘTAJ!

Do 30 września danego roku kalendarzowego pracodawca powinien przekazać na rachunek bankowy ZFŚS równowartość dokonanych odpisów (art. 6 ust. 2 ustawy o ZFŚS).

Kierunki i zasady wykorzystywania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostki należy określić w regulaminie zakładowym. W jednostkach powoływane są komisje ds. podziału zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Zapisy zawarte w art. 12 ust. 1 ustawy o ZFŚS zobowiązują jednostkę do gromadzenia środków ZFŚS na odrębnym rachunku bankowym. Ewidencję środków pieniężnych zakładowego funduszu świadczeń socjalnych prowadzi się na koncie 135 „Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia”. Do konta 135 należy prowadzić ewidencję szczegółową umożliwiającą ustalenie obrotów i stanu środków ZFŚS.

Do ewidencji stanu zwiększeń i zmniejszeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych tworzonego na podstawie ustawy o ZFŚS z uwzględnieniem ustaleń szczególnych dla nauczycieli, które są zawarte w art. 53 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, służy konto 851 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych”.

Do konta 851 należy prowadzić ewidencję szczegółową umożliwiającą ustalenie:

- stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń ZFŚS z podziałem według tytułów zwiększeń i kierunków wykorzystania,

- wysokość poniesionych kosztów oraz uzyskanych przychodów poszczególnych rodzajów działalności socjalnej w układzie dostosowanym do zakładowego planu finansowego tego funduszu.

Saldo po stronie Ma konta 851 oznacza stan zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pozostającego w dyspozycji jednostki.

Operacje gospodarcze związane z naliczeniem i odprowadzeniem odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych należy ujmować w ewidencji księgowej na kontach: stosownie do zasad funkcjonowania kont określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych.

Świadczenie urlopowe

Pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą wypłacać świadczenie urlopowe.

Pracownik, aby mógł uzyskać świadczenie urlopowe, musi w danym roku kalendarzowym wykorzystać urlop wypoczynkowy w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych (art. 3 ust. 5 ustawy o ZFŚS). Świadczenie takie pracodawca wypłaca raz w roku, a jego wypłata następuje nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego. Świadczenie urlopowe stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu zgodnie z treścią art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZFŚS może przewidywać dofinansowanie wypoczynku o podobnym charakterze. Zazwyczaj jest ono wówczas nazywane „wczasami pod gruszą” i - podobnie jak świadczenie urlopowe, jest uzależnione od wykorzystania urlopu wypoczynkowego o określonej długości.

Odmiennością pomiędzy „wczasami pod gruszą” a świadczeniem urlopowym jest zróżnicowanie wypłacanych kwot. Wysokość wypłacanych środków na „wczasy pod gruszą” jest tym wyższa, im gorsza jest sytuacja materialna pracownika, natomiast w przypadku świadczenia urlopowego taki warunek nie jest brany pod uwagę. Zróżnicowanie wysokości świadczenia zależy od takich kryteriów, jak warunki, w jakich pracuje pracownik, jego wiek oraz wymiar czasu pracy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Do konta 234 należy prowadzić ewidencję analityczną imienną dla poszczególnych pracowników. Konto 234 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn stanowi sumę sald należności, a saldo Ma wykazuje sumę zobowiązań wynikających z kont imiennych poszczególnych pracowników.

Pożyczki mieszkaniowe

Jedną z najczęstszych form pomocy z ZFŚS jest pomoc na cele mieszkaniowe. W jej ramach może być przyznana na warunkach określonych w zakładowym regulaminie zwrotna pożyczka. Pożyczki udzielone na wydatki mieszkaniowe podlegają oprocentowaniu stałemu w wysokości określonej przez daną jednostkę, które jest spłacane najczęściej w terminie płatności pierwszej raty pożyczki.

Zapomogi losowe

Inną formą pomocy z ZFŚS są zapomogi losowe. Mogą one być przyznawane z tytułu trudnej sytuacji życiowej pracownika i jego rodziny, wspólnie prowadzących gospodarstwo domowe, śmierci pracownika, emeryta lub rencisty.

Preferencje w przyznawaniu zapomogi z tytułu trudnej sytuacji zazwyczaj mają:

- pracownicy o niskich przychodach przypadających na osobę w rodzinie,

- pracownicy, którzy samotnie wychowują dzieci,

- pracownicy wychowujący dzieci niepełnosprawne,

- emeryci i renciści.

Każdy wniosek o zapomogę losową przed jej przyznaniem rozpatrywany jest przez komisję. Zapomogi takie są zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 updof.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

- Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589)

- Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020)

- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 791)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA