REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może pracodawca dysponujący ograniczonymi środkami ZFŚS

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową zatrudniającą 23 pracowników. Czy ze względu na niski odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) - mamy 9 emerytów, w tym 7 pracowników obsługi i 2 nauczycieli - można zmniejszyć częstotliwość wypłaty dofinansowania do wypoczynku oraz innych świadczeń poza losowymi? Na przykład - wypłata każdego roku w wysokości 1/2 przysługującego dofinansowania lub co drugi rok w pełnej wysokości. Wypłata dofinansowania emerytom każdego roku w pełnej wysokości powoduje znaczne obniżenie dofinansowań dla pozostałych osób.

Odpowiadając na pytanie, zakładam, że chodzi o ZFŚS jednostki oświatowej należącej do sektora finansów publicznych, działającej na podstawie ustaw z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady udzielania świadczeń z ZFŚS pracownikom jednostek organizacyjnych oświaty, działających na podstawie ustaw o systemie oświaty oraz o finansach publicznych, zostały określone w przepisach ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS). Zgodnie z nimi:

• z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustalonego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym (art. 53 ust. 1 i 1a ustawy - Karta Nauczyciela),

• w zakresie zasad udzielania pozostałych świadczeń dla nauczycieli i emerytów/rencistów nauczycieli stosuje się przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (art. 53 ust. 5 Karty Nauczyciela),

REKLAMA

• w zakresie udzielania świadczeń dla pracowników i emerytów niebędących nauczycielami, zatrudnionych w jednostkach oświaty, stosuje się przepisy ustawy o ZFŚS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku świadczenia urlopowego dla nauczycieli wymienionego w przepisach art. 53 ust. 1a Karty Nauczyciela pracodawca nie ma możliwości zmiany zasad jego wypłacania (ani w zakresie kręgu osób uprawnionych, ani w zakresie wysokości i częstotliwości wypłat), ponieważ jest to świadczenie obligatoryjne, którego warunki wypłacania zostały określone w powszechnie obowiązujących przepisach ustawowych.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych świadczeń z ZFŚS o ich rodzaju, formach, zasadach, wysokości i częstotliwości wypłacania decyduje pracodawca w regulaminie ZFŚS, ustalanym przy udziale związków zawodowych lub przedstawiciela załogi, w trybie określonym w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ZFŚS.

Pracodawca dysponujący w ramach ZFŚS ograniczonymi środkami finansowymi, przed ustaleniem regulaminu powinien zrobić rozeznanie w zakresie sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS oraz zapotrzebowania na konkretne rodzaje usług (na przykład w formie anonimowej ankiety wśród osób uprawnionych) i podjąć decyzje dopuszczalne na gruncie obowiązującego prawa przedstawione w tabeli.

Tabela. Działania, które może podjąć pracodawca dysponujący ograniczonymi środkami finansowymi ZFŚS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wprowadzając te wszystkie rozwiązania, cały czas należy pamiętać o nadrzędnej zasadzie wynikającej z art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS, według której przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z ZFŚS uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z Funduszu - co w praktyce oznacza, że rozstrzygając o tym, kto będzie uprawniony do korzystania z ZFŚS i w jakim zakresie, nie można kierować się innymi przesłankami niż ww. kryteria socjalne. Czyli nie można na przykład decydować, że emeryci i renciści otrzymają tylko połowę wysokości świadczeń lub raz na dwa lata, tylko dlatego, że są emerytami i rencistami. Fundusz świadczeń socjalnych ma bowiem służyć osobom uprawnionym, znajdującym się faktycznie w najcięższej sytuacji.

 

Konsekwencją zastosowania tej zasady jest to, że w zakładzie pracy będą osoby w dobrej sytuacji materialnej, którym ze względu na niespełnianie kryterium dochodowego nie będą przysługiwały żadne świadczenia (na przykład: osoby zajmujące stanowiska kierownicze, o wysokich zarobkach, niemające na utrzymaniu małoletnich dzieci lub emeryci, których małżonkowie uzyskują wysokie dochody), jak i takie, które ze względu na ciężką sytuację będą korzystały ze wszystkich możliwych świadczeń i dopłat w najwyższej przewidzianej wysokości (na przykład nauczyciel utrzymujący bezrobotną żonę i dwoje małoletnich dzieci; samotny emerytowany nauczyciel; nauczycielka wychowująca samotnie dziecko niepełnosprawne).

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 247, poz. 1821)

• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1292)

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA