REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja imprez sportowych a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zofia Kropidłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym urzędu miasta, płatnikiem VAT. Wystawiamy faktury sprzedaży ze stawką VAT - zwolnioną dla szkół podlegających urzędowi miasta. Z tego powodu za 2008 r. rozliczamy się strukturą oraz musieliśmy złożyć korektę deklaracji za 2007 r., ponieważ możemy odliczyć tylko 96% wydatków za 2007 r. Nieodliczony VAT od zakupu usług wynikający z korekty deklaracji za 2007 r. zaksięgowaliśmy w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

Nasz zakład prowadzi usługi basenowe oraz organizuje różne imprezy sportowe, które są refundowane przez jednostkę samorządu terytorialnego. Z tej okazji ponosi wydatki, które zaliczamy w nasze koszty, i odliczamy VAT. Za zorganizowanie imprezy sportowej wystawiamy fakturę sprzedaży dla urzędu miasta o treści „impreza sportowa...” ze stawką 7% VAT. Zdarza sie, że na imprezy sportowe zakupujemy artykuły spożywcze, które służą do poczęstunku dla ich uczestników. Czy z takich faktur mamy prawo odliczyć VAT? Również wątpliwą sprawą jest zakup na wiosnę ziemi oraz kwiatków do ozdoby obiektu sportowego, które zostały posadzone wokół budynku lub zakupione do celów ozdobnych w pomieszczeniach. Czy od tych czynności mamy prawo odliczyć VAT? Jak zaksięgować VAT nieodliczony z faktury (ja księguję w koszty netto fakturę z odpowiednim paragrafem, np. 4210, a VAT z tej faktury w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530)? W rozliczeniu miesięcznej deklaracji odliczam tylko 96% VAT od wydatków, pozostałe 4% księguję w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

REKLAMA

Autopromocja

Wspomniany w pytaniu zakład budżetowy świadczy usługi związane z rekreacją i sportem, o symbolu PKWiU 92. Dla ustalenia prawidłowości opodatkowania podatkiem od towarów i usług duże znaczenie ma zakwalifikowanie tych usług do odpowiedniego szczegółowego grupowania PKWiU, gdyż usługi te mogą:

• być opodatkowane,

• być zwolnione od podatku bądź

• w ogóle nie podlegać opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikacji takiej dokonuje Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych przy Wojewódzkim Urzędzie Statystycznym w Łodzi na wniosek zainteresowanej jednostki. I tak:

1) opodatkowaniu stawką 7% VAT podlegają usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61 oraz wstęp na imprezy sportowe (art. 41 ust. 2 i załącznik nr 3, poz. 158 i 159 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT),

2) organizacja i przeprowadzanie imprez sportowych jest klasyfikowane do grupowania PKWiU 92.62 i tym samym jest zwolnione od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 1 i załącznik nr 4, poz. 11 ustawy o VAT),

3) nieodpłatne świadczenie usług, które są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w ogóle nie podlega opodatkowaniu (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

W przypadku wskazanym w pytaniu należy pamiętać o jeszcze jednym istotnym zwolnieniu od podatku. Dotyczy ono usług świadczonych pomiędzy niektórymi podmiotami sfery budżetowej i jest zawarte w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie). Z przepisu tego wynika, że odpłatne świadczenie wszelkich usług przez zakład budżetowy na rzecz innych zakładów budżetowych, jednostek budżetowych lub gospodarstw pomocniczych tych jednostek jest zwolnione od podatku (z wyjątkiem usług komunalnych oraz komunikacji miejskiej).

Imprezy sportowe

W świetle wspomnianych w pytaniu wyjaśnień wątpliwości budzi opodatkowanie 7-proc. stawką podatku organizacji imprezy sportowej fakturowanej na urząd miasta. Świadcząc tę usługę, należy korzystać ze zwolnienia od podatku, tym bardziej że może to być zwolnienie wynikające z dwóch tytułów na podstawie:

1) art. 43 ust. 1 i załącznika nr 4, poz. 11 do ustawy o VAT oraz

2) § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia (usługa jest świadczona przez zakład budżetowy na rzecz jednostki budżetowej - urzędu miasta).

Jeśli pomimo to usługa na rzecz urzędu miasta opodatkowana została 7-proc. stawką podatku, to od zakupionych na tę imprezę artykułów spożywczych przysługuje odliczenie podatku naliczonego, gdyż zakupy te służą działalności opodatkowanej. I odwrotnie - od zakupów służących działalności zwolnionej nie przysługiwałoby odliczenie podatku naliczonego.

Zakup ziemi i kwiatów

Odnośnie do wydatków na zakup ziemi i kwiatów do ozdoby obiektu sportowego, to przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (z uwzględnieniem stosowanej proporcji), ponieważ nie są to zakupy związane z reprezentacją. W przypadku jednostek, których celem statutowym jest świadczenie usług związanych ze sportem i rekreacją, zakup ziemi, roślin, kwiatów ozdobnych, zagospodarowanie terenów zielonych wiąże się z rodzajem prowadzonej działalności, która ma na celu stworzenie warunków do wypoczynku i rekreacji.

Ustalenie kont

W celu ustalenia kont, na których będzie ujęty podatek naliczony niepodlegający odliczeniu, należy wziąć pod uwagę definicję ceny nabycia zawartą w art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości). Przy nabywaniu składników aktywów, na cenę nabycia składa się kwota należna sprzedającemu, pomniejszona o podlegający odliczeniu podatek od towarów i usług i powiększona o wydatki bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania/wprowadzenia do obrotu. Czytając ten przepis a contrario - należy zwiększyć cenę nabycia o VAT, którego podatnik nie ma prawa odliczyć.

 

W związku ze wspomnianymi uregulowaniami należy podatek naliczony niepodlegający odliczeniu zaksięgować nie na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne”, lecz na odpowiednie konta:

zespołu 0 - w przypadku zakupu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych w budowie, lub

zespołu 3 - w przypadku zakupu materiałów i towarów, lub

zespołu 4 - w przypadku zakupu usług i materiałów niewprowadzanych do magazynu.

PrzykŁad

Otrzymano fakturę zakupu za materiały biurowe, które będą wykorzystywane zarówno w działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od VAT. Jednostka rozlicza takie faktury proporcją wstępną 80% (obliczoną na podstawie porównania sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży całkowitej za rok ubiegły).

Wartości faktury: kwota netto 150 zł

podatek VAT 22% 33 zł

kwota brutto 183 zł

Podatek VAT podlegający odliczeniu:

33 × 80% = 26,40 zł

Podatek VAT niepodlegający odliczeniu:

33 - 26,40 = 6,60 zł

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, kwota 6,60 zł zwiększa cenę zakupu (kwotę netto) i podlega zaksięgowaniu na konto zespołu 4 „Zużycie materiałów”.

Natomiast skutki rocznej korekty podatku naliczonego, dokonanej w związku z zastosowaniem proporcji faktycznej, odnoszone są na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne” (przy zmniejszeniu podatku naliczonego) lub „Pozostałe przychody operacyjne” (przy zwiększeniu podatku naliczonego).

Podstawy prawne

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444)

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 541)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA