REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja imprez sportowych a VAT

Zofia Kropidłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym urzędu miasta, płatnikiem VAT. Wystawiamy faktury sprzedaży ze stawką VAT - zwolnioną dla szkół podlegających urzędowi miasta. Z tego powodu za 2008 r. rozliczamy się strukturą oraz musieliśmy złożyć korektę deklaracji za 2007 r., ponieważ możemy odliczyć tylko 96% wydatków za 2007 r. Nieodliczony VAT od zakupu usług wynikający z korekty deklaracji za 2007 r. zaksięgowaliśmy w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

Nasz zakład prowadzi usługi basenowe oraz organizuje różne imprezy sportowe, które są refundowane przez jednostkę samorządu terytorialnego. Z tej okazji ponosi wydatki, które zaliczamy w nasze koszty, i odliczamy VAT. Za zorganizowanie imprezy sportowej wystawiamy fakturę sprzedaży dla urzędu miasta o treści „impreza sportowa...” ze stawką 7% VAT. Zdarza sie, że na imprezy sportowe zakupujemy artykuły spożywcze, które służą do poczęstunku dla ich uczestników. Czy z takich faktur mamy prawo odliczyć VAT? Również wątpliwą sprawą jest zakup na wiosnę ziemi oraz kwiatków do ozdoby obiektu sportowego, które zostały posadzone wokół budynku lub zakupione do celów ozdobnych w pomieszczeniach. Czy od tych czynności mamy prawo odliczyć VAT? Jak zaksięgować VAT nieodliczony z faktury (ja księguję w koszty netto fakturę z odpowiednim paragrafem, np. 4210, a VAT z tej faktury w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530)? W rozliczeniu miesięcznej deklaracji odliczam tylko 96% VAT od wydatków, pozostałe 4% księguję w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wspomniany w pytaniu zakład budżetowy świadczy usługi związane z rekreacją i sportem, o symbolu PKWiU 92. Dla ustalenia prawidłowości opodatkowania podatkiem od towarów i usług duże znaczenie ma zakwalifikowanie tych usług do odpowiedniego szczegółowego grupowania PKWiU, gdyż usługi te mogą:

• być opodatkowane,

• być zwolnione od podatku bądź

REKLAMA

• w ogóle nie podlegać opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikacji takiej dokonuje Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych przy Wojewódzkim Urzędzie Statystycznym w Łodzi na wniosek zainteresowanej jednostki. I tak:

1) opodatkowaniu stawką 7% VAT podlegają usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61 oraz wstęp na imprezy sportowe (art. 41 ust. 2 i załącznik nr 3, poz. 158 i 159 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT),

2) organizacja i przeprowadzanie imprez sportowych jest klasyfikowane do grupowania PKWiU 92.62 i tym samym jest zwolnione od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 1 i załącznik nr 4, poz. 11 ustawy o VAT),

3) nieodpłatne świadczenie usług, które są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w ogóle nie podlega opodatkowaniu (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

W przypadku wskazanym w pytaniu należy pamiętać o jeszcze jednym istotnym zwolnieniu od podatku. Dotyczy ono usług świadczonych pomiędzy niektórymi podmiotami sfery budżetowej i jest zawarte w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie). Z przepisu tego wynika, że odpłatne świadczenie wszelkich usług przez zakład budżetowy na rzecz innych zakładów budżetowych, jednostek budżetowych lub gospodarstw pomocniczych tych jednostek jest zwolnione od podatku (z wyjątkiem usług komunalnych oraz komunikacji miejskiej).

Imprezy sportowe

W świetle wspomnianych w pytaniu wyjaśnień wątpliwości budzi opodatkowanie 7-proc. stawką podatku organizacji imprezy sportowej fakturowanej na urząd miasta. Świadcząc tę usługę, należy korzystać ze zwolnienia od podatku, tym bardziej że może to być zwolnienie wynikające z dwóch tytułów na podstawie:

1) art. 43 ust. 1 i załącznika nr 4, poz. 11 do ustawy o VAT oraz

2) § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia (usługa jest świadczona przez zakład budżetowy na rzecz jednostki budżetowej - urzędu miasta).

Jeśli pomimo to usługa na rzecz urzędu miasta opodatkowana została 7-proc. stawką podatku, to od zakupionych na tę imprezę artykułów spożywczych przysługuje odliczenie podatku naliczonego, gdyż zakupy te służą działalności opodatkowanej. I odwrotnie - od zakupów służących działalności zwolnionej nie przysługiwałoby odliczenie podatku naliczonego.

Zakup ziemi i kwiatów

Odnośnie do wydatków na zakup ziemi i kwiatów do ozdoby obiektu sportowego, to przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (z uwzględnieniem stosowanej proporcji), ponieważ nie są to zakupy związane z reprezentacją. W przypadku jednostek, których celem statutowym jest świadczenie usług związanych ze sportem i rekreacją, zakup ziemi, roślin, kwiatów ozdobnych, zagospodarowanie terenów zielonych wiąże się z rodzajem prowadzonej działalności, która ma na celu stworzenie warunków do wypoczynku i rekreacji.

Ustalenie kont

W celu ustalenia kont, na których będzie ujęty podatek naliczony niepodlegający odliczeniu, należy wziąć pod uwagę definicję ceny nabycia zawartą w art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości). Przy nabywaniu składników aktywów, na cenę nabycia składa się kwota należna sprzedającemu, pomniejszona o podlegający odliczeniu podatek od towarów i usług i powiększona o wydatki bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania/wprowadzenia do obrotu. Czytając ten przepis a contrario - należy zwiększyć cenę nabycia o VAT, którego podatnik nie ma prawa odliczyć.

 

W związku ze wspomnianymi uregulowaniami należy podatek naliczony niepodlegający odliczeniu zaksięgować nie na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne”, lecz na odpowiednie konta:

zespołu 0 - w przypadku zakupu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych w budowie, lub

zespołu 3 - w przypadku zakupu materiałów i towarów, lub

zespołu 4 - w przypadku zakupu usług i materiałów niewprowadzanych do magazynu.

PrzykŁad

Otrzymano fakturę zakupu za materiały biurowe, które będą wykorzystywane zarówno w działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od VAT. Jednostka rozlicza takie faktury proporcją wstępną 80% (obliczoną na podstawie porównania sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży całkowitej za rok ubiegły).

Wartości faktury: kwota netto 150 zł

podatek VAT 22% 33 zł

kwota brutto 183 zł

Podatek VAT podlegający odliczeniu:

33 × 80% = 26,40 zł

Podatek VAT niepodlegający odliczeniu:

33 - 26,40 = 6,60 zł

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, kwota 6,60 zł zwiększa cenę zakupu (kwotę netto) i podlega zaksięgowaniu na konto zespołu 4 „Zużycie materiałów”.

Natomiast skutki rocznej korekty podatku naliczonego, dokonanej w związku z zastosowaniem proporcji faktycznej, odnoszone są na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne” (przy zmniejszeniu podatku naliczonego) lub „Pozostałe przychody operacyjne” (przy zwiększeniu podatku naliczonego).

Podstawy prawne

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444)

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 541)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA