REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może pracodawca dysponujący ograniczonymi środkami ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową zatrudniającą 23 pracowników. Czy ze względu na niski odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) - mamy 9 emerytów, w tym 7 pracowników obsługi i 2 nauczycieli - można zmniejszyć częstotliwość wypłaty dofinansowania do wypoczynku oraz innych świadczeń poza losowymi? Na przykład - wypłata każdego roku w wysokości 1/2 przysługującego dofinansowania lub co drugi rok w pełnej wysokości. Wypłata dofinansowania emerytom każdego roku w pełnej wysokości powoduje znaczne obniżenie dofinansowań dla pozostałych osób.

Odpowiadając na pytanie, zakładam, że chodzi o ZFŚS jednostki oświatowej należącej do sektora finansów publicznych, działającej na podstawie ustaw z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zasady udzielania świadczeń z ZFŚS pracownikom jednostek organizacyjnych oświaty, działających na podstawie ustaw o systemie oświaty oraz o finansach publicznych, zostały określone w przepisach ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS). Zgodnie z nimi:

• z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustalonego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym (art. 53 ust. 1 i 1a ustawy - Karta Nauczyciela),

• w zakresie zasad udzielania pozostałych świadczeń dla nauczycieli i emerytów/rencistów nauczycieli stosuje się przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (art. 53 ust. 5 Karty Nauczyciela),

• w zakresie udzielania świadczeń dla pracowników i emerytów niebędących nauczycielami, zatrudnionych w jednostkach oświaty, stosuje się przepisy ustawy o ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku świadczenia urlopowego dla nauczycieli wymienionego w przepisach art. 53 ust. 1a Karty Nauczyciela pracodawca nie ma możliwości zmiany zasad jego wypłacania (ani w zakresie kręgu osób uprawnionych, ani w zakresie wysokości i częstotliwości wypłat), ponieważ jest to świadczenie obligatoryjne, którego warunki wypłacania zostały określone w powszechnie obowiązujących przepisach ustawowych.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych świadczeń z ZFŚS o ich rodzaju, formach, zasadach, wysokości i częstotliwości wypłacania decyduje pracodawca w regulaminie ZFŚS, ustalanym przy udziale związków zawodowych lub przedstawiciela załogi, w trybie określonym w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ZFŚS.

Pracodawca dysponujący w ramach ZFŚS ograniczonymi środkami finansowymi, przed ustaleniem regulaminu powinien zrobić rozeznanie w zakresie sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS oraz zapotrzebowania na konkretne rodzaje usług (na przykład w formie anonimowej ankiety wśród osób uprawnionych) i podjąć decyzje dopuszczalne na gruncie obowiązującego prawa przedstawione w tabeli.

Tabela. Działania, które może podjąć pracodawca dysponujący ograniczonymi środkami finansowymi ZFŚS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wprowadzając te wszystkie rozwiązania, cały czas należy pamiętać o nadrzędnej zasadzie wynikającej z art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS, według której przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z ZFŚS uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z Funduszu - co w praktyce oznacza, że rozstrzygając o tym, kto będzie uprawniony do korzystania z ZFŚS i w jakim zakresie, nie można kierować się innymi przesłankami niż ww. kryteria socjalne. Czyli nie można na przykład decydować, że emeryci i renciści otrzymają tylko połowę wysokości świadczeń lub raz na dwa lata, tylko dlatego, że są emerytami i rencistami. Fundusz świadczeń socjalnych ma bowiem służyć osobom uprawnionym, znajdującym się faktycznie w najcięższej sytuacji.

 

Konsekwencją zastosowania tej zasady jest to, że w zakładzie pracy będą osoby w dobrej sytuacji materialnej, którym ze względu na niespełnianie kryterium dochodowego nie będą przysługiwały żadne świadczenia (na przykład: osoby zajmujące stanowiska kierownicze, o wysokich zarobkach, niemające na utrzymaniu małoletnich dzieci lub emeryci, których małżonkowie uzyskują wysokie dochody), jak i takie, które ze względu na ciężką sytuację będą korzystały ze wszystkich możliwych świadczeń i dopłat w najwyższej przewidzianej wysokości (na przykład nauczyciel utrzymujący bezrobotną żonę i dwoje małoletnich dzieci; samotny emerytowany nauczyciel; nauczycielka wychowująca samotnie dziecko niepełnosprawne).

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 247, poz. 1821)

• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1292)

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA