REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja imprez sportowych a VAT

Zofia Kropidłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym urzędu miasta, płatnikiem VAT. Wystawiamy faktury sprzedaży ze stawką VAT - zwolnioną dla szkół podlegających urzędowi miasta. Z tego powodu za 2008 r. rozliczamy się strukturą oraz musieliśmy złożyć korektę deklaracji za 2007 r., ponieważ możemy odliczyć tylko 96% wydatków za 2007 r. Nieodliczony VAT od zakupu usług wynikający z korekty deklaracji za 2007 r. zaksięgowaliśmy w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

Nasz zakład prowadzi usługi basenowe oraz organizuje różne imprezy sportowe, które są refundowane przez jednostkę samorządu terytorialnego. Z tej okazji ponosi wydatki, które zaliczamy w nasze koszty, i odliczamy VAT. Za zorganizowanie imprezy sportowej wystawiamy fakturę sprzedaży dla urzędu miasta o treści „impreza sportowa...” ze stawką 7% VAT. Zdarza sie, że na imprezy sportowe zakupujemy artykuły spożywcze, które służą do poczęstunku dla ich uczestników. Czy z takich faktur mamy prawo odliczyć VAT? Również wątpliwą sprawą jest zakup na wiosnę ziemi oraz kwiatków do ozdoby obiektu sportowego, które zostały posadzone wokół budynku lub zakupione do celów ozdobnych w pomieszczeniach. Czy od tych czynności mamy prawo odliczyć VAT? Jak zaksięgować VAT nieodliczony z faktury (ja księguję w koszty netto fakturę z odpowiednim paragrafem, np. 4210, a VAT z tej faktury w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530)? W rozliczeniu miesięcznej deklaracji odliczam tylko 96% VAT od wydatków, pozostałe 4% księguję w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

REKLAMA

Autopromocja

Wspomniany w pytaniu zakład budżetowy świadczy usługi związane z rekreacją i sportem, o symbolu PKWiU 92. Dla ustalenia prawidłowości opodatkowania podatkiem od towarów i usług duże znaczenie ma zakwalifikowanie tych usług do odpowiedniego szczegółowego grupowania PKWiU, gdyż usługi te mogą:

• być opodatkowane,

• być zwolnione od podatku bądź

• w ogóle nie podlegać opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikacji takiej dokonuje Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych przy Wojewódzkim Urzędzie Statystycznym w Łodzi na wniosek zainteresowanej jednostki. I tak:

1) opodatkowaniu stawką 7% VAT podlegają usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61 oraz wstęp na imprezy sportowe (art. 41 ust. 2 i załącznik nr 3, poz. 158 i 159 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT),

2) organizacja i przeprowadzanie imprez sportowych jest klasyfikowane do grupowania PKWiU 92.62 i tym samym jest zwolnione od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 1 i załącznik nr 4, poz. 11 ustawy o VAT),

3) nieodpłatne świadczenie usług, które są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w ogóle nie podlega opodatkowaniu (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

W przypadku wskazanym w pytaniu należy pamiętać o jeszcze jednym istotnym zwolnieniu od podatku. Dotyczy ono usług świadczonych pomiędzy niektórymi podmiotami sfery budżetowej i jest zawarte w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie). Z przepisu tego wynika, że odpłatne świadczenie wszelkich usług przez zakład budżetowy na rzecz innych zakładów budżetowych, jednostek budżetowych lub gospodarstw pomocniczych tych jednostek jest zwolnione od podatku (z wyjątkiem usług komunalnych oraz komunikacji miejskiej).

Imprezy sportowe

W świetle wspomnianych w pytaniu wyjaśnień wątpliwości budzi opodatkowanie 7-proc. stawką podatku organizacji imprezy sportowej fakturowanej na urząd miasta. Świadcząc tę usługę, należy korzystać ze zwolnienia od podatku, tym bardziej że może to być zwolnienie wynikające z dwóch tytułów na podstawie:

1) art. 43 ust. 1 i załącznika nr 4, poz. 11 do ustawy o VAT oraz

2) § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia (usługa jest świadczona przez zakład budżetowy na rzecz jednostki budżetowej - urzędu miasta).

Jeśli pomimo to usługa na rzecz urzędu miasta opodatkowana została 7-proc. stawką podatku, to od zakupionych na tę imprezę artykułów spożywczych przysługuje odliczenie podatku naliczonego, gdyż zakupy te służą działalności opodatkowanej. I odwrotnie - od zakupów służących działalności zwolnionej nie przysługiwałoby odliczenie podatku naliczonego.

Zakup ziemi i kwiatów

Odnośnie do wydatków na zakup ziemi i kwiatów do ozdoby obiektu sportowego, to przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (z uwzględnieniem stosowanej proporcji), ponieważ nie są to zakupy związane z reprezentacją. W przypadku jednostek, których celem statutowym jest świadczenie usług związanych ze sportem i rekreacją, zakup ziemi, roślin, kwiatów ozdobnych, zagospodarowanie terenów zielonych wiąże się z rodzajem prowadzonej działalności, która ma na celu stworzenie warunków do wypoczynku i rekreacji.

Ustalenie kont

W celu ustalenia kont, na których będzie ujęty podatek naliczony niepodlegający odliczeniu, należy wziąć pod uwagę definicję ceny nabycia zawartą w art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości). Przy nabywaniu składników aktywów, na cenę nabycia składa się kwota należna sprzedającemu, pomniejszona o podlegający odliczeniu podatek od towarów i usług i powiększona o wydatki bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania/wprowadzenia do obrotu. Czytając ten przepis a contrario - należy zwiększyć cenę nabycia o VAT, którego podatnik nie ma prawa odliczyć.

 

W związku ze wspomnianymi uregulowaniami należy podatek naliczony niepodlegający odliczeniu zaksięgować nie na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne”, lecz na odpowiednie konta:

zespołu 0 - w przypadku zakupu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych w budowie, lub

zespołu 3 - w przypadku zakupu materiałów i towarów, lub

zespołu 4 - w przypadku zakupu usług i materiałów niewprowadzanych do magazynu.

PrzykŁad

Otrzymano fakturę zakupu za materiały biurowe, które będą wykorzystywane zarówno w działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od VAT. Jednostka rozlicza takie faktury proporcją wstępną 80% (obliczoną na podstawie porównania sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży całkowitej za rok ubiegły).

Wartości faktury: kwota netto 150 zł

podatek VAT 22% 33 zł

kwota brutto 183 zł

Podatek VAT podlegający odliczeniu:

33 × 80% = 26,40 zł

Podatek VAT niepodlegający odliczeniu:

33 - 26,40 = 6,60 zł

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, kwota 6,60 zł zwiększa cenę zakupu (kwotę netto) i podlega zaksięgowaniu na konto zespołu 4 „Zużycie materiałów”.

Natomiast skutki rocznej korekty podatku naliczonego, dokonanej w związku z zastosowaniem proporcji faktycznej, odnoszone są na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne” (przy zmniejszeniu podatku naliczonego) lub „Pozostałe przychody operacyjne” (przy zwiększeniu podatku naliczonego).

Podstawy prawne

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444)

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 541)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA