REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja imprez sportowych a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zofia Kropidłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym urzędu miasta, płatnikiem VAT. Wystawiamy faktury sprzedaży ze stawką VAT - zwolnioną dla szkół podlegających urzędowi miasta. Z tego powodu za 2008 r. rozliczamy się strukturą oraz musieliśmy złożyć korektę deklaracji za 2007 r., ponieważ możemy odliczyć tylko 96% wydatków za 2007 r. Nieodliczony VAT od zakupu usług wynikający z korekty deklaracji za 2007 r. zaksięgowaliśmy w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

Nasz zakład prowadzi usługi basenowe oraz organizuje różne imprezy sportowe, które są refundowane przez jednostkę samorządu terytorialnego. Z tej okazji ponosi wydatki, które zaliczamy w nasze koszty, i odliczamy VAT. Za zorganizowanie imprezy sportowej wystawiamy fakturę sprzedaży dla urzędu miasta o treści „impreza sportowa...” ze stawką 7% VAT. Zdarza sie, że na imprezy sportowe zakupujemy artykuły spożywcze, które służą do poczęstunku dla ich uczestników. Czy z takich faktur mamy prawo odliczyć VAT? Również wątpliwą sprawą jest zakup na wiosnę ziemi oraz kwiatków do ozdoby obiektu sportowego, które zostały posadzone wokół budynku lub zakupione do celów ozdobnych w pomieszczeniach. Czy od tych czynności mamy prawo odliczyć VAT? Jak zaksięgować VAT nieodliczony z faktury (ja księguję w koszty netto fakturę z odpowiednim paragrafem, np. 4210, a VAT z tej faktury w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530)? W rozliczeniu miesięcznej deklaracji odliczam tylko 96% VAT od wydatków, pozostałe 4% księguję w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

REKLAMA

Autopromocja

Wspomniany w pytaniu zakład budżetowy świadczy usługi związane z rekreacją i sportem, o symbolu PKWiU 92. Dla ustalenia prawidłowości opodatkowania podatkiem od towarów i usług duże znaczenie ma zakwalifikowanie tych usług do odpowiedniego szczegółowego grupowania PKWiU, gdyż usługi te mogą:

• być opodatkowane,

• być zwolnione od podatku bądź

• w ogóle nie podlegać opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikacji takiej dokonuje Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych przy Wojewódzkim Urzędzie Statystycznym w Łodzi na wniosek zainteresowanej jednostki. I tak:

1) opodatkowaniu stawką 7% VAT podlegają usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61 oraz wstęp na imprezy sportowe (art. 41 ust. 2 i załącznik nr 3, poz. 158 i 159 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT),

2) organizacja i przeprowadzanie imprez sportowych jest klasyfikowane do grupowania PKWiU 92.62 i tym samym jest zwolnione od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 1 i załącznik nr 4, poz. 11 ustawy o VAT),

3) nieodpłatne świadczenie usług, które są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w ogóle nie podlega opodatkowaniu (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

W przypadku wskazanym w pytaniu należy pamiętać o jeszcze jednym istotnym zwolnieniu od podatku. Dotyczy ono usług świadczonych pomiędzy niektórymi podmiotami sfery budżetowej i jest zawarte w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie). Z przepisu tego wynika, że odpłatne świadczenie wszelkich usług przez zakład budżetowy na rzecz innych zakładów budżetowych, jednostek budżetowych lub gospodarstw pomocniczych tych jednostek jest zwolnione od podatku (z wyjątkiem usług komunalnych oraz komunikacji miejskiej).

Imprezy sportowe

W świetle wspomnianych w pytaniu wyjaśnień wątpliwości budzi opodatkowanie 7-proc. stawką podatku organizacji imprezy sportowej fakturowanej na urząd miasta. Świadcząc tę usługę, należy korzystać ze zwolnienia od podatku, tym bardziej że może to być zwolnienie wynikające z dwóch tytułów na podstawie:

1) art. 43 ust. 1 i załącznika nr 4, poz. 11 do ustawy o VAT oraz

2) § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia (usługa jest świadczona przez zakład budżetowy na rzecz jednostki budżetowej - urzędu miasta).

Jeśli pomimo to usługa na rzecz urzędu miasta opodatkowana została 7-proc. stawką podatku, to od zakupionych na tę imprezę artykułów spożywczych przysługuje odliczenie podatku naliczonego, gdyż zakupy te służą działalności opodatkowanej. I odwrotnie - od zakupów służących działalności zwolnionej nie przysługiwałoby odliczenie podatku naliczonego.

Zakup ziemi i kwiatów

Odnośnie do wydatków na zakup ziemi i kwiatów do ozdoby obiektu sportowego, to przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (z uwzględnieniem stosowanej proporcji), ponieważ nie są to zakupy związane z reprezentacją. W przypadku jednostek, których celem statutowym jest świadczenie usług związanych ze sportem i rekreacją, zakup ziemi, roślin, kwiatów ozdobnych, zagospodarowanie terenów zielonych wiąże się z rodzajem prowadzonej działalności, która ma na celu stworzenie warunków do wypoczynku i rekreacji.

Ustalenie kont

W celu ustalenia kont, na których będzie ujęty podatek naliczony niepodlegający odliczeniu, należy wziąć pod uwagę definicję ceny nabycia zawartą w art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości). Przy nabywaniu składników aktywów, na cenę nabycia składa się kwota należna sprzedającemu, pomniejszona o podlegający odliczeniu podatek od towarów i usług i powiększona o wydatki bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania/wprowadzenia do obrotu. Czytając ten przepis a contrario - należy zwiększyć cenę nabycia o VAT, którego podatnik nie ma prawa odliczyć.

 

W związku ze wspomnianymi uregulowaniami należy podatek naliczony niepodlegający odliczeniu zaksięgować nie na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne”, lecz na odpowiednie konta:

zespołu 0 - w przypadku zakupu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych w budowie, lub

zespołu 3 - w przypadku zakupu materiałów i towarów, lub

zespołu 4 - w przypadku zakupu usług i materiałów niewprowadzanych do magazynu.

PrzykŁad

Otrzymano fakturę zakupu za materiały biurowe, które będą wykorzystywane zarówno w działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od VAT. Jednostka rozlicza takie faktury proporcją wstępną 80% (obliczoną na podstawie porównania sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży całkowitej za rok ubiegły).

Wartości faktury: kwota netto 150 zł

podatek VAT 22% 33 zł

kwota brutto 183 zł

Podatek VAT podlegający odliczeniu:

33 × 80% = 26,40 zł

Podatek VAT niepodlegający odliczeniu:

33 - 26,40 = 6,60 zł

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, kwota 6,60 zł zwiększa cenę zakupu (kwotę netto) i podlega zaksięgowaniu na konto zespołu 4 „Zużycie materiałów”.

Natomiast skutki rocznej korekty podatku naliczonego, dokonanej w związku z zastosowaniem proporcji faktycznej, odnoszone są na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne” (przy zmniejszeniu podatku naliczonego) lub „Pozostałe przychody operacyjne” (przy zwiększeniu podatku naliczonego).

Podstawy prawne

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444)

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 541)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA