REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja imprez sportowych a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zofia Kropidłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym urzędu miasta, płatnikiem VAT. Wystawiamy faktury sprzedaży ze stawką VAT - zwolnioną dla szkół podlegających urzędowi miasta. Z tego powodu za 2008 r. rozliczamy się strukturą oraz musieliśmy złożyć korektę deklaracji za 2007 r., ponieważ możemy odliczyć tylko 96% wydatków za 2007 r. Nieodliczony VAT od zakupu usług wynikający z korekty deklaracji za 2007 r. zaksięgowaliśmy w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

REKLAMA

Nasz zakład prowadzi usługi basenowe oraz organizuje różne imprezy sportowe, które są refundowane przez jednostkę samorządu terytorialnego. Z tej okazji ponosi wydatki, które zaliczamy w nasze koszty, i odliczamy VAT. Za zorganizowanie imprezy sportowej wystawiamy fakturę sprzedaży dla urzędu miasta o treści „impreza sportowa...” ze stawką 7% VAT. Zdarza sie, że na imprezy sportowe zakupujemy artykuły spożywcze, które służą do poczęstunku dla ich uczestników. Czy z takich faktur mamy prawo odliczyć VAT? Również wątpliwą sprawą jest zakup na wiosnę ziemi oraz kwiatków do ozdoby obiektu sportowego, które zostały posadzone wokół budynku lub zakupione do celów ozdobnych w pomieszczeniach. Czy od tych czynności mamy prawo odliczyć VAT? Jak zaksięgować VAT nieodliczony z faktury (ja księguję w koszty netto fakturę z odpowiednim paragrafem, np. 4210, a VAT z tej faktury w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530)? W rozliczeniu miesięcznej deklaracji odliczam tylko 96% VAT od wydatków, pozostałe 4% księguję w pozostałe koszty operacyjne z paragrafem 4530.

REKLAMA

Wspomniany w pytaniu zakład budżetowy świadczy usługi związane z rekreacją i sportem, o symbolu PKWiU 92. Dla ustalenia prawidłowości opodatkowania podatkiem od towarów i usług duże znaczenie ma zakwalifikowanie tych usług do odpowiedniego szczegółowego grupowania PKWiU, gdyż usługi te mogą:

• być opodatkowane,

• być zwolnione od podatku bądź

• w ogóle nie podlegać opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikacji takiej dokonuje Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych przy Wojewódzkim Urzędzie Statystycznym w Łodzi na wniosek zainteresowanej jednostki. I tak:

1) opodatkowaniu stawką 7% VAT podlegają usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61 oraz wstęp na imprezy sportowe (art. 41 ust. 2 i załącznik nr 3, poz. 158 i 159 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT),

2) organizacja i przeprowadzanie imprez sportowych jest klasyfikowane do grupowania PKWiU 92.62 i tym samym jest zwolnione od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 1 i załącznik nr 4, poz. 11 ustawy o VAT),

3) nieodpłatne świadczenie usług, które są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w ogóle nie podlega opodatkowaniu (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

W przypadku wskazanym w pytaniu należy pamiętać o jeszcze jednym istotnym zwolnieniu od podatku. Dotyczy ono usług świadczonych pomiędzy niektórymi podmiotami sfery budżetowej i jest zawarte w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie). Z przepisu tego wynika, że odpłatne świadczenie wszelkich usług przez zakład budżetowy na rzecz innych zakładów budżetowych, jednostek budżetowych lub gospodarstw pomocniczych tych jednostek jest zwolnione od podatku (z wyjątkiem usług komunalnych oraz komunikacji miejskiej).

Imprezy sportowe

W świetle wspomnianych w pytaniu wyjaśnień wątpliwości budzi opodatkowanie 7-proc. stawką podatku organizacji imprezy sportowej fakturowanej na urząd miasta. Świadcząc tę usługę, należy korzystać ze zwolnienia od podatku, tym bardziej że może to być zwolnienie wynikające z dwóch tytułów na podstawie:

1) art. 43 ust. 1 i załącznika nr 4, poz. 11 do ustawy o VAT oraz

2) § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia (usługa jest świadczona przez zakład budżetowy na rzecz jednostki budżetowej - urzędu miasta).

Jeśli pomimo to usługa na rzecz urzędu miasta opodatkowana została 7-proc. stawką podatku, to od zakupionych na tę imprezę artykułów spożywczych przysługuje odliczenie podatku naliczonego, gdyż zakupy te służą działalności opodatkowanej. I odwrotnie - od zakupów służących działalności zwolnionej nie przysługiwałoby odliczenie podatku naliczonego.

Zakup ziemi i kwiatów

Odnośnie do wydatków na zakup ziemi i kwiatów do ozdoby obiektu sportowego, to przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (z uwzględnieniem stosowanej proporcji), ponieważ nie są to zakupy związane z reprezentacją. W przypadku jednostek, których celem statutowym jest świadczenie usług związanych ze sportem i rekreacją, zakup ziemi, roślin, kwiatów ozdobnych, zagospodarowanie terenów zielonych wiąże się z rodzajem prowadzonej działalności, która ma na celu stworzenie warunków do wypoczynku i rekreacji.

Ustalenie kont

W celu ustalenia kont, na których będzie ujęty podatek naliczony niepodlegający odliczeniu, należy wziąć pod uwagę definicję ceny nabycia zawartą w art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości). Przy nabywaniu składników aktywów, na cenę nabycia składa się kwota należna sprzedającemu, pomniejszona o podlegający odliczeniu podatek od towarów i usług i powiększona o wydatki bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania/wprowadzenia do obrotu. Czytając ten przepis a contrario - należy zwiększyć cenę nabycia o VAT, którego podatnik nie ma prawa odliczyć.

 

W związku ze wspomnianymi uregulowaniami należy podatek naliczony niepodlegający odliczeniu zaksięgować nie na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne”, lecz na odpowiednie konta:

zespołu 0 - w przypadku zakupu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych w budowie, lub

zespołu 3 - w przypadku zakupu materiałów i towarów, lub

zespołu 4 - w przypadku zakupu usług i materiałów niewprowadzanych do magazynu.

PrzykŁad

Otrzymano fakturę zakupu za materiały biurowe, które będą wykorzystywane zarówno w działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od VAT. Jednostka rozlicza takie faktury proporcją wstępną 80% (obliczoną na podstawie porównania sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży całkowitej za rok ubiegły).

Wartości faktury: kwota netto 150 zł

podatek VAT 22% 33 zł

kwota brutto 183 zł

Podatek VAT podlegający odliczeniu:

33 × 80% = 26,40 zł

Podatek VAT niepodlegający odliczeniu:

33 - 26,40 = 6,60 zł

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, kwota 6,60 zł zwiększa cenę zakupu (kwotę netto) i podlega zaksięgowaniu na konto zespołu 4 „Zużycie materiałów”.

Natomiast skutki rocznej korekty podatku naliczonego, dokonanej w związku z zastosowaniem proporcji faktycznej, odnoszone są na konta zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne” (przy zmniejszeniu podatku naliczonego) lub „Pozostałe przychody operacyjne” (przy zwiększeniu podatku naliczonego).

Podstawy prawne

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444)

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 541)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA