REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może pracodawca dysponujący ograniczonymi środkami ZFŚS

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową zatrudniającą 23 pracowników. Czy ze względu na niski odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) - mamy 9 emerytów, w tym 7 pracowników obsługi i 2 nauczycieli - można zmniejszyć częstotliwość wypłaty dofinansowania do wypoczynku oraz innych świadczeń poza losowymi? Na przykład - wypłata każdego roku w wysokości 1/2 przysługującego dofinansowania lub co drugi rok w pełnej wysokości. Wypłata dofinansowania emerytom każdego roku w pełnej wysokości powoduje znaczne obniżenie dofinansowań dla pozostałych osób.

Odpowiadając na pytanie, zakładam, że chodzi o ZFŚS jednostki oświatowej należącej do sektora finansów publicznych, działającej na podstawie ustaw z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.

REKLAMA

Autopromocja

Zasady udzielania świadczeń z ZFŚS pracownikom jednostek organizacyjnych oświaty, działających na podstawie ustaw o systemie oświaty oraz o finansach publicznych, zostały określone w przepisach ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS). Zgodnie z nimi:

• z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustalonego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym (art. 53 ust. 1 i 1a ustawy - Karta Nauczyciela),

• w zakresie zasad udzielania pozostałych świadczeń dla nauczycieli i emerytów/rencistów nauczycieli stosuje się przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (art. 53 ust. 5 Karty Nauczyciela),

• w zakresie udzielania świadczeń dla pracowników i emerytów niebędących nauczycielami, zatrudnionych w jednostkach oświaty, stosuje się przepisy ustawy o ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku świadczenia urlopowego dla nauczycieli wymienionego w przepisach art. 53 ust. 1a Karty Nauczyciela pracodawca nie ma możliwości zmiany zasad jego wypłacania (ani w zakresie kręgu osób uprawnionych, ani w zakresie wysokości i częstotliwości wypłat), ponieważ jest to świadczenie obligatoryjne, którego warunki wypłacania zostały określone w powszechnie obowiązujących przepisach ustawowych.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych świadczeń z ZFŚS o ich rodzaju, formach, zasadach, wysokości i częstotliwości wypłacania decyduje pracodawca w regulaminie ZFŚS, ustalanym przy udziale związków zawodowych lub przedstawiciela załogi, w trybie określonym w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ZFŚS.

Pracodawca dysponujący w ramach ZFŚS ograniczonymi środkami finansowymi, przed ustaleniem regulaminu powinien zrobić rozeznanie w zakresie sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS oraz zapotrzebowania na konkretne rodzaje usług (na przykład w formie anonimowej ankiety wśród osób uprawnionych) i podjąć decyzje dopuszczalne na gruncie obowiązującego prawa przedstawione w tabeli.

Tabela. Działania, które może podjąć pracodawca dysponujący ograniczonymi środkami finansowymi ZFŚS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wprowadzając te wszystkie rozwiązania, cały czas należy pamiętać o nadrzędnej zasadzie wynikającej z art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS, według której przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z ZFŚS uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z Funduszu - co w praktyce oznacza, że rozstrzygając o tym, kto będzie uprawniony do korzystania z ZFŚS i w jakim zakresie, nie można kierować się innymi przesłankami niż ww. kryteria socjalne. Czyli nie można na przykład decydować, że emeryci i renciści otrzymają tylko połowę wysokości świadczeń lub raz na dwa lata, tylko dlatego, że są emerytami i rencistami. Fundusz świadczeń socjalnych ma bowiem służyć osobom uprawnionym, znajdującym się faktycznie w najcięższej sytuacji.

 

Konsekwencją zastosowania tej zasady jest to, że w zakładzie pracy będą osoby w dobrej sytuacji materialnej, którym ze względu na niespełnianie kryterium dochodowego nie będą przysługiwały żadne świadczenia (na przykład: osoby zajmujące stanowiska kierownicze, o wysokich zarobkach, niemające na utrzymaniu małoletnich dzieci lub emeryci, których małżonkowie uzyskują wysokie dochody), jak i takie, które ze względu na ciężką sytuację będą korzystały ze wszystkich możliwych świadczeń i dopłat w najwyższej przewidzianej wysokości (na przykład nauczyciel utrzymujący bezrobotną żonę i dwoje małoletnich dzieci; samotny emerytowany nauczyciel; nauczycielka wychowująca samotnie dziecko niepełnosprawne).

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 247, poz. 1821)

• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1292)

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA